Annons:
Etikettfamilj
Läst 760 ggr
Anonymos
2020-05-14 15:07

Det här med att hålla kontakt...

Jag tycker att det är jättesvårt det här med släkt och firande… Har sedan liten haft en tuff uppväxt och i princip alla närstående familjemedlemmar till mig hör nästintill aldrig av sig till mig mer än när det förväntas firas på något sätt. 

Jag vet att jag idag är vuxen och borde ta egna beslut men det är tröttsamt när de närmaste medlemmarna i släkten blir sura av att man inte besöker eller firar dem fast att de själva inte söker sig till mig heller.

Hur accepterar man att man själv är vuxen? Att det inte är ens skyldighet att ta hela ansvaret att upprätthålla en kontakt?

/Anonymos

Annons:
Annielle
2020-05-15 14:43
#1

Hur man accepterar att man själv är vuxen och kan inse att det inte är ens skyldighet att ta hela ansvaret att upprätthålla en kontakt vet jag inte.  Där emot undrar jag om du har ifrågasatt varför de blir sura när de inte ens söker sig till dig och varför du är den som som ska behöva ha ansvaret att upprätthålla kontakten? Sen kanske du ska fundera på om du vill ha fortsatt kontakt med dem om du inte har funderat på det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
2020-05-16 13:25
#2

Jag är den som håller kontakt med alla i min familj och det är även bara jag som faktiskt anstränger mig för att träffa dem. Jag bor i ett annat land än dem vilket betyder att det är jag som måste resa fram och tillbaka. Det blir väldigt dyrt för mig och min egen lilla familj men jag tycker det är värt det. Skulle de dock börja anklaga mig för att inte träffa dem särskilt ofta så skulle jag verkligen ta ett snack med dem så de förstår hur otacksamt det känns för mig att höra med tanke på att det är jag som gör alla ansträngningar för att träffa dem.  Jag skulle alltså inte bara acceptera att få skit tillbaka slängt på mig utan jag skulle försöka ha ett samtal med dem så att de förstod mig bättre.

Upp till toppen
Annons: