Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 848 ggr
Anonymos
2020-05-14 15:10

Att leva konstant tillsammans.

Jag tror jag börjar bli tokig! Jag och mannen blir uttråkade av varandras sällskap  eftersom att båda har kontorsjobb som sköts hemifrån nu i coronakrisen. Vi träffas konstant vilket bidrar till att de små vardagsgrejerna som oftast förekommer på kvällarna, när man i normala fall inte setts på dagen, blir tråkiga för det finns tillslut ingenting att prata om. 🤔 Det är likadant på helgerna… Vad sjutton kan man hitta på?! 

Hur gör ni andra?

/Anonymos

Annons:
Maria
2020-05-14 15:46
#1

Det gäller att kunna ha tråkigt tillsammans. Att inte ha för stora krav på att det ska hända något.

Min man och jag har tillbringat många år tillsammans och var och en sysslar med vad den vill så att säga när vi är lediga tillsammans. Han pysslar ibland i förrådet och jag läser eller lagar mat. Ibland har vi inte pratat på ett par timmar men ingen av oss har några problem med det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2020-05-14 16:15
#2

Om ni arbetar var för sig så borde det inte vara så mycket kontakt under arbetstid?

Om din man känner som du så bestäm hur ni skall organsiera upp vardagen. Så här skulle jag försöka om jag hade det problemet:
1) Se till att ni har varsin bra arbetsplats där ni inte stör varandra. Var noga med att det inte blir något småsnack under arbetstid. Håll er på ert ställe.
2) Ta en promenad innan arbetet börjar, "resan till jobbet". En tar en promenad medan den andra äter frukost, sedan byter ni.
3) Ta kafferaster och luncher vid olika tider.
4) Ta en promenad efter jobbet - "resan från jobbet"  vid olika tider. Det är skönt att känna att man är ensam hemma ett tag. Turas om att handla så att den andre får lite egentid hemma då också.
Sedan behöver man ju inte spendera fritiden tillsammans, även om det inte går att gå iväg och göra saker.  Bor ni inte alltför trångt så går det att ge den andre lite "space". Det går t ex  att sitta på varsitt ställe och läsa varsin bok, man måste absolut inte prata hela tiden. 
Men kan man inte ha tråkigt eller vara tyst i varandras sällskap så kanske man har andra problem?

Anonymos
2020-05-15 10:52
#3

#1: Det är så jag önskar att vi ska kunna ha det. Min man lyckas aldrig hitta på saker på egen hand medan jag själv nästan kräver det ibland. 

#2: Grejen är att vi kan ha tråkigt i varandras sällskap och även uppskatta det. Vi har fantastiskt kul ihop i vanliga fall! Men när varje dag ser likadan ut tröttnar vi båda två på det. 😉

/Anonymos

Maria
2020-05-15 10:57
#4

Spela spel tillsammans kanske? Eller ha ett jättepussel att ta fram emellanåt?

Laga mat tillsammans kan också vara trevligt. Man planerar veckans mat och gör matlådor t.ex.

Min man och jag spelade kort en stund varje kväll i många år. Vi hade ett block vid köksbordet där vi skrev upp våra poäng. Så himla kul det var🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonymos
2020-05-15 11:00
#5

#4: Tack för tipsen! 🙂

/Anonymos

sp0ngeb0b
2020-05-18 13:58
#6

Jag tycker #2 hade väldigt bra tips, att hålla sig för sig själv så gott man kan under arbetsdagen. Skulle det inte gå rent logistiskt får ni försöka avskärma så gott ni kan. Det blir ju som att ni går till jobbet som ni brukar och ser inte varandra på hela dagen, tills ni kommer hem. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: