Förhållande

Min sambo kollar på porr

2020-05-16 11:22 #0 av: Anonymtjej00

Innan ni svarar så läs gärna hela texten, och var trevlig när ni svarar..

För någon dag sen så erkände min sambo att han kollade på porr när jag var borta (vi pratade om något som gjorde att jag frågade honom), och jag känner att jag blev väldigt sårad.
Vi hade mycket problem i början av vårt förhållande att han ljög om och om igen angående att han kollade på porr. Tillslut så förstod han att det gjorde mig ledsen och slutade. Han lovade att inte göra det igen.
Nu har han gjort det igen (4år senare) , och jag blev lika sårad. Han säger att han är ledsen för att han gjorde det och att det var dumt, men det hjälper inte mig att må bättre.
Nu har han lovat att han inte ska göra det igen, men hur ska jag kunna lita på det?

För att förtydliga så handlar det enbart om att han kollar på porr, inte om att han onanerar.

Jag förstår inte varför man måste kolla på andra kvinnor medans man drar sig själv i snoppen när man har en sambo?
Även fast dom flesta killar säger att "det handlar inte om kvinnorna" så gör det det i mitt huvud. Varför måste du kolla om det ändå inte handlar om kvinnorna du kollar på?

Jag har läst flera trådar på Google om detta, men det mesta folk får som svar är "att det är naturligt för män och att man måste acceptera det" men varför måste jag acceptera att han gör det? Varför måste jag vara okej med det? Jag är inte okej med det.

Vi har snart 2 barn och har ett bra sexliv, jag förstår bara inte varför man måste kolla på andra kvinnor för att tillfredsställa sig själv.

Jag känner mig besviken och sårad. Hur ska jag kunna släppa detta och komma över det ännu en gång? Hur ska jag kunna lita på honom att han inte gör det igen?

Anmäl
2020-05-16 11:53 #1 av: Hera

Visst att man inte ska lova saker man inte håller. Men samtidigt ska man inte förbjuda saker i ett förhållande på det viset.

Alla har rätt till ett "sexliv" med sig själv och porr är bara ett redskap. Jag kollar också på porr. Har ingenting med min kärlek till min partner att göra. Inte på något vis. Det är film. Fake.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2020-05-16 11:55 #2 av: Herveaux

Jag börjar med att vara lite lat och kopierar mitt svar från en annan tråd om lite samma ämne:
Porr tittar både jag och maken på, både tillsammans och var för sig.
Ser inget fel med det, men var och en har ju såklart rätt till sin åsikt.
Maken och jag har diskuterat såna här frågor, vare sig han eller jag måste känna oss attraherade av personerna som deltar i en porrfilm för att finna den eggande, det är själva sexet som är upphetsande.
Lika lite som vi behöver vara attraherade av skådisar inom en annan genre för att bli berörda av filmen så att säga.

Jag skulle inte säga att det är mer "naturligt" för vare sig män eller kvinnor att just se på porr. Ska försöka att inte bli för långrandig här men marknaden har länge varit mer eller mindre helt riktad till män och pga samhälle, kultur etc har det länge varit mer ok för män att se på porr. Så. ska försöka sätta punkt där. 

Hur du kan få tillbaka tilliten igen just när det gäller det här har jag inget bra svar på. 
Du behöver inte acceptera att din partner gör något som gör att du mår dåligt.
Samtidigt som han inte måste acceptera att du styr över hans sexliv med sig själv. 
Personligen tror jag inte att han faktiskt slutade titta på porr för att sen trilla dit 4 år senare, ledsen att säga det men det är min egen teori. 

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster, Guldhamster och Hundar
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2020-05-16 12:07 #3 av: Anonymtjej00

Jag förstår absolut att alla har rätt till ett eget sexliv, men har man ett förhållande tycker jag ändå att man kan respektera varandra lite om en tycker något är jobbigt.
Jag känner att det finns fler "redskap" än att just kolla på porr

Sen att det gått 4 år, jag har själv också tänkt på det där om han faktiskt hållt sig.
Vilket jag ändå kan tro på (är såklart inte 100 på det), nu när han gjorde det var det första gången på typ 4 år vi var ifrån varandra en längre tid.

Sen säger han att han har varit helt ärlig nu, att det inte finns en anledning att ljuga om hur ofta han har gjort det.

Men som sagt, jag har ingen aning om han ljuger för mig eller inte

Anmäl
2020-05-16 12:21 #4 av: Fridaaaa

Jag tycker det är respektlöst att han inte håller vad han lovar MEN han skulle inte lovat från början egentligen - då det är upp till var och en om man vill titta på porr eller inte. Däremot live/chatt tycker jag blir otrohet, men förinspelade filmer andra kan se - nej det är upp till var och en. Så länge såklart det intepåverkar sexlivet negativt

Medarbetare: rexkaniner, Support. Hundar

Min blogg Besök gärna! :D

Anmäl
2020-05-16 12:24 #5 av: Herveaux

#3 Hade han gillat alternativ till porr hade han troligen slutat titta på porr redan första gången du tog upp det.

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster, Guldhamster och Hundar
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2020-05-16 13:22 #6 av: Devya

Jag brukade vara som du då jag var 18 år och väldigt osäker på mig själv. Jag hade väldigt dåligt självförtroende samt självkänslan var väldigt usel. Det var först då jag fick det i ordning som jag insåg att porr inte bekymrade mig längre. Jag mådde inte längre dåligt om jag fick reda på att min dåvarande pojkvän hade tittat på porr. Det tog många år innan jag fick ordning på mitt känsloliv.

Det kunde alltså vara en idé om du försökte få ordning på den biten men du är inte oresonlig som vill att din partner håller det löfte som han har gett till dig. Antingen lovar han dig att inte titta på porr eller så säger han att han kan tyvärr inte hålla ett sådant löfte och ni måste komma underfund med något annat som fungerar för er båda. 

Sen tycker jag personligen att det är inte ok att försöka vara sådär pass kontrollerande i ett förhållande. Alla har rätt till sitt eget lilla privatliv, även om det betyder att man tittar på porr. Jag tycker att det är så pass personligt att ens partner har inget med det att göra. Det är något som jag har kommit underfund med efter att själv haft problem med att min förradetta tittade på porr. 

Anmäl
2020-05-18 12:26 #7 av: Zadeira

Jag förstår att du är besviken om han bröt ett löfte han gett dig. Det är klart det känns dåligt för dig att han brutit ett löfte.  Är det egentliga problemet verkligen att han kollat porr eller är det så att du är besviken över det brutna löftet? Kan det vara så att det handlar om djupare saker än själva porr-tittandet? Osäkerhet, dålig självkänsla, dåligt förtroende osv?

Att ni har ett bra sexliv är väl också egentligen en indikator på att hans tittande på porr inte är negativt. Det kan faktiskt till och med vara bra och gynna det gemensamma sexlivet. Men det innebär såklart inte att du måste vara okej med det. Problemet då blir ju att då måste han "vara okej" med att inte göra det och då lägger du allt på honom istället. Lika lite som han kan kräva att du är ok med det kan du kräva att han slutar.

Ni måste alltså komma till någon kompromiss där båda av er offrar något och på samma gång vinner något gemensamt. Det kommer inte funka om en av måste offra sig helt och den andra fortsätter som vanligt.

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.