Annons:
Etikettförhållande
Läst 522 ggr
Hyacinth83
5/25/20, 8:39 AM

Göra slut med sambo?

Jag är lite i en ohållbar relation (inget fysiskt eller psykiskt våld). Och jag vet inte hur eller vad jag ska göra. Min sambo och jag har varit tillsammans i snart 1,5 år och har bott ihop ca 9 månader. Vi träffades online genom ett gemensamt intresse: dataspel. Vi bodde från början i olika städer, men när jag fick jobb i en tredje stad främmande för oss båda så flyttade vi båda dit och ihop, jag först och hen någon månad senare. När väl nyförälskelsen började lägga sig och vi började bli mer bekväma och dessutom kom in i mer vardagliga rutiner ihop som sambos, har jag börjat inse hur enormt olika vi är. Vi har olika grundvärderingar i livet och olika intressen utöver spelandet. För mig har jag sista månaderna långsamt kommit till slutsatsen att jag inte kan se mig själv spendera livet med hen, gifta sig och bilda familj osv. Och jag får panik. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. För mig är det inte lika svart på vitt som det kanske låter då det finns många olika faktorer jag oroar mig för.. ..dels är det våra två katter. Vi äger en vardera, men dom är kullsyskon. Det gör ont i mig tanken på att separera dom. Alt. se min sambo behöva lämna båda.. för jag vill inte lämna ifrån mig min.. jag älskar båda två men tanken på att behöva lämna båda känns tungt. Sedan har jag massor med ångest över boende situationen. "Vår" bostad vi bor i just nu, äger jag och den är avtalad bort ur samboskapet. Dvs. har min sambo ingen rätt till den nu eller i framtiden. Så om vi gör slut kommer jag behöva "kasta ut hen", eller så känns det iaf. Och det känns ännu mer jobbigt pga. att jag har det mycket bättre ekonomiskt ställt än min sambo. Så det känns som att vid en separation kommer jag dels krossa hens känslor men sedan kommer jag även ta ifrån hen sitt hem och sin tillvaro.. För att gå tillbaka till den panik jag har i frågan. Så är min sambo en ganska låg självförtroende och uttrycker ofta känslor som att världen är ute efter hen. Det låga självförtroendet ligger till grund att hen ofta (minst 1 ggr/dag): frågar om jag vill göra slut. Och jag har ju ljugit då ett tag nu för den frågan är sedan läge så rutinmässig att jag nu, när jag väl funderar på att göra slut, inte vet hur jag ska tackla den.. Jag har inte pratat med någon om detta tidigare, varken för familj eller vänner, då det känns som att jag enbart med mina tankar sviker min sambo.. hen är en fin person och jag önskar hen allt gott i livet, dock kanske inte med mig. Behövde väl dels här skriva av mig, men också kanske få höra utomstående tankar och inte bara mina egna.

Annons:
sp0ngeb0b
5/25/20, 9:32 AM
#1

Men gud, jag hade blivit galen om jag fått frågan varje dag om jag ville göra slut. Hade kanske velat göra slut bara på grund av det… men men. Till saken. 

Jag förstår hur du känner. Ibland tar det ett tag innan man känner varandra till 100% och man kanske redan har hunnit blir sambo. Jag har fått reda på ett par ganska stora grejer om min sambo efter att vi flyttat ihop också. Känner man att det är avgörande eller att man är alldeles för olika så är det så. Jag hade inte kunnat leva ett liv med någon som har väldigt olika grundläggande värderingar, oavsett om det handlar om livet i stort, relationer, familj, politik, hushåll eller något annat. Stör/oroar du dig för det nu kommer det garanterat inte bli bättre i framtiden. 

Har gjort slut med folk förr, inga sambos iofs men det har ändå varit att vi har haft saker planerade inför framtiden så man bara tänker "ska jag verkligen göra slut, hur gör vi då med xxx?". Men helt ärligt. Om du vill göra slut, strunta i hur det blir med katterna och personens boende och gör det ändå. Låter extremt känslokallt, jag vet, jag är själv djurälskare och väldigt omtänksam som person. Men man måste tänka på sig själv i sådana här lägen, annars kommer ingenting bli bra. Ska du vara ihop med den här personen "bara" för att du inte vill kasta ut hen ur din lägenhet? Förstår att det känns extremt tungt, men du mår inte bra av att vara ihop med någon du inte vill vara med, och det är rätt taskigt mot din sambo också att fortsätta vara ihop om du känner såhär. Boendet löser sig, det gör det alltid. Angående katterna är det svårare förstås men det får ni diskutera och lösa på egen hand.

91Marran
5/25/20, 2:21 PM
#2

Testa och ställ frågan tillbaka och hör om han vill göra slut. Han kanske frågar dig för att han inte vågar själv.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: