Annons:
Etikettfamilj
Läst 702 ggr
Lia
2020-07-01 19:01

Kalas

Jag och min sambo gifter oss i augusti, och egentligen bjöd vi med våra familjer till Gotland, men på grund av corona har vi bestämt att endast två vittnen får närvara vid vigseln när den planen ställdes in. Istället funderar vi på att ha "fest" med familjerna ett år senare, delvis för att få ihop våra familjer lite då vi inte umgåtts så mycket och alla endast träffats ett fåtal gånger. Kontakten mellan mig och och sambons mamma, och därmed mellan min och hans familj har varit i princip obefintlig det här deceniumet vi varit tillsammans så det skulle kännas bra att vi planerade något gemensamt. Hans familj brukar ha en del fester där alkoholen flödar, men vi har bestämt oss för att köra alkoholfritt den dagen då ingen av oss två dricker, samt att det finns missbruk hos en av gästerna.

Nu när vi skulle börja planera lite med tanke på budgeten, insåg jag att jag vet inte hur man umgås i en stor familj. Från min sida skulle jag troligtvis enbart bjuda mina föräldrar, så jag är inte van vid stora familjesammankomster. Men jag är inte heller sugen på att låta det bli deras fest så som de är vana, då med stora mängder alkohol och massor av lekar. Jag hatar själv lekar och allt sånt som känns påtvingat. Är det något de vill göra får de jättegärna det, men det är inget jag tänker styra upp eller delta i. Jag vill att både jag och sambon ska trivas lika mycket och känna att det är vår grej, inte att de tar över och att det blir precis som vanligt. Sen är det ju nytt för oss alla, att kunna umgås tillsammans, så jag vill att det ska vara neutral mark. Sambon är mer spontan och tänker att saker löser sig väl där, men jag får mycket ångest när vi ska ses på grund av allt som hänt mellan oss, så detta är inget jag kan kasta mig in i oförberedd.

Men hur underhåller man människor som helst dricker när de ses, utan att då servera alkohol? Vad hittar man på? Jag känner som sagt ingen av dessa människor riktigt, även om det är lättare att prata med vissa än andra. Så förutom att äta, skåla och prata, vad hittar ni på när det är dags för kalas eller andra sammankomster med släkten? Så kanske det kan finnas lite välbehövliga tips och idéer.

Annons:
Wizbot
2020-07-01 19:56
#1

Hatar du alla typer av lekar även typ frågesport och tipspromenad? För det kan ärligt talat vara svårt att få främmande vuxna svenskar att umgås utan varken alkohol och lekar. Jag gillar att umgås nyktert men har märkt att många har svårt att bara sitta och prata med främlingar rätt upp och ner. Beroende på budget och intressen så finns det ju dock andra aktiviteter, privat visning på ett museum eller park skulle ju kunna vara något så har man något gemensamt att prata om under middagen. Vill man leka liite efteråt skulle man kunna be guiden förbereda en frågesport som bygger på visningen som ni kan köra efter middagen.

Lia
2020-07-01 20:07
#2

#1 Ja, hahah alltså svenskar är väl roliga! Nej, jag tror inte jag hatar allt sånt. Jag har bara fått så dåliga minnen av allt vad lekar heter eftersom jag alltid blivit tvingad och sen blivit utesluten för att jag inte velat. I den familjen har det varit lekar som gäller, annars kan man stanna hemma… Så det finns säkert något som är kul som jag inte tänkt så mycket på. Tack så mycket för tips, jag ska absolut tänka på detta och fundera över om det finns något som fungerar! Och att boka något låter också som en idé, tack!

Herveaux
2020-07-01 20:35
#3

Åh, vad skönt det låter med alkoholfritt kalas. 
Jag trivs inte alls runt människor som druckit sig redlösa. 

Tycker #1 hade bra tips där om att ha en liten utflykt, där blir det ju garanterat neutral mark också. Tipspromenad eller frågesport var smart idé. 

Det här låter kanske löjligt men ni skulle kunna be gästerna att skicka er en rolig/gullig anekdot om dig och/eller din blivande och sen ha med det i tipspromenaden som "sant eller falskt"-frågor eller med klassiska "1 X 2"-alternativ. 
Dela upp sällskapet i lag om 4 pers. med 2 pers. från vardera släkt så kan det vara en isbrytare att få sig ett gott skratt åt eller prata om minnet/händelsen/påståendet på lapparna under promenaden. 

Har du och din partner några speciella gemensamma intressen man kan spinna vidare på?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lia
2020-07-01 20:51
#4

#3 Nej jag tyckte inte alls det lät löjligt! Nu är det ju bara två från min släkt så det blir nog svår indelning, men det ska nog gå att lösa på annat vis. Vi båda gillar tv-spel, annars är vi faktiskt väldigt olika. Vi har däremot många gemensamma åsikter och har alltid något att samtala om, så där kanske finns något. Bra idé i alla fall!

Vi skulle kunna åka bort till vigselplatsen och ha någon tipspromenad där. Vi ska vigas på en brygga till en sjö, och bredvid ligger en fantastisk skog som är toppen för det. Och så lite fika där vid badplatsen kanske. Då blir det ju dessutom som att de kunde vara med på vigseln nästan. Här har både jag och sambon badat alla somrar som barn, ändå växte upp 10 mil ifrån varandra och visste inte om varandra, så det är ju så fint bara det.

Herveaux
2020-07-01 21:00
#5

#4 Men sorry, det skrev du ju i #0… 🥵 Tröttmössan här slår till igen. 
Ja, med lite kreativt tänkande tror jag nog ni kommer få till en riktigt härlig dag för både er och gästerna. 
Låter som en perfekt plats där. Riktigt smultronställe.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Surpan
2020-07-03 09:07
#6

Jag har också haft ett coronabröllop! 🙂 Vi hade tänkt bjuda in till klassiskt stort bröllop med middag och fest, men det gick ju inte så vi ställde in det och gifte oss hemma på tomten med våra föräldrar, syskon och syskonbarn. Efter det hade vi ett kalas inomhus (det regnade).

Efter vigseln som var ca 14:00 så fotograferades vi en kort stund och sen minglade vi fram till en tidig middag (kallbuffé som min syster gjort) vid 16:00 tiden. Sen åt vi tårta. Klockan 19:00 åkte alla hem och vi åkte till ett slott i närheten, åt lite kvällsmat (charkbricka med ost😍) och övernattade där.

Vi hade inga lekar eller sånt. Vi hade alhohol på kalaset, men hälften var nyktra i och med alla småbarn.

Mina tips för bröllopskalas:
Börja tidigt, kanske lunch eller tidig middag om ni ska äta. Ha en massa fika - det är festligt!
Ha en sluttid och förmedla denna till gästerna - då behöver ingen gå och "hoppas" på att det utvecklar sig till en fest på kvällen utan de kan åka vidare sen om de vill.

Vi kommer ha vår stora fest nästa år också, på vår första bröllopsdag!

/Surpan

Annons:
Juwel34
2020-07-03 12:30
#7

Ska ni vara utomhus så ställ upp ett kubb färdigt att spela för de som vill. 

Tipspromenad som handlar om brudparet. 

Musikquiz går alltid hem, dela upp alla i lag så kan de som vill vara tysta och de som vill bröta göra det!

Lia
2020-07-03 19:04
#8

#6 Så fint det lät, ni både ju fått en underbar dag! Bra tips både med lunch och sluttid - och allt däremellan 🙂

#7 Speciellt bra med kubb, det är jag dessutom välbekant med så där kan jag nog hänga på också. Det hade jag aldrig kommit på själv!

Jättebra tips från alla här ju! Jag tar med mig jättemycket härifrån och det är lättare att bli motiverad till att planera nåt när det dyker upp bra altnativ såhär.

Denna kommentar har tagits bort.
mostermimma
2020-08-11 09:12
#10

Vid en 60-års middag jag var på för något år sedan hade de hyrt in en trubadur som också körde ett litet quiz, en superproffsig kille som hade bra känsla för publiken och när det var tid för lite sång och spex och när det var tid för att äta och prata runt borden. Kanske något sådant kan passa?

[Henry Norrström]
2020-08-13 17:38
#11

Våra föräldrar gick inte ihop så vi gifte oss borgerligt och åkte till Oslo. Vårat bröllop var mellan oss o tyckte att det inte rörde sig om att ge andra någon fest. Det var mellan oss o inga andra. Vi hade det så bra.

Henry

Upp till toppen
Annons: