Annons:
Etikettkänslor
Läst 1692 ggr
Mia-45
2020-08-10 15:32

Vän eller mer - dubbla budskap

Jaha..så vart det dags igen med mina funderingar. 
Vill ha lite feedback på detta. LÅNG text. 

En man och jag började skriva på HP. Han sökte enbart vänner att fika och prata med.
Jättebra tyckte jag. Så vi började skriva till varandra. Bor i samma stad. 
Gick över att skriva på Messenger. 
Han berättar för att vara ärlig emot mej med en gång att han är ett känslomässigt vrak. Hans ex har slagit honom två ggr och han anmälde bägge gångerna men hon hotade med att vända barnen ifrån honom. 
Han flyttade ifrån huset och drog även in anmälningarna för att han var rädd att hon skulle göra slag i saken. Vilket hon gjorde vilket som.
Så barnen vill inte träffa honom nu då hon har vänt på allt han sagt och gjort till en nackdel för honom. 
De närmsta månaderna kommer bli jättetuffa för honom. Advokater…huset…barnen. 
Han har sagt allt detta till mej och vi kan bli mycket djupa in våra samtal. 

När han sen kom hit första gången så bara tittade vi på varandra. Och sen fick jag en bamsekram. Jag föll pladask för denne man. 
Vi satt och pratade i flera timmar. Han tittade mej i ögonen och sen säger han att han har svårt med ögonkontakt. 
Han grät när han pratade om skiten som han är i nu. 
Vi kom på nåt sätt mycket nära varandra redan då. Och bestämde för att träffas igen..redan till helgen. 
Vi pratar mer på messenger och kommer överens om att vi ska vara vänner. 
Jag berättar att jag har tagit bort min sida på HP. 
På fredagskvällen sitter han hemma hos sej och tar några öl. Då skriver han till mej att han gillar mej…men om jag vill ha ytliga kontakter så är HP en bra sida…istället för att skapa nåt bättre. 
Jag svarar att jag tar bort min sida och då gjorde han det med. 
Och sen skrev han: Såra mej inte! Jag gillar ju dej. 

Lördagen sen så frågar jag om det han skrivit var sant. Ja det är det, skrev han  tillbaka till mej. Jag är ärlig. 
Igår så vart ute på biltur i 7 timmar…pratade…skrattade….han grät igen när vi kom in på det jobbiga han har framför sej. 
Jag tog på honom och han njöt. (inget sexuellt)
När han skulle lämna av mej hemma så ger han mej världens kram och tittar kärleksfulllt på mej. Sen säger han att han kan komma hit på en kopp kaffe en fm då han denna veckan jobbar em. 
Han frågar mej mycket om min uppväxt…mitt jobb…min son…så nåt intresse finns det.

Idag..så skriver han att han inte kan ha ett förhållande…att vi bara ska vara vänner. 
Att det han skrev i fredags var dumt. Att han inte kan trassla till sin skalle ännu mer nu. Han tycker att vi connectar bra som vänner så han vill inget mer.
Vi ska ändå ses…och vara precis som innan….med kramar och beröring…umgås..

Märkligt..när jag ändå frågade han i lördags om det var sant det han skrivit…och så ändrar han på sej nu. 
Jag tänker så här: Det finns känslor…men han pallar inte med detta nu när han har all skit som måste redas ut innan. Han kan inte erbjuda något alls nu utom vänskap. 
Och det förstår jag. Absolut. 
Jag kommer finnas där för honom och stötta…och bara umgås utan krav. 
Jag frågade om det var kört för all framtid och han svarar: "Jag vill ha Dig som vän.

Inget förhållande, om Du tycker det är för jävla fel så säg till. Jag kan ta det"

Jag tänker så här…att finns jag till hands hela tiden så kanske han vågar visa sina känslor…för jag tror inte på att det var skitsnack i fredags. Jag såg ju på han igår om man kolla kroppssignaler och allt sånt att det finns nåt. Jag ger inte upp honom så lätt. 

 Hur tänker ni om detta? Vad skulle ni gjort? 

Han är värd att vänta på vilket som…Han är ingen man som suttit på dejtinsidorna år ut och år in. Han har blivit så nertryckt och sviken av sitt ex.
Förstår inte riktigt…jag sa till honom från början att jag gillar honom…och att vi får se i framtiden…sen kom detta i fredagskväll…och nu såhär. 
Jag har inte varit påtryckande….han har ofta tagit kontakten innan mej…det är han som säger att vi ska ses igen och hitta på saker. Det finns platser han vill visa mej osv…osv…
Misstolkar jag detta nåt så grymt???? Nånstans inom mej säger det att han visst har känslor…men inte kan visa de nu för han är känslomässigt avstängd. För en sak har jag lärt mej. Att lita på sin intuition..eller hur det nu stavsas. Det finns nåt!!
Och just detta; Att han inte skrivit några lögner när jag frågade om det var sant det han skrev på fredagskvällen. Vad hände där efter????

Annons:
91Marran
2020-08-10 15:44
#1

Jag tror att du ska ge honom tid och stötta honom i detta. När det har lagt sig mer och mer så kommer han att komma tillbaka till dig på ett kärleksfullt sätt. Verkar ju som att han gillar dig starkt, men orkar inte mitt i allt fast han vill. Låt det ta tid. Du skrev ju att han var värd att vänta på, så vänta och se.

Mvh
Mig

Mia-45
2020-08-10 15:49
#2

Ja Marran. 
Han är verkligen värd att vänta på. Han bryr sej om mej på ett sätt som jag absolut inte är van vid. 
Han njuter av mitt sällskap….han vill att vi ska umgås…
Jag känner ju att det finns nåt att bygga på. Inte nu…men när han är redo. 
Och då vet han att han kan lita på mej eftersom jag hängt med i hela denna skit han går i genom. Då kan han nog släppa på sina känslor mer. För jag ser ju på han. 
Han kollade på mej i smyg igår.så när jag tittade på honom så tittade han bort.

[Elelli]
2020-08-10 16:16
#3

Har man gått igenom det han gått igenom har han nog väldigt låg självkänsla och självförtroende. Han har nog svårt att tro att du inte är som hans ex och han bygger en mur för att skydda sig själv samtidigt som han behöver läka. Det som krävs - om du är villig till det - är tid och stöttning. Var inte för på, ta avstånd när du märker att det behövs, och finns där när du märker att han behöver det. Men förvänta dig inte heller för mycket tillbaka när han är i denna sitsen han är i nu. Det han behöver mest är att jobba på sig själv, så visa honom som sagt att du bara finns där. Begär ingenting och som sagt.. Låt det ta tid. Å andra sidan verkar det som att allt gått väldigt fort om jag tolkar din text rätt och då får du nog tänka efter att det kan handla om månader, ja kanske år, innan han är på benen igen. Troligtvis en del velande från hans sida och en känslomässig berg-och-dalbana för dig som verkar vara lite mer säker på vad du vill. Att vara med någon som är så osäker och velar det tär på en själv. Tänk efter en extra gång om det är värt det. Vill du ha något mer med denna man och är säker på det, så försök ändå (för din egen skull) att inte ha alldeles för höga förhoppningar… ❤️ Men med tid och tålamod brukar det mesta reda ut sig själv, jag håller tummarna att det utvecklas till det som är bäst för er bägge ❤️

Mia-45
2020-08-10 16:34
#4

Elelli
Tack för dina ord. När jag är noga med att inte vara för på. Ofta väntar jag tills han hör av sej. Och det är som sagt han som kommer med förslag om att ses. Jag säger till honom att jag finns här för honom. 
Jag har sagt att jag stöttar honom genom detta. 
Ja det har gått fort. Och jag vet vad jag vill. Men jag är fullkomligt nöjd med att bara vara hans vän. Har sagt det till honom. Han grät när han ringde upp mej. 
Han mår jättedåligt och då tänker absolut inte jag komma och ställa några som helst krav på honom. 
Och det är värt att vänta  honom….hur det än blir i slutänden. ❤️
Till slut så inser att säkert att jag inte är som hans ex. De har ju vart ihop jättelänge så jag förstår om han är känslomässigt tillknycklad. 
Finns jag här och stöttar så ser han till slut att jag är en att lita på.

OberonsMatte
2020-08-10 16:54
#5

Jag får varningsvibbar av det du berättar.

Sajtvärd Katter iFokus

Mia-45
2020-08-10 17:10
#6

#5 Berätta hur du tänker kring det är du snäll.

Annons:
OberonsMatte
2020-08-10 20:37
#7

#6 Ja, det är t.ex. att

1. Han verkar extremt upptagen med att tycka synd om sig sjäv och älta hur hemsk hans ex är. Är allt sant eller är det bara hans version du fått höra?

2. Citat:  "Så barnen vill inte träffa honom nu då hon har vänt på allt han sagt och gjort till en nackdel för honom". Vad är det han har sagt och gjort? Hur gamla är barnen som tagit mammans parti?

3. Citat: "Då skriver han till mej att han gillar mej…men om jag vill ha ytliga kontakter så är HP en bra sida…istället för att skapa nåt bättre.  Jag svarar att jag tar bort min sida och då gjorde han det med.  Och sen skrev han: Såra mej inte!"

Genom nedvärderande insinuationer fick han dig att ta bort din sida.  "Såra mej inte!" känns kontrollerande. Riskerar inte även du att bli minst lika sårad av att ha trott på honom?

4. "Inget förhållande, om Du tycker det är för jävla fel så säg till".  Jäkligt otrevligt skrivet tycker jag. Så skriver man inte till någon man respekterar.

5. "Han har ofta tagit kontakten innan mej…det är han som säger att vi ska ses igen och hitta på saker. Det finns platser han vill visa mej osv…osv…" och
_"Ofta väntar jag tills han hör av sej. Och det är som sagt han som kommer med förslag om att ses. Jag säger till honom att jag finns här för honom"._

Det känns som att det är risk för att du blir utnyttjad, kanske t.o.m. lurad.

Sajtvärd Katter iFokus

Mia-45
2020-08-10 21:03
#8

#7 Ja givetvis är det en risk jag tar eftersom jag bara har hans version. Jag skulle kunna få även från henne men vill absolut inte ta kontakt med henne om detta.
Han/man kan skriva så det missförstås. Vi pratade senast om detta igår. Han menar absolut inget illa. 
Han har inte gjort något eller sagt något men mamman vänder på allt så att det ser ut som att han gjort eller sagt något. Barnen är 16 och 19 år. Jag fick själv läsa en konversation han och dottern hade haft. 
Han har rester av en blåtira som hon gett honom. 
Jag tror verkligen inte att han sitter här och ljuger ihop detta. Advokater och jurister är inblandade och med den kontakten han och jag har så kommer jag snart få veta om allt är sant ändå. 
Och kanske jag blir lurad och utnyttjad. Men det lär jag märka med tiden isåfall. Jag är hans vän så länge.

OberonsMatte
2020-08-10 21:34
#9

#8 Har hans ex anmält honom för något? Har han anmält henne igen efter att ha tagit tillbaka anmälningarna? Eller är det själva bodelningen och det ekonomiska som de vill få hjälp med av jurister?

Sajtvärd Katter iFokus

Mia-45
2020-08-10 21:46
#10

#9 Enl. honom så har han anmält henne för misshandel två ggr. Och då har hon hotat med att han inte får träffa barnen om han gjorde anmälan. Så han drog tillbaka bägge två men hon har sett till så att det blvit så ändå. Det var han som fick ringa polisen när de bråkade. Han funderade på att ändå på nåt sätt ta upp dessa anmälningar på henne igen. Men det kommer bli ett himla liv på henne, säger han så han vet inte om han orkar. 
Om hon anmält honom för nåt har inte framommit. 
Ja det är det de vill ha hjälp med…och han vill han hjälp med att få träffa sina barn igen.

Caeli
2020-08-10 22:10
#11

Har exet plötsligt blivit våldsam eller har hon varit så här hela tiden de varit tillsammans? Om man går efter barnens ålder så har de ju varit ihop i minst 20 år. Borde det inte ha blivit fler än två blåtiror under den tiden…? Hur kan hon hota med att han inte får träffa barnen? De är ju så gamla att det är svårt för modern att kontrollera. Och vad kan en jurist göra åt det? Den äldsta är myndig och bestämmer själv och även en sextonårings vilja tar man stor hänsyn till. Vissa människor utmålar sig gärna som offer för att få andra att tycka synd om dem och ställa upp och hjälpa dem. De tar aldrig ansvar för saker som händer dem, det är alltid någon annans fel. Nej, jag hade backat. Eller åtminstone förhållit mig väldigt misstänksam till hans berättelse. Känns i mina öron som lite väl mycket tyck- synd-om-mig-historia…

Mia-45
2020-08-10 22:36
#12

#11 Jag vet inte men det har tydligen varit en kamp de emellan alla år. Hon gapar och skriker och kan inte diskutera som folk. 
Hon kontrollera tydligen deras mobiler….men jag vet inte. Barnen vill iallafall inte ha komtakt med pappan. 
Kanske har han gjort nåt eller kanske inte. 
Jag får veta tids nog. 
Jag kan vara hans vän så länge….sen lär väl sanningen krypa fram om det nu inte är så som han säger. Jag får ta den risken. Men jag förstår precis hur ni menar och tänker och det gör att jag nu kan hålla ett litet avstånd bättre.

[Henry Norrström]
2020-08-11 16:56
#13

Tänk Mia….du har ju svaren.

Henry

Annons:
Mia-45
2020-08-11 16:59
#14

#13 Du menar att det ÄR så jag tror? Att han har känslor men backat nu pga själva hans situation och mående? 
Du som är man…..du kanske förstår mer än vad jag gör av detta.

[Henry Norrström]
2020-08-11 17:38
#15

Det verkar som en problem familj o du kommer att bli indragen i deras problem om du har en tätare kontakt med honom. Blir det något mellan er så har ni det i framtiden o det kanske inte är att önska för ett bra liv.

Henry

Mia-45
2020-08-11 17:46
#16

#15 Ja det kan bli problem om jag dras in i det. Men han kommer aldrig att gå tillbaka till henne. De har kämpat i många år. 
Jag kommer heller inte att lägga mej i så mycket utan bara ge råd och lyssna. 
Det är det jag kan göra och mer kommer jag inte lägga mej i. 
Sen får vi se vad som händer.

[Henry Norrström]
2020-08-11 17:58
#17

Har du tid att lägga ner tid på honom. Ditt liv ska du ta vara på. 

Lita inte på en man, han kanske har en svag karaktär o går tillbaka till sitt liv som han hade. Han har barn tillsammans med henne o det gör det svårt att lämna det.

Man kan stå ut med ilska för barnens skull. Om de är små. Han har det jättejobbigt att välja. Han lämnar barnen o det är inte lätt.

Henry

Mia-45
2020-08-11 18:00
#18

Ja jag förstår hur du menar Henry. 
Jag får se hur detta blir. Drar han sej undan på nått sätt så förstår jag ju varför. 
Tror att detta kommer ha en upplösning rätt snart. 
Har det på känn.

[Henry Norrström]
2020-08-11 18:18
#19

Ja du känner själv vad du vill ha.

Henry

Mia-45
2020-08-22 16:06
#20

Vi umgås mycket…i veckorna när han inte jobbar kväll och även en del på helgen. 
I torsdagskväll så fick vi ett infall rätt sent…kl. 20 ungefär att vi skulle åka och bada. 
Vi gjorde så och det blev mörkt rätt kvickt. 
Vid två tillfällen så lade han armarna om mej så vi stod och kramades i vattnet. Nästan helt näck bägge två. 
Sååååå hade inte jag gjort om jag endast hade känt kopmis/vän-känslor. 
Där var en tysk också som hade gjort upp en brasa. Han gick och lade sej i sitt tält och då satt vi vid elden och värmde oss. Vi satt mycket nära varandra och hade hud mot hud. 
Innan så hade vi suttit och pratat lite…och då sa han att vi två behöver nog varandra.
Jag säger då att jag mår bra i hans sällskap. 
När jag skulle lämna av han hemma så kramas vi igen i bilen och han lägger sitt huvud mot mina bröst och han njuter. 
Så här tycker inte jag man gör om man bara har vän-känslor. 
Men han sa något förra helgen. Att han inte vill ha förhållande utan vänskap och att det finns även kärlek i det. Han menar på att han inte kan ha typ förhållande-"kraven" på sej nu…och det förstår jag. 
Och det var han som tog initiativet till allt detta. Han berör mej mer och mer och söker kroppskontakt. 
Han säger också när vi diskuterar känslor och sånt: Inte just nu. 
Jag tar det som att det finns äkta känslor från honom men han kan inte släppa fram det nu som läget är. 
Han säger att jag betyder mycket för honom. 
Men vi får se….jag är fortfarande inte drivande i detta. Det är han. 
Och jag lägger mej heller inte i det som är jobbigt…kan bara ge råd sen är det stopp.

Annons:
[Devya]
2020-08-23 09:52
#21

Tyvärr får jag inga bra vibbar av det här. Det brukar ofta sluta väldigt dåligt om den ena har redan så pass stora problem i början, innan ni ens har ett förhållande. Va beredd på att du kan bli ordentligt sårad av den här mannen. Han ger dig en massa dubbla signaler men jag tror inte att han någonsin kommer att inleda ett ordentligt förhållande med dig på basen av hur han beter sig. Slå bort tankarna på att det blir något annat och försök nu att inte falla för någon som beter sig så här uselt. För det är ett uselt beteende av honom då han beter sig på ett sätt och säger något helt annat. Sådant är inte acceptabelt i min värld för jag vet av personlig erfarenhet att det kan gå så illa på det viset.

Mia-45
2020-08-23 15:47
#22

Devya

Jag tror du har helt rätt. Jag börjar känna att jag mår dåligt i detta när han ger mej så olika signaler från gång till gång vi träffas. 
Igår vart han här och vi kollade på film till kl ett på natten. 
Då visade han inget annat än vänskap. Vilket är helt ok. 
Jag sitter nu och är mäkta förvirrad. 
Jaaa…han har sagt att vi bara ska vara vänner…men att det finns kärlek i det med. 
Men när han sen en annan gång kramas med mej när vi badar så får jag andra vibbar ifrån han. 
Tänk om det bara vore så enkelt att bara släppa iväg alla sina känslor….att bara tippa de nånstans i skogen och så är man av med de. Men så funkar vi ju tyvärr inte. 
Jag avvaktar och ser hur det kommer fortlöpa.

Caeli
2020-08-24 07:55
#23

#22 Avvakta bara inte för länge. Han binder dig till sig känslomässigt… Nu låter jag väldigt krass - jag vet, men har du kollat upp den här mannen? Stämmer det han säger? Bostad? Folkbokförd var? Finns det ett ex? Finns barnen? Gift? Stämmer ev arbetsplats? Med på Lexbase? Googla honom! Kanske inget man egentligen ska göra med en ny bekantskap men i detta fallet känns det motiverat!

Mia-45
2020-08-24 08:42
#24

#23
Allt stämmer det han säger så inget med honom är ljug eller påhittat.

Mia-45
2020-09-14 16:47
#25

För er som vill veta..och är nyfikna…så är vi nu tillsammans.
Det är inte alltid rätt att bara kasta in handduken och lämna. Ibland måste man ge människor en ärlig chans. Och detta gjorde jag.
Och jag har nu fått världens finaste man att bli "min".

91Marran
2020-09-14 17:36
#26

#25 Vad härligt att det blev ni! :)

Mvh
Mig

[Devya]
2020-09-14 22:44
#27

#25: Jättefint att det ordnade sig! Jag hade mina tvivel då han verkade köra på för mycket med dubbla budskap men tydligen så sparkade han sig själv i rumpan och mognade till. :)

Annons:
Mia-45
2020-09-15 06:45
#28

#27: Tack
Handlade inte om att mogna till utan det bottnade i rädsla. Han har blivit nertryckt av exet i många år så hans självkänsla är i botten kan man säga.
Men han insåg väl att jag är en han kan lita på och känna sej trygg med. Det var detta han ville se innan.

Mia-45
2020-09-15 07:09
#29

#26: Tack Marran :-)

Pingpongboll
2020-09-15 10:26
#30

Mycket roligt att höra! Han ville ta det försiktigt men kunde samtidigt inte låta bli att vara nära. Det är klart att om man bränt sig ordentligt så vill man inte göra om samma misstag igen. Det finns ju faktiskt Kvinnor som är oerhört manipulativa och dominerande… Såna kan knäcka en man och precis som misshandlade Kvinnor riskerar dessa män att upprepa såna relationer. Så det var bara klokt att låta relationen testa vänskapen först för er bådas skull. Får önska dig och din kille lycka till!

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

Mia-45
2020-09-15 11:01
#31

#30: Tack :-)
Han har varit nära i stort sett hela tiden…från dag 1. Men sedan inte vågat.
Och precis som du skriver så är hans ex mycket manipulativ och vänder på allt.
Jag har läst sms:en ifrån henne och hon kan inte vara vid sina sinnens fulla bruk.
Förstår då att han vill pejla läget innan han satsar seriöst. För han är rätt så knäckt. Inget dög det han gjorde utan allt vara bara fel. Och han fick höra det med.
Så jag är noga med att berömma honom och höja honom så kanske hans självkänsla blir lite bättre med tiden. För det är ju det det handlar om.

  • Redigerat 2020-09-15 11:10 av Mia-45
Pingpongboll
2020-09-15 11:45
#32

#31Psykisk misshandel kan på ett sätt vara värre än fysisk eftersom ärren är osynliga.
Man bryts ner långsamt och istället för att inse att man faktiskt är utsatt för misshandel så känner man sig värdelös och får svårt att se klart på den andre….vad den faktiskt håller på med. Det är ofta därför man stannar så länge. Hoppas han kan läka nu. Önskar er allt gott!

If you bring forth what is within you, what you bring forth will save you. If you do not bring forth what is within you, what you do not bring forth will destroy you.
-Gospel of Thomas

Upp till toppen
Annons: