Annons:
Etikettvänskap
Läst 1444 ggr
Mia-45
8/15/20, 4:04 PM

Skillnad på vän och kompis?

Ja det var en fråga som dök upp i min skalle. 
Är det skillnad på vän eller kompis?
Om man är vän med någon är det mer än att vara kompis?

För mej är att var vän mer än kompis. En vän står mej närmare. 
Hur tänkerni?

Annons:
[Hayabusa]
8/15/20, 4:45 PM
#1

Bra fråga - för mig har orden samma betydelse, men visst graderar jag mina vänner/kompisar beroende på hur nära vi är. Sedan har jag "bekanta" i den meningen att jag känner till dem men kanske inte mer än så heller.

Mia-45
8/15/20, 4:53 PM
#2

Jag skiljer nog lite på de. 
Jag har kompisar som jag inte står så nära….det är ganska ytligt. 
Sen vänner…det har jag mycket få av och de står jag väldigt nära. De kan man berätta precis allt för. Man connectar mer med vänner. 
Så känner jag iallafall.

[Hayabusa]
8/15/20, 4:57 PM
#3

#2 Vi menar nog samma, i stora drag.

Elsevin
8/15/20, 5:37 PM
#4

Jag ser vän/kompis som samma sak. Nästa "steg" på skalan är bekant för mig :)

Herveaux
8/15/20, 5:42 PM
#5

Vän och kompis har samma betydelse för mig. 
En nära vän eller bästa kompis är också likvärdiga fast ett steg närmare än vän/kompis.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
8/15/20, 5:48 PM
#6

Ser också vän och kompis som samma sak. Bekant är man om man bara känner någon ytligt.

Annons:
[Henry Norrström]
8/15/20, 6:10 PM
#7

Rätt Mia, en kompis kommer o går, en vän består i många år.

Förlåt Hera….väntar på ditt eviga inlägg om mig.

Bekant fanns inte i tråden !!!

Henry

Honestyisdead
8/15/20, 6:28 PM
#8

#7 Fortsätt så så åker du på en block även här inne.

julianne
8/15/20, 6:37 PM
#9

Det kanske egentligen är så att kompis och vän är synonymt men för mig är det lite som för ts.

Jag tycker att vän känns närmare. Jag har egentligen bara en enda vän och han är också min partner och älskare. Kompisar har jag ett 10-tal som jag hänger med ibland men jag skulle inte anförtro mig med svåra saker med mina kompisar. Det blir mer ytligt med dem, medan jag delar ALLT med min partner.

Mina kompisar kanske egentligen borde benämnas "bekanta"

[Henry Norrström]
8/15/20, 6:41 PM
#10

#8 Tack Hera… Vad är problemet ?

Maria
8/15/20, 7:24 PM
#11

#10 Håll dig till trådens ämne. Vän och kompis betyder samma sak för mig. Jag använder mest ordet vän.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
8/15/20, 7:31 PM
#12

Vän och kompis betyder inte alls samma sak för mej. 

Men det vet ni ju redan, 😃En vän för mej är mer än en kompis. Något längre hållbart precis som Henry skriver.

Maria
8/15/20, 7:48 PM
#13

Det kanske är åldersrelaterat? Förr kallade jag det kompisar men numera känns det som något tonåringar har😊 Så nu säger jag vänner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Namiko
8/15/20, 8:13 PM
#15

#13 Jag tycker också att det känns lite åldersrelaterat. Som tonåring använde jag kompis men numera säger jag vän istället trots att det betyder samma sak för mig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Henry Norrström]
8/15/20, 8:34 PM
#16

Visst är det åldersrelaterat. Mina vänner har jag kvar, men mina kompisar har försvunnit.

Henry

Honestyisdead
8/15/20, 8:51 PM
#17

För mig är det inte åldersrelaterat. Har aldrig gjort skillnad på kompis och vän. Här är det bekanta som kommer och går.

[Henry Norrström]
8/15/20, 9:03 PM
#18

Kompisar kan bli en vän, det får tiden utvisa.

Det börjar alltid med en träff.

Åldersrelaterat vet man efter ett antal år om man har de kvar.

Det tar ett par år, om man har de kvar så är det en vän för livet.

Henry

[Henry Norrström]
8/15/20, 9:05 PM
#19

Det gäller oxå att underhålla vänskapen.

Henry

[Henry Norrström]
8/15/20, 9:28 PM
#20

#17 Hera, skall vi ut dra en öring ? Bara som en bekant. Det finns mycket fisk i havet eller någon annanstans. Lugn o ro. Håller med båt o mat.

Hör faktiskt till tråden. Vänskap.

Skitfiske som det heter.

Henry

Annons:
Honestyisdead
8/15/20, 9:38 PM
#21

#20 Det hör absolut inte till tråden då det inte finns någon vänskap mellan oss och jag redan har talat om för dig att vi inte kommer träffas. Lägg ner ditt trams nu.

Mia-45
8/15/20, 9:52 PM
#22

Brukar ni kramas och eventuellt pussas med era nära vänner? Om de nu är av motsatt kön…
Eller vad tycker ni gränsen går vid enbart vänskap?

[Henry Norrström]
8/15/20, 10:16 PM
#23

Först till Hera, nu fick jag respons på vad du tycker om nya bekantskaper, man kan ju säga det på ett trevligt sätt. Tråden "vänskap, kompis, bekant" Jaa… attityder. Till andra utan att träffa dem.

Mia, jag tycker att man kan kramas men pussen beror på var man gör den, en puss på kinden är inte så farligt, men man bör beakta den hur lång tid den tar, en snabb puss på kinden är vänskaplig, tar det lite längre tid så kan den ha en annan mening, bara på kinden inte ner på halsen. 

Jag kramar alla men kan hålla ett visst avstånd man som kvinna, det är ju ett annat sätt att hälsa när man känner när man träffats tidigare. Pussar på kinden gör jag inte med vem som helst. Jag tycker att det inte finns någon gräns utan man gör som man känner o vet att den andra tycker att det är ok. Det visar att man tycker om den andra. Jag pussar min systerdotters man på kinden, för han tillhör familjen o är trevlig mot mina nära. Har inget sexuellt med det att göra, han känner bara att han är omtyckt av mig. Det är viktigt för hans välbefinnande.

Du gör som du känner för.

Henry

Mia-45
8/15/20, 10:19 PM
#24

Jag menar inte korta kramar utan mer att man står en stund och håller om varandra och man hör att den andra njuter. Och att man står och smeker på ryggen. 
Puss på kinden är vänskaplig..men en puss på munnen då? 
Vad är detta för er?

[Henry Norrström]
8/15/20, 10:46 PM
#25

Nej ingen puss på munnen, smeka på ryggen . En del smeker på ryggen men det känner JAG om det betyder något i själva kramen, min uppfattning. Man kan göra det utan någon mening, en vänskaplig hälsning, jag gör det bara med tjejer, inte polare, killar alltså. Visar bara att jag tycker om dem.

Inget konstigt med det. En puss på munnen tjejer emellan är som jag fattat att de är väldigt goda vänner. Vi män tycker inte samma sak om man inte är ryss.

För lång tid med en smekning på ryggen kan betyda att man tycker om personen, behöver inte vara att man är intresserad av ett förhållande. Bara ett vänligt bemötande, beror också om man är singel eller om man är i ett förhållande, kan krama min kompis tjej mycket för att visa att jag är glad över deras liv. 

Många varianter finns, sen är det hur man själv är o vad man har för tanke bakom, alla mina vänner känner mig o har ingen svartsjuka gentemot mig. De känner mig o vet att jag vill deras bästa.

De är ju mina vänner….

Henry

Honestyisdead
8/15/20, 10:51 PM
#26

#24 Puss på munnen ger jag endast min partner. Ingen annan. Och kramar jag vänner är det utan smekningar och endast kort.

Herveaux
8/16/20, 7:48 AM
#27

#22 Samma som Hera. Kramar men utan smekningar och pussar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
fruktgumman
8/16/20, 9:43 AM
#28

Ingen skillnad på vän och kompis för mig.  Pussar inte mina vänner på kinden eller någon annanstans heller. Väldigt sällan jag kramar vänner också, då är det någon jag inte träffat på väldigt länge och det är en kort kram, inte "stå-och-hålla om-kram"

Honestyisdead
8/16/20, 9:48 AM
#29

#23 Det enda du har fått veta är att jag inte är intresserad av vänskap med just dig. Jag har fått flera vänner genom iFokus varav jag har träffat ca 7stycken irl också. En blev en väldigt nära vän. Så nya bekantskaper gillar jag så länge som personerna har egenskaper och värderingar jag gillar.

Namiko
8/16/20, 11:06 AM
#30

#22 Jag kan kramas, pussas/kyssas, hålla handen, mysa och ha sex med vänner. Det varierar från person till person vad vi är bekväma med och är oberoende av deras kön. Jag sätter inga gränser på vad jag gör med en person baserat på någon förbestämd mall utan mina relationer får förändras med tiden och innehåller det som båda vill ha. Jag är en väldigt fysisk person så känner jag mig bekväm med att vara nära någon så vill jag gärna ha massa kramar, mys och hålla handen. 

Skillnaden på en vänskapsrelation och en romantisk relation är enbart om det finns romantiska känslor inblandade eller inte.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

misslyckad sommar
8/16/20, 3:29 PM
#31

Kompis och vän är nog samma sak men när jag var barn använde jag bara ordet kompisar. Som vuxen nu säger jag alltid vänner.  Jag vet inte varför jag bytte ord egentligen.

Men jag tror inte det är åldersrelaterat heller för min svärmor pratar alltid om sina  "tjejkompisar" som hon äter middagar med och dom är 60+ 😉

[Hayabusa]
8/16/20, 5:13 PM
#32

#24 "Jag menar inte korta kramar utan mer att man står en stund och håller om varandra och man hör att den andra njuter. Och att man står och smeker på ryggen. 

Puss på kinden är vänskaplig..men en puss på munnen då? 

Vad är detta för er?"

Nej, det ser jag som gränsöverskridande. En kort hälsningskram eller handslag är OK men inget pussande. Pussat sparar jag till "The Real Deal".

Maria
8/18/20, 8:21 AM
#33

Jag skulle bli "skogstokig" om någon (mer än mina allra närmaste) skulle pussa mig på kinden.

Jag gillar inte kramar heller men det har blivit en sådan vanlig gest så jag bara "hänger på" fastän jag känner mig obekväm.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Henry Norrström]
8/18/20, 3:31 PM
#34

#31 Jag menar att har man en kompis som man umgås med efter ett antal år så har det blivit en vän, kanske för livet. Att din svärmor pratar om kompisar, det är nog för hon vill ge dig hur hon upplevde det och vill prata om det. Jag är 67 o pratar gärna om min uppväxttid om bilar o båtar som jag har haft hela livet. Alla fester man haft, många av dem har jag kvar som vänner efter 40 år. Man blir lite töntig o vet inte om mina två vuxna barn har intresse av det. De är intresserade av det, men det var en så härlig tid.

Har två vuxna barn

Åldersrelaterad är tror jag är att man har dem kvar…det är mina vänner, kompisarna vet jag inte vart dom tog vägen. Långa kramar ger man sina riktiga vänner som har följt med mig hela livet. Skilde mig för 16 år sen, men mina vänner består. De kramar jag jättemycket för jag vet att dom ALLTID kommer att vara kvar.

Tjejerna ger jag en puss. Kram oxå givetvis.

Henry

Annons:
Upp till toppen
Annons: