Vuxenmobbing på ifokus?
Jag har suttit och läst runt en massa på iFokus idag och flera gånger hamnat på en tjejs sida där det känns som att allt inte står rätt till. Jag vill inte skriva namnet, men vad jag har förstått det som så bor hon i gruppboende och inläggen visar på att hon möjligtvis har någon störning som gör att hon inte är lika utvecklad som "alla andra".
Hon skriver på katter.ifokus att hon vill ha en kattunge att ta hand om och på hundar.ifokus att hon vill ha en hund. Det som gör mig så förbannad är att folk utgår från att den här tjejen är ett troll som är ute efter att irritera folk och därför skriver den ena riktigt elaka kommentaren efter den andra. Och att säga "ingen kan väl vara så dum att hon tror det" om saker som tjejen har skrivit tycker jag är så lågt! För förmodligen ligger det mer sanning i påståendet än man kan tro. Inte för att jag vill kalla någon dum, men alla är inte den "vanliga snabbtänkta Svensson"! Och att kalla någon som kanske inte är lika snabb för dum tycker jag är kränkande!
Jag tror det ger mycket mer att försöka stötta den här tjejen istället och få henne att förstå att djur inte är så enkelt och bara gulligt som hon verkar tro. Nu är folk mest bara sarkastiska och ironiska mot henne, och även rentav elaka!
Det är väl knappast tillåtet att skriva sånt till folk här på iFokus, men på nåt sätt så slipper dessa trådar förbi sajtvärdarna och ligger kvar. Förmodligen för att folk tar tjejen som ett troll istället för någon som söker kontakt på internet och försöker få hjälp med skaffandet av djur.
Jag ville bara skriva av mig lite.
Svensson är kanske inte så genomsnäll som man själv önskar..
Jag tycker det är lite tragiskt att se hur snabbt människor på nätet bildar sej en uppfattning. Oavsett om det handlar om någon som berättar om sin situation eller om något annat så är informationen man får som läsare väldigt knapphänt och det är nästan helt omöjligt att bilda sej en rättvis uppfattning. Trots detta så är det inte ovanligt att folk dömmer, förkastar och talar om precis vad skribenten ska göra.
Det märkliga är att nästan INGEN skulle få för sej att behandla en annan människa så irl.

Jag tycker du skall påtala detta för värdarna på de sajter det förekommer. De kanske inte har läst det och därför inte avstyrt det hela.

Det ska jag göra! Tack för rådet =)
På vissa sajter är nivån tolerant, på vissa inte alls. Jag tänker inte nämna några namn eftersom det anser jag vara oartigt och att tala bakom ryggen - men jag har slutat på vissa sajter eftersom där tillåts en ton som är väldigt hård och otrevlig, anser jag.

jn84, jag har läst igenom tråden, och tycker det är jättebra det du skriver och att du tar upp kampen mot de andra där inne!!
Mobbing är bland det värsta man kan ägna sig åt. Att barn retas och mobbas, kan man…..någonstans förstå… ( men inte acceptera) …men att sk. vuxna hoppar på varandra??? DET är lågt.

Tack kermit! =)
Jag sitter och kokar här för tillfället! De få gånger jag varit inne på hundar.ifokus har jag tyckt att toleransen är för hög. Och nu fick jag väl nog antar jag..
Det jag vill att folk ska förstå är att man självklart får ha en åsikt som strider mot andras åsikter, men att man inte får vara elak i sina kommentarer! Inte ens om man tror att personen i fråga är ett troll.
Jag kokar också.
När någon skriver att de ska skaffa djur, FAST ATT DE INTE HAR RÅD och de skriver att deras djur inte kan bli sjuka, ja då kokar jag.
Dessutom tycker jag att det är ganska omoget att du behöver söka medhåll för det du skrivigt.
#7 Jag håller helt med.

#8 Men Hera, är det verkligen något att hetsa upp sig på till den grad? Det blir väl knappast bättre av att man börjar nedvärdera och förlöjliga människan?
Och vill jn84 ha lite stöd bakom sig i det här, så ska hon absolut söka det! Det är inte omoget, och med tanke på att det är hon mot resten där inne…..! Kom igen…

#8 Hjälp och råd är väl att föredra framför elaka kommentarer, hånanden och ord som pajas och dum?
Jag är ledsen Hera, men varken ditt otrevliga pm eller ditt inlägg här rättfärdigar det du har skrivit på hundar.ifokus. Jag kan inte riktigt se var jag har betett mig omoget?
Den här tråden är startad för att diskutera vuxenmobbing i allmänhet, och jag tog upp ett specifikt fall.
Vill du diskutera är du välkommen, men personliga påhopp kan du hålla för dig själv!
Tycker inte det är trevligt av dig att skapa en tråd där du talar negativt om hela hundar i fokus heller. Är du trevligare som drar oss alla över en kam? Jag tar illa vid mig av det och det tror jag flera av oss på hif gör..
Dessutom kan man väl tillägga att personen i fråga fick ungefär exakt samma svar på alla iFokus sidor h*n skrivit på.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vad är värst? Dra alla över en kam, eller personliga påhopp?
Personliga påhopp i min mening, och att dra alla över en kam, då kan man ju iallafall VÄLJA om man vill känna sig träffad eller inte. Och känner man sig träffad, så brukar det finnas en anledning till det också.

Eros, jag säger att jag har varit där inne få gånger och de gånger har jag tyckt att det varit otrevlig stämning! Jag drar inte alla över en kam, utan jag uttrycker MIN åsikt om toleransnivån.
Herregud, folk skriver att andra människor är pajasar, dumma och iq-befriade, men jag blir påhoppad när jag säger att jag tycker toleransnivån är för hög på en hel sajt?
#13 Självklart är det värre med personliga påhopp. Men det är väl inget försvar? Bara för att något är värre än det ena betyder det att det andra är okej? Ja, jag känner mig träffad i den mån att jag tar illa upp, inte pga av att jag tycker jag ägnat mig åt personliga påhopp eller mobbing..
#14 Om du läst tråden från hif som du länkar till, så vet du att jag flera gånger skrivit att jag håller med dig om att jag inte heller tycker personliga påhopp är okej. Jag är inte ute efter att tjafsa om detta, för jag håller som sagt med dig om att personliga påhopp är hemskt. Vill bara säga att jag tog ditt inlägg som att du tycker hela hif stod för dessa åsikter och tog illa upp av det.
#15 Nej. Ville bara påpeka att det inte bara var på hif som hon blev antagen som troll.
#16 Men varför tar du illa upp om du inte tycker att du gjort något fel? Det förstår jag inte riktigt… Jag tror ingen här drar alla över en kam utan vi är vuxna som själva kan läsa tråden och göra våra bedömningar.
Och jag tycker att oavsett vad man har för åsikt så finns ingen ursäkt för att vara otrevlig.
#17 Jag kände det som att vi blev svartmålade allihopa pga av vissa personers kommentarer. Att du inte förstår varför jag kände det så kan jag inte svara på.. Men strunt samma, åter till tråden..
Jag tycker dessutom att tråden är relevant för sajten, eftersom vi ofta talar om relationer och beteende.
Det är intressant att se hur folk uttrycker sig på Internet och på olika forum.
#11 Otrevliga PM? Skrev i princip samma sak som här. Att det är omoget att du behöver söka medhåll.
Var är du påhoppad?
#19 Men det är ingen som pekat ut DIG med namn. Att du tar åt dig har med hur du tänker att göra.
Jag förstår att du har tagit åt dig men jag försöker säga att det är onödigt om du inte känner att du gjort något fel. Tänk efter om vad du själv känner om tråden. Har du skrivit något du ångrar eller inte? När du vet svaret så vet du om du behöver känna skuld eller inte.
Eller så är du en snäll person som känner skuld inför andras konflikter?
Och som jag sa, vi är alla vuxna och kan själva läsa tråden…
#21 Varför är det omoget att vilja diskutera ett beteende på en Internetsajt? Det är ju inte jn84 som blivit påhoppad i första hand, utan en helt annan person.
Det är dessutom intressant.
#22 Har förklarat flera ggr och sagt åter till tråden, så varför fortsätta med detta?
Att påstå att det tålereras för mycket på sidan och sedan länka till den, för att få medhåll, är för mig omoget.

Nu ska jag försöka förtydliga. Det jag menar är självklart inte att alla medlemmar där är elaka, men jag har tyckt att man lätt bli påhoppad så fort man inte gör något "rätt". Säger man något som anses fel så är det ingen snäll vägledning till rätt saker, utan ofta agressiva kommentarer direkt. Men SJÄLVKLART finns det folk som gärna hjälper en med vänliga ord också!
Min lillasyster på 11 år är inte längre inne på hundar eftersom hon upplever att folk är otrevliga när hon skriver saker. Visst, hon uttrycker sig riktigt klumpigt ibland och får ofta saker om bakfoten, men inte ska man väl behöva bli påhoppad för det? Och igen, jag syftar självklart inte på alla medlemmar där!
Då upplever vi sidan väldigt olika.
Jag ser hundar iFokus som en väldigt bra sajt där det inte förekommer mycket bråk. Inte påhopp heller.
Är medlem på andra sidor där det är katastrofalt.
När det gäller djur har folk ofta mycket starka åsikter och det kan hetta till då någon visar sig vara helt ovetandes om hur man behandlar ett djur.
#25 Det är alltså omoget att vilja få medhåll för något? Och du känner aldrig så, att du vill få medhåll om något du känner?
#24 Om du skriver en kommentar så vill jag ju självklart förstå varför och vad du menar.
#26 SOm jag sagt förut, jag tycker det är intressant som utomstående att analysera och betrakat beteenden och konflikter.
Jag uppfattade inte att du pekade ut hela sajten utan att du ville belysa ett specifikt beteende, vilket var mycket intressant. :)
#27 Ja, tänk så olika man kan uppfatta det… :D
Jag behöver inte medhåll? Jag tycker det jag tycker oavsett.
#30 Ja, då är det väl så för dig då. Jag tror dom flesta känner ibland att dom vill ha lite medhåll för sina tankar och ideer. :) Det finns en styrka i att kunna erkänna att man behöver andra ibland.
Att behöva andra är väl ändå inte samma sak som att söka medhåll? Det är ju det hon gjort. Det för mig betyder att hon kände sig svag/osäker/ i underläge och behövde bekräftelse.
Det jag tycker man gör är att skriva till den som har sajten, inte blanda in andra.
Jajja, detta leder ingevart.
Nu ska jag nanna kudden.
Sov gott!
I just det här fallet tror jag att tråden främst fick den reaktion som den fick pga av att folk blev otroligt upprörda av de trådskaparen skrev. Inget försvar till vissa kommentarer, men jag tror det var anledningen.
#33 Absolut. Jag förstår det och jag har sett många andra exempel på när folk blir upprörda MEN jag anser att man måste kunna behärska sig och skriva på ett trevligt sätt ändå. Och det är inte första gången det händer heller…

Hera, jag blir lite irriterad och sårad när du kallar mig svag, i underläge och i behov av bekräftelse. Du kan inte bestämma hur jag känner mig genom att försöka analysera mina handlingar. Jag står för det jag skriver, men om jag har åsikter som strider mot alla andras så tar jag mig nog en funderar om jag verkligen tror på det jag säger, eller om jag bara bestämt mig för att trotsa emot allt och alla..
Vet inte om du har varit här inne mycket tidigare, men här diskuteras mycket beteenden och vuxenmobbing ser jag som ett problem som passar in här. Tråden på hif är ett bra exempel för det jag pratar om!

#32 OM hon nu kände sig svag och i underläge, VARFÖR hoppar du då på henne ytterligare och påstår att hon är omogen? Det är DET som är mobbing. Och de som mobbar, brukar vara de som mår sämst. Bara en reflektion att begrunda.

Det blev lite kaos på hittekatter också med henne. Innan vi förstod att människan hade en sjukdom så var även vi lite hårda. Något vi annars inte är. För vi Medarbetare där är annars "hårda". Sedan låste vi trådarna för att tonerna började gå höga.
Det väldigt, väldigt lätt att mobbas på nätet och det är inte bra. Därför har vi ganska strikt koll på att folk inte sätter sig på andra. Men man får gärna ventilera sina åsikter men inte gå till personangrepp och inte använda onödiga svordomar. Då upplyser vi om det med mera. Vilket kan låta som om vi är översittare men det finns alla möjliga smileys och andra sätt att visa sina känslor. Just för att det inte ska bli evigt munhuggeri som inte leder någonstans och sårar.
Sedan får man tänka på åldern på de som är på sajten. Vi har från 11 upp till 70 år. För vi har gjort ett åldersfrågegrej bara för att veta vilken målgrupp vi har där. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#34 Inget sagt om att man inte bör tänka en och två gånger innan man skriver heller, som sagt bara det jag tror var anledningen.
Tyvärr tror jag att det alltid kommer finnas någon eller några som inte kan vara trevliga och även de som går in för att leta fel i det folk skriver och sedan hugga på det. Lika som att de som skriver saker enbart för att göra folk upprörda.
Sedan kan vi alla göra misstaget att i ett upprört läge skriva eller säga något vi kanske egentligen inte menar. Om det händer mig och någon påpekar det eller jag kommer på det själv så tycker jag det bara är bra (så länge det påpekandet också sker på ett trevligt sätt)

Jag var inne på hittekatter iFokus också och upplevde samma sak där i motsvarande tråd. Men att jag inte la in inlägget om personangreppen där var för att ni redan sagt till och dessutom låste tråden snabbt, precis som jag tycker att det ska vara.
Självklart kan diskussioner bli livliga ibland och det behöver inte bli fel för det, men det är personangreppen som gör mig irriterad. För det är ju inte tillåtet!
Sen är det så klart lite olyckligt att ingen av hundar.ifokus sajtvärdar varit online nu ikväll. Förmodligen hade tråden låsts ganska tidigt om någon varit där. (Ingen kritik, bara ett spekulerande)
Jag tycker dom flesta uppför sig rätt bra på dom flesta av forumen. Det värsta är väl politikifokus men det finns väl inget som får folk att visa sina värsta sidor som politik. Jag tycker att man kan ha olika åsikter och även heta diskussioner men det skall aldrig leda till person angrepp. Om jag tycker att någon är helt dum i huvudet så skall man också tänka på att andra kanske tycker det om mig.
Så jag tycker att trådskaparen har tagit upp ett bra ämne och om några känner sig träffade så kanske dom skall titta lite på hur dom beter sig.
Eddie
#39 Du har rätt i det, tror den tråden kommer bli låst så fort någon av sajtvärdarna ser den, för nu är den verkligen inte trevlig.
Med risken att få bannor så kan jag säga att jag varit inne ganska mycket på hundar och läst vilket jag inte gör längre. Finns personer där inne som är fruktansvärt otrevliga, så får väl dom som vill ta dom i försvar!! Det har varit mycket påhopp, idiotförklaringar och tävlan om vem som vet bäst.
OBS: Inget påhopp på någon person utan en hundsite som inte har varit särskilt trevlig. Förstår inte varför man tror sig kunna allt och ska läxa upp allt och alla bara för att man har hund. Man behöver inte vara intelligent för att ha hund men man ska kunna klara av att behandla andra trevligt. Jag har läst ämnen tex ang hundfoder där det ryks ihop bara för at man inte använder samma foder som andra anser att man ska.
Håller mej borta därifrån nu

Oj oj villken soppa. Men jag tycker inte det är märkligt alls att det är bråk på olika sajter, och jag anser inte att det är sajten i sig som det är fel på. Det är bara så att alla människro kan inte hålla sams. det blir bråk så enkelt är det. Men tycker att sajtvädar på ALLA forum borde vara mera aktiva med att låsa trådar och stoppa eva påhopp. det är min åsikt.
Och vad gäller de ni snackar om har jag ingen direkt åsikt faktiskt.
p.s Om alla kunnat va vänner så hade de inte funnit nå krig.d.s
#39 Jag kan bara säga att jag håller med dej i att personangrepp är fel, med den ringa bakgrund och kunskap man har om personen på andra sidan så är det ganska farligt att "brusa" upp och börja fördömma, dömma och idiotförklara.
Oavsett vilken tråd eller vilket forum så tycker jag nog att dom flesta här på iFokus ändå har ganska bra vett och etikett, sen är det faktist inte lätt för oss som sajtvärdar att hinna med att läsa allt dygnet runt, vi är ju vanliga människor med jobb och vi måste ju tyvärr nån gång ibland sova och jobba oxå.
Sen måste jag som avslutning få säga att jag tycker denna diskusion är helt berättigad här inne, detta är väl ändå en fråga om relation om något.
jn84 Det var så jag läste dig i situationen. Jag säger inte att du är så, bara att JAG tror det var varför du gjorde som du gjorde.
Så jag ber om ursäkt om du blev sårad.
kermit
Mobbing? Att jag tycker att en annan är omogen är för tusan inte mobbing. Tycker ni att jag är omogen klarar jag av att höra det, utan att anklaga er för att mobba mig.
Sirkka-Liisa "Jag har läst ämnen tex ang hundfoder där det ryks ihop bara för at man inte använder samma foder som andra anser att man ska"
Det är konstigt, en sådan tråd har jag aldrig läst, och jag har varit medlem länge nu. Ingen har blivigt attackerad för att de ger ett speciellt foder till sin hund. Folk kanske ger råd till vad de tycker är ett bättre foder, men inga attacker. (om du nu syftar på hundar.ifokus)
Men Hera, att man nött och tvunget måste skriva ut ett omdöme om personen i fråga, är väl i allra högsta grad att sortera under personangrepp?
Jag kan inte förstå varför så många människor på diverse fora har så svårt att diskutera i sak, där man alltför lätt istället hänger sig åt personangrepp.
Exempel:
A skriver: Jo, jag ska köpa en hund men jag ska inte rasta den mer än max tre gånger per dag och den ska få det allra billigaste fodret. Jag ska bara ha hunden att gosa med.
B skriver: Du är korkad och omogen om du köper en hund på de villkoren! Djurplågare! Såna som du borde inte få lov att köpa hund!!
B borde kanske tänka en stund och istället skriva: Tänk över att det är en annan varelses liv du har hand om. Jag vet att du tänker köpa hund oavsett vad jag skriver nu, men försök åtminstone välja hundras med omsorg. Köp inte en hund då som kräver så mycket motion, skaffa hellre en utpräglad sällskapshund. Du kanske rentav med tiden kommer uppskatta dina promenader alltmer och kommer tycka det är riktigt roligt att vara utomhus med din hund.
Kan någon förstå skillnaden i de två ovanstående alternativa bemötandena?

#46. Mycket bra exempel.

Jag säger bara att det fick gå så långt är chockerande, och jag hade gett er mer än en varning för sådant beteende.
Ingen som reagrerar över att folk röjer hennes identitet?
Folk skriver att hon sitter i ett gruppboende för folk med *** problem, en annan skriver att det är för sådana som har ********. Det om nått bryter väl mot regler?
Jag ser inget fel i att jag skriver att jag tyckte det var omoget. Tycker ni överreagerar. Tyvärr.
#49 Absolut! Visst är det regelbrott och det borde de få en skarp varning för!
Vidare; Att du inte själv ser när du håller dig till sak och när du begagnar dig av (onödiga) omdömen i en debatt är ju bara att beklaga. Jag anser att ett omdöme om en annan person är onödigt av den anledningen att det inte tillför något i debatten.
Det var inte ens debatt för mig, jag förstod inte varför hon hängde ut tråden och hundar.ifokus som hon gjorde.
Det för mig var ett tydligt tecken på det jag skrev förut.
Av den anledningen skrev jag detta. Inte för att hänga ut ngn.

Om du syftar på mig så kan jag säga att anledningen till att jag skapade den här tråden här och hänvisade till tråden på hif var att jag ville belysa problemet med mobbing på nätet. Det fanns många trådar som den omtalade tjejen skapat och jag kunde i princip valt vilken som helst, men det blev den på hif.
Och jag tycker inte någon har röjt hennes identitet eftersom hon själv skriver att hon inte får ha djur på gruppboendet (hon namnger det själv) och utlämnar själv sin adress.
För att diskutera mobbing på nätet i allmänhet: Jag tror det vore bra med internetundervisning och -vägledning i skolan. Ofta behärskar barnen dator och internet bättre än föräldrarna och då är det svårt att som förälder försöka lära ut och vägleda, men självklart ligger ansvaret för internetanvändandet hos föräldrarna!
För egen del tror jag inte att jag är elakare mot folk bara för att jag sitter bakom en skärm, men jag är nog rakare och modigare. Jag kan gå in i diskussioner som jag irl aldrig skulle skulle våga yttra mig i. För blyga och tillbakadragna människor är internet därför en stor tillgång, men alla verkar inte kunna behärska den anonymitet och avstånd det innebär, inte ens vuxna. Men som någon sa, generellt är det god hyffs här på iFokus även om diskussionerna nångång ibland vandrar åt lite fel håll.

#45 Det är sättet du gjorde det på , som jag reagerade på. Ni hade en dispyt inne på HundariF, jn84 kom in här och berättade om problemet och att hon reagerade på hur vissa betedde sig på forumen.
Du följer med in här och fortsätter disputera om er enskilda sak, och kommer med kommentaren: Dessutom tycker jag att det är ganska omoget att du behöver söka medhåll för det du skrivigt.
Jag tycker det är mobbingtendenser, när du i ett annat inlägg antyder hennes inlägg på RiF :Det för mig betyder att hon kände sig svag/osäker/ i underläge och behövde bekräftelse.
jn84 : Så för att hon skriver om gruppboendet, och var det ligger, ger det er rätt till att skriva om gruppboendet och vad hon lider av? Hade hon velat att alla ska veta det hade hon själv skrivigt det. Du sa att hon inte behövde det men ni gjorde det åt henne? Hmm
För mig spelar det ingen roll om vi hade tagit detta IRL, jag är samma person bakom datorn som annars. Annat är ju lite falskt.
Jag är av samma åsikt alltid.
Ja, du säger att det är anledningen till varför du skapade tråden.
Jag tycker ändå illa om det.

Jag tänkte mig noga för i mina inlägg för att inte skriva något nedvärderande och personavslöjande. Jag ville föra fram min åsikt om tex utvecklingsstörda i allmänhet och hur de bemöts på nätet. Det som gjorde mig upprörd var det sjävklara antagandet att hon var ett troll som inte skulle tas seriöst och därför kunde kallas vad som helst. Att jag drog upp ordet utvecklingsstörd berodde på att jag ville få folk att tänka till, fundera över om det fanns några speciella anledningar till att hon skrev som hon gjorde.
Jag ser ingen mening till att fortsätta den låsta trådens diskussion här utan diskuterar hellre mobbing på internet eftersom det är ett ganska stort problem.
Det värsta med mobbing är att mobbarna inte är medvetna om att det är så lite som gör dom till mobbare..Är själv ett offer..för bl.a utfrysning ..inga ord men isande kyla ..det räcker ibland
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Måste bara citera dig: " Nu har jag sökt på internet och adressen ts uppger är ett gruppboende för människor med mentala handikapp!"
Du till och med söker efter info om personen. Det är att avslöja någon. Hon kanske inte ville att folk skulle veta detta.
Alla söker inte på adressen …

Hej hopp!
jag har ine laggt näsan i blöt vare sig här eller inne på den tråden på HiF. Men jag kan inte vara tyst längre…
Detta tycker jag låter som att det spårar ur…
Först så sitter ni och mobbar och talar om vad som är rätt och fel för en utvecklingstörd tjejj, som inte vet eller har den uppfattning, vad som är rätt och fel, när ni höll på inne på HiF, i den tråden, jag gick där ifrån, för jag skämdes.
Man gör bara inte så. Det är påhopp och mobbing, dinget annat.
Sedan så går man in här och fortsätter och "tjaffsa" om detta. Hoppar på varandra och kastar glåp ord och är allmänt otrevliga mot varandra.
Då är ni ju inte speciellt smarta och smidiga själva, ni gör ju lika dant som folket inne på HiF gjorde mot denna person som det gäller.
Nä ni har låst fast er och kommer ingen stans, bäst att ni slutar och disskutera dettta, och svälja eran stoltheter, och låta detta vara, så blir det inga onda miner eller feltolkningar någon stanns.
Folket på Hif för övrigt, är det inget fel på, det är mycket ungdommar, som inte har mycket livserfarenhet, och inte alltid tänker sig för innan dem skriver, men detta är internet, och inte allvar, utan det finns en värld utanför.
HiF är kända för att ha bra rykte från sig på iFokus, så jag hoppas att detta kommer bli så.
Men snälla låt detta vara nu och låt denna stackars person det gäller nu får vara ,o ch låt henne sitta här inne och hålla på, hon har tyvärr inte den mänskliga uppfattning som en icke handikappad har, ta henne med lite humor, holåt henne fantisera och skriva, iFokus är till för ALLA!

Där vet jag inte riktigt om jag håller med. Hon gav sin adress, folk sa att hon var ett troll och jag försökte motbevisa det genom att berätta om vart adressen går. Om adressen är hennes vet vi inte, men adressen går fortfarande till ett gruppboende.
Dessutom tar du citatet lite ur sitt sammanhang eftersom jag efter det skrev att det förmodligen är en verkligen människa det hela handlar om, vilket var vad jag ville säga med inlägget.
Jag gav inte ut inte hennes adress, jag talade om vart den gick (något hon själv gjort på andra ifokussidor), det ser jag inte riktigt som ett utlämnande av personuppgifter…
Men min åsikt kan mycket väl skilja sig från andras och strider den mot ifokus-regler så var det fel av mig!
Du talar ju om att hon har mentala problem. Det är väldigt privat i min värld.
Strunt samma i vilket sammanhang: du söker ändå efter gruppboendet och skriver vad det är till för. Resultatet blir det samma.
Du har visst gjort fel, du som var så hej på att klaga på andra.
Där ser du hur lätt det kan gå.

Inte vet jag, men nu tycker ju jag att den här tråden börjar bli rätt uttjatad. Att man i sajterna har olika meningar om saker och ting det tycker jag inte är ett dugg konstigt och att vi ryker ihop är heller inte konstigt , vi är trots allt olika individer som har olika uppfattningar om saker och ting, så varför dra upp det som vissa gjort…vi har en jättebra stämning inne på Hif annars skulle vi inte vara så många medlemmar där. Det som hände i den tråd som ni pratar om är verkligen beklagligt men nu är den stängd där inne så varför det fortsätts här inne det kan jag inte förstå. Enligt min mening så kommer detta aldrig ta slut förrens någon blir tvungen att gå in och stänga här också.
Jag har påpekat många gånger att innan man svarar på en tråd som ser lite udda ut kolla vem som skrivit, det kan vara en mycket ung person eller som i det här fallet.
Det här ser säkert ursurrigt ut, är jättedålig på att formulera mig…men jag försökte iaf =)
Mvh//Lotta
Jepp. I´m done.
Ville bara skriva det.
#58 Men varför kommer du hit in och säger att VI ska sluta diskutera? Om du inte vill diskutera, så tycker jag du ska låta bli att läsa tråden. :)
Jag är så trött på att folk talar om för mig vad jag ska och inte ska diskutera. Så länge tråden är tillåten på sajten har någon annan ingen rätt att hindra folk från att diskutera. Dom som vill sluta, gör det. Låt andra diskutera vett och etikett på Internet - för det är det som tråden handlar om anser jag.
Om vi är tjatiga, låt oss vara det då! 
Jag tänker lite på detta, att om man själv blir "anklagad" eller tillrättavisad så blir saken ofta värre om man måste hugga tillbaka på något annat.
Det kan man också se i den här tråden: person A säger en sak och person B hugger på en helt annan sak. Man frångår sakfrågan och tar upp ännu en sak, som iofs kanske inte är bra MEN det löser inget och det tar bort fokus från det som kanske var huvudfrågan.
Detta är ju något man brukar se hos pargräl:
"DU har inte diskat trots att du skulle!"
"Nej, men du var sen från jobbet och du kunde ha ringt!"
Och så vidare…
Jo, men sen ska man intee vara så snabb med att säga åt andra vad de gör för fel om man själv för fel. Därför påvisar man lätt då att den andre också har "brister" i sitt uppförande.
Nej, vad är det för sätt?! Det är verkligen diskriminerande.
Vad taskigt!
siddelina
Syftar du på inlägget som startar tråden?
Alltså att hundar tråden är diskriminerande?
#65 Varför inte? Du gör ju inte mindre fel för att jag också gör fel?
Jag säger INTE att man inte ska försvara sig men det hjälper ju inte att attackera på något helt annat. Då är det faktiskt personangrepp och inte en diskussion längre.
#68 Problemet här är nog att jag inte tycker jag gjort fel :)
Attackera? Jag uppmärksammade bara det.
Förstår inte hur du resonerar om du kallar det för attackera.
#69 Nej, du tycker inte att du har gjort fel. Du blir upprörd över att en person skriver om hundar på ett sätt som du inte gillar, och då får du svara vad du vill? Är det så du ser det?
Men varför inte diskutera det då, som tråden handlar om?
Istället attackerar du med att påpeka att det är fel att tråden skapas i första hand.
Det är att leda fokus från själva frågan till något helt annat.
Det tillför inte debatten någonting att du tycker det är omoget att någon skapar en tråd. Det är att attackera en person och inte en sakfråga.
Jag ser fortfarande inte det som att attackera. Jag framförde min åsikt om att jag tyckte det var omoget att söka medhåll.
Sen att ni tycker tråden skapades av en annan anledning, ändrar inte min uppfattning.
Jag säger inte att man får svara vad man vill, det gjorde jag definitivt inte.
För mig handlar ju tråden om en annan sak än för dig. Eller den skapades av en annan anledning enligt mig än enligt dig.
Tråden handlar om mobbing, är inte det mobbing att avslöja ngn annans mentala status? Tycker nog att jag pratar om vad tråden handlar om även dina mått mätt.
Och vd kallar man att blanda in utomstående? Ni på denna sajten hade inget med hundar att göra. Hon länkar till oss där inne, hänger ut oss. Påstår att vi mobbar. Då tycker jag nog att vi blir mobbade vi med.
Vill man prata mobbing kan man ju faktiskt göra det utan att länka till en annan sida och påstå att där förekommer mobbing?
Eller det går inte?
Det mesta går enligt mig till att få till mobbing. Om man vill.
Man får ju faktiskt ha lite skin på näsan om man vistas på ett forum där folk alltid har en massa oliak åsikter. Och inte kalla allt mobbing eller attacker.
#71 Att man förklarar att en person bor på ett gruppboende är inte mobbning. Det kan vara olämpligt ur en annan synvinkel men det är inte sagt med nedsättande ordalag.
#72 Du motsäger dig själv så mycket att jag inte ens vet var jag ska börja. Jag nöjer mig med att säga att jag tycker att man kan uttrycka sig på ett respektfullt sätt även om man har en olik åsikt.
Det handlar inte om vad man tycker, det handlar om hur man uttrycker sig.

#63 zeretki
Men varför kommer du hit in och säger att VI ska sluta diskutera? Om du inte vill diskutera, så tycker jag du ska låta bli att läsa tråden. :)
**Svar:
**Det är väll självklart att jag vill disskutera!
Men jag tycker att ALLA har gjort fel, och det står jag för, sedan att du ta detta personligen, kan jag väll inte rå för?
Varför ska jag sluta läsa tråden?
Jag är så trött på att folk talar om för mig vad jag ska och inte ska diskutera. Så länge tråden är tillåten på sajten har någon annan ingen rätt att hindra folk från att diskutera. Dom som vill sluta, gör det. Låt andra diskutera vett och etikett på Internet - för det är det som tråden handlar om anser jag.
Svar:
Vem har talat om för dig vad som är rätt och fel? Vem har har sagt att du måste ta detta på dig?
Ingen annan har reagerat på det jag skrev, merän du själv. Jag har inte hindrat någon ifrån att disskutera, men detta börja likna mer eller mindre TJAFFS!
Det finns något på internett som heter Netikett, vet du inte vad det innebär så kan du läsa vad det är här
Om vi är tjatiga, låt oss vara det då
Svar: Har jag INTE påstått!
Jag vet precis vad mobbing handlar om, jag bli mobbad varje dag i livet, av folk i min omgivning. Jag kan inte längre gå utanför min dörr, förrän jag blir påhoppad av grannarna. Det har gått så lång nu, att jag inte kan sova om nätterna sedan ett år tillbaka.
Så du borde tänka först och skriva sedan och inte vara så kvick och attakera!
Så du menar att det INTE är mobbing att påstå att en annan person har ett mentala problem? Ja, där man.
Men det är mobbing att tycka att ngn är omogen? hm … det går inte ihop för mig.
Eftersom du påstår att jag motsäger mig själv, får du me än gärna förklara vad du menar.

Men snälla hera, när ska du förstå att jag inte har påstått att någon har mentala problem? Jag skrev fortfarande vart adressen gick och vad hon själv skrivit, samt bad folk i tråden att själva fundera över varför inläggen är lite märkliga.
Jag skulle vilja få ett rakt svar, vad är problemet? Vad är det du vill att jag ska "erkänna"?
Jag har aldrig sagt att du gjort fel, även om jag tycker dina åsikter om att folk som inte kan uttrycka sig ordentligt inte borde få vara på forum är diskriminerande. Det är din åsikt, och du får gärna ha den, men sluta att tvinga mig till försvar hela tiden med en massa fåniga omvridningar av hur det faktiskt är. Det är precis som Zeretki skriver, du hittar hela tiden nya saker som är så dåligt med mig och henne. Meningen med mitt första inlägg i hif-tråden var att upplysa om att det faktiskt sitter en människa bakom användaren och att man ibland kanske behöver påminnas om det.
Starkaste man är den som kan stå för sig själv utan att försöka hävda sig genom att smutskasta andra!

haha…för mkt fritid eller??
#74 Tina, jag citerar dig själv: Nä ni har låst fast er och kommer ingen stans, bäst att ni slutar och disskutera dettta, och svälja eran stoltheter, och låta detta vara, så blir det inga onda miner eller feltolkningar någon stanns.
Hur kan man tolka detta, tycker du?
Jag tänker verkligen innan jag skriver men tack för rådet ändå. :)
#76 Jag förstår inte hur du kan påstå att du inte skrivigt det då jag kopierade det rakt av. Tydligen ser du och jag VÄRLIGT olika på vad man får skriva om en annan person. Att säga vad för stället är till för där hon bor, är för mig att skriva att hon bor där av den anledningen. Hur man man tolka det annorlunda?
Jag tvingar ingen till försvar. Om du känner att du måste försvara ngt får det stå för dig.
Ingen smutskastar, eller jo, möjligtvis du då du länkade till hundar.
Helt otroligt hur ni kan vända på saker och få allt till smutskastning, mobbing och attacker.
Vad är det nu för dåligt jag skrivit om Zeretki?
Du skriver att vi mobbade, jag skriver att det gjorde du med. Du bröt mot reglerna.
Tydligen får bara du göra det, för om jag gör det är det fel????
Hänger inte med i resonemanget.
Du kan inte starta en tråd där du hänger ut andra som mobbare och vänta dig att ingen lägger sig i.
#79 Att hon bor på ett gruppboende är en förklaring. Inget skällsord.
Vilke regler är det jn84 har brutit mot? Har någon Sajtvärd påpekat att jn84 har mobbat någon? Eller är det bara du som tycker så, för att h*n tyckte att du uttryckte dig aggressivt?
Och varför är det smutskastning att länka till en tråd på ett öppet forum? Alla på I Fokus kan läsa tråden. Jag och andra har varit medlemmar där även om vi inte är det nu. Jag ser inte riktigt hur det är smutskastning… Dom som skriver i tråden får ju stå för det dom har skrivit. Det säger en hel del om vilka personer dom är.
Alla gör sin egen tolkning…

undra om denna tjej vet om vilken diskussion som pågår om henne.. ?
inget illa menat, bara funderade…
#80 OM du läser mitt citat från henne, ser du att det inte bara står att det är ett gruppboende, utan även vad för gruppboende.
Hon talar alltså om vad för fel det finns.
Rent otroligt att du inte kan se att det är att röja ngns identitet.
Du kanske hade tyckte det var roligt om folk skrev det om du hade varit sjuk?? Inte jag iaf. Det är regelbrott.
Att kalla det vi skrivigt för vuxenmobbing, och sedan länka till tråden, är att peka ut oss, smutskasta, eller mobba om du så vill.
Slutar diskussionen med dig då det är tydligt att du vägrar se från andra hållet.
Jag vill avbryta diskussionen här med att hänvisa till de Skrivregler som gäller hela iFokus.
Härmed är diskussionen avslutad och tråden låst.