Grannars sexliv
Har funderat på en sak ett tag nu. Bor ju i bostadsrätt, två våningar, 3 lägenheter på varje våning, och jag bor i en på markplan. För några veckor sedan, vid 02.30 tiden en vardag, när min särbo sov över hos mig, han skulle upp och jobba dagen därpå, vaknade vi av att dom som bor ovanpå hade sex, lät en hel del, och speciellt tjejen, hon stönade som bara den…..Det enda vi gjorde, jag och min kille, var att vi började prata ganska högt och det är ju lyhört värre i detta hus, så dom slutade ha sex…..Men hur mycket ska man måsta lyssna på av grannes sexliv egentligen? Jag hade inte reagerat om det hade varit kring mitt på dagen, oavsett om det varit vardag eller helg, men nu var ju klockan rätt mycket och folk skulle upp och jobba. Överhuvudtaget har jag en massa problem med dessa grannar, och jag börjar vara rejält less på dom. Har talat om för dom att det är lyhört, lappat dom flera gånger, ordförande har pratat med dom med mera…..Och ändå är det som att dom inte fattar. Jag behöver få sova på kvällarna, men hur talar man om för dom, ifall dom har sex sådär sent någon mer gång, att dom faktiskt stör?
Det kanske är så att dom tänder på tanken att andra hör dom.
Hej min vän! Jag vet att du har berättat detta irreterande moment tidigare. Försår inte heller som sagt att dom INTE kan förstå att folk vill sova på nätterna :( Fattar inte heller att förenigen där du bor att dom inte tar tag i det hela :( Det är ju det en förening är till för, att man ska kunna klaga på folk som inte sköter sig med mera. Jag har ju berättat för dig att mina grannar härovanpå brukar kasta ner fimpar med mera och det håller dom uppe med ibland, men så händer det igen :( Nu för ngn månad sedan hände det ÅTER :( Jag ringde då igen till denna förening och talade om att dom fortfaranmde kastar ner fimpar och annat skräp. Jag sa då till föreningen att dom MÅSTE vräka dom OM dom inte sköter sig. Dom har förmodligen blivit tillsagda igen eftersom det nu på ett bra tag inte har kommit mer skräp! Hoppas det iaf, men kommer det mer skräp så ska jag skälla på föreningen! Så kan man ju INTE ha det, att ens uteplats blir som en "ask-kopp eller soptunna :(
Hoppas verkligen det löser sig för dig med dessa "knasiga grannar" Låter ju INTE klokt!!
Kram på dig Vännen.
/Sessan1

Låter helt sjukt med så lyhörda lägenheter. Sex skall man väl kunna ha när man vill utan att behöva tänka på att man stör grannarna.

Jag har samma problem med min granne, dom är över 60 år. Våra sovrum ligger mittemot varandra. Hon stönar så jag blir tokig. Då brukar jag skrika, slå i väggen eller öppna balkongdörren och slå igen den hårt för det låter mycket då. Inte roligt att ligga och lyssna på dom när man vill sova. Hua, vad kan man göra?? Funderar att sätta upp en lapp på porten att det är lyhört här.
Jag har kört mycket med det när mina grannar levt om på olika sätt, jag har satt upp lapp på deras dörr, så att dom ser den när dom ska gå iväg nästa gång….Har fungerat bra så här långt. Men det känns lite knasigt att göra det när det gäller deras sexliv, speciellt när dom redan blivit informerade en gång om att det är lyhört. Det är verkligen lyhört i detta hus, man hör när grannarna i lägenheten ovanpå går på toa och vad dom gör där också, när deras mobiltelefoner ringer, när väckarklockan ringer, när dom slår av på köksfläkten…..Är inte kul alls, och dom sakerna kan jag ta, min inte att dom har sex klockan 02.30 en vardag……..Någon måtta får det faktiskt vara på det hela. Här ska huset sova mellan kl. 22.00-06.00, alla dagar och även är man har fest. Detta för att det bor ganska många barnfamiljer här, äldre och såna som jobbar skift. Jag tycker det är en bra regel, gäller bara att få folk att förstå att även om man, som dom ovanpå mig, inte ska upp och jobba, så finns det andra som har ett behov av att få sova. Sen har vi en styrelse som inte gör sådär jättemycket heller, nu sen vi fick en ny ordförande har det blivit bättre, hon förstår då hon själv haft problem med störande grannar i sin trappuppgång, men jag vill inte gärna måste höra av mig till henne ang. mina grannars sexliv.

Det verkar inte riktigt klokt med så lyhörda bostäder. Det borde verkligen göras något åt problemet. Hur gör de stackarna som har småbarn som skriker mitt i nätterna?

vårt hyreshus är oxå lyhört. som tur är så är nästan alla grannar ensamstående och mycket gamla så man behöver inte vakna av sånt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Eftersom jag bor i villa så har jag inte det problemet. Men jag kan tänka mig att det är otroligt irriterande.
Hur sjutton kan ett hus vara så lyhört??
Jag tror jag skulle knackat på hos dem och sagt att det är jättetrevligt att de (fortfarande?) är attraherade av varandra men om de kan låta bli att vara det mellan 22-06 på nätterna eller åtminstone vara det lite tystare.
Om det inte fungerade så skulle jag se till att ställa till ett rent helvete för dem på alla sätt jag kunde komma på (som inte straffade någon annan förstås).

Jag skulle stormat in hos dem och tagit fram pistolen (även fast jag inte har nån) och hotat dem. xD *Skämt o sido*
Folk ska ha rätt att ha sex , tänk efter själva tänker ni på hur ni låter ??? om svaret är ja då har ni nog inget vidare sexliv.
Det finns öronproppar "tippsar"
Sånt oljud skulle definitivt inte störa mig…*L* det är ju inte så att det pågår i timmmar..och inte varje natt..om dom håller sig till statistiken…*S*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#11 Självklart har man rätten att ha sex, men grannarna har faktiskt rätt att slippa höra sånt.
jag har också blivit väckt av en gammal granne, han bodde snett under oss och dom måste verkligen ha låtit mycket, för annars är det inte speciellt lyhört här.
musik från dom som spelar jättehögt hörs, och den halvdöva tanten ovanför, hennes telefon hörs, annars aldrig nånting.
så hon måste verkligen ha skrikigt….

Här är det också vääääldigt lyhört, man hör när deras veckaklocka ringer, varenda steg de tar (det knakar) och så när de har sex. Suck.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Kan det vara gamla hus då eftersom det är så vääääldigt lyhört hos er?
Skulle heller ALDRIG acceptera sådana ljud efter kl: 22.00 iaf.
Visst, jag är "nattuggla" :) men ändå. Det står väl ngn stans att det ska vara tyst efter en viss tid på kvällarna, om jag inte minns fel. Då efter kl: 22.00

Ja, vid 22.oo till 06.oo ska det vaar tyst.

Det är väl bätre med sex o de har trevligt, än att de för oväsen när de misshandlar varandra. Jag tror att det är så att ni väntar på tillfälle o lysna på era grannar, ni kanske kan lära er något
. Tänk om grannen sätter upp en lapp på er dörr o talar om att det är föreställning i kväll, hur många skulle ni ringa o tala om det för? 

Usch, jag hadde lite samma problemet där vi hyrde lägenhet i en villa en gong.. husägarens sovrum va ÖVER vårat, och vi hörde hur det knarrade i sängen av aktiviteten. Sen hjälpte det inte att hon va en skrikare. hon SKREK när hon kom. Grannerna på andra sidan av vägen några meter länger upp i vägen hörte henne helt bort till sig!!
Må så va att man har en rätt på sexliv, men jag mådde faktisk ILLA över att lyssna på detta. jag klarade inte sova i min egen säng utan fick sova på vardagsrummet på vår gamla nedslitna soffa varje gong hon va där, jag blev illamåande och sömnproblem av det. Och hur sjutton klagar man på sin egen husvärd? Nej glädjan va stor när vi flytte därifrån, och vi flytte då hit när man inte har husägarens sexljud runt öronen. En ända gong har jag hört grannen på andra siden av väggen ha sex, och då tror jag det va riktig voldsamma saker som försiggick där.. jag sover numera med öronproppar och hör inget, samt att det inte är så mycket ljud från grannerna här heller, gott ljudisolerat här och lycklig är jag..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

det e trist med lyhörda lägenheter.. här jag bor e inte så lyhört.. Jag förstår att det e jobbigt att lyssna på andras sexlekar men jag tror inte de tänker på att oj nu stör vi grannarna när lusten slår till mitt i natten..det e väl inte era tankar om ni blir sugna mitt i natten…
Var på semester och bodde lyhört..Ett ungt par flyttade in bredvid och hade vild sex flera timmar.Dåvarande sambon är journalist och skrev ett kåseri till tidningen som publicerades kort därefter..Vi skrattade gott åt det länge*S*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt att höra på när de har sex men jag tror inte man kan sätta upp regler åt människor gällande vilken tid de får ha sex och inte. 22-06 gäller ju att man inte ska föra oväsen och visst borde de tänka på att hålla nere ljudnivån en aning men många har varken tid eller lust att ha sex på dagen.
Själv störs jag inte av sådana ljud, jag blir bara glad åt att människor ha det skönt och trivs :)

Reglerna om "sovande hus" mellan i det här fallet 22-06 betyder att man under denna tid inte medvetet ska uppträda så att det stör grannarna på något sätt. I mitt hus är tiden 23-06. Under denna tid ska man t ex undvika att använda vattenkranarna då det tjuter i rören. Tv, musik och prat ska hållas i låg volym och prat i trapphus ska undvikas. Det handlar om att visa hänsyn.
Ingen kan förbjuda någon att ha sex, men högljutt sex under "sovande hus"-tiden kan vara ett brott mot reglerna, det är ju ett medvetet sätt att föra oljud… Om dessa individer vill fortsätta med sitt nattliga sex, kanske de bör tysta sig eller fundera på att flytta. Tyvärr är det ju så att vissa människor tycker det är spännande att veta att grannarna måste ligga och lyssna på dem…
Men om ingen säger nåt, hur ska grannarna kunna veta att det ÄR högt? :)

#24. Undrar jag också.
Tycker oxå att grannar borde få veta att dom STÖR!
Skulle inte heller acceptera att bli störd på nätterna, även om jag är "nattuggla"
Jag tycker alla konflikter brukar kunna lösas lättare om man tar tag i dom när dom är små. :) Om man på ett snällt och vänligt sätt försöker att tala med folk så kan det lösas smidigt.
En del kommuner har också någon slags Konfliktlösning mellan grannar som har funkat bra för många. :)
Men det är svårt att ändra sig om man inte VET att folk blir upprlörda. :)

Jag skrev en lapp där det stod att vi inte var intresserade av att veta och höra när de höll igång mellan lakanen till ett par fd grannar ovanför oss.
Men dom var EXTREMA dock…oavsett vardag som helg så körde de järnet dygnet runt. Så fort någon av dom kom hem från jobbet på em så var de igång…på kvällen när de gått och lagt sig körde de igen…sen kunde de ta en vända till igen vid halv fem på morgonen…det var på vardagarna det!
Jag ska inte tala om hur ofta de körde på helgerna…de kunde hålla på upp till 5-6 gånger per dag och det var inga snabbisar heller så jag undrar hur de över huvudtaget fick något gjort hemma :o/
Det började med att jag satt och tittade på tv och hörde flera kvällar på rad under nästan en veckas tid, hur det lät som att man rejält misshandlade en hund. Det ylade och tjöt som sjutton och jag for ju upp ur soffan som en furie för att kolla vem som utsatte hunden för misshandeln.
Sen en tidig eftermiddag satt vi och åt middag på balkongen (balkongerna har utgången från sovrummet) och det började yla och tjuta igen.
Va i he**** står dom utanför balkongen och ger hunden stryk tänkte vi och hängde oss över räcket. Då hörde vi att ylandet och tjutandet kom från sovrummet ovanför oss.
Men gud var nästa tanke…det är tjejen ovanför oss som får stryk!
Men när inga andra oljud hördes så kom vi fram till att de hade sig en herdes stund mellan lakanen.
Detta störde oss fruktansvärt och vi försökte att ignorera det så gott det gick men när vi inte kunde ta hem familj och vänner på besök utan att bli störda av hennes vrålande så fick det räcka och jag skrev lappen och la i deras brevlåda…då blev det tvärtyst!
Jag vet inte om hon fick ha munkavle på sig eller en kudde över huvudet…men tyst blev det *fniss*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Suck, har du inget bättre för dig änn att avbryta?

hehe.. vi har oxå väääldigt lyhört hemma hos oss…. o det hörs både det ena o det andra, men jag skulle faktikst inte få för mej att klaga på mina grannar om dom hade sex… Vem vet? det kanske hörs när jag har sex oxå?
.. tänk om alla i hela huset skulle ha sexförbud?.. lr så får alla ha sex mellan 15-16 på lördgar.. haha… ne, nu va jag dum men jag tycker nog att om det inte är så att dom har timslång sex så kan dom väl få ha det?… sätt på lite låg musik lr nåt?…

#30: Jo, men nu gäller det ju tidpunkten de har sex… kl 2.30 på natten! Om man promt måste ha sex den tiden och VET att grannarna hör det, pga av att det är så lyhört, får man faktiskt tänka på hur man låter innan man börjar…
Att sätta på låg musik är ju inget alternativ i det här fallet när crazyonthis faktiskt bara vill sova, vilket inte är för mycket begärt den tiden på dygnet.
Oj, vilka reaktioner! Jag sover med freestyle på kvällarna, men det hjälper ändå inte + att jag äter insomningstabletter för att få sova, men dom är inte så starka…Jag vaknade alltså att mina grannar hade sex…..Dom har en viss tendens att komma hem vid midnatt på vardagarna och leva på olika sätt. Trots att dom är påtalade flera gånger att det är lyhört och att dom stör. Jag har inget emot att folk har sex, men när det är så lyhört som det är i detta hus, så måste man ta hänsyn till det hela.Är ju inte vi som satt reglerna utan föreningen. Det bor rätt mycket barnfamiljer här, och hur det fungerar för dom har jag ingen aning om, i min trappuppgång bor det två som har barn, men dom är rätt stora, men jag vet jag har grannar som, liksom jag, går och lägger sig efter 22, för att få sova. Här är det så lyhört att spelar killen som bor snett ovanför mig till höger, på övre våningen, så hörs det in till mitt sovum……Är inte kul alls! I helgen när jag var hos min kille så satte hans granne ovanpå igång och spika, vid 02.30 tiden, eftersom det är betongväggar så lät det rätt bra. Han banka i väggen två gånger och sedan blev det tyst. Tar man bara hänsyn till att det bor andra i husen och att det är lyhört så ska det inte vara några problem. Vi har fått tänka om när det gäller vårt eget sexliv, för från början så bodde det ett äldre par ovanför mig, dom var sällan hemma utan bodde mest i sin stuga, så om vi råkade leva om lite så störde det ingen, men sen när vi fick nya grannar, så har vi fått tänka till, för vi vill inte störa våra grannar, lika lite som vi vill blir störda av andra.

#30 Bästa inlägget hitills:)
-Ok 6 förbud i föreningens stadgar för att några har sömnproblem klockan 2:30 ha ha ha ha ha ni e inte kloka!..Garvar ihjäl mig!!!

#29 Avbryta ??

Känns lite gnälltant varning

lappat dom flera gånger, ordförande skrev du #0 låter läskigt

#31 man kan ju inte rå för när man blir sugen ;)
#32 Men har du talat med dom om det? Jag tror det är bästa sättet att lösa en konflikt eller problem på. Att tala om hur ni ser på saken. :)
Det är lite svårt att tala med dom….Dom verkar inte jobba, utan ligger och sover till närmare mitt på dagen, sen far dom iväg och kommer hem vid midnatt och ibland senare….vid 01.30 ungefär, och då ligger vi och försöker sova sedan längen. Har testat det förr när vi haft problem med andra grannar i trappuppgången, att gå upp och prata med dom, en var aspackad och bara jamsade med i det vi sa och då är det inte så mycket vits med det. Sen är inte jag så pigg på att starta en diskussion med dom vid 01.30, och störa dom andra grannarna i huset……….Därför har jag kört med att lappa dom ovanför mig plus skickat ordförande på dom…..Det har fungerat, senaste natten mot idag fick jag banka i väggen åt dom för dom levde om……:-( Är så himla trist att måsta hålla på så!

Gå och prata med dom mitt på dagen i stället. Jag tror de tar det bättre om du pratar med dom själv. Ett samtal från ordföranden eller ett brev gör dem nog bara ilskna.

#39 Ja men då e det ju en annan femma, jag trodde att det bara handlade om hurvida man har 6 2:30 eller inte..
HIHI detta på minner mig om min tid på min skola, bodde på internat där. i ena huset (gula) kunde du höra någon fisa från ena änden av huset till den andra änden, så tänk er hur det blev. Idet andra huset (det röda) där jag bodde är det väldigt bra isolerat, fast ändå hörde mina kompisar min ena klasskambrat och hennes kille sätta i gång vid 5 på morran och då stönade tjejen enormt mycket. min kompis samlade då en liten trupp som stod utanför när dom var klara vid typ 7,30 och gapflabbade när dom öpnade dören. Min kompis sa att hon trodde dom skulle dö, där stod asså 8 personer och skrattade åt deras stönanden..
jag kan förstå att det är jobbit, har ju själlv stört en gång fast det var kl 12 på dagen. men det är enormt jobbigt att inte få sova. Sissta året på skolan flyttade jag prktigst taget till min kille istället för att det inte gick att sova på skolan. ni kan ju tänka er själlva med 90 ungdommar med egena rum utan vuxena inärheten… Skolan internat skulle igentligen kallas knullstugorna!!! för det gick då inte att sova, vilket inte är kul om du tex har stall tjänst där, börga 06,00 för att foder sedan jobba fram till 16- 1700 och sedan kvälls fodera vi 20,00 till 18- 24 hästar.. det är rätt tunkt, pluss då plugga och träna.
Gah, vad töntigt! Skaffa öronproppar! Jag tycker mina grannar har för lite högljudd sex!!! 
#40 Ja, det tror jag också.

Alltså jag vågar inte ens svara på den här tråden och berätta vad JAG gjorde när jag hörde grannarna högljutt ha sex en gång i tiden när det begav sig och jag bodde i lägenhet…

Men jag är ju vad man säger "speciell" och inte kanske alltid sett ur en positiv synvinkel… *flinar brett*
Jag bor i ett rejält hus där man knappast hör grannarna alls.
En enda gång på alla dessa år har jag hört det unga paret på andra sidan väggen ha sex - men dom har två små barn, så det måste ha hänt fler gånger…
Själv är jag pensionär och bor ensam - men det har väl hänt några gånger att även jag… Vi hälsar på varann när vi möts - med lite speciella leenden.
Att deras första barn skrek på nätterna tog jag med jämnmod. Barn växer ju så fort.
Jag håller med den som skrev nåt om att klarar man inte av ljud så ska man nog tänka ut ett annat bostadsalternativ än flerfamljehus. Ljud från grannar går inte att undkomma.
Små barn skriker och är ledsna eller hungriga, lite större barn springer i trappen, alkisar har delirium, döva pensionärer har TV:n på högt för annars hör de inte, par har sex, ung människor lever livet och dit inkluderar fest och musik, folk har intressens om ex. musik som gör att de kanske spelar gitarr eller vad de tnu är för instrument det handlar om, folk kan råka bli fulla ibland och kanske gå upp för trpapan mer högljutt än vad de brukar i normala fall, par kan bråka (det hör relationen till) etc.
Är det däremot så att det ALLTID är en och samma granne som stör så är det ju helt rätt att klaga. Är det nån enstaka gång nåt händer är det väl inte hela världen.
Jag tror att en del LYSSNAR för mycket på vad andra gör och att man på sätt sätt blir en rätt lättirriterad människa som stör sig på allt och inget.
Här är det lätt lyhört. jag hör bebisar gråta, ungdomar festa, gamlingar ha TV:n på för högt, hundar som skäller, par som bråkar .. jag hör grannar stå på toa och snora och skita och allt vad de nu gör när jag själv står i duschen. Heh. Men jag bryr mig inte. För börjar jag bry mig så kommer jag störa mig på allaljud tillslut.
Hade en sårbar period för en massa år sedan då det bodde ett konstnärspar över oss. De målade och snickrade ramar mitt i natten, gick med träskor .. tillslut stod jag inte ut med träskoljudet utan ringde på och bad dom ha på tofflor istället.
Det funkade. :-)
Folk kan ju ex. jobba natt. De behöver sova på dagarna men inte fan kan de kräva att alla ska vara tysta bara för att de nu råkar ha ett nattjobb. jag tror inte ens de kräver det.
Stör man sig på att folk har sex så känns det lite som om man överdriver det hela. Det finns öronproppar. Är det så att ni vaknar av att de har sex eller? Har de sex VARJE NATT eller?
Är det så att de är störande på många andra sätt så förstår jag att ni tillust stör erpå alla ljuden som kommer från deras lägenhet. Jag kan förstå. Lägg en lapp i deras brevlåda med nåt kul om att ni alla i huset kan höra deras sexlekar med en smiley eller nåt. Jag tror inte folk tänker på hur de låter när de har sex. Man har ju inte sex för att briljera för sina grannar om vilket fantastiskt sexliv man har. En del låter mer än andra; det är ju så.
Varför är det så störande egentligen; att folk har sex? Rent generellt tänkt. Eftersom så många tycker det är jobbigt av vad jag hört genom åren. Min kompis tycker det är jobbigt när hennes granne har sex och hon brukar beklaga sig. Då brukar jagskratta för mig själv och tänka att hon skulle bara veta om hur jag låter. Hahahaha. Men det säger jag ju inte högt Jag vet att jag är en sån som låter och om jag nu har sex mitt i natten så brukar jag väl dämpa mig men jag visste inte att jag lät förresn en granne där jag bodde förrut sa att hon hört nån tjej ha sex och jag insåg att det måste ha varit jag då vi häöll ¨på som kanoiner hela natten. Heh. Sen dess har jag försökt dämpa mig. En del låter mer än andra; så är det ju.
Går det att ha sex helt tyst då? Hur skönt är det? Låter hämmande på nåt sätt.
Crazyon: Om du och din kille har sex mitt på dagen och en granne som jobbar natt ringer på och ber er vara tysta; kommer ni sluta ha sex då eller?
Nu svävade jag ut lite .. intressant tema.:-)
Är era grannar såna som stör hela tiden med alltmöjligt så kan jag förstå din irritation och jag blir fundersam över varför föreningen inte agerar. Föreningen låter inge vidare stabil; den borde bytas ut då de inte verkar göra sitt jobb.

#48 Alla har inte den ekonomin att kunna ha lyxen att bo i egen avskild villa utan får dras med grannar som många av dom saknar respekten för andra beoende…oavsett störningsmoment.
Vi har haft ett himla hallå med flera olika grannar i våran trapp som vi övriga har haft väldigt stort tålamod med.
Ang, våra fd stönande grannar så JA de hade sex VARJE dag/em/kväll/natt då de höll på i stort sett 24/7.
Jaghade ett jobb där jag började jobba kl 5 på morgonen och behövde gå upp kl 3 och ibland var jag tvungen att ta dubbelpass och var inte hemma igen förrän 2 på morgonen igen…då vill man få kunna sova ostört.
Jag anser att bor man i ett flerfamiljs hus så ska man respektera de andra boende och tänka på när och hur man låter och beter sig.
Självklart ska folkt få leva och inte behöva tassa runt, vanligt vardags ljud är självklart…men när det drar iväg till skrikande tjejor, ungar som vrider på stereon till max eller gap och oljud i trapphuset på tidiga mornar/sena kvällar så är det inte Ok.
Våran senaste granne ovanför oss hade en vuxen son som bodde hemma och som trodde han var besatt och skrek ut böner till sin gud…han skrämde livet ur mina barn då det lät som han stod i våran lägenhet och gastade.
Visst honom var det synd om, men ändå väldigt irriterande då han kunde sätta igång att skrika när som helst.
Vi har under de senaste 3 åren haft en fruktansvärd otur med flera olika grannar i just lägenheten ovanför oss och det är inte bara vi som fått nog (jag är den som klagat minst). Måttet är rågat nu och våran toleransnivå är rätt låg nu hos alla här i trappen.
Det går inte bara att säga "köp öronproppar" om grannarna stör.
Jag har väldigt orolig sömn och vaknar på tok för lätt och för mig kan ett kärleksnyp i en annan lägenhet bli förödande för min sömn för jag har jätte svårt att somna om ifall jag blir väckt.
#46 jag vet, jag vet… du bjöd in dig själv att vara med… 

# 48
Du skriver:
"..klarar man inte av ljud så ska man nog tänka ut ett annat bostadsalternativ än flerfamljehus. Ljud från grannar går inte att undkomma."
Man kan ju också vända på det och säga att klarar man inte av att ta hänsyn till sina grannar så ska man nog inte tänka på att bo i ett flerfamiljshus.
Bor man i ett flerfamiljshus så delar man boendet med sina grannar vare sig man gillar det eller inte men konstigt nog tycks det oftast bara vara den som blir störd som ska ta hänsyn till att det är lyhört och att andra har ett liv.

Jag begriper fortfarande inte hur flerbostadshus tillåts vara så lyhörda. Jag tror inte folk i längden har större tålamod med ett skrikandes kolikbarn natt efter natt. Det är nog själva grundproblemet som borde lösas, alltså bättre ljudisolering.
Usch, det är verkligen inte roligt alls med extremt störande grannar. Och jag håller med #51; man har ju inte friheten att kunna flytta hur som helst.
Vår ena granne här har fester så att det hörs som om festen pågår inne i vår lägenhet. Det är inte kul när man ska upp klockan 5 på morgonen. Jag har försökt prata med honom och även pratat med andra grannar men ingen verkar bry sig så jag släppte det jag med. Ensam är inte stark.
Om någon nu har fest så kan det väl vara okej om man hör lite musik fram till 01-02 en helg men inte på vardagar och den här killen efterfesttar till 4-5 på vardagmornar. Blää.
Övriga ljud blir man på när sätt rätt van vid. Att barn gråter, springer i trappen etc är ju oundvikligt. Sen behöver man väl inte gilla alla de ljuden som nu stör en; fast det är ånt som hör till när man bor i flerfamiljehus. Alla är vi olika toleranta.
Nu handlade ju tråden om att crazyonthis ´s grannar har sex och högljudd sådan mitt i natten. Vad man ska göra.
Är också inne på linjen om att de kanske inte vet om att de är såna som låter och om man påpekar det för dom så kanske det blir mer tyst från dom. Skriva en lapp med orden; Det är ju trevligt att ni har ett sexliv och men vet ni att det hörs i hela huset?
… jag vet inte … nåt sånt typ.

Oj…nu MÅSTE Jag också, skriva & svara HÄR !!!
Har i Mitt Liv bott i olika hus, egen villa, radhus, hyresrätt, Nu bor Jag i bostadsrätt…tvåvåningshus..Jag längst ner..
Och Mina grannar ovanför…har ett sexliv..som verkligen hörs !! Förstår inte?? Att De inte skämms !! De har en säng med ribbotten, rätt var det är..så smäller det till..Oj, Oj..går inte att förklara HUR ?? Men ribborna, en efter en smäller ner i golvet (mitt tak) låter som ett smatterband..SEN..kan De spika ihop sängen, mitt i natten !! De visar ingen som helst hänsyn till andra…
Jag tycker såna människor, kan ta Sitt pick & pack & dra…När t.o.m. hunden reagerar och tittar i taket !! Puh Puh,, har själv sovit med hörselproppar i snart ett år.
Tycker som sagt att det låter väldigt irreterande med grannar som INTE kan ta hänsyn till grannarna. Det ska dessutom vara tyst efter kl: 22.00. Kan dom inte det, så håller jag med Nicka, att dom kan ta sitt pick och pack och dra iväg.
#50 Haha, nä det gjorde jag faktiskt inte. Det kanske jag skulle gjort? *flinar* Men jag tycker det är upphetsande att se eller höra andra människor ha sex, voyeur som jag är. =)
haha jag skulle inte bry mig så mycke om våra grannar hade sex.. skulle sätta på tvn eller lyssna på nått om jag störde mig.. =)
Det är klart man inte stör sig på att ens grannar har sex men eftersom de här grannarna hon skrev om är av det ständigt störande slaget och att de hade högljudd sex 02,30 på natten.. så var det väl tidpunkten som var det störande i det hela.
Om jag nu skulle vakna av att mina grannar har sex mitt i natten så rör det mig inte ryggen men om det är så att jag haft den här typen av grannar som Crazyonthis har skulle jag kanske kunna störa mig på varje liten grej; kanske att det blir så i ett sånt läge fast helt säker är jag ju inte.
Jag är väldigt tolerant som person. Man blir ju också fundersam efter den här tråden om det finns grannar här som stör sig på mig. Jag kan bråka med min sambo, sexet kanske hörs, man kanske har klampat upp för trapporna mitt i natten några gånger, sjungit i duchen etc. Heh.
Blir inte ni andra nyfikna på om ni kanske är av det störande slaget ibland? För det är väl oundvikligt.
Alltså grejen är den att dom stör på andra sätt också, inte bara genom att ha sex, dom visar ingen som helst hänsyn till att det ska vara tyst efter klockan 22, dom har inga jobb så dom sover hela förmiddagarna och är sen uppe på nätterna och lever om. Det fungerar bara inte….Jag och min kille har faktiskt lärt oss ha sex utan att leva om, det går faktiskt, för min del är sex något privat och personligt, som jag inte vill att mina grannar ska ta del av, och jag är inte alls pryd, det är bara det att vissa saker vill man har för sig själv, i alla fall jag. Är samma sak när det gäller att borra och spika, här får man inte göra det efter 22, vardagar och helger, har du fest ska du inte leva om efter 22 heller, utan folk ska kunna gå och lägga sig då och sova utan att bli störda. Öronproppar fungerar inte, och jag anser att man inte ska behöva ha såna heller, följer folk bara dom regler som finns och visar hänsyn, så uppstår inte såna här problem. Bor som sagt andra grannar i huset också, med barn bland annat och det är inga problem med dom. Fungerar hur bra som helst, och vi har god kontakt. Mest av allt vill jag ha hus, men problemet är att vi inte har råd med det, och trivs på området, vi vill bara att dom som bor ovanför mig ska visa mer hänsyn. Tror mig, det är inte kul att måsta bli arg och irro på dom flera gånger i veckan. Problemet är ockås att inga annan grannar störs av dom, vilket gör att föreningen har lite svårt att förstå problemet. Dom vill helst, att man, såna här gånger, filmar dom som stör, gör ljudupptagningar eller har opartiska vittnen. Den enda som kan vittna i det här fallet är min pojkvän och han räknas som partisk, så det är inte något lättlöst problem. Men som sagt, det är inte bara i vår trappuppgång det är problem heller. Jag gillar min lägenhet och jag trivs med området, så fick jag bara rejäl ordning på dom ovanpå, så skulle allt vara frid och fröjd.

Jag tycker att du ska vara på styrelsen mer… Regler är till för att följas, och du betalar ju för att bo där. Om grannarna bryter mot reglerna allt som oftst, ska de få en varning, och efter 3 varningar borde de inte få bo kvar längre. Lyssnar inte styrelsen, så tycker jag att du ska vända dig till tidningarna och annan media. Börja med att skriva insändare i de lokala tidningarna.
Du ska inte behöva se dig om efter annat boende, det ska de som bryter mot reglerna.
Ring det vaktbolag som har hand om störningsjouren i huset. Det kostar dina störande grannar 3000 kronor varje gång bolaget rycker ut. Det kanske får dem att ändra sina vanor…
#60 Nu tar du upp en annan grej som inte finns här på området…Finns ingen störningsjour eller vaktbolag man kan ringa när man har problem med sina grannar….Utan föreningen vill att man går upp och pratar med den som stör eller lappar dom och om det inte fungerar, ja, då gör man en störningsanmälan till ordförande, skriver upp allt störande under 14 dagar och lämnar sen in den. Jag skulle med glädje se att vi hade en störningsjour här, och det har jag sagt till styrelsen också, men man får ingen reaktion från dom. Haft nog problem med styrelsen och vice-värden när mina förra grannar ovanpå hyrde ut lägenheten i andra hand, utan att styrelsen visste om det, och när jag påtalade det hela för dom, tog den en evighet innan något hände, trots alla problem jag hade då. Så gissa om jag verkligen skulle vilja ha en störningsjour här på området…..!!
Tycker föreningen verkar i knäppaste laget som inte tar detta som ett problem.
Trist också att ni inte har en störningsjour. Vi har det inte heller så en gång fick jag ringa polisen för det är så man tydligen ska göra. Festen pågick till 05,30 och det lät som om festen var hemma hos oss. Skulle upp 06,30 och det var då polisen kom men då var det ju redan tyst. Jag ringde klockan 3 på natten. Enda och sista gången jag ringer snuten om sånt här. Kände mig dum också som stör dom med sånt. Ringde på hos grannen innan men de öppnade inte.
Att låta när man har sex .. det handlar ju inte om att man ska lära sig ha sex tyst; en del låter en del gör det inte. Bara för att man låter när man har sex så betyder inte det att man är mindre privat av sig än andra. Om man nu njuter av att ha sex och man är en sån som låter så är det ju sån man är; man har ju inte sex för att andra ska höra. Man har ju sex för att man vill och att det är skönt. Att lära sig ha sex på ett tyst sätt låter ju bara hämmande.
Jag tror inte folk tänker på om de är såna som låter eller inte. Därför borde du på ett skojfriskt sätt påpeka det för dina grannar. Dock kan man ju tänka på att man borde dämpa sig när det nu är mitt i natten just för hänsyn till sina grannar. Överhuvdtaget ska man ju visa hänsyn efter 22 vad det än är man nu gör.

Mysko att inte ha någon störningsjour! Jag vet tyvärr inte hur du ska göra. Jag antar att du inte vill gå upp och prata med dem personligen…
Du kan ju vara lite småful och sätta upp lappar i trappen med komentarer typ "hade ni skönt inatt i lgh.nr XX" eller "jag vet vad ni gjorde inatt i lgh.nrXX", eller kanske "gissa vad de i lgh.nr XX gjorde inatt".
Eller sätt upp lappar med texten "vad krävs för att få sova om natten i detta hus? - En som faktiskt jobbar på dagarna"
Om de är lite snabba i huvudet så förstår de vad ni menar. Men de kanske rent ut av skiter i att ni störs, för de vet ju att det är lyhört.
Det måste väl finnas någon man kan vända sig till när styrelsen är ohörsam. Typ konsumentombudsmannen, men ändå inte om du förstår vad jag menar. Bor man i hyresrätt har man ju hyresgästföreningen, finns det inget liknande för er som bor i bostadsrätt?

#63. Sådana lappar är ju rena larvet! Främjar knappast grannsämjan. Stå för vad ni tycker och prata med dem öga mot öga, eller tig och lid.
#64, Man Ska INTE behöva lida för grannar som stör! Det är INTE rimligt!
"Sådana lappar är ju rena larvet! Främjar knappast grannsämjan. Stå för vad ni tycker och prata med dem öga mot öga, eller tig och lid. Sådana lappar är ju rena larvet! Främjar knappast grannsämjan. Stå för vad ni tycker och prata med dem öga mot öga, eller tig och lid. "
Jag tycker också att man ska stå för vad man tycker och tänker och kanske att man egentligen borde ta det öga mot öga men det kan också gå illa. Riktigt illa.
Har en vän som hade en störande granne. Festade 5 nätter i veckan. Hon ringde på och bad honom sänka och fick då en flaska i skallen. Hon fick sy.
Det är väl upp till var och en att avgöra om det är läge att ta det öga mot öga eller att ta det via lappar.
Grannsämja va? Att få en flaska i skallen. Det är inte alltid så självklart att ta saker rak på sak med folk man inte känner för det gör man ju inte. Man har ju ingen aning om hur ens grannar är som personer. Kan verkligen förstå att en del undviker att ta det öga mot öga. Just när man inte ve thur folk beter sig näer de får klagomål på sig.
Har väl inget med grannsämja att göra om man har störande grannar som inte lyssnar på sina grannar och som aldrig visar hänsyn som nu crazyonthis grannar …
Det har absolut inget med larv eller konflikträdsla att göra ..
Jag försöker bara tänka ur ett bredare perspektiv. Larvigt tycker jag det är när man säger att folk ska tiga och lida. Vilken planet kommer du ifrån? Du vet väl att alla är vi olika och du kanske inte ens har en susning om hur dessa grannar är som crazyonthis har. De låter som grannar från helvetet.

#65, 66. Rsken att få en flaska i huvudet är nog betydligt större om man följer rådet att skriva sådana lappar. De kommer räkna ut vilka som skrivit meddelendena, så då kan man råka lika illa ut. Är man så rädd för konsekvenserna undrar jag varför man alls bor kvar. Är grannarna så galna kan ju vad som helst hända när som helst och utan anledning.
Jag tolkar som om hon inte ens försökt prata med sina grannar. Kan ju vara bra att börja i den ändan. De flesta människor går det ju faktiskt att föra en dialog med.

#64 och #66 och #67
Jag hade ett liknande problem med mina grannar. (Inte sex, men en hel del andra vidriga saker mitt i natten, ja, ibland även sex.) Efter att ha pratat med dem, ringt hryesvärden om dem och skickat securitas på dem så var dessa löjliga lappar det som fick dem att sluta. De ville inte längre vara föremålet för allmant åtlöje i trappen. Därefter blev det tyst kan jag lova.
Men ni får för all del tycka vad ni vill. Jag delade bara med mig av ett tips som fungerade för mig. Men i mitt fall visste de ju redan att det var jag som skrev lapparna. Jag hade naturligtvis aldrig gjort det om jag trodde att de kunde vara farliga…
Min vän flyttade efter den incidenten. Hon hade den möjligheten.
Och visst kan det vara som du säger; att risken finns att de som nu får lappar kan flippa ut. Man kan ju omöjligtvis veta hur ens grannar beter sig när de får motta kritik.
Jag tolkade att hon försökt prata med sin grannar förrut och att hon t.o.m gått till föreningen men att inget hjälpt. Jag tror inte det är sexet i sig som är det störande utan det faktum att de svover hela dagarna och lever om på nätterna på diverse olika sätt. Och att de inte bryr sig om vad som sagts till dom. Är någon störande så kan det ju bli så att man stör sig på såna ännu mer; vad vet jag. Har inte varit i en sitsen.
Självklart är det alltid bäst att vara rak och tydlig och att på ett bestämt sätt förklara för sina grannar varför man tycker de är störande.
Förstår dock att crazyonthis och övriga grannar inte har nåt att komma med då föreningen nonchalerar deras klagomål.
Att lappa grannar är något som föreningen uppmuntrar en till att göra, spec. när man som i mitt fall, har grannar som sover när man far iväg och jobbar och som sen inte är hemma förrän vid midnatt när man själv ligger och försöker sova, då är det svårt att gå upp och prata med dom….Ordförande frågade faktiskt om jag hade gjort det, men jag sa som det var, att jag inte var så pigg på att gå upp och starta en diskussion vid 02-tiden på morgonen och väcka upp resten av huset…..Därför kör vi med lappar, och att banka i väggen och i nödfall har vi nu två gånger varit ihop med vår ordförande om det hela, och hon förstår verkligen, eftersom dom haft problem även i hennes egen tappuppgång. När man bor i bostadsrätt och inte tycker att man får någon direkt respons av föreningen, eller att det blir bättre med dom åtgärder dom gör, så kan man vända sig till hyresnämnden, men grejen är det att om det är bara jag som störs av dom, så ger det inte så mycket att vända sig till hom heller, det har jag lärt mig sen förra gången jag hade problem med grannar ovanpå mig. Det bästa vore om fler grannar stördes av dom, men så är inte fallet…..Hade dom sex mitt på dagen eller gjorde, vad dom än gör som lever om, medan man själv är på jobbet eller dylikt, så skulle inte detta problem uppstå, men deras dygnsrymth och min passar inte ihop alls…..och det är ju dom som gör fel och inte jag.
Håller fullständigt med dig vännen, Klart man inte blir störd om man själv är på jobbet eller så och ens grannar har annat för sig under den tiden. Men efter kl: 22.00 ska det vara TYST! Så är det här iaf, och det tror jag är på många andra ställen oxå, så jag förstår inte att dina grannar INTE kan ta hänsyn till sina grannar :( Tråkigt är det. Hoppas innerligt att det blir bra ngn gång i ditt hus.
KRAM
Sessan1
#66 Om personen ifråga är så våldsam, så är det endast polisanmälan som gäller eller klaga till föreningen tills något görs. Sådant ska man inte tåla, att gå omkring och vara rädd för en granne.
Men när det gäller vanliga människor, så tror jag itne problemet är så stort som man gör det till.
Varför förutsätta att folk VET hur mycket det stör? Nog är det väl bättre om man går direkt till grannen och säger till. :) En lapp blir man aldrig glad över men man kanske kan lösa en konflikt på ett enkelt sätt om man möter en person direkt? :)
Om sen grannen inte lyssnar eller är otrevlig, då är det enbart anmälan som gäller. :)
Det är svårt att ta hänsyn om man inte vet att problemet finns…

#72. Instämmer helt.
"Varför förutsätta att folk VET hur mycket det stör?"
Nej, det ska man ju såklart inte göra. Du har rätt i det du skriver. Jag är sån som skulle ta det öga mot öga men jag vet att det inte alltidär så lätt för andra att våga det. Vi är ju alla olika. Om ens grannar sen vägrar lyssna och inget händer måste man ju gå till föreningen.
Men det är väl det crazyonthis gjorde till en början; pratade med sina grannar först men att inget hände.
Eller har jag misstolkat det hela?
#74 Nej, jag kanske missuppfattade det. Jag förstod det som att dom INTE hade talat med grannarna direkt. Men det kan ju vara fel. :)
Inte roligt att älska med en strumpa i munnen eller liknande.
Låter gör man, från det till att vråla rakt ut..där finns en skillnad.Jag skulle aldrig kunna tänka mej att alltid tänka på mina grannar innan eller under samlag. Här bor vi tydligen i en suveränt hus, det är ingen som bryr sig. Alla lever sina liv och bryr sig inte så mycket om andra.
Det ända jag skulle reagara mot är om det skulle spelas musik svinhögt gång efter gång.
Tror inte jag skulle vara nöjd med mitt sexliv om vi var tvungna att tänka först…….
"Inte roligt att älska med en strumpa i munnen eller liknande."
hahahaha. tack för att du bjussade på dagens första skratt. tihii. den meningen såg så roligt ut. Nä, det skulle verkligen inte vara särskilt angenämt att ha sex med en strumpa i munnen.
Hahahaha.
Det är ungefär likadant i detta huset; folk lever sina liv och det låter såklart här och där men ingen som bryr sig. Ljud och rörelse hör ju till när man bor i ett flerfamiljehus. Musik som spelas högt om och om igen är också nåt jag skulle kunna störas av men inte övriga ljud. Kanske man blir mer känslig mot en specifik granne likt den crazyonthis har; att man t.o.m stör sig på att de har sex mitt i natten.
Man måste ju kunna få sova nattetid eller hur?
Natten är ju till för det? eller?
Det trodde jag iaf!
Jag tycker inte heller man ska acceptera alla störande ljud omkring sig.
Alla störs ju av olika ljud och andra störs INTE av det.
Kan ju ta ett exempel:
Jag jag har en pendyl som slår vaje halvtimme, den hör inte jag på nätterna när jag sover, men när min särbo sover över här då och då så MÅSTE jag ha den avstängd :( Han kan inte sova när den slår varje halvtimme. Så den står still när han är här tyvärr. Jag störs inte av det ljudet när jag sover iaf, eftersom jag sover så hårt.
Så alla är olika även på det området.
#77 Det var så lite så*S* Ja vi är väl olika….olika hur mycket vi bryr oss. Jag vill inte att andra ska bry sig så mycket om mej så jag tänker inte på andra heller. Kärleksläten lär vi få leva med för jag väljer som du att spotta ut strumpan*S*

förstår att ni kan tycka det är jobbig men alla har rätt till sina liv å alla måste få ha sex när dom känner för det eller ska man sätta schema på allt bara för att huset är lyhört… kan lova att ja hellre skulle höra grannars sex även om dom är 60 än när en granne skiter eller pissar….

Oj, när jag läser hur vissa har det känner jag mig lyckligt lottad över att bo i ett hyreshus där grannar inte stör sig på varandra. Det är visserligen ganska lyhört, men jag bor i en hörnlägenhet ovanpå en affär, med en granne ovanför (som inte brukar komma hem förrän sent om kvällarna)och en granne vägg i vägg med vardagsrummet, och hon är nästan döv.. hehe :P. Och sovrummet ligger på hörnet, så det är ingen som hör mig genom betongväggarna om nätterna :)
Jag har aldrig talat öga mot öga med mina grannar ovanpå, av det enkla skälet att när jag kommer hem så är inte dom hemma och när dom kommer hem så försöker jag sova…..vi har helt olika tider och det fungerar inte att komma hem vid midnatt och leva om fram till 02.00 på vardagarna eller helgerna med, är därför vi lappat dom och skickat ordförande på dom. Här har vi till och med en regel som säger att man inte ska behöva lyssna på andras musik, och den gäller även dagtid såväl som på natten, så här får man inte spela för hög musik, jag tar mina trådlösa hörlurar när jag ska lyssna på musik, då stör jag ingen och kan poppa hur mycket jag vill……Folk måste ta hänsyn till varandra även när man har sex. Man är olika, ska upp olika tider, behöver olika mycket sömn med mera, och så måste det vara, det är det enda jag begär av dom ovanpå, att dom ska visa samma hänsyn som vi visar dom och även andra i huset, genom att själva inte leva om och störa på olika sätt. Man ska kunna sova efter klockan 22, vardagar såväl som helger, och det gäller även när andra vill ha sex…
#82: Då måste jag ha missuppfattat allt. Jag trodde du försökt prata med dom vid nåt tillfälle.
Inte för att vara elak men du vaknar ju på natten eftersom de är lyhörda; varför inte passa på att gå upp då? Ta med dig killen din och säg att ni är trötta och behöver sova; att de faktiskt stör.
Eller, känns det jobbigt? En del pallar ju inte med att konfrontera andra öga mot öga. Jag kan förstå att det kan vara jobbigt men så hade jag gjort.

Obehagligt eller ej, ibland måste saker göras ändå. Tänk om de inte har en aning om att de stört, eftersom inte en endaste människa har påtalat det för dom. Hur skall de då kunna veta.
Du kan väl gå dit på dagen, tex på helgen när du är ledig.
Håller med. De kanske inte har en aninng om att de faktiskt låter Bäst att säga till och om de efter det ändå struntar i det så är de ju totalt hänsynslösa.
Det är samma sak på helgerna, dom är sover när vi har fullt upp med annat, och när vi kommer hem är dom borta……Jag går inte så gärna upp vid 02.00 och startar en diskussion med dom, vilket ordförande har full förståelse för, då väcker man upp resten av huset och så blir dom också irro…..Därför föredrar vi att lappa dom eller att banka i väggen och dom fattar faktiskt det……Så vi kör på den metoden. Sen finns det ju en lägenhetspärm också där alla regler och vad man får inte får göra står, så den som vill kan läsa sig till det också……
Varför gör de i föreningens styrelse inget då? varför nonchalerar de era klagomål? Byt ut styrelsen om de inte gör sitt jobb.
Faktum är att de stör enligt er och hur mycket ni än lappar så slutar de inte störa. Uppenbarligen. Ni måste nog gå upp på natten och prata med er granne. Man måste se till det som funkar HÄR OCH NU. Vad annat kan ni göra? Ni lär inte få ett slut på det om ni inte gör er hörda till de berörda.
Lever dom om varje natt?
(?????)
Japp dom lever om så gott som varje natt, dock har dom inte sex varje natt, men lever om på annat sätt, jag har talat med vår ordförande om detta två gånger, och hon har talat med dom, men det hjälper liksom inte riktigt, du vet ju vilka problem jag haft med mina grannar tidigare, lärde mig massor då, bland annat att det är lättare att få ordning på störande grannar om andra i huset också störs av dom, nu är det bara jag och min kille som störs av dom och då är det svårare. Helst ska man ha opartiska vittnen, vilket gör att killen inte räknas, eftersom han är partisk, bandupptagningar, filmer på grannarna, vad som gör och hur det låter med mera…..Kan man verkligen bevisa att dom stör så blir det mer ljud i skällan från styrelsen håll, vi har gjort en störningsanmälan på dom också, så vi har testat det med…..Dom kommer ofta hem sen och sen är jättehöga smällar och dunsar med mera, har ingen aning om vad det är som låter, och jag anser inte att jag ska måsta ligga vaken redo med en bandspelare för att spela in hur det låter, då får jag i alla fall inte sova, utan ska ligga och passa på dom, och hur lätt är det att filma dom?? Vad dom gör, när vi bor på bottenplan och dom en trappa upp??

#86. Ursäkta att jag säger det. Men det verkar inte som du vill ha en lösning på problemet. Om du verkligen ville det hade du pratat med dem för länge sedan.
Jag vill ha en lösning på problemet, men kruxet är ju dels att det bara är vi som störs av dom plus att dom inte går att få tag i annat än vid 02 på natten…….Vet själv att det inte fungerar att gå upp och prata med folk då, har testat det på annan granne som levde om för sent för några år sedan, han var dyngrak och det är ju sånt man inte vet när man går upp vid den tiden, vad dom är på för humör själva, om dom är fulla eller påverkade av annat…..När dessutom styrelsen har dom krav dom har, för att man verkligen ska få hjälp, då är det inte så himla lätt att göra något åt det hela…..Men om jag var dom och fått dom lappar vi gett dom, och blivit tilltalade av ordförande två gånger och folk bankat i väggen flera gånger, då hade jag fattat för länge sedan att jag kanske stör och sedan skärpt mig, men dom här miffona fattar nada, kan tala om att nu är klockan snart 20 minuter i 22 en vardagkväll, och dom och några till sitter ute på balkongen och pratar jättehögt, det hörs jätteväl in i sovrummet, så ger dom sig inte efter 22 kommer jag att banka i väggen och fattar dom inte vitsen då, kommer jag att ta kontakt med ordförande igen, man ska inte störa efter 22 och balkongen är inget undantag från den regeln……Sitter och pimplar öl och har gjort det i några timmar, så jag tänker inte gå upp och ta en diskussion med dom, dom vet sen förr att det är lyhört och vi har redan tidigare bankat åt dom när dom satt ute på balkongen och mer eller mindre skrek och då var klockan 02….nästan 02.30…..Tjejen hördes över hela området så högt pratade hon…..Tror dom är för unga för att bo i ett sånt här hus……

#90. Men herre jösses! Du är ju uppenbarligen vake nu. Varför inte gå upp och prata med dom nu!n
Du säger att du aldrig har pratat med dom, då är det verkligen på tiden att du gör det. Att banka i väggen och skriva lappar har ju redan visat sig att det inte hjälper.
Jag har himla svårt för alla dessa undanflykter för att inte prata med dom.
Dom har som sagt suttit och pimplat i sig öl, jag tar inte såna här diskussioner med fulla människor, lärt mig att det är ingen idé………Fick banka i väggen åt dom för några minuter sedan, nu är det knäpptyst ute på balkongen…….Så det hjälper, och att dom lär sig av det vet jag…..Förr slängde dom ner fimpar så det låg massor med såna utanför min balkong, såg inte så trevligt ut, så vi kastade upp dom till deras balkong, och sen dess har dom inte kastat ner några fimpar! Är sånt språk dom fattar……NU sover alla i huset, en är inte hemma, en har just gått och lagt sig, vet att hon lägger sig vid 22-tiden, har hon själv sagt och hon har småbarn, så jag går inte upp och startar en fight med dom ovanpå, det hörs ju i hela huset, varför ska jag väcka upp dom som lyckats somna och dra på mig deras irritation, för att jag startar en diskussion vid den här tiden på dygnet……? Det jag tänker göra nu är att ta mig freestyle, mina sömntabletter och hoppas på att dom ovanpå verkligen har fattat vinken.

#92. Då har jag bara en sak till att säga i denna diskussion: Lycka till
!
#92 Har du funderat på hur du/ni själva låter om det nu är så lyhört? Andra kanske upplever att du/ni dumkar när ni går osv. Får känslan att du inte tål dom och då hör du allt. Ska nog kanske inte bo i hyreshus alls om man är så ljudkänslig
Du verkar dessutom ha stekoll på dina grannar vad dom gör och inte
Vi spelar aldrig musik efter 22, och lyssnar jag på musik så har jag mina trådlösa hörlurar, har vi radion igång är det på låg volym, så det hörs inte upp till dom, vi har aldrig fester, har vi främmande har vi det på dagtid och inte kvällstid, vi är aldrig ute på balkongen efter 22, har jag igång mobilen efter 22 så har jag mötes-signalen inställd och då piper den jättetyst…..Jag kan inte tänka mig att vi stör dom, vi stör inte han som bor vägg i vägg med mig, det vet jag, för jag frågade honom en gång….Vi visar hänsyn och accepterar dom regler som finns, vilket inte dom ovanpå gör….Kan ju tala om att natten mot idag levde dom om från 22 till 03.45…..en vardag, utan någon som helst tanke på att det finns folk som vill sova…Det tycker jag är ett sätt att vara hänsynslös på…….Dom har aldrig gjort någon störningsanmälan på oss och inte någon annan granne heller….Det är lyhört i huset, därför får man ta del av sina grannars privatliv betydligt mer än vad man vill……och därför är det så viktigt att man visar hänsyn och accepterar dom regler som styrelsen bestämt, och passar inte det är det bara att man flyttar, så resonerar jag. För vår del passar reglerna bra….