Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 183 ggr
[bluewhaleshark]
2026-04-07 04:47
0

Pojkvän tror inte jag klarar av vetenskapliga ämnen

Min pojkvän har efter han insett jag är dålig på matte men har normalt IQ börjat bli ganska dryg jag har många gånger förklarat jag har normal intelligens men han säger ändå saker som att jag inte förstår eller inte kan lösa problem, senaste konvon var kring en kurs han tar då jag tog upp om var och hur den är och han sa”jag vet inte om du skulle hantera en kurs kring vetenskap” för mig tycker jag det låter otrevligt jag bad inte han värdera om jag kan bara ge mig tips. Det känns som han bara vill finna fel. Stör han sig bara på mig?? Tack!

johan
2026-04-07 08:57
6

Min erfarenhet av dom flesta människor är att man kan bli bra på nära på allt man tycker är roligt.

Om du har ett inre driv av att gå en kurs kring vetenskap, så tror jag att chansen att du klarar den är ofantligt större, än att gå en kurs i språk eller historia du inte är sugen på.

Så skit i vad han tycker, följ ditt driv.

Det är precis hans beteende som lägger grunden för var vi har en skev könsfördelning inom tech- och naturvetenskapliga yrken. Omgivningen lyckas på något sätt intala tjejer att naturvetenskap inte är coolt, eller inte är för Kvinnor.

Fuck that.

Prova! Även om han skulle ha rätt, så är det mer värt att du får upptäcka det på egen hand, än att bli matat med någon slags inlärd hjälplöshet. Min gissning är att du kan klara det om det är något du faktiskt vill.

Det andra jag tänker är att han låter som urtypen som måste hantera sina egna tillkortakommanden genom att trycka ner andra.

Mvh // Johan

Karmatarerskanise
2026-04-07 17:29
9

En partner ska lyfta en, inte trycka ner en.

Din sambo verkar trycka ner dig.
Har du sagt åt honom att du inte tycker om det? Om du har det, vad sade han då?

Lillaedet
2026-05-06 19:17
1

Håller med Nina.S om lyfta

Tycker att du bör sätta dig ner och prata med din partner.

Evita86
2026-05-26 20:38
0

han vill få sig själv mer bätte än du och dumförklarar dig .
här måste du säga ifrån alla är inte snillen men jag är bra på annat paasar de inte så kan du gå och hitta din hjärnforskare som du enormt tror att du själv är.
bad om tips råd inte att jag är störd för de är de du som är som äns påpekar min intelligens nör du inte har någonanning själv va jag kan noch inte