Relationer iFokus

Relationer

Etikettervänskaprelationer
Läst 261 ggr
tysttjej
2026-05-17 17:55
0

Problem att hålla mig vänlig och känner ingen lust att va vän

Jag har sen ett par år tillbaka nu haft en vänskap med en fellow hundmänniska. Vi har tränat tillsammans och åkt på utställningar. Ingen jättenära vänskap egentligen för jag har inte lusten att öppna mig mer. senaste månaderna har varit tuffa för mig att hålla mig till att va en god vän. hon har nu två hundar, som jag, och jag har sett att hennes gamla hund är färdig i ringarna. det ser även domarna men min vän viftar bort det som en dålig dag. Fler hundmänniskor har sagt samma sak men med info jag fått så verkar det inte som om hon lyssnar ens på sina vänner om att låta valpen stå i fokus nu. Nej istället ska den äldre också med på allt. Det har lett till att valpen nu är dåligt tränad och det skyller min vän på hunden.
Jag har också känt mig sviken då jag sett till att fråga om hon vill på vissa utställningar som jag planerat att åka på och då få åka med oss, men nu blev vi billösa nyligen och jag blev väldigt ledsen då jag då skulle missa två lokala utställningar för buss fanns ingen möjlighet till. jag fick dock hjälp av en god vän med skjuts till en. så berättade för henne att vi har bil till x utställning. "va kul. jag ska åka med den personen." så hon hade redan skjuts. sa att annars hade det nog gått att klämma in henne med. då ändrar hon sig och säger att hon gärna åker med oss så hennes andra vän slipper köra igenom stan( vår vän behöver det också då hon kommer från samma håll).
Senare, när den andra utställningen är, får jag veta att hon va där med, inte en utan två andra. Visst de kunde varit trångt, svårt att få med hela mitt sällskap. Men jag kanske kunde fått följa med med en hund? Nej ingen frågan ens. hade ärligt talat inte blivit ledsen om hon sagt " synd att dom inte har plats för fler i bilen" för då hade jag förstått.
Efter det kändes det inte alls bra att hon skulle åka med oss. så jag sa närmare utställningen att det blir för trångt. och det blev det faktiskt. Hade inte gått att få in 4 människor och 4 hundar i den bilen. Sen under utställningen kände jag mig taskig som inte erbjöd henne och hennes vän att stå i vårt tält när det ösregnade. men det fanns inte plats för 2 människor och 3 hundar till. Sen blev dagens resultat inte direkt bra för henne men för mig desto bättre.
Innan allt detta råkade jag påminna om en utmaning som vi gjort tillsammans förr. men nu vill jag inte längre. jag vill göra den själv. men då känner jag mig dålig för att hon då måste be nån annan om hjälp att göra den( jag har hjälp). Men jag klarar helt enkelt inte att klistra på ett smil och säga att hon är duktig som gör detta med sin gamla hund som bara borde va nu.

Hur gör man med en sånhär vänskap där en person inte är mottaglig för kritik alls? Jag har inte fler vänner jag umgås med på hemmaplan utan alla andra är vänner jag har inom hobbys som jag träffar några gånger om året.

Suddgummit
2026-05-18 13:03
6

#0: Jag kanske inte hänger med riktigt, men för mig låter det inte som att hon gjort något direkt fel i er vänskap? Däremot låter det som att du kanske inte har satt gränser eller sagt vad du känner och därmed svikit dig själv. Sånt skapar ofta irritation. Så antingen kan du väl fundera på vad det är som skaver för dig och försöka prata med henne om det, eller helt enkelt låta vänskapen rinna ut i sanden om du kommer fram till att ni vuxit ifrån varandra.

OberonsMatte
2026-05-18 14:22
4

#0: Om du behöver skjuts till en utställning behöver du vara öppen med det istället för att utgå ifrån att hon har full inblick i ditt liv. Likaså ska du bara erbjuda skjuts om du menar det.

Jag förstår inte riktigt varför du bryr dig om vilken hund hon väljer att ställa ut. Som en vän med gemensamt utställningsintresse skulle du kunna fråga mer om hennes val och lyssna på svaret, men vilken hund hon väljer är ändå inget som får konsekvenser för dig.

Att ha vänner som delar intressen är roligare än att inte ha det och det kan även vara både praktiskt och trevligt att delta tillsammans i olika intresse-aktiviteter.

Känns mer som att det är något personligt du stör dig på. Man måste inte vara jättenära vän och ha jättemycket kontakt med alla vänner. Ibland räcker det att man delar ett intresse och att man har överseende med annat som inte "klickar".

Sajtvärd Katter iFokus

tysttjej
2026-05-18 17:15
0

#1: Vad som skaver är väl att hon börjat ta avstånd från att tipsa och inkludera mig sen jag börjat säga nej en del och att jag bara funkar när det är praktiskt för henne.

tysttjej
2026-05-18 17:28
0

#2: hon visste att jag va ledsen för att jag skulle missa den utställningen. och verkar ju som att hon planerat köra samma sak igen med den andra där iaf jag som vän då kanske kollat om det gått att köra skyttetrafik mot en peng. men det är jag.

Jag bryr mig för hunden är inte sund. har fått påminna om täcke( till en dubbelpälsad hund) och den har gått orent flera gånger i ringen. ställs dessutom med en hel del avföring i baken. domarna ser inte alltid hur illa den går och baken ser man bara när svansen tas upp.

Ja det är väl roligt. Men är inte särskilt kul när den blir sur när man säger nej. Nu sa jag också nej till att hjälpa till med att hålla ringträning för jag anser att man bör ha viss koll på olika sorters hundar för att hjälpa med hur de ska stå. Det tycker inte hon och hon blir sur för att ingen vill komma på ringträning med henne.

Katti
2026-05-22 16:33
4

Jag tycker alltihop låter jättekonstigt. Skulle själv aldrig åka på utställning med en som inte sköter sin hund (vilket du anklagar denna person för att inte göra). Och varför är du utställare och inte domare själv när du anser dig vara bättre än domarna på att avgöra en hunds kvalitéer?

Evita86
2026-05-26 20:21
2

låter mer som att du avundsjuk på hen .då du hela tiden påpekar va hon gör,ska och har sant hur hon hanterar och är med sina hundar.
dessutom verkar du gå rumt och tro att hon och andra kan läsa dina tankar. samt att du verkar också tro att du är bätte än andra till och med utbildade domare.

bara för djur är äldre betyder inte de att man ska sluta göra de djuret och man själv gillar därför finns veteran och senior klasser.

dessutom påpekar du hälsoproblem som gång,vikt med mera öh vilket är väldigt vanligt hos utställings hundar i allmänt vilket är ökänt .titta bara på vilken osund vinnare av craft utställingen fett,osund dessutom stora negativa hälso problem.
så med andra ord lägg dig inte i omhon ställer ut en äldre hund eller har en perfekt valp på 5 röda på utsällingar.

hur ska hon bli bätte i ringen med valpen om ingen vill hjälpa henne träna men att gårunt och snacka skit om henne går bra nä fyskäms .

• Redigerat 2026-05-26 20:24 av Evita86
Karmatarerskanise
2026-06-05 13:08
1

Du menar alltså att domarna missar en massa bajs i pälsen och haltningar? Låter omöjligt.