Olika drömmar och prioriteringar
Det bästa min kille vet är att resa. Han vill upptäcka nya saker och han vill se så mycket av världen innan han dör, säger han, och samla på upplevelser.
Själv är jag mer intresserad av att skapa ett vackert hem tillsammans och att trivas hemma.
Detta leder till diskussioner om hur vi ska spendera våra pengar. Om jag vill renovera köket så är hans dröm istället att uppleva Sydamerika, eller nåt.
Han bryr sig inte om något är gammalt eller slitet så länge det fungerar. Jag mår bäst när jag är omgiven av fina saker i mitt hem och när det är modernt.
Denna skillnad mellan oss har blivit allt tydligare med tiden. Ibland oroar jag mig för att våra olika drömmar och prioriteringar ska göra att vi långsamt glider ifrån varandra.
Men jag älskar honom. Han är en underbar person. Vi reste till Malaysia och Singapore en gång. Han älskade det och pratar fortfarande om det som ett av våra finaste minnen tillsammans. Själv tyckte jag förstås att det var trevligt. Men när jag tänker på allt annat vi kunde ha gjort för de pengarna istället så känns det inte lika bra.
Han säger att ”prylar är bara prylar”. När man ligger på dödsbädden är det inte prylar man kommer att glädjas mest åt utan de upplevelser man har fått vara med om.
Jag förstår hur han tänker, men jag delar inte hans stora intresse av att bränna pengar på en veckas flygbiljetter och hotell. Jag vill skapa något som jag kan njuta av varje dag, som ett fint kök eller en fin uteplats.
Någon som känner igen sig?
Kan ni tänka er att mötas halvvägs ena gången resa nästa pynta hemmet på så vis får ni båda era drömmar uppfyllda.
Att helt och fullt dela varandras intressen kan vara svårt men att möta varandra halvvägs bygger upp en bra och hållbar relation.
- Redigerat 2026-07-16 14:29 av [Adak]
Två varianter ser jag:
- Välj att dela upp era löner/ha separata konton där man får "månadspeng". Dock ska kontot för att hålla huset fint även få en viss procent av hans månadspeng eftersom vissa saker är behov, inte val.
Definera hur mycket ni vill spendera på resor och hus per år. Ha delade sparpots. Kan underlätta att planera resor och projekt lite i förväg för att även få en uppskattning om kostnaden.
MVH Alva <3