Ovälkomna "komplimanger"
Jag avskyr att åka hem ensam på helgkvällar, det kommer alltid någon som försöker ragga på en, men i natt tog nog rekordet, innom loppet av inte ens 10 minuter (dom enda 10 minuter jag spenderat ensam den kvällen dessutom) hade jag fått "komplimanger" av fyra oberoende personer som tycker sig ha rätten att kommentera mig och mitt utseende i någon form av slemmigt flörtande, jag personligen tycker att det är obehagligt och ganska sleezy av killar att göra.
En av killarna var väldigt pushy och ville hemskt gärna att jag skulle följa med hem till honom och dricka vin, och tyckte att det var en helt okej grej att gå in nära mig och flåsa mig i nacken och örat när jag skulle öppna portdörren, till trotts att jag uttryckligen sagt att jag inte är intresserad.
Går sådant här beteende verkligen hem hos någon? det finns inte på min världskarta att finna sådant här beteende attraktivt hos en person, varför beteer man sig på det sättet?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Det går nog inte så mycket att göra åt det. Då jag var på utbyte så hände det hela tiden och även på vardagarna mitt på ljusa dagen. Det skulle tutas och visslas, killar som stoppa en mitt på gatan och så vidare.
Det är väldigt obehagligt och det spelar ingen roll hur man klär sig, killarna dyker upp i allafall.
Tipset är att inte åka hem ensam om helgen, om det är nu möjligt. Om man går med en annan kille så slipper man alla kommentarer.
Varför de beter sig på det sättet? Ingen aning. Kanske någon kille som har hållt på så här kan förklara varför.
Komplimanger ska man alltid ta åt sig, man ska vara glad att främmande personer kommer fram till en och tycker man är fin. Finns dom som aldrig får en komplimang någonsin.
Men att folk flåsar en i örat/nacken är aldrig okej. Och att tjata på hur han ville ha med dig hem på vin är inte okej heller, ett nej är ett nej.
Antagligen finns det dom som faller för sådant också. Men sådan närkontakt med främlingar är aldrig ok.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet hur obehagligt det känns!
Jag tror att det är mer avskräckande om du är högljudd. Men detta är väl också ett alternativ…
Upplever att det mest är fulla killar/gubbar som totalt tappar all känsla för "privat utrymme" och "respektfullt beteende", vilket kan förklara varför det är så vidrigt att som tjej i alla former och färger- att ta sig hem utan att få något äckel i ansiktet.
Speciellt när man var yngre så var män mest otroligt kladdiga på mig direkt de fick chansen. Festival och spelningar är "kladda fritt på närmaste tjej-fest!". Puäh…
Därmeot rena kompimanger är ju skoj! Sedan att de inte fattar hinten att man inte är så speciellt intresserad/redo att hoppa säck med personen abra för att denne sagt en vänlig mening- är ju mindre trevligt. Idag skulle nog ingen man hinna komma speciellt nära mig innan jag drar i säkerhetslarmet :P
Skaffa ett personlarm som du rycker igång varje gång någon främling närmare sig mer än 2 meter så kommer de ihåg det till nästa gång. Garanterat.
Killar som _visslar_ på tjejer är mest bara pinsamma. Go back to 1940 eller vilket årtionde ni rymt ifrån!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Var killarna fulla har du en stor del av förklaringen där. Folk blir dumma(re) i huvudet när de är fulla. Annars vet jag faktiskt inte. Jag är kille men har heller aldrig begripit mig på den sortens beteende. Nu brukar ju killar vara mer gåpåiga rent generellt men det är nog ändå en minoritet som beter sig sådär. Antar att vissa killar är mer desperata och kanske inte begriper eller ids bry sig om det där med vanlig enkel hyffs, allra helst när de är fulla. De kanske ser sin chans med en ensam tjej. Respektlöst är det i.a.f.
Fast jag är nog fel person att svara på det här. Om något så är jag lite väl försiktig gentemot det motsatta könet.
jag känner väl lite att komplimanger i sig är ju trevligt men sättet som dessa främlingar som aldrig träffat mig förut framför dessa komplimanger känns som att dom är oärliga och bara är ute efter något som jag inte är intresserad av att ge, speciellt inte till en främling som som jag går förbi på gatan, jag blir obekväm och undrar vad det är dom förväntar sig att jag skall svara på det.
En genuin komplimang tar jag gärna vilken dag som helst, men en slämmig raggningsreplik från en person som inte verkas skapabel att se mig som människa utan bara ett desperat ligg en ensam lördagskväll gör mig förolämpad och allt annat än smickrad.
#7 Sug åt dig av komplimangerna trots allt. Det gör en gott i slutändan än att vara otrevlig tillbaka. Tacka för komplimangen och säg att du inte är intresserad av killen och sen går du bara. Smickrad behöver du inte bli, men ta åt dig för killarna tycker säkerligen att du är fin och vacker. Flörta tillbaka behöver du absolut inte göra men ta åt dig :)
Min mamma fick en komplimang på affären i veckan av en man som sa att hon var vacker. Jag tror inte ens hon tackade? Hon vart skeptisk och det tycker jag är väldigt tråkigt :) Man ska ta åt sig, tacka och ta emot sen behöver man inte göra en större kaka av det.
Tyvärr vill jag inte tacka för ett beteende som jag upplever som respektlöst och dehumaniserande… men sedan är jag inte otrevlig tillbaka för jag vet att personerna i fråga antagligen tycker att det är fullkomligt harmlöst och rent utav snällt, men jag vet att det är många som upplever dessa situationer på det vis jag gör.
oh, en bra liten hälsning till folk som beteer sig på det här viset: