Hjälp!
Hej jag behöver lite hjälp
Jag är tillsammans med en kille som köpte ett hus ett år innan han och jag träffades. Nu när jag bor i huset så vill han att jag ska betala skador på huset och allt som ingår , men jag tycker inte att jag ska betala något alls på huset, för det första tjänar han dubbelt så mycket som mig och för det andra så var det inte jag som köpte hus. Jag betalar självklart halva elen. Jag har precis för första gången i mitt liv råd att spara och jag är 24år och vill köpa massa saker och spara till semester osv. Han har ett spar som ska gå till huset och han vill att vi ska dela på mina sparpengar. så att varje år ska vi dela på mina pengar, en summa till gemensam semester sen en summa till mig som jag får köpa vad jag vill för och en summa till han som han kan göra vad han vill för..
Vad tycker ni? om jag inte ska betala på huset ska jag ge han halva min sparkassa?
Hur gör ni?
Du menar att ni är sambo och du betalar bara halva elen?
Det är få människor som kan bo så billigt. Möjligtvis när man bor hemma hos föräldrarna.
Det rimligaste är väl att ni delar på boendekostnaderna räknat på era respektive löner.
Det vill säga att du betalar mindre eftersom du tjänar mindre men jag tycker det är självklart att man "delar" boendekostnaderna.
Sedan får ni ju diskutera hur ni ska lägga upp sparandet.
Jag har alltid levt med helt delad ekonomi med min man så jag har svårt att sätta mig in i "dina pengar och mina pengar"
/Maria
Om vi skulle dela på huslånet och alla räkningar som kommer med huset så skulle jag inte ens ha ett öre kvar
jag har ju egna räkningar som måste betalas
Jag vill väl kunna spara och leva normalt som alla andra.. När han har betalat alla räkningar så har han lika mycket kvar som jag får varje månad.. så han har ett gäng tusen lappar kvar när allt är betalt och jag ha noll på kontot???
Eftersom du bor i huset tycker jag det är självklart att du är med och betalar de omkostnader som blir på huset. Om du däremot ska vara med och betala renoveringar eller nya inventarier som panna/kyl/frys osv så gör du en investering i värdet på huset och då bör du se till att få papper på att du har rätt att få tillbaka de pengarna om ni går skilda vägar.
Jag skulle göra så att man sätter sig ner och går igenom vad omkostnaderna varje månad blir (vatten, el, sopor, lån osv). Detta ses som "hyran" och ni betalar hälften var. Andra investeringar i huset får ni prata igenom och se vad du är villig att hjälpa till med.
Rent generellt skulle jag ju tycka att saker som man inte kan leva utan (som en fungerande panna eller kylskåp) är ganska okej att dela kostnaden på. Så länge man som sagt får det på papper att man har investerat i huset.
Sedan det här med sparpengar tycker jag inte han har rätt att ta del av dina. En sak är om man har delad ekonomi, men ni verkar inte har kommit dit än så då ser jag inte alls varför ni ska dela på dina sparpengar.
Står han som ensam ägare på huset och det krävs renovering anser jag att han får stå för det. Du tjänar ju inget på det. Eller så köper du in dig.
Det ni kan göra om ni inte har gemensam ekonomi är att du betalar en typ av hyra eftersom du bor i huset och då ingår i slitage osv. Jag vet inte vad ni gjorde för överenskommelse när du flyttade in men det är så man brukar göra. Sedan kan man räkna % på gemensamma utgifter eller dela allt rent av. Om du betalar hyra så hyr du in dig i huset men det är hans hus och han betalar skador. Jag har ingen direkt inkomst och hade det inte när jag och min sambo flyttade ihop så han visste att jag inte kunde betala för mig. Han var envis och ville flytta ihop ändå så vi har helt gemensam ekonomi. Våra inkomster kommer till samma konto som vi använder. Vi har ett gemensamt sparkonto. När hans mamma sålde sin lägenhet fick han en summa pengar att köpa en bil för, den är också bara hans och jag har ingen rätt till den om vi går isär. Jag ärvde en summa pengar och om vi går isär är dom mina även om han betalar så gott som allt. Om vi använder dom är det vi köpt/gjort vårat. Vi har inga planer på att gå isär men bestämt så. En servis jag ärvde efter min farmor är också bara min och han har ingen rätt till. Ärvegods går liksom först. Inklusive pengar. Så har vi gjort. Men vi använder såna pengar också till gemensamma saker, semester, möbler om vi behöver. Jag tycker det låter som att du och din kille behöver sätta er ner och prata igenom hur ni tänker och hur ni ska ha det.
Anna och taxen Max
#2 Jag menade inte dela på kostnaderna med hälften utan jag menade procentuellt beroende på inkomst.
Självklart delar man boendekostnaderna när man bor tillsammans.
Däremot som någon skrev så kan det vara bra att skriva papper på själva äganderätten och huset och att han då får stå för reparationer och liknande.
/Maria
ja jag har inget med huset att göra..
asså vi delar på typ alla pengar.. asså vi betalar lika mycket i mat varje månad och jag betalar halva elen och mina egna räkningar och sparar pengar till en gemensam semester/spar till mig själv, sen va pengarna slut
När han har betalat allt så har han lika mycket pengar kvar som jag får varje månad, men han lägger hälften på sitt husspar
#7 Du har alltså ingen boendekostand alls?
De flesta människor har en boendekostnad i form av hyra eller banklån. Jag kan tycka att är man två så delar man rättvist efter sina inkomster.
Då hade du aldrig klarat av att ha egen lägenhet med andra ord?
/Maria
Jag kan ju tycka att du inte ska lägga pengar på huset som du inte får ut något av om ni säljer. Med andra ord så ska du inte behöva betala renoveringar, om något går sönder typ kyl, frys mm. Om det inte är så att du står med på lånet, står du med på lånet så är det en annan sak.
Men någon typ av hyra förstår jag att han vill att du ska betala, och elen räknas inte som hyra.
Kan ta mig som exempel. Jag tjänar också hälften av vad min sambo tjänar. Vi bor i en bostadsrätt som han äger helt själv. Jag betalar inget på lånet eller renoveringar. Förutom dom renoveringar jag vill göra för min skull men som sambon tycker är onödigt. Hyran är 3000 kr och lånet är 2000 i månaden. Jag betalar 1500 i hyra varje månad. Sen betalar jag 500 kr i månaden till som är för el, internet mm.
Ja min sambo skulle ha råd med lägenheten själv och jag tjänar mindre än han, men varför ska han atomatiskt behöva betala mer bara för att han tjänar mer? Han har ju en bättre utbildning än mig och jobbar mer så om jag vill upp i hans lön är det ju bara att jag gör samma sak.
Förstår du vart jag vill komma?
.
.
#11 Hyra är en sak och elen är en sak. Och att man delar på el är väl självklart. Men jag förstår även om din pojkvän vill att du ska betala någon slags hyra med. Inte på huslånet eller så.
Och som folk skrivit tidigare, att sätta er ner och prata om det, och komma fram till att du kan betala så mycket och din sambo får betala så mycket, procentuellt på vad ni tjänar, så att ni båda har pengar över till annat.
Jag och min sambo bor i hans lägenhet som han betalar av just nu. Han får halva hyran från mig, men inget för lånet. Sedan betalar vi tillsammans för grejjer till lägenhet och mat. Den som har bättre inkomst betalar givetvis mer, då han jobbar just nu och jag pluggar. Då köper han lite mer mat och sådant.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
.
#13 Jag menar att om du har betalt alla dina räkningar och mat och då har noll på kontot hur kan du då har råd att betala hyra för en lägenhet?
Hyra är inte el. Normalt sett så betalar man både hyra och el.
/Maria
.
#15 Men om du har så pass mycket pengar att du kan lägga undan varje månad så måste du ju kunna ha råd att betala en viss del av boendekostnaden. Det är inte bara elen som kostar när man bor i hus. Vatten och sopor kostar varje månad plus ev lån på huset. Det är ju tjänster som du utnyttjar och därför borde vara med och betala.
Man behöver ju inte dela 50/50 utan om ni båda tycker det är okej kan man ju dela 30/70 eller liknande för att kompensera för att du tjänar mindre.
När jag bodde hos mitt ex så fick jag in mindre än 25% av vad han fick i lön. Därför kom vi överens om att jag skulle stå för så mycket mat jag kunde under den tiden så stod han för resten, då min inkomst inte skulle täckt ens i närheten av halva boendekostnaden.
Detta funkade för oss iom att det inte var tänkt att hans lägenhet skulle bli mitt forever after-hem, utan det var bara ett tillfälligt stopp tills jag kunde få en egen lägenhet. Hade planen varit att jag skulle stanna där permanent så skulle jag inte mått bra med den lösningen, då jag skulle kännt mig som en ännu större igel än jag redan kände mig 😕
Om jag var du så skulle jag räknat ut en procentsats för vad du tjänar i jämförelse med din partner.
Sedan skulle jag räkna ihop mat, bostadsavgift, vatten, internet, el, soppor samt andra fasta avgifter man måste betala i hus för att saker ska fungera och stått för min procentuella inkomst jämfört med hans (tjänar jag tex 38% av hans lön så bör jag stå för 38% av boendekostnaderna).
Lån och renovering skulle jag endast stå för om jag stod med på antingen lånet eller köpeskontraktet, står jag inte med på köpeskontraktet så kan jag inte kräva något när jag flyttar ut så då skulle det mest kännas som "pengar i sjön". Samma sak med lånet. Det är inte min bostad, jag kommer inte tjäna något på den i längden.
Pga detta skulle jag inte vilja flytta in hos någon med ett boende som är allt för dyrt för mig. Även om jag har högre inkomst nu än då så känner jag att det inte är moraliskt rätt av mig att gå under en viss % som jag har råd att stå för i boendekostnaden.
Du säger att du tycker att du inte behöver betala något alls och det fick mig att tappa hakan totalt. Menar du att du vill snylta på honom och betala så lite som möjligt medan du sparar in så mycket pengar som du kan? För det är lite så det låter.
Ni behöver verkligen sätta er ner och diskutera. Du kan ju inte betala så pass mycket att du lämnar helt utan pengar själv, absolut inte. Men om det inte sen passar att betala någon sorts hyra eller liknande så kanske ni borde fundera på att bli särbo istället?
Det är ju inte alla som kan lägga undan pengar varje månad på semester och sådan lyx. Här får man vara glad att man har pengar över till mat.:)
Jag hoppas oberoende att det ordnar sig men du måste ta huvudet ur molnen och inse att du inte kan komma undan med att bara betala för el och mat. Lycka till. :)
För mig och min pojkvän så jobbar han 100% och jag 50%. Vi har en bostadsrättslägenhet som han betalade och har lån för. Jag betalar all mat jag bara kan och ibland andra småsaker så att säga. Jag har tyvärr andra tillfälliga räkningar och sånt. När väl dom är borta kanske jag hjälper till mer så gott jag kan. Men man måste ju ha råd att köpa saker till sig själv också. Jag har tex en del sletna kläder och skor. Jag tycker aldrig jag har råd och köper det aldrig. Därför måste man kunna samarbeta och förstå varandras situation.
Jag och min sambo delar jämnt på hyran och mat och sådant köper vi när et behövs och då tänker vi inte så mycket på vems kort vi använder. Vi har alla pengar tillsammans. Tjänar han mer en månad så betalar han fortfarande halva hyran och jag betalar halva hyran oavsett om det är det enda jag har. Maten och annat delar vi på.
Tycker det är sjukt att du tycker att du inte borde betala alls för att kunna spara pengar. Jag skulle aldrig få för mig att bara betala HALVA elen och inget mer och sedan spara till semester och annat. Låter helt sjukt i mina öron!
Alltså jag hade jätte jobbigt med det där att bidra helt. Jag med mina 3200kr i månaden kan inte ens betala halva hyran och halva maten ännu mindre min bil, bensin, försäkring och allt annat som kostar pengar. Första året fick jag inte ett öre och det var hemskt. Jag tycker man får göra så gott man kan och 'svälja stoltheten'. Kan säga att det inte är särskilt kul att veta att mina pengar går på bensin och ungefär vad jag lägger på hamstern i månaden och kanske godis då ;) men vi har gemensamt ekonomi nu så vi har inte mina eller hans pengar utan våra. Annars hade jag fått bo hemma. Lite OT kanske men kände att det passade ihop med diskussionen även om det inte har något att göra med ts fråga. Fast ts verkar inte svara alls
Anna och taxen Max
Reagerar också på det här att du TS anser att du har rätten till att spara pengar och köpa saker till dig själv.
Tjänar man lite pengar brukar man oftast inte kunna spara eller slösa pengar.
Däremot brukar man se till att betala för sig. att bara betala för halva elen är inte att betala för sitt leverne. Tv licens, internet, mat, hygienartiklar, boende är allt sådant som man får se till att betala.
elen är på intet sätt någon hyra. Så jag förstår om din sambo reagerar.

Det rimliga om man har lika löner i en sån situation är väl att man betalar hälften av driftskostnaderna och räntan på lånet. Visst att man kanske inte sitter och betalar på amorteringar och stora renoveringar, men halva elen är en väldigt väldigt billig boendekostnad. Om du kan spara till semestrar osv tycker jag att din sambo har rätt att bli lite purken… Även om ni inte har lika höga inkomster så är lite extra inte en orimlig förfrågan.
Tråkigt att du TS gått in och tagit bort dina senaste inlägg.
Bättre att du inte skriver sådant du inte kan stå för i fortsättningen. Blir hemskt tråkigt att folk lägger ned tid och svarar seriöst i din tråd, för att sedan dissas på det viset. Slösa inte med folks tid.
Du bor billigt när du bara betalar för halva elkostnaden.. Jag anser att bor man tillsammans med någon så hjälper man till med boendekostnaderna (hur mycket beror väl på hur mycket man tjänar osv) så gott det går. Sen tillkommer det självklart andra kostnader såsom mat och andra räkningar. Man kan spara sina pengar om man får över något efter att man har betalat anser jag, då kan man lägga undan dom och använda till vad man vill.
Jag och min sambo gör som så att jag betalar ungefär halva hyran (bor i lägenhet), delar på el, internet osv. Sen så tjänar han mer än mig så då blir det ju också så att han betalar lite mer med, det hade jag med gjort om jag hade tjänat mest. Det vi får över sparar vi på egen hand, sen kanske man använder dom pengarna till en gemensam semester, till möbler eller till saker och nöjen till sig själv, det är lite olika.