Relationer iFokus

Relationer

Etikettdejting
Läst 14447 ggr
cinajo
1

Han dejtar fler

Jag är en tjej som varit med på en dejtingsajt ett tag nu på nätet. Har träffat några killar därifrån på fika men det har inte blivit något mer.

För ett tag sen träffade jag så en kille som det kändes bra med där. Vi mailade chattade och började prata i telefon nästan varje kväll. Jag började känna mig hoppfull. Så för 2 veckor sen träffades vi på ett fik. Jag blev så lycklig, han såg bra ut, samtalet flöt på. Vi pratade och pratade och det kändes verkligen som vi klickade och han såg intresserad ut. Vi sa att vi skulle höras på telefon igen nästkommande kväll.

Dagen efter var jag ute med en väninna och tittade på kläder då jag fick syn på min dejt från dagen innan. Han gick med en tjej in på en restaurang.

Nojig som jag är kunde jag inte låta bli att titta på dem i smyg (jag vet, fel av mig men iaf) jag gick efter dem in på restaurangen, de tog plats vid ett fönsterbord så jag gick ut igen och över på andra sidan gatan där jag kunde se dem väl utan att de såg mig.

Iallafall så kändes det inte som att hon var en väninna eller syster till honom, det såg mer ut som när han var med mig typ att de var ett par som höll på lära känna varann. Min väninna som var med mig höll med om att det såg ut så.

Jag gick hem med en klump i magen och många tankar i huvudet.

På kvällen ringde han mycket riktigt. Jag frågade vad han gjort under dagen och han svarade, inget särskilt utan mest slappat.

Jag sa då att jag sett honom på restaurangen och han blev tyst en, två och tre sekunder. Det kändes som att han behövde tänka efter innan han svarade. Sen sa han att det var en tjej från samma dejtingsajt där han hittat mig men eftersom han och jag inte lovat varandra trohet eller att vi ens sagt något om att vi är ett par så tyckte han att han måste ju få dejta fler för att känna efter vem av oss det känns bäst med för att slutligen kunna fatta ett avgörande beslut vem han vill gå vidare med.  Så länge det inte är sex inblandat måste man ju få ta kontakt med flera att lära känna.

För mig har det bara varit självklart att när vår kontakt blev mer intensiv med att ringa var och varannan kväll, och tillslut att träffas irl så då har jag bara ägnat mig åt honom och inte samtidigt gjort samma med andra killar från dejtingsajten.

Jag frågade om han hade någon ytterligare tjej som han hade kontakt med från sajten och han erkände att han träffat en till några gånger och om ett par dagar skulle de bowla och sedan grilla i hennes föräldrars stuga.

Jag har inte träffat honom mer sedan detta samtal. han har skickat några sms om att han gärna vill lära känna mig mer men jag hade ju redan börjat få känsor för honom vid vår första träff så jag är rädd att bara bli besviken om jag sedan blir bortvald till förmån för nån annan tjej som han träffar från dejtingsajten.

Är det jag som tänker helt tokigt om jag tycker att man bör dejta en i taget för att se om man passar ihop och sedan gå vidare till nästa när man vet att det inte blir något med den förra

Karmatarerskanise
7

Jag förstår inte heller meningen med att dejta fler samtidigt.

[silkesnosen]
5

Alltså om man inte känner speciellt för ngn så  kan man väl dejta fler. Jag skulle däremot bli sur om det verkade som om jag var i ngn sorts tävling om honom, där jag jämförs och bedöms i förhållande till ett flertal andra. Egentligen så är ju den springande punkten vad du mår bra av! Du gillar inte det här och det kan jag förstå. Om han skulle känna att ni är rätt, så har jag svårt att se att han skulle testa sig fram. Ställ krav, att om han vill träffa dig, så är det exlusivt, punkt.

Gur4m1
3

Svår fråga, jag har aldrig gillar dubbeldejtande för jag upplever att det mest förvirrar en- MEN vi är alla olika och hannämnd eju även att det inte handlar om sex. För många så är det svårt att bygga upp annat än ett intresse innan man träffats så dett ahandlar mer om dina rädslor än att han egentligen gjort någonting fel. Om han ahde sex med er allihop och lovade guld och gröna skogar- fick er alla att känna er som flickvännen "innan det är uttalat" så skulle det vara fel. Grejen jag har problem med är att han ljög för dig- jag hade cokså ljugit  i den situationen för jag hade nog tyckt att du inte ens hade rätt att ställa den frågan till att börja med, eftersom ni egentligne precis har träffats- samtidigt skulle jag ha svårt att skaka av mig den känslan som du måste fått när han sa "jag har slappat" men du visste att så var det ju inte alls.

Det var modigt att konfrontera honom, men. Jag hade fortsatt att träffa honom och ge honom chansen att lära känna mig- för förr eller senare måste han ju välja. Detta utan att "slåss" om honom mot andra tjejer.

Alla fiskar patners olika, en del kastar ut nät, andra kör med metspö. Ni gör helt enkelt olika men har ändå kanske samma mål, att hitta rätt. Han vill kunna välja, för dig är det viktigt att vara "den enda" redan från början, att "tävla" mot andra får dig att känna dig obekväm och osäker- därför skulle det bästa kanske varit att aldrig veta om dem.

En liknande sak hände mig. Jag dejtade (första och enda gången) på en nätsida och mötte en kille, vi hade massor med kontakt fram tills att vi sågs och han tog initiativet och vi blev ett par. Lååååångt senare fick jag veta att han valt att varamed mig bara helgen innan, när han valt bort en annan tjej som han dejtade. Jag hade fått intrycket över nätet/telefon att han var, precis som mig- investerad enbart i "oss", trots att de orden aldrig uttryckts.

Att åka till någons stuga, där lär ju sex ske och jag skulle nog dra mig ur det nu när jag vet om det. Det blir liiite för mycket "bachelor" över det hela.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

cinajo
1

Jag tycker det känns ungefär som om jag skulle vara med i någon dokusåpa där ett gäng tjejer tävlar om en kille och en röstas ut varje vecka.

Han måste ju få ha tjejkompisar, visst absolut! inte så.

Men grejen är ju den att han dejtar inte tjejer från den där sajten för att  få fler vänner utan han gör det ju för att se vem av oss han kan tänkas vilja leva med. Och jag vet inte om jag vill vara en del av det spelet. För det känns som ett spel. Om han dejtar mig så vill jag att det ska vara för att han vill dejta just mig. Inte för att jämföra mig med josefin eller isabelle. Jag vet inte, men jag kan inte få ihop det att man vill ha några stycken samtidigt för att se vem som passar bäst.

Då skulle jag ju alltså kunna träffa fler killar nu samtidigt som jag även fortsätter träffa den här killen. Nej så gör jag inte. Jag bestämmer mig först hur jag vill med denna.

[Devya]
7

Om du inte är bekväm med det hela så gör beslutet åt honom och sluta träffa honom. Det är ju inte meningen att du ska gå omkring och må dåligt.

Själv skulle jag vilja veta sådant där på förhand och inte i efterhand. Jag tror inte att jag skulle gå med på att träffa honom om jag var i dina skor, men om han hade sagt hur saker och ting var från början så skulle det varit annorlunda. Att prata klarspråk är något jag uppskattar.

Ett plus i kanten är ju att då du konfronterade honom så sa han sanningen. Han försökte inte komma med lögner.

Gur4m1
5

Det är ju inte tjejkompisar, han dejtar andra- kan d inte hantera det så ska du ine fortsätta med honom. Jag skulle alltid undra, om han valt mig. MEn samtidigt, nu vet du saker.. :) Mn egentligen, ni dejar ju bara så vd gör det om man dejtar flera samtidigt eller på en linjär tid? Gillar han dig inte så skulle han väl inte vlja ses mer? Han har ju andra att träffa. Skulle han älja dig så kan du vara säker på att han verkligen valt dig. Vi har alltid konkurrens, även om vi inte dejtar andra…

FRÅGA inte, du ska inte jämföra dig med andra Fokusera på er två och när du nått en punkt så får du säga att "nu vill jag att det bara är vi".

Idén med dejting är just att man räffas uan "strings attahed". Man ser hur /om det är något att gå vidare med till en relation. För en del är flera ok, för andra är det inte det. Jag tror att dejting inte är någt för de som inte tål att man dejtar många samtidigt. För hla idén med dejting är ju att testa folk.

Testa kemin. Att fortfarande vara öppen för annat men ändå ge lite till någon. Det låter utifrån din reaktion att han inte är rätt för dig, du kan nog inte hantera detta på ett sätt där du kan må bra i längden eftersom ni ha olika syn på detta. JAg tycker inte någon av er två gör fel, ni känner bara olika och använder dejting på olika sätt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[typellisch]
4

Alla är vi olika. Vissa dejtar fler på samma gång och vissa föredrar en och om det inte passar går dom vidare. Och ja, då gäller det för oss som inte gillar att någon dejtar flera samtidigt att sålla bort dom :) Då är dom uppenbarligen inget för oss. Man måste hitta någon som delar samma värderingar som en själv :) Och det gör en inget gott att lägga ner mycket energi på dom heller, utan bara vifta bort dom och gå vidare!

[Yllhilda]
1

När jag var singel och sökte så fick jag flera bevis på att de män jag pratade med flörtade med andra på sidan av. Vissa sa att det rakt ut, andra klantade sig. Så jag tror inte det är något ovanligt i sig. Jag själv hade ju flera jag pratade med samtidigt som jag inte ville säga bort innan jag lärt känna dem lite. Det låter ju lite dumt att säga "du får vänta på din tur, jag flörtar med en annan. Var god tag nummerlapp".

Tills man är stadgad och officiell kan man tekniskt sett dejta andra samtidigt.

cinajo
1

Ja jag fattar nog inte hela idén med dejting. Personligen så kan jag bestämma mig redan vid första dejtingtillfället. Alltså inte bestämma mig att vi är ett par. Men man känner ju om man trivs ihop och om kemi finns. Och eftersom vi satt i timmar och pratade på fiket och dessutom ringt varandra under lång tid varje kväll och pratat om massor så kände jag mig ganska sviken av att han gick på restaurang med en annan tjej redan dagen efter vår trevliga träff, och att sedan 2 dar senare ha ytterligare en tjej med en helg i stuga.

Nej jag tycker att om det känns bra vid första träffen med en person ja då fortsätter man ses men inte parallellt med andra. Sen om det inte funkar då säger man det till personen. Sen kan man börja dejta nästa.

Men som sagt, det är väl jag som inte fattat hur dejting går till

[typellisch]
1

#9 Jag håller med dig :) Jag var till och med tillsammans med en kille som satt på Badoo och gav betyg på andra tjejers bilder. Det erkände han dock och var klantigt gjort för det visste jag inte förs jag såg att han hade gillat EN tjejs bild och så fortsatte han babbla på att han satt och betygsatte andra tjejers bilder :) Trivs man med varandra, oavsett första dejten eller i ett förhållande, håller man sig undan dejtingsidor.

[Yllhilda]
4

Det är givetvis upp till var och en hur man ser på dejtande. En del är som jag och gör som många andra, andra vill bara hålla sig till en åt gången. Kanske är det en sådan kille du letar efter? Om det är så är ju denne snubbe definitivt bortsållad och du kan med gott samvete leta vidare.

cinajo
8

Jag har fått reda på att vi inte passar ihop nu för han ringde nyss. Han frågade om vi kunde ses på söndag för han "saknar mig"

Ja tyckte jag, men jag sa som det var att jag inte vill att han ska dejta andra tjejer från Mötesplatsen samtidigt som han dejtar mig. Han fattade inte alls varför! Han hade redan bokat in med den andra tjejen i stugan fredag lördag igen. Men söndag var han "ledig" så då ville han träffa mig. Den andra tjejen han gick på restaurang med skulle han också träffa igen till veckan + en annan han mailat och haft telefonkontakt med länge och dem skulle nu ses äntligen berättade han.

Men jag fattar inte vad tusan han vill träffa MIG för då!!??

Även om det kanske eventuellt är mig han väljer i slutändan så har vi helt olika syn på det här med dejting. Jag tycker bara det verkar som han vill leka runt och ha kul. Jag är ju seriös och vill ha ett seriöst vanligt förhållande. Och då satsar jag alt på det, inte har jag en massa reserver hit å dit för att se vem som är bäst.

Jag är så himla besviken. Jag har lagt ner så mycket tid på honom och han verkade så bra tills jag såg honom med den där tjejen och det kom fram att han har flera på g.  Jag orkar tusan inte börja om med att försöka hitta nån någorlunda seriös igen på den där sajten. Jag vill ju ha nån som vill dejta MIG och som gillar MIG och vill ha ett förhållande med MIG.

Ursäkta jag behövde bara få ut lite aggretioner

[typellisch]
0

#12 Man vill ju inte vara som ett bingo-spel och har man tur får man bingo och vinsten är killen.
Förstår känslan. Inte roligt att känna hur han sätter som betyg på alla för att sen välja ut den bästa, rolig känsla liksom? Nej. Som att han är i programmet Bachelor liksom.

Bra att du bröt kontakten men du kommer kanske genomgå mer idiotiska killar så upp med huvudet och fortsätt leta! Men var beredd att det kan komma fler nedgångar och besvikelser.

Karmatarerskanise
3

12 jag hade inte träffat honom mer. Det är inte att dejta i min värld när man bor i stuga och träffas flera gånger på det visrt. Efter en lr två dejter vet man bannemig om man är intresserad!

[silkesnosen]
0

#12 Han verkar ju helt omogen och extremt självupptagen. Bra att du räddar dig själv, hua.

Åsa S
2

Tror det är rätt vanligt man träffar flera när man dejtar på nätet det tar ju lite tid lära känna en människa, är ofta svårt veta vad man känner för en människa ifall man bara varit på en dejt + pratat i telefon (+många människor visar upp en tillgjord bild + bara sina fina sidor i början sedan när personen slappnar av kommer de rätta sidorna fram), och många verkar ha bråttom hitta den rätta så de optimerar sina chanser genom att träffa så många som möjligt. Tror dock inte det går snabbare än om man dejtar en i taget jag tror man lurar sig själv genom att tro det går snabbare hitta den som känns rätt för en långvarig relation när man går ut på alla dejter man kan.

(+ är inte ovanligt med upptagna män på dejtingsiter som låtsas vara singlar, ett tecken kan vara att de kan ha svårt ses på helger och liknande och sånt märker man inte alltid i början)

[glitterglam]
1

Jag tillhör dem som tycker att man dejtar en i taget. Dock är det okej att andra dejtar flera, men jag tycker man ska vara ärlig med sånt, för det är inte okej att få veta i efterhand, det låter ju som du varit med i en tävling.

Honom skulle jag inte ägnat en minut till, låt inte sådana ta energi från dig. Det klart att det var tråkigt att det blev så, men tur att det kom fram innan det gått ännu mer tid, så du inte behöver ödsla mer tid.

Det som också var negativt var att han inte hade tänkt säga något när du frågade vad han hade gjort, så du var tvungen att "avslöja" honom. Visst, om man inte har lovat varandra något eller blivit tillsammans, så kan han väl dejta, men han måste också ha förståelse för att folk kan ta illa upp.

[typellisch]
0

Nu snor jag denna tråd och vill berätta vilka konstiga typer det finns där ute :)

Har pratat till och från med en kille (vi kallar han F), träffat han en gång och sen bara pratat över nätet och sms. Han verkade jätte rar tills idag..
I förrgår skrev han till mig på morgonen men jag sa att jag just nu inte orkar prata (hade en dålig morgon, var inte social och ville inte vara otrevlig) och han sa att det var lugnt och att vi kunde höras dagen efter istället.
På kvällen samma dag skrev jag lite statusuppdateringar på Facebook och fick kommentarer så jag svarade och det vart en trevlig stämning och avslutade med ''skriver sms till dig snart istället'' (det var också en kille vi kallar M) för jag skulle lägga mig och vi fick upp en konversation. Kille F var inte inloggad under dagen och tänkte inte mer på han då vi skulle höras dagen efter som vi kom överens om.
Igår började denna kille F pika mig på Facebook, helt öppet med antydningar att det var till mig. Så jag frågade vad han höll på med och han sa att han vart sur över att jag pratat med en annan kille när jag inte orkade (ja, på morgonen orkade jag inte men det på kvällen var rent spontant) prata med han. Jag förklarade läget och han bad om ursäkt och jag sa att det är bättre om han kommer till mig istället. Well, han slutade inte pika mig och idag skrev han som status att han ville dö. Jag sa att han kanske borde söka hjälp, rak och ärlig om att i sådana situationer bör man söka hjälp. När jag inte fick något svar så sa jag att det är lika bra att vi avslutar kontakten för jag står inte ut med hans pikar och han är uppenbarligen sur på mig för ingenting och jag påminde att det var ett fult beteende att pika mig. Han svarade med att jag var hemsk och önskade att jag fick det sämst med den andra killen M. Jag svarade med ''Jag och M har sagt upp kontakten. Han vill mer än vän och jag ville bara vän och det passade han inte''. Han bad mig sluta skriva så jag gjord det.
En timme senare hörde min vän av sig och frågade varför jag snackat skit om han till denna kille F. Ja, jag har då aldrig snackat skit om mina vänner till han. Bara varit ärlig med att vissa saker han sagt har sårat mig enormt. Vilket min vän godtag som orsak då han fungerar likadant.

Jag vill påpeka att jag ALDRIG har dejtat dessa killar :) Bara ville vara vänner och har inte ens träffat M utan bara pratat med han.
Kille F har jag träffat en gång då han körde mig till veterinären. Det är inte mycket till dejt där.

Vissa killar är bara lite roliga :) Vi kommer säkerligen stöta på fler sådana här knasiga killar i våra liv :)

[rumelle]
1

Förstår att du är besviken. Jag skulle absolut inte vara intresserad av en kille som vill prova varenda tjej i stan innan han kanske eventuellt väljer mig. Det låter som någon dålig dockusåpstävling. Usch.

Roamer
3

Har kört rätt mycket dejting under sista året, fram till nyligen. Måste nog säga att det var nog vanligare att träffa tjejer som hade ett batteri av killar de träffade samtidigt, vilket gjort mig rätt ointresserad ganska snart. Låt de som behöver ha många på fatet samtidigt leka med varandra och sök dig till de få som föredrar en åt gången för att utvärdera och avfärda innan nästa.

JustMySelf
2

Att dejta flera när man är på "första dejt-stadiet" tycker jag inte är någon katastrof, men fortsätter man träffas mer tycker jag att man bör välja en.

JossanH
7

Att dejta fler samtidigt är helt okej men då MÅSTE man ju vara ärlig med det från början! Det är ju ett fruktansvärt svek om man låtsas som att man vill satsa på en person, och dessutom låtsas som inget hänt, när man sedan dejtar flera andra. Jättefult skulle jag säga! Sedan får ju han faktiskt lov att acceptera att du inte vill inleda något med honom för att du inte gillar när han dejtar andra samtidigt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cazzos
7

Det är just det här som är viktigt när man dejtar: man måste vara tydlig redan från början innan man börjar träffas hur man vill att dejtingen ska gå till.

I det här fallet så (utifrån din text) så hade ni inte pratat om det alls, och du kan inte förvänta dig att det är en självklarhet för andra när det är det för dig.

Säg som det är till honom bara, att du inte är bekväm med att han dejtar flera då du inte gör på samma sätt, och det kanske är bättre om ni gör om allt eller går skilda vägar.

Polish
2

Det finns bättre killar, som är mer seriösa så skit i honom. Dejtar man flera så tycker jag att man säger detta och är tydlig med det. En del tycker visst att det är okej, men jag skulle aldrig tolerera något sådant och du verkar inte heller gilla det.

Du är värd någons hela uppmärksamhet.

Var tydlig med detta på de datingsidor du är med på är mitt tips.

TN

LinaLj
1

Det är ju så individuellt det här med hur man dejtar. Men rent krasst så gjorde han inget "fel" iom att ni inte hade pratat om att vara exklusiva. Å andra sidan så om du inte tycker det är ett okej beteende så är det ju upp till dig att inte träffa honom mer. 

Själv dejtar jag inte mer än en person åt gången, det blir för rörigt. Men jag vet inte om jag skulle ta illa upp om någon jag dejtade gjorde det så länge vi inte pratat om att inte göra det. 

Kommunikation är grunden till allt, ta aldrig för givet att andra ser en situation på samma sätt som du. Berätta hur du ser på saken och fråga hur de tänker.

[NinaCrown]
5

Jag tycker att normen är att man dejtar en person åt gången, och vill man göra på ett annat sätt så frågar man den man dejtar om det är ok.

De flesta Svenskarna (vad jag vet iaf) vill ha ett monogamt förhållande, och då tycker jag det ska börja med ett monogamt dejtande så att man med en gång visar att "här står jag, detta är mina värderingar".

Men om monogamt dejtande inte passar en så tycker jag att man bör visa respekten att fråga om den man är intresserad av vill dejta på samma grunder som en själv. Är ju väldigt dumt att såra någon i onöda.

Mattiasjoh
1

Jag tycker man ska vara med på en datingsida i taget och dejta en person åt gången när man är singel. Annars blir det svårt att hålla isär intryck och känslor. Tror man behöver vara lugn i sig själv och ha inställningen att det får ta tid. Blir ju en aning komplex om man ska "känna efter" och fortsätta dejta när man väl träffat en person flera gånger. I början kanske man kan dejta flera men sen får man nog ta och bestämma sig ganska snart om man vill fortsätta träffa en person. Isf får man avsluta dejtandet med andra tycker jag. Kanske behöver båda reda ut vad som gäller i början.

wolfgrin
1

Förr förstod jag inte det med att dejta flera samtidigt. Nu kan jag acceptera det även om det rör till känslomässigt. Att någon dejtar fler behöver inte betyda att de gör något(även om så ofta är fallet) utan att personen faktiskt vill lära känna personerna och behöver göra det för att kunna å känslor. Kärlek bygger ju ofta på vänskap så skulle inte strunta i att dejta någon för att den dejtar fler. 
Träffas man ofta och det känns bra får man förstås börja ställa krav.

Men alla är olika och fungerar likaså. Lycka till med kärleken.

Ge mer än du förväntar dig att få.