Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 4063 ggr
[Mia-Li]
0

Granne som spelar

Har en granne ovanför mej som har en son på 15 år.

När han är hos sin mamma här så spelar han så mina väggar skakar nästan. Basen är otrolig!

Han kan sätta på hög musik på kvällar.

På dagarna bryr jag mej inte så mycket..men kvällar då man kommer hem trött från jobbet och för höra detta eviga dunkande. 😴

Ibland har han satt på senare än 22.00 på vardagskvällar. Men då har jag sagt till. Då har mamman blivit sur.

Hyresvärden gör heller inget.

Men hur högt kan man acceptera och vilka tider tycker ni???

Detta går mej på nerverna för man vet aldrig om man kan få en lugn kväll eller inte…😮

viktoria91
0

Efter kl 22 ska man tänka på sina grannar och inte tex dammsuga i onödan. Det gäller här iaf. Ring störningsjouren så kanske polletten trillar ner och mamman förstår att hon har en väldigt dålig "uppfostran".

Xristina
0

Jag håller med #1, ring störningsjouren efter klockan 22.

Har du pratat något med hyresgästföreningen? De kanske kan hjälpa dig med vilka regler som gäller just för oljud (vilket ju oönskad och störande ljud är)

[Mia-Li]
0

#1 Tyvärr är inte hyresvärden kopplad till störningsjouren. Jag kollade upp detta för ett tag sedan och det måste de vara om man ska kunna få hjälp av de. 😕

Ungen väcker mej om nätterna med då han smäller och skrapar med stolar. Han studsade till och med, med en boll inne sent härom kvällen.

Gäller 22.00 även helg?

#2 Ska kolla med hyresgästföreningen.

viktoria91
0

#3 Alla dagar har jag för, finns stackare som jobbar helg också, jag tex. ;) Och måste kunna sova även då.

Xristina
1

Jag tror att midnatt gäller på helger, har för mig det iaf. Men tycker att du ska kunna kräva ömsesidig respekt i vilket fall. Om det är så illa som du säger, så tycker jag att det redan har gått för långt.

viktoria91
0

#3 Ring på deras dörrklocka frenetiskt 3-4 ggr per natt efter varje gång han levt rövare så kanske dem fattar vinken! ;)

[Mia-Li]
0

#4 Tack….vardagliga ljud kan man inte klaga på…men hög musik som dunkar i det oändliga….😕

Xristina
0

#7 Ja klart man får leva med vardagsljud, men det är ju inte det du har problem med heller :)

[Mia-Li]
0

Tackar för era svar. 🙂

Jag misstänker pojken har någon slags diagnos..men då som förälder måste man ta sitt ansvar och visa vad de kan göra och inte kan.
Att lära de visa hänsyn till sina grannar i allafall.

Men även de vuxna bär sej konstigt åt i den familjen. 😎
Jag har en liten egen uteplats utanför min ytterdörr på "min" gavel.
När jag kom ut en kväll så hade pojken ställt upp kubb precis utanför och två vuxna män använde mina möbler på min plats….öhhhh!
De tillhörde hennes familj ovanför mej med den störiga sonen och hon har en egen uteplats med möbler…varför tog de min då???? De har dessutom en hel trädgård att vara i…men nä då! De ska vara precis utanför min ytterdörr. På min plats med mina möbler. 😡
Väldigt konstigt beteende anser jag.

viktoria91
2

#9 Går dem in på din plats är det olaga intrång och något du självklart kan anmäla! Bara för att man har någon diagnos är man inte helt obildbar, men tyvärr glider dem ofta lättare förbi sådant då det är synd om dem.😴

[Mia-Li]
0

Visst…vi har ingen inhägnad som tex staket eller nåt sånt…vi har heller inte sagt att "detta är min plats och du har din".
Men hyresvärden sa när vi flyttade in här att gavlarna tillhör de som bor på just gavlarna och resten av hyresgästerna har övriga trädgården.

Och när mina möbler står precis utanför min dörr så tycker man ju att man borde få ha en egen uteplats i fred.
Jag säger inget om de går där men när de är så fräcka och tar mina möbler och ställer upp spel.
Vart ska vi vara då?
Jag går inte in på hennes plats och sätter mej på hennes möbler.

Är jag överkänslig eller?

viktoria91
0

#11 Du är inte överkänslig! Hade någon satt sig i min trädgård på mina möbler hade det flugit Ikea stekpannor om öronen på dem.;) Det är som om du skulle knata in i deras lägenhet, slänga dig på soffan och be dem hämta kall dricka till dig eller undra när käket är färdigt.

[Mia-Li]
0

Ja jag kände faktiskt mej lite inkräktad på….

Hahahaha…kanske jag skulle göra…😃

Jag tycker bara att man låter andras saker vara. Om jag hade sagt att de får använda de har det vart en annan sak. Men det har jag inte.

I höstas gick hon och plockade ihop allas saker i trädgården…hon har inte med mina saker att göra. Hade två brassestolar uppställda utanför min dörr…de hade hon slängt ihop och ställt bakom huset…HMMMM! 😮

viktoria91
0

#13 Prova och se om hon fattar piken, fast så bakom flötet hon verkar vara är det föga troligt. 😉

Man går ju inte och tar saker från andras tomter, det kallas faktiskt stöld och är även det olagligt!

vallhund
0

Du kan be dem att ställa högtalarna på äggkartonger, då färdas inte basen liga lätt genom väggar o golv/tak.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Mia-Li]
0

Jag gick och lade mej ganska tidigt igårkväll…somnade sååå gott. Men blev väckt av att pojken satte på jättehög musik 22.15. Det dunkade monotont av samma musik.
Jag lät det hållas en stund men fick sen banka i golvet 23.20.
Då stängde de av men satte på någon annanstans i lägenheten på andra sidan. (de har stor lägenhet som sträcker sej över hela huset på andra våningen). Så någon annan blev störd.

[rumelle]
2

Man får inte störa sina grannar under någon tid på dygnet! Visst får man ju räkna med lite ljud på dagarna, men ett evigt dunkande av hög musik är inte ok. Och efter klockan 21-22 är det absolut inte ok, speciellt under arbetsdagar.
Finns det ingen störningsjour du kan ringa?

[Mia-Li]
2

Finns ingen störningsjour här…tyvärr.

Jag har satt på hög dunka-dunka-musik själv nu….har inte gjort det innan för jag vill inte sjunka till samma nivå som han…men nu gör jag det.
Och det är dunka-dunka precis nedanför hans sovrum…heheheh😈
Kanske att det biter!

tlover
3

I vissa (små) städer kan man ringa polisen om tex inte störningsjour finns. Det gäller i kommun jag bor i, när polisbilen rullar in på gården blir det ganska snabbt tyst 😈 däremot ska man ge 2 skriftliga el muntliga varningar innan man ringer polisen i vår kommun (ibland kan ju poliserna ha nått att göra så då kan det ju också ta ett tag)

Däremot vad man än "hotar" med ska man vara kosekvens

l'm back

[rumelle]
2

#18 I värsta fall får du ju ringa polisen.

[Mia-Li]
0

Tror inte jag tänker ringa polisen direkt. Jag hoppas på att de fattar att man inte kan spela så högt så sent själva.

tlover
2

#21 endel fattar inte sånt själv utan behöver endel, skriftliga varningar kan funka, typ.

"Jag har märkt att ni ofta spelar musik högt efter 22. Jag har jobb och vill kunna sova.

MVH/ xxx"

sen kan man ge kortare om dom fortsätter ev med hot om att klaga hos hyresvärd el vad man kan göra i det området.

l'm back

[Mia-Li]
0

Ja prata med hans mamma hjälper inte då hon påstår att jag ljuger om att han spelat.
Ändå sa hon själv att spelar de och stör så ska vi säga till. När man gör det får man skit.

[Emma--]
0

Men vad säger hyresvärden? Fortsätt klaga där om inte annat, tillslut kan din granne kanske bli vräkt. :P En av mina grannar spelade gitarr mitt i nätterna och hade fest hela tiden, även vardagar. Tillslut blev det störningsjouren då och då, och sista natten blev det att ringa störningsjouren 3 ggr. Efter det flyttade han ut så gissar att han inte fick bo kvar.

[Mia-Li]
0

#24 Hyresvärden skiter i det typ. (privat)

Jag har sagt till han om annat med som han ska fixa i min lägenhet men det händer inget.

Kan tillägga med att detta huset är enormt lyhört och då borde man tänka på hur man låter.

vallhund
0

Kolla med hyresgästföreningen, de kan hjälpa dig, under förutsättning att du blir medlem där direkt, om du inte redan är det.

[Mia-Li]
0

Jag är medlem.

Har dock inte varit det så länge och jag sökte hjälp för annat här med. Men jag fick till svar att de andra problemen jag har här hade jag INNAN jag blev medlem och då får man ingen hjälp.

Konstigt…Är det så?

vallhund
0

#27 Enligt min vän som då arbetade där med rådgivning o hjälp till hyresgäster så tog man bra hand om nya medlemmar, även om en konflikt påbörjats innan att man tecknat medlemskap.

[Mia-Li]
0

#28…Hmmm..konstigt då att jag fick det svaret när jag ringde…att konflikter som uppstått INNAN man blev medlem kan de inte hjälpa till med…utan endast nytillkomna efter att man blivit medlem.

Men jag får ringa igen och fråga…

Anna4077
0

Usch jag hatar när folk spelar musik så sent. Jag bor på landet nu och har en bit till närmsta granne. Men igår hade idioten köpt en karaoke maskin… jag förstår inte grejen med hög volym. Som tur vad stod dom bara där och skrek i en halvtimme. Men detta var runt kl 12 på natten. Hade dom inte gett sig när dom gjorde hade jag åkt hemifrån en stund. Bor på landet just för att slippa människor som inte kan ha en vettig volym på sin stereo.

Anna och taxen Max

[Mia-Li]
0

#30 Håller med dej Anna. Jag spelade högt här på morgonen men fick bara huvudvärk själv…hahahah.🤮

Just nu sitter jag och är irriterad över annat här. Min tvättid idag men grannen ovanför gjorde en snabbtvätt då jag skulle tvätta….schysst?
Nu är tvättlinan ute fullbelamrad med HENNES tvätt på MIN tid!!
Vart ska jag hänga mina lakan och täcken nu då??????🤔

Jag har skrivit en liten snäll lapp som jag ska lägga ner i tvättstuga om att vi måste ha regler.
Hoppas ingen av de blir sur nu….

Är jag överkänslig eller lider jag av PMS?? Vad tycker ni?

[Emma--]
0

Bor man och delar tvättstuga osv med andra så måste det finnas regler/rutin kring hur allt ska skötas. Som en enkel sak att tvätta enbart på sin egna tid OM inte den andra är klar och har sagt det. Man har ju sällan möjlighet att tvätta vilken tid som helst och då måste man få tvätta när man planerat det. Skulle vara lagomt roligt när det blir sådär på ett ställe där man måste boka flera dagar i förväg för att få en tid. Då vill man inte missa :P Så nej du är inte överkänslig :)

Gur4m1
0

#10 tycker din kommentar "Bara för att man har någon diagnos är man inte helt obildbar, men tyvärr glider dem ofta lättare förbi sådant då det är synd om dem" var direkt osmaklig.

Jag skulle inte glida ner på samma nivå som dessa människor, alltås inte gå in i krig med dem för då vet man aldrig var det slutar. De kan då tycka att det är fulkomligt okej med hämnaktioner och allmänt jävlas med dig. Ring polisen som andra sagt- ge varningar och ring dem sen. Annar sfår du snällt stå ut med skiten. Är pest eller kolera i detta läge, men du har banne mig rätten på din sida men du får nog kämpa lite för den! :)

Hoppas det löser sig. Sjukt frustrerande när man är trött och måste sova för att jobba, och bli störd under sömnen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Mia-Li]
1

Tack alla…Ni är så snälla och förstår mej. 🙂
Är sååå trött på att tjata och bråka om saker som är så självklara.
Jag vill inte bli kallad surkärring här i huset…men jag får nog ta den risken om det ska bli nån bättring verkar det som.

Anna4077
0

Har ni något styrelsemöte? I såna fall tycker jag du ska ta upp detta utan att nämna några namn. Bara berätta vad du upplevt och fråga om du överreagerar eller om det är rätt. Här upptäckt att det oftast är det bästa sätt att ta upp konflikter i detta slaget. Säga "jag har upplevt detta och detta, jag känner att det är jobbigt. Har någon annan märkt av detta eller överreagerar jag som känner att detta är jobbigt?" Det är säkert flera än du som märkt av och sitter och irriterar sig på den höga musiken osv. Det hörs ju ganska mycket även om du är den stackaren som får stå ut med basen. Som sagt är jag helt oförmögen att förstå grejen med volymen. Ibland kan grannen spela på högt att det är för högt hemma hos mig. Jag skulle inte spela så högt som jag får av hans musik. Lyckligt vis är det väldigt sällan men igår var han inte poppis. Vi hade en polack som jobbade på min hyresvärds hus som spelade musik via bilen och ut till där han jobbade. Precis utanför oss. Efter jag sagt till honom flera gånger åkte jag hemifrån. Kommer han nu i sommar så tänker inte jag sova hemma fören han har försvunnit. Jag hade garanterat varit lägenhetshuset surkärring :p jag är väldigt ljud känslig men sen bor jag inte i lägenheten just därför :p. Tycker om när det är tyst och skönt. Och många är fruktansvärt respektlösa när det kommer till grannar. Mamma och pappa bor i radhus och deras granne är hemsk. En gång när tavlorna skakade blev jag utskälld när jag klagade och dom höjde. Men som tur va var det en kompis till honom och han kom och bad om ursäkt.

Anna och taxen Max

[Mia-Li]
0

#35 Kan man ha styrelsemöte när det är privatägt??

Saken är den att vi bara är fyra hyresgästar i detta huset.

Jag…grannen ovanför som inte respekterar något alls, en tjej som aldrig är hemma och sedan den äldre damen som tycks tycka att de får hållas som de själva vill. Hon är också duktig på att sno tvättlinan ute.

Sååå…det är nog bara jag som tycker så här.

Anna4077
0

#36 ingen aning hur det fungerar. Har aldrig bott i lägenhet. Usch va tråkigt.. vet inte vad jag hade gjort i din sits. Hade antagligen flyttat.

Anna och taxen Max

Gur4m1
0

Jag anmälde till störningsjouren när en granne, i ett hus på andra sidan en cykelväg- vänt på en radio in mot min trädgård och satt den på högsta volym.De kom och sa till honom. Var klockan 7-8 på kvällen och det var inte okej. När jag bodde i ett annat hus var det ett par som "dunkade" i golvet (tror inte de hade sex, men kan vara det eller att de spikade något?)- VARJE kväll runt 22-23 och jag skulle upp 4-5, så jag fick nog en sen kväll och gick upp och ringde på deras dörr. Paret kunde knappt svenska men jag förklarade med handrörelser och tillhörande ljudeffekter att jag ville sova och att vad de nu gjorde, hördes väldigt bra dit ner och det slutade inte efter det men skedde mer sällan, istället för varenda kväll. Trodde först att de kanske hade ett möbelsnickeri eller något.

En annan gång hos min pojkvän så tar någon granne ut högtalare och börjar spela ashög Eurotrash-musik på innergården, 9-10 på en lördagmorgon. Han satt ute och målade en möbel eller något. JAg blev TOKIG, min enda sovmorgon…totalsabbad. Så jag går ner dit och berättar att 1. musiken SUGER, 2, sänk dne för helvete. Jag var gode sur och han helt chill "jaja…absolut, lugnt".  Jag går upp till lägenheten och en stund senare har han dragit upp musiken igen. Då ringde jag störningsjouren och han blev väck.

Sen å andra sidan, min syster hade EN fest med nära vänner- alltås inget fylleslag, utan lite musik, folk pratade, åt imiddag osv.Deras första och enda fest sen de flyttat in och grannen var en barnfamilj och min syster hade bett dem säga till om de blev för högljudda, för de förstod ju att de hade barn som behövde kunna sova. Nepp, plötsligt kom störningsjouren, de fick betala böter för störande av grannen som inte hört av sig om att de stört. Efter det var den lilla kontakt och trevlighet som fanns grananrna emellan ganska förstörd :P Syrran hatade dem som pesten och jag hade nog också blivit ganska sur och besviken, när man måste få festa/ta hem folk till sig NÅN helg ibland- varnat grannen om att det är fest och BETT grannen att kontakta DEM om de vill att det ska bli tystare.  Så jag försöker alltid ta kontakt först, ge folk en chans, fungerar inte det tar jag till alla andra medel jag kan….polisen, störningsjouren, husvärden osv.

TS du kan ju tipsa den familjen om äggkartonger och att kanske skaffa en tjockare matte till rumsgolvet? Säga att ni kan testa det, annars är nästa steg att dra in polisen.

[Mia-Li]
0

Ja Anna..jag funderar på att hitta nåt annat. Men inte lätt då jag inte kan bo vart som helst med katt som vill både vara ute och inne.
Och jag trivs för övrigt här…tycker inte jag ska behöva flytta egentligen för att andra beter sej illa.

Men jag ska kolla på hus som ska hyras ut…men det är för dyrt.

Anna4077
1

#39 absolut inte rätt att du ska behöva flytta. Man ska ju kunna samsas såpass att alla kan leva ifred. Prata med sonen eller ta med morsan ner så hon själv får höra hur det låter?

Anna och taxen Max

[Mia-Li]
0

Dunkandet är nu igång igen…😕

Karmatarerskanise
3

Man kan ringa polisen om det stör väldigt mycket. Inte 112, men 114 114 har jag för mig.

Det gjorde en i mitt grannhus när någon idiot spelade väldigt högt, och till min förvåning kom polisen och sa till.

[Mia-Li]
0

Tack Hera för tipset…😃

Winta
0

Heja heja Mia-Li! ;)  Ring polisen o se vad händer.. hi hi Hoppas det ordnar sig!

LisaF
3

Min granne ovanför mig tycker om att festa. Gärna efterfester vid 03.00 också.
Sjukt lyhört och det är rejäla brakfester han ställer till med.

Jag har ringt störningssjouren en gång, vet dock inte hur lång tid det tog för dem att komma då jag lyckades somna efter en bra stund (öronproppar..).
Dock funkar det bara när jag är riktigt trött, för basen skakar ju om hela sängen.

Är lite osäker på vem han är ovanför men när jag vet till 100% ska jag försöka prata med honom. Känner inte för att klampa upp 01 på natten i nattlinne o knacka på när han kanske är full och har massa vänner på plats..😃

Sen är det en hund NÅGONSTANS i min huslänga som skäller på nätter och kvällar. Han måste bli lämnad ensam och sakna sin husse/matte något fruktansvärt för han skäller och skäller och gnyr.. Tycker så synd om hunden och blir så förbannad på ägaren att han/hon inte tar bättre ansvar för sin hund.

Sen är grannen till höger om mig inte heller särskilt tyst av sig. Han spelar gitarr och lyssnar på countrymusik HÖGT. Min ena badrumsvägg är vägg i vägg med hans vardagsrum skulle jag gissa. För när han lyssnar på musik skorrar det i både badkar och skåp..

Med andra ord så jag förstår precis vad du pratar om!
Är så tacksam för att jag bara har en månad kvar i detta psykiskt påfrestande hus, flyttar 1/8 och hoppas på att det blir lugnare då. 

Lider med dig att du inte får bättre respons från mamman, eller att det inte finns någon störningsjour du kan ringa. 
Blir också förbannad på att hyresvärden inte bryr sig!? Så himla illa..

Angående tvättningen så hade jag tagit ner tvätten och hängt upp min egen. INGEN har rätt att tvätta när det där din tvättid.
Tyvärr har folk så sjukt svårt att förstå detta. Varit med om det några gånger att det är min tid och maskinen går med någons annans kläder, och har då avbrutit maskinen och lagt de blöta kläderna på bänken. Helt deras eget fel om de är så tröga och inte förstår bättre.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig!!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Gur4m1
0

Vi har sån där "låskloss-tavla" så om någon snor en annans tvätttid måste man vänta ut denne, leta upp dem (utifrån sifferkoden- inte det lättaste) eller ringa "jouren" så de kan kontakta dem….men de säger oftast "ävnta en halvtimme/timme" och ofta har man ju inte den tidne för man skulle tvätta lite snabbt innan jobbet och liknande, så kläderna hinner inte torka. Bläh. Att dela tvättstuga med andra är det sämsta med att bo i hyreslägenhet. Men jag uppfattade det som att TS granne tog tvättlinan, inte tvättstugan? För det vore ju himla illa om man aldrig får tvätta sina kläder pga grannarna! :(

[Mia-Li]
0

Hon tar även min tvättid ibland med…och ber sen om ursäkt..men det tar inte lång tid innan det händer igen. Med en ursäkt efteråt som jag inte tar på allvar längre.
Hon kan inkräkta på min tid även om hon tvättat dagen innan eller ska tvätta dagen efter.

Gur4m1
0

#47 ta hennes tid en gång och se vad som händer. XD

Blir seriöst upprörd…tvätttider är sånt där som folk "råkar" mörda sina grannar över. Tvättider är heliga, man planerar sin tvätt så kommer någon och bara snor den.

*argh* DET måste ju din hyresvärd kunna göra någonting åt?

[Mia-Li]
7

Hyresvärden vart här igår om annat.

Och han kom så lägligt att mamman spelade där uppe…precis lika högt som sonen sin.
Han sa att här högt får de inte spela eftersom det är så pass lyhört. Och att man måste visa hänsyn till sina grannar. Och de får absolut inte spela så här heller efter 22.
Jag sa med att pojken smäller även i sina dörrar om nätterna. Och det får han absolut inte göra, sa hyresvärden.
Så jag ska säga till de en gång till…och skärper de sej inte då så ska hyresvärden prata med de.

Nu fick han äntligen höra hur det låter. Så nu förstår han mej helt och fullt.
Skönt.

Karmatarerskanise
4

49 vad är det för hyresvärd som låter dig däga till?

[Mia-Li]
1

Men det är lugnt…jag kan göra det. 😉
Men blir de sura eller uppträder likadant igen så tar han tag i det. Huvudsaken är att han hört nu hur illa det låter här. Och att han är inne på samma linje som mej.

Anna4077
0

Skönt att hyresvärden iallafall tror dig nu!

Anna och taxen Max

Gur4m1
0

#50 Även min stora hyresföretag som äger många hus i området där jag bor, uppmanar alltid till att man först själv tar kontakt med grannen för att lösa dispyter/problem- sen kontakta dem/störningsjouren om problemet inte upphör. 

Fast i detta fall har ju TS gjort det redan ett tag nu så ja, man tycker att han bara borde kavlat upp ärmarna och gått upp och tagit dem där och då på bar gärning :P

Karmatarerskanise
1

Precis, ts har redan sagt till. Så för mig verkar hyresvärden inte vilja ta ansvaret.

[Mia-Li]
0

Jag har inga som helst problem med att säga till en gång till. Känns bättre för mej med då jag iallafall ger de en chans till att bättra sej.
Jag FÅR ju ringa till hyresvärden om jag inte vill säga till en gång till själv.
Nu känns det ju bra när han själv har hört hur pass högt de spelar och hur pass lyhört det egentligen är här.