Ingemar Bergman...
…har avlidit.
Vad har ni för relation till Ingemar Bergman? Det verkar som om ingen är opåverkad av honom och hans alster - alla brukar alltid tycka något…
Personligen tycker jag han har gjort ömsom kanonfilmer ömsom skit. Sen undrar jag om han inte är en aning överreklamerad i världen, men förmodligen begriper jag inte bättre…

Men gud, det var en tråkig nyhet :/
Ingmar Bergman har lämnat många spår hos mig, kanske speciellt med miniserian "scener ur ett äktenskap". Hans filmer har väckt många, både positiva och negativa tankar hos mig, och har mycket sällan lämnat mig oberörd. Sen har kanske inte allting varit bra eller passat min smak, men inget jag har sett skulle jag klassa som "skit".
Hurvida han är "överreklamerad" eller ej kan jag inte svara på, vet bara att jag tycker han var en underbar filmskapare :)
Ja, mina favoriter är Fanny och Alexander, Den goda viljan och Höstsonaten - det är filmer/serier som berört mig på olika sätt.
Den goda viljan är i och för sig regisserad av Billie August, efter bok och manus av Ingemar Bergman.
För att inte glömma Trollflöjten, mitt livs första kontakt med opera!

Jag har aldrig fastnat för hans grejer.
Ingmar Bergman, regissör.
Jag har sett lite av Fanny och Alexander nångång när jag var mindre. Mer vet jag inte.
Således; han är och förblir ingen alls för mig.
Nu har jag läst lite skriverier på de stora nättidningarna. Jag säger bara, Jisses!
Chockerande! säger en.
Alla inspelningar avbrutna, vi måste gå varligt fram nu, säger en annan.
Oerhört tragiskt, säger en tredje.
Herregud, karln var ju 89 år?! Vad är det som är tragiskt med det?? Han ska vara glad han fick vara med så länge, i den mån Ingmar Bergman ens kunde vara glad. *fniss* Eller rättare sagt, folk runtomkring borde väl vara glada för att han fanns med så länge.
Vad trodde de? Att han aldrig skulle dö, eller?
Jag älskar hans Fanny & Alexander. Måste se den varje gång den går. Den är UNDERBAR!
Jag har inte sett mycket av honom. Ska kanske se dom gamla filmerna och se om dom är bättre än Fanny o Alexander som jag tycker är rätt så överskattad… :)
89 är en bra ålder. Inte alla som blir så gamla. Döden kommer till alla men det är dom som är kvar med saknaden som jag tycker synd om. Oavsett vem som dör.
Själv sörjer jag fortfarande Povel Ramel som dog för inte så länge sen…
Povel Ramel… Jösses, vilket ordgeni! Saknar motstycke! Men, tack och lov, han lär också ska leva vidare genom allt han efterlämnat åt världen.
Precis som Bergman.
Och nånting speciellt måste det ju varit med honom. Även om det övergår mitt ringa förstånd så är hans alster bortom berömmelsens gränser på nåt vis.
Man kanske bara förstår om man själv är i branschen?
Men han har alltid fascinerat mig…