Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3141 ggr
[illerpyz]
0

Stoooor ålderskillnad!

Hej, jag har träffat en kille som är nästan 30 år äldre än mej och jag älskar verkligen han och han älskar verkligen mej. vi trivs jätte bra tillsammans. Vi började snacka för 6-7 månader sen och han gillade mej redan i början men det va jag som tvekade på han eftersom han är så mycket äldre. Men för 2 månader sen så insåg jag att jag verkligen älskar han och då började vi ha ett förhållande men i smyg för mina föräldrar eftersom han känner min mamma och brukar ibland festa med henne och mej. Nu är jag trött på att ha vårt förhållande hemligt, jag vill kunna ha det öppet. Men det största problemet vi har är då min mamma, jag vet att hon kommer bli väldigt chockad och jag tror inte det kommer bli nån bra reaktion.. Jag har en riktigt bra relation med min mamma och jag vill inte förstöra den! Jag vet inte vad jag ska göra, jag älskar verkligen han, men är rädd för hur alla andra kommer reagera.. Jag vill höra vad ni anser om vårt förhållande åldern då, och hur ni tycker att jag ska göra? Vad hade ni gjort?

fruktgumman
1

Hur gammal är du TS?

[illerpyz]
1

17 :)

Maria
11

När jag var 17 år så var jag tillsammans med en man som var 18 äldre än jag. Mina föräldrar accepterade det och han sov t.om över hemma hos mig.

Idag kan jag tycka att det var helt galet. Det höll inte heller och idag så är jag glad att det aldrig blev någonting.

30 års åldersskillnad kan jag tycka är på gränsen till "barnarov" från hans sida.

/Maria

angelinadensnälla
9

Jag förstår inte vad en 47åring ser hos en 17 åring. Men det är jag det. Det är mycket möjligt att din mamma blir chockad. Det får ni ju räkna med. Han kanske till och med är äldre än henne. Men är du trött att hålla förhållandet hemligt så prata med dina föräldrar om det tycker jag

Anna4077
11

Jag hade inte gillat om min dotter på 17 skulle kommit hem med en karl på 47. Det känns väldigt olämpligt

Anna och taxen Max

pyromanen
9

Vad en 47 åring ser hos en 17 åring tycker jag inte är så svårt att förstå.  Jag har svårare att förstå vad en 17-åring ser hos en på 47.  Åtminstone är det en mycket ojämnbördig relation och jag som också har en 17-årig dotter skulle av den anledning bli lite orolig om min dotter var ihop med någon så Mycket äldre man.

Att du vill vara öppen tycker jag däremot är bra!

ChristineL
12

30 år tycker jag faktiskt är för mycket även om jag gärna vill säga att ålder bara är en siffra. Han kan vara din pappa, han kan tom vara äldre än din pappa, jag tycker det är osmakligt.

Jag hade blivit otroligt orolig och misstänksam om jag hade en dotter på 17 som kom hem med en 47-åring.

Men det är viktigt att du är ärlig mot dina föräldrar och mot dig själv. Och du är bara 17, jag tror inte det är riktig kärlek.

Fridaaaa
12

Jag tycker personligen 30 år är på tok för stor ålderskillnad, speciellt när du är så pass ung. För mig är det olämpligt ialla fall.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
11

Känns verkligen helt fel. Du är inte ens myndig och han är medelålders. Du har precis börjat livet, han är halvvägs genom. Vad kan ni ha gemensamt? Nej, jag tycker det är något som inte stämmer när en så gammal man träffar en 17 åring. Och vad i allsin dar ser DU hos en äldre man?

MjauMu
6

Jag kan faktiskt förstå hur ts känner därför att jag känner igen mig. När jag var 14 var jag tok-kär i en som var 36. När jag var 16 var det en 42 åring jag suktade efter, flirtade med och försökte få isäng. Nu hände det tack och lov inget olämpligt med någon av männen därför att dom hade vett nog att ta avstånd från mig. En skvallrade också för mina föräldrar och jag fick mig en åthutning. Först när jag var 20+ så tyckte jag dessa män var "gubbar" och jag ville hellre ha jämnåriga.

Men när jag var tonåring tyckte jag jämnåriga killar var töntiga och barnsliga. 40+are tyckte jag var maskulina och otroligt sexiga. Jag ville ha en man, inte en pojke.  Men i efterhand inser jag ju att det var tokigt. Jag var ju ett barn och jag tycker inte vuxna män ska vara ihop med barn.

mikkan01
3

Kan inte förstå vad han ser i en person som inte ens är myndig, som lika gärna kunde vara hans dotter? Tycker att det är lite läskigt, jag hade nästan varit lite rädd om jag var du. 

Om du ändå vill att det ska bli offentligt måste du strunta i vad andras reaktioner kommer vara, antingen lever du i en hemlighet eller så bara berättar du. Båda kommer nog vara jobbiga men det jobbiga varar inte för alltid…🙂

~mikkan

sjöholm i hålan
15

Är själv 52 bast …. >Om  jag hade fått en efterhängsen 17 åring efter mej hade jag i princip flytt fältet !! Tycker det är totalt osmakligt när jag ser granngubben….Han är 72 och tagit hem en "stackars" thailändska eller nåt…Jag tror inte hon är en dag över 20…….Helt sanslöst , ja närapå patetiskt…Nu ser jag det hela ur "gubbperspektiv" men hade jag haft en dotter på 17 år som gängar med en på 47 hade han slutat sina dagar med pipig röst !!Och jag tagit straffet med glädje !!

andgustav
4

Hej!

Om min dotter hade kommit hem en karl som var 30 år äldre och hon 17 år. Då hade jag blivit skogstokig. Mitt råd är bara lägg ner detta det här inte bra och han är bara intresserad av en sak. Du hinner säkert träffa någon trevlig kille senare.

Gurky
10

Han är pedofil och älskar inte dig. Bara att inse detta. Att tro något annat är extremt korkat.

oh-la
9

#14, en pedofil är en person som ä sexuellt attraherad av prepubertala barn (Pedo = barn, fil = äska). en 17-åring är absolut inte ett prepubertalt barn och han är alltså inte en pedofil. tycker man ska vara lite försiktig att använda ordet pedofil, det kastas omkring och är en fruktansvärt grov anklagelse. sedan kan kan ifrågasätta vad en vuxen karl ser hos en 17-åring, men pedofil är han inte.

Karmatarerskanise
7

Hebefili kallas det då vuxna gillar ungdomar i puberteten.

andgustav
5

#15 och #16 Bra uttalande av er. Man ska vara försiktig med anklagelser instämmer helt. Flickebarnet på 17 år använder han bara för nöjes skull och det är allvarligt. Karlar som inte hittar damer i Sverige drar många gånger till andra länder och det händer många tragiska saker. Om 17 års flicka skulle springa bena efter mig hade jag ignorerat henne och jag hade fått rykte som snuskgubbe om jag utnyttjat henne. Man ska använda insidan av huvudet och inte låta lusten styra. Det här är människor vi talar om inte nöjesleksaker.

Gurky
0

#15 Det gör det inte till mer ok…inte i min värld iaf.

oh-la
1

#18, det är möjligt, men pedofili är det inte.

[illerpyz]
0

#14 vad vet du om han älskar mej eller inte? Han har många tjejer som vill ha han, några i min ålder, ändå väljer han mej, är inte det lite konstigt om han nu bara är ute efter en sak? Tack för era svar, tänker mycket på vad ni skrivit men mina känslor blir inte mindre för det. Jag vet inte hur länge det håller med tanke på ålderskillnaden osv, men jag tänker att man ska vara glad för det man har så länge det varar.. Eller är det fel?

[EllenAlicia]
1

Oj ._. vad ser du hos han som du gillar :)?

Vyer
3

Som du nog redan märkt på genom de flesta svaren i den här tråden så kommer folk att reagera på er relation och göra diverse antaganden om den. Om ni går ut med er relation så får ni vara beredda på det. Många kommer att se honom som en snuskgubbe som utnyttjar dig. 

Vill han att ni ska kunna visa er relation öppet?

Anna4077
2

#20 visst kan han älska dig men det är fortfarande inte passande. Hade du varit äldre, 20 eller så, så hade jag inte sagt något om det men du är väldigt ung även om du inte vill tro på det. Du kan skada dig själv något fruktansvärt mycket även om du kanske inte tror på det. En man i den åldern ska ha en uppfattning om vad som är lämpligt och du är bra under åldern där det är lämpligt att "släppa efter på sina lustar" trots att det kanske är så att han älskar dig. Kan tillägga att jag är 24 och min pappa är i samma ålder som mannen du träffar. När man är äldre är åldern bara en siffra. Men du är i åldern när du ska hitta dig själv, vad du vill göra i livet, hur det är att vara vuxen, flytta hemifrån och allt annat man gör. Själv åkte jag till USA och jobbade. Det händer så fruktansvärt mycket i perioden du är i nu och självklart gör du dina egna val. Men du ska veta att du kan göra dig själv fruktansvärt illa psykiskt och det var otroligt lång tid att återhämta sig.

Anna och taxen Max

majaliten
1

Så tröt på att höra när folk säger så vad kan man ha gemensamt mer en 40 åring när man är 17 eller 18. Vad vet vi egentligen alla är ju individer vissa är mer mogna en andra . Man kan ha gemensamma saker i dessa åldrar /måste man ha det ? och man måste inte ha många gemensamma saker för att ett förhållande ska fungera bara man har ömsesidig respekt och kärlek. Och att båda parterna är med på noterna och inte utnyttjar varandra. All kärlek är vacker kärlek har ingen siffra . En de finns såklart gränser men man får absolut ite glömma att alla är individer . Och utvecklas på olika sätt vissa är som 40'åringar i 18 års ålder medan andra 40 åringar är som 16 åringar . Alla har olika uppfostran och förutsättningar för hur varför och när. Sen finns det ju tyvärr pedofiler och unga naiva människorna men vi kan alldrig riktigt veta om det är seriöst eller inte . Vi vet inte hur dem tänkte ,känner och jag tror att det det finns x antal personer som är just menad för en och känner man att det är den persone som kan va den rätta varför tveka ? Det är bara att se Men man måste va försiktig och förnuftig det kan va svårt för en ung människa men har man en mognad och vet vad man gör och ger sig in på så ser jag inte problemet . Men för mig bör man ialla fall va 18 och upp för att ge sig in i en relation men äldre personer för ens egna skull. Och när man är pedofil tänder man på icke könsmogna Hebefil är när man tänder på ungdomar i puberteten Hebefili definieras som vuxnas känslomässiga och sexuella intresse för pubertala ungdomar/barn som är i den aktiva pubertetsfasen, medan Efebofili definieras som vuxnas känslomässiga och sexuella intresse för postpubertala ungdomar av ung ålder. Efebofili skall alltså inte förväxlas med pedofili som handlar om en sexuell dragning till ej könsmogna personer, medan hebefili ligger mer i ett gränsland definitionsmässigt. En sådan person tänder på ungdomar mellan11–14

Karmatarerskanise
6

24 för mig handlar det mest om att den ene har livserfarenhet, den andra inte. Det är en viktig sak att man dessutom är på samma nivå mentalt, och det är man aldrig i dessa åldrar.

majaliten
2

Hur vet man egentligen att man inte har samma mentalitet varför dra alla över en kant ? Vi vet inte de man kan generalisera men alla är inte så alla är individer . Hur vet vi att det är så ? Hur kan man komma med bevis jag förstår absolut av du menar men är verkligen alla Så . Man kan ha mycket erfarenheter i ung ålder också beror på hur man vuxit upp och man lever . Jag har en god bekant om är ung men med otroliga erfarenheter och livserfarenheten sen kan man lära av andras erfarenheter och se på hur andra har det och kan ha det. Alla får tag på vetskapen på olika sätt . Jag vet hur ungdomar kan vara men inte alla .

Karmatarerskanise
9

Man växer med tiden. Har man bara levt 17 år kan inget ändra på det. Tiden behövs för att man ska utvecklas. Om man som 50 åring är som en 17 åring är det något som lär finnas på papper. Då är något fel.

[VSK]
2

TS, jag håller med väldans många svar du fått i den här tråden, men tänker inte ta upp det.

Låt oss säga att ni kommer ha ett lyckligt liv tills döden skiljer er åt.

Det kvinnliga könet lever lite längre än det manliga i Sverige, vilket betyder att du kommer vara änka 35 år om inte mer. -om vi utgår från att ni lever till medelsnittet av ålderdom.

Har du ens tänkt tanken? Hur du än vill göra så är nog mitt bästa råd till dig att vänta tills du blir 18 innan du berättar.

vallhund
11

Om en 47 åring är på samma nivå emotionellt som en 17 åring så är något allvarligt fel.

#28 O så riskerar man att bli gratis vårdare i ett antal år innan man blir änka.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

sjöholm i hålan
3

Kan vara så också…Lite elakt …. Sugardaddy …Tyvärr fler och fler småtjejer som jag känner till här , via jobbet , som håller på så…Blir så här tack vare alla förbannade snedvridna "Lifestyleprogram" på tv.. Våra stackars ungar får uppfattningen om att det är normalt att alla 15-17 åringar ska bära Gucci väskor för 6-10 000:- och fjompa runt i "Jimmy Choo skor---Och då blir det effekten "hjälper du mej så hjälper jag dej" ..Kanske TS inte har dessa tankar , men jag hoppas innerligt att hen tänker om . Både för hens skull och gubbfan i fråga , om han vill ha "fortplantningsorganet" intakt….. Finns desperata föräldrar som mer än gärna gett honom pipig röst , som jag skrev i annat inlägg , hade jag haft en dotter i TS ålder , då hade gubben fått pipig röst med en gång . då pratar vi inte om opererade stämband🦸‍♂️ ! MEN ska inte bara skylla på TS heller , tyvärr så träffar många småtjejer på väldigt slipade äldre "gentlemen " --Som likt vargen i rödluvan , vill sätta tänderna i "ungt kött" ..OCH det gäller inte bara småtjejerna…..Finns även exempel tvärtom , en polare till mej var 18 år och gänga med en dame på 45 år..Men han var åtminstone över 18 … Så kan till viss del instämma , om än MOTVILLIGT , med #28 , vänta tills du är 18 eller 20 .. Eller ta en paus på nån månad från gubbskrutten och tänk efter lite OCH se till träffa pågar i din ålder under tiden..NÄÄÄÄÄÄ ingen som säger du behöver/måste sexa med dom !!!! Men se vad du missar medan du håller hand med en åldrande 47 åring istället för att vara ute och ha lite kul och leva livet istället……

Men..Hur du än gör…….Så önskar jag DEJ all lycka och hoppas allt går bra för dej …PS: Är själv ett gammalt gubbhelvete (52 år)

[silkesnosen]
3

Jag anser ju att det här är en farlig man. Om han är en bra man så iser han att han moraliskt och etiskt utnyttjar dig. Ni bör vara på mognadsmässigt allt för olika nivåer och han har makt. Om han har ngn respekt för dig och din familj, så skulle han aldrig göra det här och det kommer du att se om tio år.

Det jag skriver gör jag av välmening och av oro för dig! (Tyvärr är det vanligt att flickor utan närvarande fadersfigur hamnar med äldre män, som utnyttjar situationen).

Sarah
4

Det här är… osmkligt… TS du älskar inte verkligen honom, du är förälskad i en person som du inte kan ha ngt genemsamt med och du kommer komma över det utan problem sen. Lägg ner det så fort du bara kan. En 47-åring vill inte vara med en 17-åring av de rätta anledningarna. Det är ngt fel på en sådan man.

Anna4077
1

Jag har tänkt lite och jag förstår dragningen till äldre killar. Jag var själv en sån som gillade äldre. När jag va 15 va jag tillsammans med en kille på 18. Inte så stor ålders skillnad men den var förstor för ändå just då. När jag va 20 låg jag med en kille som va typ 38, för visst va det spännande. När jag va 18 eller något var det en som va typ 32. Aldrig känt mig så billig som men han som va 32. Jag var helt enkelt ett trofé ligg och något som han stolt skröt med sina kompisar om. Kunde ringa mig när han va ute och festade och vilja att jag skulle komma dit och sätta på honom. I bakgrunden hörde man hans kompisar fnissa som små tjejer. Dragningen till äldre män är normalt men att en man på nästan 50 tycker det är ok att vara med om tjej på 17 är inte passande. Det finns inte någon omständighet som gör det ok. Om han älskar dig kanske han kan vänta några år på dig? Iallafall tills du åtminstone är myndig.

Anna och taxen Max

[Lindixo]
5

Alltså.. Det kunde ha varit din pappa TS? Fy fasen vad äckligt… Förlåt! Men det är verkligen äckligt från hans sida, och han fyller snart 50. Du kanske ska leta i en lite yngre åldersklass så att säga. Det kommer ju aldrig hålla heller, han går ju snart i pension och då har du typ precis tagit studenten (överdrift, jag vet).

[Tilde]
7

Jag håller med de flesta här. Att som nästan 50-åring vara attraherad av en person som skulle kunna vara ens barn (eller nästan barnbarn om mamman fick barn i tidig ålder!) är sjukt i mina ögon!

Tänker som en annan skrev, han har inte väldans lång tid tills han blir pensionär och han kommer att dö långt innan du om ni båda dör av naturliga orsaker (låt oss hoppas). Du blir änka och kommer förmodligen att tillbringa hans sista år med att ta hand om honom, hjälpa honom på toaletten, laga mat och fixa hushållet. Förmodligen är du då heller knappast attraherad av honom .

Vad ser du i en så gammal man? När man är 17 år tycker man ju att ens föräldrar, om de är i medelåldern, levde på stenåldern! Ni lär knappast ha samma mentalitet! Jag hoppas att han inte är på en 17-årings nivå i mognad.. och jag tvivlar på att du är på en 47-årings nivå. Hade du bott i USA hade han åkt fast, just saying…