Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 4975 ggr
[hananas]
2

Kär för tidigt?

Jag har varit singel i snart fem månader efter att mitt första förhållande på fem år tagit slut, jag älskade denna killen jättemycket och vi var till och med förlovade. Men nu för någon dag sen började jag prata med en kille som jag gått på förskola tillsammans med, men tappade kontakten efter det. Vi pratar varje dag och allting känns så fruktansvärt bra, han får mig att le, skratta, bli allmänt glad i hela själen ungefär. Jag tänker ofta på honom och vi har börjat ge varandra hjärtan på sms och sådär, kallar varann fina ord o så, men frågan är då…. är jag kär redan nu? Efter så sjukt kort tid? Jag tycker om honom jättemycket på alla sätt o vis, och jag har mått väldigt dåligt sen mitt förra förhållande tog slut men han har fått mig att glömma det, all fokus är på honom och han får mig verkligen att känna mig älskvärd. Han är det bästa som hänt mig på väldigt länge och jag hade väldigt svårt att tro att denna dagen skulle komma… Vad säger ni? Vad har ni för egenskaper inom just detta? Någon som varit med om något liknande? Jag känner mig verkligen helt förvirrad :(

Calcifer
2

Det finns ingen bestämd godkänd tidsperiod som måste gå mellan en kärlek till nästa. Det är helt beroende på hur man är som person, vart i livet man befinner sig och vem man träffar.

Så länge det känns bra så kör på.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anna4077
0

Håller med #1. 5Månader är ändå en ok tid. Vet folk som skaffat ny inom en månad.

Anna och taxen Max

Gur4m1
2

Hört folk som helt seriöst pratat om att tidsspannet ska vara t.ex "en månad per år" eller "ett år per år" man var tillsammans, och ansåg att jag varit reespektlös mot mitt ex när jag började dejta andra efter 2-3 månader (efter ett 3 år långt förhållande). Om jag vekrligen älskat mitt ex så skulle jag ha väntat minst ett år. Sådana åsikter är ovettiga och inte speciellt sunda anser jag själv för de är regler uppsatta för att vara just bara regler med ingen som helst anknytning till verkligheten.

Det är bra att ta tid på sig och faktiskt läka och gå vidare själv efter ett uppbrott, men blir man kär så blir man kär. Jag träffade min nuvarande sedan 5.5 år sedan, "bara" 3 månader efter att jag och mitt ex som var sambosar gjorde slut.

En gång började jag dejta en kille bara några dagar efter att jag och ett annat ex gjorde slut efter 1 år tillsammans. Det var vad som fick mig att må bra och det beror även på hur man går vidare.

Så skit i reglerna, du säger ju att det känns rätt och att ni kanske har något på gång så fundera mer över hur du ser och känner inför ditt ex. Det är det enda viktiga, att du gått vidare och lämnat det bakom dig.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
0

Löjligt. Varför skulle kärleken hållas instängd för att det har gått för "kort" tid? Dagen efter det är slut är det tillåtet att köra igång igen med någon ny om det skulle vara så. Däremot kan jag nog ge rådet att det är lätt att förväxla kärlek med tacksamhet. I egna erfarenheter så fick jag uppleva att jag trodde jag var kär i en kvinna som fick mig att glömma en kvinna jag gick och var olyckligt kär i efter det tagit slut i två år, men bara på några veckor hade jag lagt henne bakom mig. När det tog slut mellan mig och den nya  så insåg jag att den känsla jag hade var tacksamhet för att jag äntligen kände mig fri från det fängelset. Oavsett så om du mår bra av honom så är det väl bara att träffas och njuta av det? Måste känslorna kategoriseras för att få leva?

[hananas]
0

Jag vet inte om några av er har missuppfattat mig men när jag menar att det gått "för kort tid" eller så, så menar jag inte att jag kastar mig in i något nytt för snabbt för det skiter jag fullständigt i, men det jag tänker på är om det är för tidigt att kunna bli kär i en person man bara pratat med i några dagar och inte ens träffat? 😐
Det känns verkligen som att jag är det… jag älskar att prata med honom, han gör mig jätteglad och jag mår bra när vi pratar och vi kommer väldigt bra överens o sådär… 😕

Roamer
1

Förälskad kan du väl vara utan tvekan redan efter en dag, sen kär för mig är lite djupare och mer meningsfyllt, fast det är ju i min definitions värld det är så. Men, har du inte träffat honom så kan det vara så att du är förälskad i en illusion som egentligen inte finns, utan någon du har fantiserat ihop. Det är svårt att veta hur man känner inför någon innan man sett denne irl för mycket av attraktion bygger på personkemi, och den går inte att förmedla över nätet, tyvärr.

Som jag sa dock, spelar det någon roll vad det är för slags känsla om den ger dig energi? Måste du få en stämpel på att du är förälskad, kär, förtjust?

Gurky
2

Jag anser att man omöjligt kan vara kär i en person utan att ens ha träffat den. Däremot förälskad i den bild man har av personen, det går helt klart.

Gur4m1
0

Förälskad är det där pirrandet och man får ont i magen och kan kanske knappt äta när man tänker på personen, längta roch man är nästan…besatt :P Kärlek är det som kommer efteråt och en förälskelse garanterar inte alltid kärlek så att säga. Så ja, KÄR (som jag anser är en del av frälskelsen) kan du absolut vara, eller jag skulle kalla det förälskad och intresserad :D Kär är kanske när du även kan säga att du älskar personen? :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[hananas]
0

Hmm, jag är nog mer förälskad än kär då! Måste det va, för det går inte en sekund då jag inte tänker på honom, han är så sjukt snäll och omtänksam och BRA på alla sätt o vis, jag har verkligen hittat mig en guldklimp och det känns jättehärligt, älskar denna känslan 😍😃