Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 1992 ggr
andgustav
0

Golfens utveckling!

Hej!

Idag står golfen inför en kris och många klubbar har gått i konkurs. Det gick likadant inom utförsåkning och tennis. Golf är idag en folksport och tiden är borta när det bara var folk med näsan i vädret som gick där. Själv har vi spelat golf sedan 1982 och då var det en överklassport. En sak som jag blir irriterad på var den så kallade whisky golfen när man tog med en flaska whisky och tog en klunk på varje hål. Likadant när man satt upp reklam för irländsk whisky på klubbhuset nu har Golfförbundet tillsammans med Riksidrottsförbundet förbjudit sådan reklam. En annan sak är vadslagning när en tokig golfare kastade sin golfbag med utrustning i en damm eftersom jag satt i styrelsen i annan golfklubb anmälde jag honom till golfförbundets disciplin nämnd. Det här dåliga exempel för ungdomar och hör inte hemma i idrotten. Idag behandlar man nya medlemmar mycket bra i klubbarna och det är en vänligare stämning på klubbarna. Under åren har jag träffat mycket trevliga människor i denna sport. Alla ska känna sig välkommen till denna trevliga sport!

kanina90
17

golf är en gubbsport

andgustav
0

Nej det är en sällskapssport. 😂

Karmatarerskanise
2

Golf har aldrig lockat mig. Gillar lite mer fart.

citytjejen
2

Golf har aldrig lockat mig faktiskt. Kanske skulle vingolf kunna locka mig, ta en klunk eller tre för varje hål. Föredrar fallskärmshoppning faktiskt, för då händer det lite grejer😃

/Christina

ChristineL
8

Moderatbandy…

viktoria91
4

Det närmaste golf jag kommer är när jag rider. Genom golfbanan.;-)

andgustav
0

#5 Det finns många socialdemokrater som spelar golf. Förre språkröret i MP spelar golf.

Intehärutandär
0

Njae. Inget för mig. In min lilla födelsestad har vi en bana med 18, som jag hellre ville ha till crossbana. Ju mer beröm den fick för den ligger så fint till vid sjö och skog - ju mer ville jag köra där. Hade varit roligare med något alla kunde utnyttja - inte bara dem rika. 

Mini-golf däremot är kul, det går fort. Dock verkar de flesta mini-golfbanor dö ut av misskötsel.

Gur4m1
0

Vet inte…jag bor i Linköping och här har de en fin bana dit en kvinnlig proffsgolfare brukar komma, och jag har vänner (Fattiga studenter) som golfat där och de har alla tyckt att det är förvånansvärt kul. Jag har pysslat med ridning och bågskytte och golf är nog närmare bågskytte, mer meditativ sport, bra för fokus och psyke med stor vikt på teknik.

Så jag skulle absolut kunna tänka mig att börja golfa om jag haft råd och tiden för det. Jag har inte längre råd att skjuta båge eller rida, då all min utrustning och kontaktnät blev kvar i min hemstad. Golf kräver ju också sin utrustning, kan däremot inte tänka mig att golf är så mycket dyrare än t.ex cross? Tänker all bensin och skyddsutsrustning etc. Eller t.ex ridning. Men har man redan en sport så är det nog inte så intressant att söka sig till just golfen ;)

Själv pysslar jag med Roller derby så det är ju dit mina pengar och tid far just nu. Kanske golf är något när jag blir pensionär och knäna inte håller längre.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
0

Välkommen till golfen.❤️

andgustav
0

God morgon!

Med denna kris som råder idag inom golfsporten bör golfklubbar gå in och marknadsföra sig i skolor. Vidare ska man ha rätt att göra så kallat friskavdrag som i alla andra sporter. Golf är som vilken sport som helst och golfare håller sig mycket friska.

"Swinga lugnt"!😎

viktoria91
6

#11 Dem som kör runt i golfbilarna mellan slagen och överallt får nog inte så mkt motion.

andgustav
0

#12 För golfbilar krävs det läkarintyg på de flesta klubbar. Kan ridsporten få en massa bidrag så ser vi inga hinder för att golfen få detta. Dessutom har golfen räddat många ungdomar som inte platsar i andra idrotter. Dessa ungdomar hade kanske ägnat sig åt annan verksamhet som inte är så trevligt. Det där snacket om moderatbandy kan ni glömma. Golfen välkomnar alla.

😎

viktoria91
4

#13 Var för bidrag får ridsporten? Jag har aldrig märkt nåt! Ridsporten har också räddat många, däribland mig. Finns nåt för alla inom hästar!

Gur4m1
1

Ridsporten får bidrag i form av ridskolor t.ex, och frikvårdsbidrag är ju oftast t.ex via arbetsplatsen. Min ridskola får ju mark av kommunen, kommunen ger bidrag för inköp av hästar och liknande, får även bidrag och hjälp emd att bygga ridhus och liknande- för det ligger i kommunens intresse att stötta Sveriges näst största sport som dessutom är en typisk tjejsport- men ja vi hästtjejer får bra mycket mindre bidrag/utgifter betalda än traditionella manssporter som hockey.

viktoria91
1

#15 Vi som inte har koppling till ridskola eller friskvård inom risporten får inget bidrag.

[silkesnosen]
9

#15 bidrag till inköp av hästar? Har varit verksam många år men det har aldrig hänt. Visst kommunen bygger ridhus, som sedan klubben får hyra dyrt och visst mindre bidrag till gruppverksamhet och bingolotter på den tiden jag red, men det är ju minimalt med stöd. Varken ridning eller golf skulle jag säga engagerar sig nämnvärt för att finna ungdomar i riskzon för att engagera dem eller ge dem träning utan kostnad. Jag arbetar med unga i utsatta områden och det enda som verkar finnas för dem till rimlig peng är fotboll och brottning….

Gur4m1
0

#16 varför skulle en privat ryttare få bidrag menar du? :D Men ajg vet att min ryttarförening fick bidrag, precis som alla idrottsföreningar :) Även vårt ridskola drivs delvis kommunalt men det är nog olika för alla kommuner hur de väljer att blanda sig i sådant.

Nu är både ridsporten coh golf "snobbsporter" som societeten pysslat med, och även om ridningen gått ner i "klass" och även numera främst negagerar Kvinnor så ser man ju bland tävlande inte minst- att männen dominerat och att det handlar om folk som har pengar :> Rida är dyrt (fast egentligen inte om man jämför med att låta ungen pyssla med t.ex hockey).

Vi sålde bingolotter och höll tävlingar och liknande för att få in pengar att faktiskt göra något roligt för- men det var genom bidrag vi kunde bygga ridbanor, föreningslokaler osv.

viktoria91
0

#18 Varför för folk bidrag för att dem har barn?;-) För mig helt oförståeligt då dem själva valt att skaffa det precis som jag gjort ett val att skaffa andra djur!

Anna4077
0

Jag gillar "äventyrs golf" typ mini golf fast utan snurrar och sånt. Men då är det alternativa regler som gäller :) eller golf på wiie det är jag en hejare på :)

Anna och taxen Max

Anna4077
0

Ps vi kan prata ridning i en annan tråd. Det gör jag gärna och kul med mer häst folk :)

Anna och taxen Max

[silkesnosen]
1

#21 Så på vilket sätt anser ni att golfen försöker vara ett alternativ för de unga som befinner sig i riskzonen? Har ni överhuvudet taget sett en sådan verksamhet?

#19 Nu får ju inte föräldrar bidrag för att de har barn, utan tanken är ju att barnen inte ska drabbas om föräldrarna har det sämre ställt, att barn ska ha mer lika förutsättningar. Vi har ju en tanke om en välfärdsstat…

andgustav
0

Jag har själv suttit i styrelsen för en Golfklubb där fick vi stöd från kommun när det gäller ungdomsverksamhet. Det fanns en organisation som heter SISU som man kan ansöka om bidrag inom sporter. Det var en Golfklubb som fick bidrag därifrån för att undersöka gubbars kostvanor det anser jag inte befogad. Kommuner och SISU ska inte hålla idrotten under armarna. Det skapar bara mer byråkrati!

andgustav
0

#22 Det är väl bättre att ungdomar ägnar sig åt idrott än driver omkring på gatorna.

[silkesnosen]
2

#24 hahhahah givetvis..det är ju min poäng:)) Min erfarenhet är dock att SISU bara ger bidrag till dem som letar sig dit på egen hand och det är sällan dem som driver omkring på gatorna. Jag anser ju att föreningslivet och då ett flertal sporter med "rikemansstämpel" är chockerande homogena i sin sammansättning. Jag har som mål att kunna påverka ridsporten längre fram, då jag anser att idrott är en viktig kugge i att ge unga en meningsfull sysselsättning.

andgustav
0

Vill bara tala om för er att golf och ridsport är ingen societetssport. Under många har jag även suttit i styrelsen i ishockeyklubb där hade vi en dam sysslade med integrationsishockey och vände oss till förorter. Det går alltid bra att kasta sten när man sitter i glashus så glöm det där snacket om moderatbandy.

[silkesnosen]
0

#26 Det har en historia av det och det är en dyr sport och en med en mkt homogen sammansättning, som därmed utestänger många potentiella utövare (är från ridvärlden) Om man ska kunna förändra ngt så behöver man nog se det. Jag arbetar i de förorter man talar om och ser att det som kändes självklart för mig, som öppna miljöer…faktiskt ofta är stängda för andra. Vi kan förändra det gemensamt!

Gur4m1
0

#19 jag förstår itne folk som jämför att skaffa barn med att ha husdjur. :) Jag gillar djur men har aldrig tänkt "åh varför får jag inte bidrag för detta?" för det gynnar faktiskt bara mig själv att ha dessa djur- barn däremot, det är ju en invstering i samhället på en helt annan nivå, ärligt. Att kalla barn för samma sak som att ha djur är vekrlighetsfrånvänt i mina ögon (det kostar dessutom bra mycket mer både i tid och omvårdnad att ha barn- garanterat!).

#25 ja föreninga rär dåliga på "uppsökande" av kriminella och störiga ungdomar- möjligen för att många inte har den viljan att engagera sig, man har som förening inte de resurserna osv. Då tar man ju hellre de ungdomar som SÖKER sig dit för de VILL vara där :) En engagerad perosn i en förening har ju sällan den utbildningen eller resurserna att stötta "ungdomar på glid" som ofta, utan stöd- mest är störiga och kanske ganska opålitliga (inte dyker upp, låtsas inte bry sig osv). Många ungdomar på glid skulle säkerligen passa ypperligt och kunna skärpa till sig men fram tills de själva vill vara där- vem ska fixa och dona med dem?

Söker de inte själva upp föreningen så finns det ingen som trugar dem- men alla ungdommar är ju alltid välkomna i alla föreningar.

Andgustav: Menar mest på att de är klassporter rent historiskt- ridsportne har i tiotals år tillhört "folket" som "sveriges sörsta tjejsport" och golfen har börjat bli något för "alla gubbar" numera :P

När man ser på film eller rent historiskt är det ju fäktning, ridsport (rävjakt oh polo som ett exempel) och golf som ofta framställs som "sporten för överklassen coh de rika". Även bågskytte har ansetts vara en sport för de lite finare och som bågskytte själv så vet jag att det var en "gubbsport" med stora problem att få in "den nya generationen" under min ungdom och de kämpar fortfarande med det på många håll. Problemet blir ju när en sportförening bara lyckas locka till sig "en viss typ" av utövare. Precis som jag skulle vilja se fler män och pojkar i ridhuset, inte bar apå tävlingsbanorna och westernfarms :)

[silkesnosen]
0

#28 Helt ärligt så fungerar ett varmt hjärta, öppen famn och engagemang långt. De är inte störiga om de hamnar utanför sina gäng. Ofta om de finner ett starkt intresse och människor som bryr sig så är de ju som vilken Kalle och Sofia som helst:)) Jag skulle ju inte arbeta där om jag inte såg att det ofta är omständigheter som skapar ett beteende. Jag tror ju inte det kostar så mycket att vandra bland unga och visa på att man finns! :)))

andgustav
0

För att göra en lång historia pågår det projekt i de flesta förbund om återväxt i idrotten. Golf ligger mycket långt framme och det har haft knatteläger på vår golfklubb. Vi har ett barnbarn som ägnar sig åt ridsport och det gjorde även min dotter.

[silkesnosen]
1

#30 mm men vilken bakgrund har de som är inom sporten. Hur har de hittat dit? Viktiga frågor! Återväxt arbetar de med, men knappast utifrån att få en mer heterogen sammansättning elever, utan det handlar om att vända sig till de grupper som redan är engagerade och att finna talanger för en elit.

Gur4m1
0

#29 jo men det är ju så att de flesta inte vill/orkar engagera sig. Min erfarenhet av rid och bågskytte är ju att de själva är utövare och väldigt få är vidare pedagogiska eller "varmhjärtade barnälskare". De vill få sina bidrag, en ny generation att ocacha de bästa för att ge föreningen "status" med vinster- och att i lugn och ro få ägna sig själva åt sin sport- en viss skillnad från t.ex en fotbollstränare som oftast kanske inte själv längre spelar sporten, eller är en negagerad förälder till någon av barnen osv.

I min bågskytteklubb så var detta ett stort problem- min pappa engagerade sig mycket för att få in fler ungdomar men även där går ju eng räns- hur långt kan en 50årig gubbe gå innan folk tycker att man bara är en skum gubbe som ränner efter andras ungar? ;) Nu är jag från ett litet samhälle där "gäng" inte var speciellt vanligt och de ungdomar som ändå hängde i gäng, var  farliga och mer än "omständigheterna". De kom från bra, svenska familjer och valde det livet i brist av annat- ska våra tränare springa efter dessa ungdomar?

Söker de sig till idrottsföreningarna så är de nog välkomna med öppna armar, så länge de sköter sig. Dyker man inte upp, sköter inte sin träning, är otrevlig och dryg och skrämmer bort andra i föreningen så är man däremot inte välkommen speciellt länge. Ledarna har inte de resurserna att hantera t.ex de "små wannabeegangstrarna" som fanns i min hemstad när jag växte upp.

[silkesnosen]
0

#32 Det låter sorgligt :/ Men tja jag har väl svårt att förstå allt det där. Det jag säger motsäger egentligen inte det du säger, men jag har väl en mer positiv och tja lösningsorienterad syn. Jag tror ju att det går att göra åtskilligt mer, men där behöver nog även kommunen gå in med tanke på kostnader och att träningen kan vara en aktiv del av en "behandling". Sedan sköter ju de flesta sig om man bara finner inre motivation och får gott bemötande. Jag tror ju att de unga du nämner har sina bevekelsegrunder till varför de hamnar där de gör….tror inte att det är en slump. Jag är en idealist, men även realist:))

Gur4m1
1

#30 inlägg #31 har en poäng och jag säger inte att föreningar itne engagerar sig- men det engagerandet är begränsat. JAg har varit på massor med ridläger och min ryttarförening gjorde massor för att behålla de ungdomar de lyckats få in till att börja med. Samma sak med bågskytteklubben jag var medlem i. När du väl kom in så lämnade du ju inte gärna, men bakgrunden på alla barn var ju densamma- medelklass/överklass och svenskar. Nu är jag iofs från ett samhälle där det omjligen kunde finnas invandrare ( med stora kulturella skillnader som ett exempel), men vi hade inte ens finnar/norrmänn i föreningarna (finnar är invandrare men de ligger nära kulturellt till min hemstad).  

De ungdomar som kom in, kom in genom att de förmodligen redan kände någon i föreningen/var släkt till någon, barn, barnbarn, hustru, kusin osv. Svårt att nå ut till en bredare skara men…man gjorde försök.

Bågskytteklubben körde en raid varje skoltermin i olika skolor där folk som var nyfikna fick prova att skjuta, samt möjligheten att HYRA utrustning första halvåret för en bra mycket billigare peng än att köpa eget- och slutligen eventuellt köpa ut utruustningen eller köpa egen om man kände att det var något man ville satsa på.  En pilbåge är dyr men det handlar fortf om en engångssumma på runt 3-4 k och då hade du utrsutning för flera år, om ingenting gick sönder (men det mesta går att laga själv). Jag tror det är som med golfen med bågskytte- inte nog hög "cool status" ;)  De i skolorna fick bara se alla dessa tråkiga, ölkaggade "gubbar" visa upp en rätt så stillsam (om än dödlig) sport.

Iomed japanska kulturens intågande i västvärlden hoppas jag själv på ett uppsving för bågskytten, då det är en väldigt viktig sport för Japanerna och kanske får en mer "häftig" ochmodern status ;)

Gur4m1
0

#33 nej alltås vi är på samma sida :) Så du inte missförstår mig- jag förklarar bara varför det ser ut som det gör. Man borde absolut lägga ner mer pengar på föreningarna för att utbilda ungdomsledare.

Däremot är jag själv en tjej som hade stora bekymmer men gjorde litet väsen av mig och ärligt så irriterade detmgi bara när "värstingar" kom och tog all uppmärksamhet med sin drama-act ;/ Så det är kanske det du känner av i mina inlägg ;)

Att man fokuserar på de som hörs och syns mest, många ungdomar där emellan faller emellan också. Där var bågskytten en fristad för mig.

Många men inte alla ungdommar är öppna för trevligt och respektfullt bemötande, sen är ju inte alla vuxna automatiskt experter på att hantera bråkiga ungdomar. Så ja, mer pengar där, absolut- och då skulle ju golfen kunna vara en sådan grej. Föeningar får bidragför ungdomar men det handlar ju fortf inte om några stora summor idags läget? Har även hört, vill jag minnas, prat om att dra ner. Förenigarna i sverige har väl minskat just pga de låga bidragen?

[silkesnosen]
0

#35 Håller med om det där om vilka som får hjälp… Nu tycks det ju som om inga barn får tillräckligt med hjälp. Sedan är det ju en samhällsinvestering att satsa på unga och fånga upp de som befinner sig i riskzonen. Bättre än att bygga nya fängelser..

Även jag är en av de där tysta som mådde urdåligt, så jag förstår det du säger och även om jag är medveten, så är de svårare att fånga upö. Ibland undrar jag om inte alla unga borde få ett "fritidsbidrag" iaf upp till femton års ålder. Jag tror ju på idrotten som en sammanhållande rörelse. För mig ar ju stallet det som gjorde att jag upptäckte och fick utvecklas som pedagog. Utan ridningen och hästarna tvivlar jag på att jag skulle arbeta i förorten. Av den anledningen så tror jag på sporten. Sporten kan i sina bästa stunder stärka och ge en tillhörighet:)

Gur4m1
0

#36 absolut, att inte heller enbart satsa på eliten, utan se sporten som ett sätt att skapa samhörighet och en mening  och plats med tillvaron utanför skolan. Det är vad mina föreningar gjorde för mig.

andgustav
0

När kung Gustav den V fyllde 89 år fick han ett golfset av sin son Gustav VI, kungen kom med en kommentar "så gammal är jag väl för att börja spela golf"!😂 Tiderna har förändrats och det finns pay and play ni kan pröva.

andgustav
0

Efter dagens golfrond är det betydligt lugnare på banan. Glöm det där med överklassport. Golfen är ett mycket trevligt sällskapsspel och mina 30 år som golfspelare har man haft mycket roligt. Det har blivit stora förändringar de senaste åren själv är jag greenfeemedlem betalar en medlemsavgift på 1000 kr skulle aldrig köpa en spelrätt för 50000 kr de pengarna får man aldrig tillbaka när man begär utträde. Förr i tiden fick man betala insatser i tjusiga klubbar vi betalade 12000 kr inträde i en klubb fick tillbaka pengarna när vi gick ut. Dessutom blir man väldigt bunden att spela jämt och bor mer eller mindre klubben. Greenfeemedlemmar har exploderat på klubbarna det kommer att stanna och den generation som kommer nu betalar inte höga inträdesavgifter. För ett par sedan var det en klubb som gick över medlemsantalet när deras medlemmar skulle betala greenfee bestraffades medlemmarna att betala dubbel greenfee på vissa klubbar. Golfförbundet blev inblandade i detta och klubbarna fick sluta med att bestraffa medlemmar från denna galenskap. På 90-talet fanns det en tävling som kallades för Irish Golf då sattes reklam upp för Irländsk whisky en medlem från en annan klubb kontaktade Golfförbundet och det blev slut på att göra reklam för alkohol. När jag var golfvärd (caddiemaster) var det ett gäng karlar som var fulla som ägg de hade köpt en weekendresa det var ingen rolig syn att dessa pajaser. Som väl var kom de med taxi till golfbanan och det var tur det. Idag hade sådana blivit avvisade direkt från banan. När jag började spela golf i början 80-talet blev jag mycket förvånad när en dam satt och drack vin klockan elva en söndagsförmiddag. Hon var ganska berusad. Jag missunnar ingen att ta alkohol efter avslutad golfrond men inte ute på banan. Omdömet fungerar inte på banan och det kan få förödande konsekvenser. Idag gick det inte så bra när jag spelade men det går bättre imorgon. Bollarna går aldrig den väg man själv vill.

andgustav
0

Nu är helgens golfrundor avslutade och det har varit trevligt. Jag spelade ihop med två trevliga damer i bollen när vi skulle gå ut på banan  råkade vi ut för en mycket bitchig kärring som trodde hon ägde banan för att inte slösa energi på denna otrevliga dam lämnade vi inte några kommentarer. Dessutom höll en boll på att träffa oss då ska man skrika fore. När vi kom till 6:de hålet letade vi efter bollar då ska man släppa igenom bakomvarade boll, bakomvarade boll ska tackade inte när de blir genomsläppta. Det gör man alltid ingår i Golf etik. Det gjorde hon inte utan var allmänt sur, hon hade beställt en starttid på stora banan kl:11.30 men den var bokad för tävling. Är man på dåligt humör ska det inte gå ut över andra. "Golf är en trevlig sällskapssport"!