bör man skriva papper som ogifta?
Jag är lite osäker på ifall man borde skriva några papper i samband med att man köper ett hus med sin partner? Jag vet inte så noga reglerna men jag har försökt läsa på lite även om jag inte förstår allt som skrivs och alla fina ord som används.
Vi har ju naturligtvis köpt huset tillsammans och står båda på lånet.
Men vad jag förstår så ärver ju inte sambor varann så om någon av oss dör plötsligt så går väl den dödes del av huset inte till den efterlevande partnern utan det går väl till den dödes föräldrar i första hand, och i andra hand till dennes syskon. (Rätta mig om jag har fel) Så isåfall måste ju den efterlevande då köpa ut den andra delen av huset från släkten.
Hur har ni gjort när ni skaffar en bostad ihop? OM nu det oförutsägbara skulle hända att en dör och att man inte har råd att köpa ut resterande del av bostaden.
Vi är ju inte på gång att gifta oss. inte på många år i alla fall och jag funderar lite på det där hur det blir om något händer och hur andra som inte är gifta gör?
Givetvis bör ni skriva korrekta testamenten och även undersöka möjligheterna till efterlevandeförsäkring på lånen. Det är enormt tragiskt att behöva tänka så, men ännu värre om det värsta skulle ske och den som blir kvar blir vräkt och av med sin bostad…
Mitt råd är att ni skriver ett sambo avtal. Skulle något hända kan din sambos begära anspråk på huset och du blir tvungen att flytta därifrån. Om ni går skilda vägar är det sambolagen som gäller då får man dela upp eller lösa ut någon. Ni ska säkert googla för att få fram ett samboavtal eller tala med en advokat. Advokater tar alltid duktigt betalt er bank kan säkert ge er goda råd.
Gör som Moa- säger hon är Sajtvärd både på privatekonomi och på brott och vet vad lagen säger.
Vill det sig illa så kan du bli stående med dina lån men utan hälften av huset ifall din sambo dör. Ha Stieg Larsons "änka" i åtanke där broder och far tog hem i stort sett allting trots att de bott ihop i 30 år.