ovänner pga hallonbuske
Jag och min sambo bor ju i radhus. En granne har 4 st rätt vilda barn. Eller åtminstone inte stillsamma iaf. De springer ideligen runt på vår tomt (vilket vi inte brytt oss om) även om vi ibland tänkt att varför vara på vår tomt istället för sin egen eller sina kompisars tomt. Vi har ju inga barn.
Iaf så fick jag en hallonbuske av mamma när jag fyllde år i början av augusti som vi grävde ner på tomten. Dagen efter att vi planterat den är så 2 av grabbarna över på vår tomt och jagar varann runt, runt busken. (dom är väl i ca 6-års åldern) Plötsligt tar den ena av dom tag i en av dom grövre kvistarna samtidigt som han tvärstannar och byter varv för att fånga den andra killen. Hela busken rycks upp ur marken och kvisten han tog tag i knäcktes rakt av. Där tog leken slut, dom släppte busken och sprang hem till sig. Jag stod i köksfönstret och såg allt men jag hann inte knacka åt dom för det blev en väldig fart härifrån när busken gick av och lossnade. Jag gick ut, lyfte upp busken (i 2 delar) och gick över och pratade med mannen i huset (som var ute och klippte gräs samtidigt som hans ungar sprang på vår tomt)
Jag förklarade vad som hänt och bad att han hädanefter skulle se till att barnen lekte på sin egen tomt för jag ville inte få fler buskar eller plantor förstörda. Han svarar då "Ja det ser ju inte direkt ut att vara någon vacker buske med blommor, det är ju bara en bärbuske och hallonsäsongen är ju nästan slut vid det här laget. Så mina barn har inte gjort något fel, Barn är barn och dom måste få leka och stoja"
Jag förklarade att hallonbusken var en present och att även om det inte var en vacker buske med mycket blommor så hade jag hoppats få bär på den i många år framöver. "Hallon finns i skogen för den som vill ha" sa han sen vände han sig bort och startade gräsklipparen igen.
Jag orkade inte tjafsa mer utan gick hem igen. Ungarna fortsätter jaga varann runt på vår tomt men vi struntar i det.
Det jobbiga nu är att efter den dagen hälsar inte mannen eller hans fru/sambo mer på oss. Möter vi dom på vägen utanför så byter dom sida och vänder demonstrativt bort blicken och går med bestämda steg iväg. Obehagligt är också att vi märkte från flera håll i grannskapet att dom tittade på oss lite konstigt och samtidigt undvek oss. Tillslut tog vi mod till oss och frågade ett par som vi tycker vi haft lite mer kontakt med (tidigare i alla fall) Då berättade dom att grannarna vars barn ryckte sönder busken gått runt och "varnat" de andra grannarna för oss. Vi är tydligen "barnahatare" och "man vet aldrig vad sådana kan ta sig för"
Vi älskade ju vårt lilla hus. Nu känns det bara otrevligt att bo här.

Vilket folk! Begär ersättning för den förstörda busken och sätt sedan upp staket runt er tomt så de ouppfostrade vilddjuren med sina likadana föräldrar lär sig vad som är mitt och ditt.
Var raka med de som bor i ert område vad so har hänt och att ni tycker mkt om barn, men att barn behöver gränser! Var öppna och kryp inte för dem. Jag tycker ng att ni ska knacka på när frun är där och vara raka, men vänliga och förklara situationen. Sedan är en del inte friska, så är det….
Oförskämt! Mkt oansvarig mamma…
Men har folk ingen respekt eller ? Det är eran trädgård, inte deras. Mycket oförskämt och oansvarigt av föräldrarna. Jag menar, jag har inga barn, men jag har hund, inte låter jag mina hundar gå in på någon annans tomt för att nosa, gräva hål eller what so ever ? Gud, jag blir så arg när jag läser sånthär ! Stå på dig !
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Kasta iväg ungarna nästa gång de är i ER trädgård. It och bort med dom direkt. Fortsätter fom hade jag kontaktat de ni bor hos eller polis.
Kära vän!
Det du berättar är samma problem som vi upplevde år 2005 när vi köpt vårt radhus. Det fanns inget staket mellan oss och den vänstra grannen. Grannfrun gick tvärsöver vår sida och barnen t.o.m dukade hon saft till på vår tomt. Våra barn är sedan ett antal år utflugna och vi vill gärna ha en fredad zon. Vi tog ett beslut att sätta upp buskar och en gräva upp en rabatt vid en kulle för där fungerade där inte gräsmattan tack vare att en tall suger upp all näring. Kvinnan i grannhuset blev helt galen talade om för oss att de minsann kämpat väldigt hårt med gräsmattan och här skulle inte finnas några gränsdragningar. Vi satte upp rosenbuskar och arbetade efter vår smak. Kvinnan sprang till grannarna talade skit om oss att vi hatade barn och skulle flytta. De hade mycket fester med de andra grannarna tills fyra på morgon och det bildades en klubb för inbördes beundran. I dagsläget har alla de som umgicks flyttat på grund av att vissa fått mer barn och nu ligger hon i särskillnad med sin karl. Jag tycker att det är tråkigt när det blir så här bitchiga grannar finns det alltid och jag förstår hur du känner dig. Tycker att de är mycket oförskämda mot dig och det är inte underligt att det blir grannfejder.
Ha det så bra kram!
Anders🍸
#0 Jag instämmer med vad de andra har skrivit här.
Hur skulle de själva reagera om några andras barn kom in på deras tomt och levde rövare och orsakade skada? Sätt upp staket, tala om för barnen att de får inte fortsätta springa på er tomt.
Sen så borde vuxna personer veta bättre och inte sprida lögner om er. Det är förtal/ärekränkning. Kanske ska säga till föräldrarna att om de inte rättar till vad de har gått och sagt, så anmäler ni dem till polisen för just förtal/ärekränkning.
Spring in på deras tomt och ryck upp buskar så får du se vad dom tycker om det.. Omogna och oansvariga föräldrar.
Tråkigt en del av mig tycker du ska plantera krusbärs buske händer det igen då fast med krusbären så får de skylla sig själva , man kanske måste lära sig den hårda vägen .
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Så föräldrarna tycker inte ens att man bör lära barnen att man ej förstör andras egendom? :( De borde ha fått be om ursäkt och föräldrarna borde väl ändå visat att man kompenserar en sån här gång?
Förstår inte hur vissa föräldrar tänker. Ska ungarna få bete sig hur som helst? :(
Mvh Nathalie
Usch. Jag har haft samma bekymmer. Barn som hänger över staketet för att äta upp våra få hallon. Spelar boll och tror vår gård är allmän tllgång. Från början hade vi bara låg häck och på ett ställe ett lågt staket. Även fast jag satt upp högre staket, grind, skaffade hund och satte upp nät så lyssnade dem inte. Pratade med dem 50tal ggr på en sommar, fastighetsbolaget, securitas osv. Men inte förrens jag klippte sönder deras bollar och skrek rakt ut, så blev det lugnt. De tittar lite snett, men de flesta barnen hejar faktiskt. Var ett rent helvete med alla barn som hade svängdörrar på vår gård och förstörde allt nytt direkt. Var så modfälld ett tag att jag inte såg annan utväg än att flytta. :-( Men vi bor kvar och det är ganska lugnt nu. Med närmaste grannen har jag inte haft något otalt med dock. Fast hennes nya karl var redo för slakt i våras då han klippte ner häcken mellan oss totalt som jag sparat i två år till 1.5 m. Det var inte okej, så vi har inte kunnat spendera någon sommartid ute och hemma just förrens det blivit mörkt och grannarna gått in.
#9 vad menar du nu … ?
Jag är uppvuxen på ett radhus område och även om många har staket har många inte det. Vi fick iallafall lära oss att inte springa omkring på grannarnas tomter och leka tyst på kvällarna för att inte störa för mycket. Om en boll kom in på någons tomt fick man ringa på dörren innan man gick och hämtade den. Om det inte va någon hemma då kunde man försiktigt smyga in och hämta bollen om man va modig och väldigt försiktig. Vilka människor som inte respekterar andras egendom. Hade vi förstört något hade ingen sett snett på någon. Visst är barn barn men man får ta ansvar när någon förstört något.
Anna och taxen Max
Värmdö Kommun hade en person anställd som bara hade som uppgift att lösa konflikter bland grannar. Som jag berättade för dig hade vi planer att röra på oss men då hade den där damen vunnit. Hon gjorde sig inte populär hos en grannar när en granne förklarade öppet krig mot henne. Tyvärr så är det en del som man får ta på sig när man bor i radhus. Men jag fick även som liten lära att aldrig springa på grannens tomt, det hör till hyss och fason. Den där karlen bör lära sig veta hut.
🦸♂️
Anders
Usch fy vad oförskämt av din granne att säga så. Visst, barn är barn och olyckor kan ju hända, men vad de gör din er tomt förstår jag inte, och förstör de era saker så måste ni ju kunna säga ifrån utan att det ska bli skitnsack bland grannarna.
Själv bor jag i radhus, men är "som tur" granne med en husvägg så problem med barn som springer på min tomt har jag inte. Hade jag haft som en kompis har, att tomten är granne med annan tomt så hade jag satt upp ett litet staket.
Man ska visa respekt för andras egendom anser jag och det ska man lära sina barn också. Om det är hyresradhus (som jag bor i) eller köpes så ska man alltid visa respekt, vilket er granne inte gjorde.
Kan tillägga att jag har problemet med att någon/några slänger in fimpar på min framsida.. Jag och sambon har fått för ovana att slänga våra egna fimpar på plattorna till ytterdörren (ska dock ställa utemöbler där, askopp åt oss så vi börjar sköta oss) Det är en sak att vi slänger fimpar på vår gård, men att andra slänger in gör mig förbannad, skulle jag se vem som gör det så skulle jag gå ut och säga ifrån direkt..
Där jag växte upp hade ala barn så man sprang över folks tomter hursom ;) Men att slita upp någons buskar är ju inte alls okej :/ så ni har ju haft tålamod med era grannar, men ni ska inte behöva ta förstörelse!
Hade liknande grannar där jag växte upp, fadern var självaste pastorn! Så en dle är bara inte riktigt kloka. I vårt fall var det rosenbuskar som ungjävlarna ryckte upp ur marken och stampade ner. Närjag osm liten flicka lekte på vår tomt, så blev jag trackasserad av grannpojkarna- de försökte få mig att äta daggmarkas, slog mig med pinnar, kastade sand i mina ögon (Jag 4-5 år- de 6-7 år) Min mor försökte förklar för föräldrarna att de inte hade på vår tomt att göra om de bara skulle vara elaka mot mig och förstöra trädgården, men möttes bara av en "pojkar är ju pojkar och sånt där kan ju hända när pojkar leker" attityd.
Så gör som du fått tipsat: hota med polisanmälan för förtal om de inte rättar till det de ställt till med när de baktalat er sådär. Sen sätter ni upp ett bra staket med en häck emellan er ;) En del människor kan man inte resonera med som folk.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Vem ska agera vuxen förebild för barnen när inte ens föräldrarna gör det? Självklart är det sånt som händer när man bor granne med barn, och barn leker och tänker sig inte för, men det är ju det man har föräldrar till! Att lära en rätt och fel och om ens ungar förstör något så ser man till att kompensera! Det ska inte ens diskuteras!
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Borde införas en lägre straffskala för inkompetenta föräldrar som inte åtgärdar då deras barn gör fel 😃Tänk er en vuxen som springer runt och rycker upp folks plantor…
Eller pojksa rsom slår flickor (eller vice versa) och föräldrarna "det är sådär när barn leker…" utan att förklara för barnen att det är fel/farligt osv.
Kanske detta som kallas för fri uppfostran😕? Men man måste lära sig redan som liten, att man inte kan bete sig hur som helst. Och det ansvaret har de vuxna, dvs föräldrarna.
Man blir alldeles matt. Igår em var vi ute på tomten. En av grabbarna sprang mitt framför oss flera gånger (på vår tomt) Till en början sa vi inget, men det blev tröttsamt då han förde ett VÄLDIGT oväsende hela tiden (låtsades vara flygplan eller vad vet jag)
Min sambo sa tillslut "Du kanske kan fortsätta leka hemma på din tomt nu" Pojken tvärstannade, räckte ut tungan, pekade finger och sa "Min mamma och pappa säger att ni är fååååniga, blääää på er" Sen sprang han hem i full fart ylande.
Ja hans föräldrar får gärna tycka att vi är "fåniga" men jag tycker det är dåligt att säga detta inför sina barn och dessutom prata runt bland grannarna.
Men jag vet inte.. det känns kanske som att polisen har bättre saker för sig än att reda ut saker med grannar som inte håller sams.
Det känns väldigt obehagligt att det blivit såhär. Jag och min sambo är verkligen inga "bråkstakar" utan tvärtom ganska konflikträdda och vill inte alls vara osams med någon eller hålla på med någon pajkastning. Vi vill bara ställa allt till rätta men dessa människor har bara bestämt sig för att varken prata med eller ens lyssna på oss
#21 Finns det någon på samma huslänga hos er som både känner er och era grannar och kanske kan ställa upp och medla mellan er? Det är synd att dra in en tredje part, men om ni känner att ni inte kan sätta ner foten ordentligt kanske detta kan vara något?.
Ni har ingen förening inom området? Kanske på ett möte kan du ta upp detta som har skett.
#21 jag vet att man inte får misshandla varken vuxna eller barn. Men både föräldrarna och ungarna skulle behöva ett kok stryk verkar det som… Mest föräldrarna…
Svårt att inte dra in tredje part eller åtminstonde försvara sig- när man redan blivit indragen i deras elaka prat? :(
Det pojken gör…haha. Normalt beteende skulle jag säga, man rä lite trotsig i dne åldern, det ottäcka är ju att detta är direktlänkat till hur deras egna föräldrar är och tycker om er och "ens tomt" så…
Lösningne är helt enkelt att ni får skaffa en katt, som i sin tur är helt fri (ni lär såklartupp den) att gå över till deras tomt och kissa på möbler, altanen, bajsa i rabatterna. Jag tyker att man får vara tolerant att barn passerar eller springer över ens tomt ibland om man bor bland barn, men att inte respektera att det är någon annans mark, fristad..är inte okej.
Sånt här är vad so gör att jag drar mig för att flytta till radhusområden/villahusområden. Folk är för nära inpå varandra. Eftersom vi alla inte är stöpta i samma form av vett och sunt förnuft så kommer alltid något upp till ytan att tjaffsa om :(
TS trist läge. Angående polisen ebhöver du ju inte göra en faktisk anmälan, mer ett hot om att du faktiskt KAN göra det. Det kanske påminner dem om att det faktiskt finns lagar och man kan inte behandla folk hur som helst. Det där är ju en vuxenmobbing skulle jag säga. De får andra att frysa ut er på grund av falska rykten.
Har ni testat att prata med frun i stället?
Men det är ju tyvärr så att en del inte är riktigt kloka så man vet inte riktigt hur man ska säga eller medla. Det får man allt veta när man jobbar i butik. Har själv inte bott i radhusområde så jag har inga erfarenheter så.
Men ja, konstig inställning, det som är på er tomt är dessutom ert och det minsta de ska göra är att betala för en ny hallonbuske. Hallonbuskar är inte meningen att vara vackra. Eller ja de minsta är väl snarare att hålla sina ungar på sin tomt eller åtminstone lära ungarna respekt att de får fråga om lov innan de leker på er tomt. Ett steg i att lära sig respekt är också att reparera det man förstört…
Och de gör ytterligare fel som säger att ni är fåniga inför barnen. Sedan att de oftast är skickliga på att smyga när de vill är en annan sak. Man håller tredje part utanför. Jag säger inte till mina väninnor eller familj när jag tycker min pojkvän beter sig som en idiot. För det är mitt förhållande. Man försöker lösa det först med grannen innan man kallar personen för idiot och då inte inför barnen :P
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
#26 men…det finns ju hallon i skogen? 😃😉Ja, testa prata med mamman, ge er version till henne och se om det blir annorlunda ljud i luckan, förklara att ni inte haft något emot att barnen går på er tomt men det var inte kul när du planterat en hallonbuske och ungarna slet sönder den och drog upp den ur marken. Att du försökt prata med pappan om det men att han hänvisade till att plocka hallon i skogen och det är fanimej inte acceptabelt! Ni ville ju ha egna hallon nästa år.
(Att ens lägga en sådan kommentar som vuxen, snacka om att slå ifrån sig! Vadå att hallonsäsongen är över och det finns mer i skogen? Man planterar ju en hallonbuske för att den ska hinna rota sig och få nya bär till nästa eller nästnästa år. Stolskott till pappa).😡
Sätt upp ett högt plank mellan er och grannarna. Det skulle jag göra, minst 2 m.

Ta vattenslangen och spruta vatten på dem när det kommer in på eran tomt…
Skämt o sido… Jag tycker att de ska ersätta den skadade hallonbusken, så ska dom inte bete sig. Det är eran tomt och er egendom, vilket dom bör ersätta om något blir förstört. Annars prata med barnen, säg att de inte får vara på tomten då de lätt kan förstöra saker. Sätt upp staket mellan er så ni slipper barnen springande på er egendom.
En väg kan vara att försöka bli vän med barnen. Oftast är ungar klokare än man tror. Försök att ta ett snack med barnen när inte föräldrarna är i närheten och förklara att du gillar dina växter och att de t.om kan få smaka hallon när busken vuxit sig stor.
/Maria

#12 Krusbärsbuskar är taggiga 😉Dvs barnen lär sig en läxa nästa gång.
#31 aha :P
Spruta vatten på ungarna om de går på er tomt så som alla gör med katter de vill bli av med ;)
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet