Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 5784 ggr
cokolada
0

Dejta kompisens ex?

Nu är det så att det är jag som är exet, tjejen. Efter att jag och killen har gjort slut 1,5 år sen så har två av hans närmaste vänner lagt in en stöt på mig. Den ena misstänkte jag att han gillade mig innan, medan den andra överraskade mig mkt då jag såg honom som en gay-vän… Dvs en kille man kan anförtro sig åt…. Nu till min fråga, eller diskussionen jag vill starta… Hur är det egentligen med att stöta på vännernas ex??? Jag var t ex tillsammans med mitt ex i 2 år

Toxics
0

Jag tycker att det spelar roll hur länge det har varit slut. Vid 1, 5 år är det helt okej :-)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Gur4m1
0

Långt inlägg men jag har mycket att säga i frågan ;)

Det är inte okej, oftast. för min dle beror det på hur din relation med ditt ex ser ut idag?

Umgås och ni inte är vänner idag så är det ju väldigt "skit samma". Är ni goda vänner kan du ju alltid fråga honom om hans känslor inför en sådan sak, rent hypotetiskt- för det är inte din plats att berätta för honom att hans vänner stöter på dig. Är ni som sagt inte vänner, är det hans vänner som får ta smällen, om det är så att han ogillar det :) Skulle du vara okej att ditt ex dejtade en av dina vänner?

Jag hade ett ex som 1. Var otrogen mot mig flera gånger under relationen. 2. aldrig var svartsjuk inne i relationen, han skulle gärna tittat på när jag hade sex med en tredje part (tjej eller kille- sak samma). 3. högutbildad, intelligent och intellektuell kille som kan resonera. 4. Han var den som tog upp att vi skulle göra slut och han var den som blev tillsammans med en ny tjej 1 vecka efter att vi gjort slut (vi bodde sambos i 2.5 år, jag flyttade 100 mil för att bo med honom, var ett par i 3 år och vänner sedan 5 år- jag var tvungen att fortsätta bo sambo med honom i 2 månader efter att vi gjort slut). så du förstår hur "over me" han var när vi skiljdes åt…

Så, när jag efter 3 månader fått egen lägenhet, kom i kontakt med ett av mina ex´s bekanta- som följt händelsen väldigt nära- med mitt ex- Eftersom den killen även var IRL bekant med tjejen som mitt ex bedrog mig med och hon sedan blev tillsammans med mitt ex direkt han dumpade mig- (hon hade även stött på denna kille bara veckorna före, men han nobbade henne för hon hade varit på en annan av hans vänner också🤪 och tyckte det hela var lite obehagligt om än smickrande). Så han, empatisk och sympatisk som han är, tyckte synd om mig, han är själv norrifrån och vet hur svårt det är att vara ensam utan fmailj och vänner- han erbjöd sig att umgås med mig och erbjöd även att jag skulle få hänga med gruppen…

Jag, som var blyg, ville ses på tu man hand och etablera en egen relation med honom innan jag skulle umgås i någon grupp av främlingar, som dessutom var bekant med mitt ex. Sagt och gjort. Notera attvi aldrig umgåtts under tidne jag och mitt ex var ett par, jag har bara nickat och hälsat "hej" vid två tillfällen när man mötts i typ matbutiken.

Vi umgicks, vi gillade det…mycket, han är ungefär det snyggaste jag sett och ursnäll. Så vi blev efter några veckor ett par- men vi drog ut på att bli officiella- och vi kände vekrligen efter innan vi blev ett par just för att …ja. Mitt ex var ju en vän till honom. Men vi kom båda fram till att vi kunde offra den vänskapen för att vara tillsammans.

Jag och mitt ex var "vänner" men han började prata skit om min nya pojkvän,  både öppet inför mig men även inför våra gemensamma vänner och han framställde det som om VI bedragit honom.

Så många gick över på hans sida, började prata och tycka en massa om min nya pojkvän och mig. Jag och mitt ex fortsatte iallafall vara vänner, men jag fick säga åt honom flera gånger och uthärda en del störda, surrealistiska episoder (en slutade bland annat på akuten, en annan innebar att han försökte stjäla min katt) innan vi kom till den punkt där jag tyckte "skäpr dig eller vi kan inte vara vänner mer" och han han ansåg "okej…ni är tillsammans, jag får väl acceptera att det är på riktigt" men min pojkvän har han inte förlåtit ännu, 5.5 år senare. De kan prata och så, men det är en helt annan typ av relation än den som fanns där innan. Det viktiga är att smutskastandet slutat.

Det som gjorde mig mest förstörd var ju som sagt- bakgrundshistorien om varför jag och mitt ex gjorde slut- och det faktum att mitt ex gjort "alla fel" i min bok, att jag hade all rätt att dejta vem jag vill. Han dumpade mig, han var otrogen, han hade en ny tjej som han blev tillsammasn med bara några dagar efter att vi gjort slut (han ljög om det och dolde det i flera veckor) han tog våra gemensamma pengar och blåste på henne- just vid jul dessutom.

Jag fick inte skriva, prata eller berätta om detta för honom- men sen körde han värsta personliga vendettan mot min nya pojkvän. Så folk, som inte var helt insatta, som många av VÅRA beknata och vänner- fick för sig från hans historia att (eftersom allt förlöpte under rätt kort tid på 4 månader) att JAG gjort slut/alt lämnat honom FÖR hans vän, att min nya kille skulle raggat upp mig under vår relation, att mitt ex och nya pojkvän varit _jättenära_ polare osv (De umgicks i samma kompisgrupp men någon djupare vänskap var det inte tal om) :P Att han jättejättemycket ville ha tillbaka mig och älskade mig (Att han varit otrogen och lämnat mig för en av hans flirtar glömde han- men är ganska orelevant för Topic här, I guessKlart) man framstod som en skit då.

Så jag skulle påstå att det KAN vara fel, i mitt fall sket jag i "the bro code" (eller ja, min pojkvän sket i den) och det fungerade (eftersom vi fortfarande är ett par) men gick åt skogen med relationen med mitt ex (Men vi är vänner idag- men inte han och min nya pojkvän) eller något man inte bryr sig om alls. Jag är iallafall tacksam om mina närmaste vänner håller sig borta från mina ex- oavsett om det var för 1 månad eller 10 år sen vi var ett par. Speciellt om man varit tillsammans längre tid och bor i en störrre stad och det faktiskt finns andra killar :P Men ärligt, efter min egen erfarenhet är jag bara glad om folk ögr varandra glada, jag vet att det inte är så lätt att välja alla gånger vem man blir kär i.

Blev full i skratt av din "gay-vän". Vadå, så för att du anfrötrodde dig åt honom bestämde du dig att han var gay då? Eller trodde du att han var gay och därför gjorde du som man gör på tvserier- anfötrodde dig till honom? :D Han är kanske bisexuell :> Jag har väldigt stereotypiska tv-bög-kompisar" som kan tänka sig vara sexuella även med tjejer :) Men om din "gay-vän" är en person du anförtrott dig åt- är kanske bra? Du har ju förhoppningsvis anförtrott dig åt honom för att han var en bra vän och ingav dig förtroende, inte bara för att han var "min speciella gay-vän-som på tv". 

Är du 100% säker att han vill dejta dig? flirta kanske han gör just för att…han är bög? Om du int evet bör du fråga honom rakt ut… :D förstår att du måste blivit paff om du gått omkring och trott att han föredrar pojkar ;)

Men ja..mitt råd är "kör hårt". det blir vad det blir och ärligt, jag orkar inte ta hänsyn till mina ex längre…och skulle mina vänner skita i min åsikt i frågan skulle jag ogilla det men knappast säga upp bekantskapen. Beror på hur nära man är. JAg skulle ju t.ex avsky tanken på min syster med mitt ex- även om det är snart 6 år sedan vi gjorde slut- just för att jag tycker att hon skulle byta ner sig så fruktansvärt ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
0

Jag skulle nog ha lite svårt för det, men det beror på omständigheter, hur tog det slut, hur är relationen nu osv…

Underbarn
2

Fråga ditt ex. Det är det enda rätta svaret tycker jag. Det beror på eran relation också.

Intehärutandär
0

Ju äldre jag blivit, dessto mer okej känns det. Trots att jag innan haft spärr. Nu har jag och mina vänner totalt olika smak, så det har aldrig varit aktuellt. Men smaken förändras och vi förändras. Så det kan ju vara så att jag möter en man min vän varit tillsammans med för 10-20 år sedan. Nåja, till TS fråga så kan ett par år vara för färskt. Allt beror på vilken relation man haft, hur det ser ut idag och om man gått vidare. Samt vilka intentioner vännen har. Om det är äkta intresse eller bara en jakt.

Jojaton
3

#4 Kan hålla med om att det är schysst att kanske fråga sitt ex om denne tycker det är okej men samtidigt kan jag tycka att jag inte har några skyldigheter gentemot mitt ex, jag tycker att det är kompisens ansvar att ta reda på om det är grönt, eller om hen är villig att ge upp vänskapen för relationen.

Är lite i samma sits själv, och det är sjukt komplicerat..!

Johanna - Instagram

Gur4m1
0

#6 ja jag håller med där. MEN det beror ju också på om man själv ärvän med sitt ex eller inte. Men ja, det är nog mest vännen och exets vänskap som står i fokus- för jag tror bestämt att ett ex fokuserar mer på vad hans VÄN gör med ett av hans EX än vad hans EX gör med en av hans vänner (så länge relationen mellan ex och fd flickvän/pojkvän slutade någorlunda okej. HATAR man sitt ex så kan jag ju förstå att man inte vill ha hen nära sina vänner :7

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[elmaek]
3

Mitt ex var min f.d väns ex. Jag och min f.d vän bröt kontakten då hon bara tryckte ned mig hela tiden och klagade och höll på. Kort därefter hörde hennes ex av sig och vi vart kära, vart sambos och förlovade oss. Det var en fin tid jag inte ångrar.

Prata med ditt ex om ni har kontakt.. annars är det liksom ditt liv. Kör på! Egoistiskt men äh. ;) Man ska vara lycklig här i livet!

Jojaton
1

#7 Jo, men om jag skulle hata mitt ex och en kompis blev tillsammans med honom, så skulle jag fortf bli mer arg på min kompis - att hon väljer honom trots att hon vet om anledningen till att jag hatar honom. Enda gången jag skulle bli arg på exet är om jag visste att han bara utnyttjade min kompis för att komma åt mig eller liknande.

Johanna - Instagram

Sarah
0

Om ni är vänner, diskutera med honom, annars är det ju inte du som "sviker". Det är ju hans kompisar som borde prata med honom för att se hur han känner.

Kimji
1

Jag tycker som många fler här att man inte har någon direkt skyldighet mot sitt ex. Utan det är mer frågan om hur rädd man är om relationen till exet. Och att det främst är kompisen som bär ansvar i frågan.

Har själv blivit ihop med ett ex kompis och det är inget jag ångrat.

cokolada
0

Tack för alla svar! Nu är det så att jag hade samma känslor för kompisen som man kan ha för en gay-vän, jag vet att han inte är gay utan det var det att jag kunde bete mig lite hur som med honom;snacka, driva och filosofera massa utan att tro att han hade några som helst baktankar. Detta för att jag har svårt att ha killkompisar, det har alltid blivit knas till slut, vilket det även blev i dethär fallet. #2 han flirtade inte bara, utan en kväll när vi skulle ses och bara hänga, hade han maximerat den romantiska stämningen hemma hos honom med ett par dussin värmeljus och närmade sig mig så det blev heeeelt awkward. Vi har inte pratat sen dess och det var 2-3 månader sen. Ni andra frågar om min relation till exet, för att göra en lång historia kort så gjorde han slut med mig via fb, för att han blev kär i en tjej utomlands. Blev tillsammans med henne då för 1,5 år sen, återvände precis till sverige efter att ha gjort slut med henne. Och de senaste månaderna har vi haft en någorlunda sms-kontakt. Jag har dock inga planer på att ta tillbaka honom, även fast han kan antyda vissa grejer ibland på att vi borde ses osv. På frågan om huruvida jag hade gillat om mina kompisar hade stött på någon av mina ex hade jag inte gillat det nej, jag säger inte heller att jag är intresserad av någon av hans kompisar utan tänkte bara på att killar inte verkar ha några kompisregler kring detta… Stämmer det tror ni? Jag antydde detta en gång och frågade exet, han sa att killar knappt tänker på det, och att de gör vad de känner för.. Sen frågade han varför jag undrade och jag svarade aldrig på det

Clariiz
0

Jag är tillsammans med mitt ex fd bästa vän i princip. Mitt ex var väldigt svinig mot mig och tror att världen snurrar runt honom vilket också hans vänner tröttnat på vilket syntes tydligt efter att vi gjorde slut. 

Hans vänner valde att vara vänner med min trots att han förbjöd det. Och en av hans 2 bästa vänner och jag pussades på fyllan följt av att han berättade att han hade känslor för mig. 

I vårt fall gick det fort. Vi blev tsm i slutet av mars och det tog slut med mitt ex i slutet av december. Vi bor ihop och har två katter tillsammans. Våra gemensamma vänner har inte sett något konstigt med det alls utan har bara varit positiva. 

Vi ser det bara som att mitt ex är den omogna. Han gjorde slut med mig och skaffade tjej direkt efter. Min pojkvän berättade för honom att han hade känslor för mig och att vi skulle börja träffas direkt när vi bestämt det (och innan något ordentligt hänt mellan oss). Vi har inga problem att umgås med honom, många av våra vänner har det inte heller även om ingen av oss älskar det. Han däremot vill inte veta av oss och vägrar dyka upp där vi är. 

Jag och min pojkvän har vart öppna med allt från början och jag och mitt ex sa upp kontakten väldigt direkt efter vi gjort slut. Att flera av hans vänner sedan väldigt mig som de känt i ca 7 månader framför en person de känt i flera år säger nog en hel del om hur han är som person :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jojaton
0

#12 Tror det beror på hur stark deras bro-code är, finns nog gäng där det är helt otänkbart att ens hålla kontakten med en kompis ex, för andra är det ingen big deal.

Johanna - Instagram