Följa med sin partner?
Min pojkvän har bestämt sig för att studera till Psykolog. Och jag är verkligen jättestolt över honom och glad över att han följer sina drömmar. Men det är en liten liten sak som jag är lite orolig över.. När vi har gått ur gymnasiet om 1,5 år så vill han flytta upp till Tromsö. Vilket ligger väldigt långt upp i Norge. Jag själv fryser här nere i Åmål och kan verkligen tänka mig hur mycket jag kommer frysa där uppe. Men men, vad gör man inte för sin pojkvän? Flyttar han någonstans så följer jag med utan tvekan. (Om förhållandet håller sig så länge det vill säga.)
Har ni varit tvungna att flytta med eran partner någon gång?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jag flyttade med min pojkvän ca 25 mil för att han fick jobb. 🙂
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Oj! 25 mil? Blev inte det jobbigt med familj och vänner? :O
Jo, det blev och är fortfarande jättejobbigt. Känner ingen här men jag gör så gott jag kan. Åker hem så fort jag har möjlighet :)
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Tänk på att luften är annorlunda där uppe, även om det är flera minusgrader så behöver det inte kännas lika kallt. Jag fryser alltid mer här nere än långt upp i landet.
Jag har aldrig flyttat tillsammans med min partner men jag har flyttat över 40 mil för att bli sambo med honom :)
#4 Okej, ja jag tänker ju så att det måste ju vara värt det för att få vara med sin älskling iallafall :)
#5 Det har du i och för sig rätt i.. Men Tromsö är så högt upp i landet! Oj, vad härligt :D
Jag flyttade 80 mil till min pojkvän och jag tycker att det är varmare i norrland än i småland 😃
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

jag flyttade 50 mil när min sambo kom in på skola i stockholm. har bott här i två år nu… bara 3 år innan vi får flytta hem igen :P
Jodå, när hgan fick jobb 15 mil från våran hemstad så flyttade jag med honom, dock så flyttade vi tillbaka ett par år senare. men går nu i tankar att flytta dit igen så att han slipper veckopendla.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag och min man flyttade 25 mil för jobb. Har du inget arbete som håller dig kvar där du bor nu och om ni fortfarande är tillsammans så tycker jag att det bara är att flytta och ta på sig en extra tröja :)
/Christine
Jag flyttade tillSpanien för min pojkvän. Här är det alldeles för varmt tycker jag ;) Tromsö är jättefint ju!
Jag gjorde lite tvärt om, flyttade söderut från en ort som ligger i höjd med Bodö (som förvisso är mycket längre söderut än Tromsö- men ajg vill tro att de är liknande varandra). Som någon sa, det är annan luft "där uppe" och när jag var till Bodö så var det annorlunda och mer isolerat än vad man är van vid om man kommer från södra Sverige men gud så vackert det är där också! Norge är otroligt vackert och det blir bara bättre ju högre upp man kommer! Sen får man ju minnas att en sådan flytt bara är för en tid? Eller är han från Tromsö? Eller vill han studera där?
Jag flyttade över 100 mil för snart 8 år sedan, och bor nu söder om Stockholm och jag trivs jättebra men har ändå hemlängtan minst en gång i veckan- Saknar familj, vänner och platser, men framförallt den storslagna naturen.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag har inte behövt flytta, men skulle göra det om han blev tvungen.
Jag flyttade 50 mil till min kille. Har inget emot att flytta, har gjort långa flyttar även tidigare så är lite van ;) Tycker om nytt :) Och Tromsö är ju så enormt vackert!! Inget dumt ställe att flytta till vill jag lova, även om vädret såklart kräver lite andra kläder än man är van vid ;)
#12 Han är inte därifrån, han vill bara studera där! Men det problemet som skulle bli är i sådana fall att jag inte kan norska.. Jag är lite konstig där för jag förstår mer danska än norska. Min pojkvän är ju från Norge - och jag förstår inte ens vad han säger när han pratar norska. Så det är väl något man får lära sig..
Är Tromsö verkligen så vackert som alla påstår? På de korten jag har sett från Google så verkar det vackert visst, men det brukar ju alltid se bättre ut på bild..
#16 Jag har varit på Senja, en ö lite söder om tromsö, och ja det var grymt vackert där, bättre i verkligheten än på bild :) Märkte ganska snabbt att bilderna jag har därifrån inte alls blev lika bra som det såg ut i verkligheten.. :P
#17 Jag kanske borde ta och åka upp dit någon gång innan vi gått ur gymnasiet för att kolla.. Om det är så vackert som alla säger så kanske det inte alls är lika farligt att flytta dit längre :) Men tycker det verkar så öde och så långt från civilisationen..
Jag flyttade 2 mil för min men skulle flytta till jordens ände om det behövdes. Men vi är lite äldre. Se hur den känns när ni väl är där. Ni är i åldern där det händer mycket. Se vad som händer och kör på det som känns rätt :)
Anna och taxen Max
#19 Jag har alltid varit en tjej som vill ha långtidsförhållanden. I min ålder är det vanligt att endast vara ihop i några månader - men jag jag mitt ex. var ihop i 2 år. Och denna gången känns det verkligen så himla rätt! Vi har känt varandra sedan i vintras, träffat varandra 5 dagar i veckan (klasskamrater) och har verkligen inte hittat någonting som vi tycker är negativt hos varandra. Min förra pojkvän och jag visste jag att vi inte skulle passa ihop så länge - men min nuvarande pojkvän är verkligen en "one of a kind" som jag verkligen inte kommer släppa taget om. Och är det någon av oss som skulle vara anledningen till att göra slut så skulle det vara jag. Jag älskar honom och skulle gärna se att vi flyttar ihop snart. Han är snart 18 år och jag likaså. Vi får se vart det tar oss helt enkelt ;) Sedan behöver ju inte detta betyda att vi är ihop om 1,5 år (vilket jag verkligen tror att vi gör för han är verkligen the love of my life.
Jag flyttar inte med honom…jag åker 130 mil för att flytta till honom.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#20 menade inte något illa :) jag kommer hålla tummarna för er :) menar bara att mycket händer i livet och folk förändras. Hoppas verkligen det går bra för er :) #21 ska du göra det nu?! Wie pma mig!
Anna och taxen Max
Nej, men han har varit tvungen att flytta ca 660 mil för att bo med mig. :P
Det enda jag skulle fundera över är "vad ska jag göra under tiden som jag bor där?". ska du också plugga där? Eller jobba? Du kommer ju garanterat lära dig Norska, men jag skulle i så fall börja "studera" lite redan nu ;) Tur att många norrmän kanske inte kan tala svenska men förstå svenska väldigt bra. Norska lär ju ävne ha, precis som svenskan, dialekter beroende på var i landet de bor? Någon som vet? Eftersom de har nynorsk och gammelnorsk och precis som sverige, ganska isolerade byar och ett väldigt avlångt land. Lär även talas samiska där… då Tromsö verkar vara viktig för samisk kultur. Jag som är från Norrbotten tycker ju att en kommun med 60k invånare och 6k studenter inte är helt litet ;) Jag trodde faktiskt att det skulle vara mindre innan jag kollade upp det.
Så ja, du kan ju alltid göra ett försök iaf, se det som ett äventyr. En dle reser till Kina eller Egypten, du bodde på Tromsö! :D Det skulle jag gärna vilja testa, speciellt nu när jag läste om den rika samiska kulturen där.
Jag tycker norge alltid levererat mer irl än på bild. Men gäller ju att man gillar det också- jag _ÄLSKAR_ ju fjäll, fjordar, berg… vatten, och Norge har en perfekt kombination av just detta. Vidunderliga berg. Där uppe kan du lära dig/finslipa dig på fiske, kanske paddla kajak, förmodligen se havsvarelser du aldrig skulle sett i Sverige. Såg en jättemysiigt youtubeklipp från någon norsk fjord där ett gäng paddlade kajak och det plötsligt dyker upp valar :) Som simmar under och mellan dem i fjorden. Fatta vilken mäktig upplevelse (och säkert väldigt skrämmande).
Det finns säkert även hundspann, sen är det inte så långt, rent fågelvägen till t.ex Kiruna ser jag. Om man nu vill över till Sverige. Jag skulle däremot inte våga köra bil där, speciellt inte på vintern :>
#24 visst har dom många olika dialekter. Nu känner jag inte till vart stället ts pratar en ligger men om det ligger ganska högt upp är dom väldigt svåra att förstå. Det finns ju också två olika typer av norska, bokmål och nynorsk. Vet inte vilket som är mest "använt" i dagens Norge. När jag studerade med norrmän var det mest bokmål. Till och med dom andra norrmännen hade svårt att förstå en tjej som bodde högt upp i Norge. Men som med allt lär man sig med tiden. Men som #24 säger är det bra om du tänker över vad du skulle göra där uppe. Jobba? Plugga? Det kan bli väldigt jobbigt annars. Även om man är ett par så behöver man något eget. Man blir verkligen knäpp av att gå hemma. Tro mig. Och fruktansvärt svårt att komma ur.
Anna och taxen Max
Jag ska i sådana fall jobba där där uppe och fortsätta att studera sedan när jag kommer tillbaka till Sverige. :)
#25 ja, jag har för mig att bokmål är den äldre norskan i så fall? Den rä mer lik svenskan och lättare att förstå för en svenks, sen har de den nyare norskan, som inte alls är speciellt gammal, borde vara nynorsk då?
Men tror de pratar "nordnorsk" där uppe ^_^ Så ser man hur det är dialektmässigt i Sverige så lär det vara stora variationer.
#26 Bra :D Hur många år är hans studier, får jag fråga vad det är han vill plugga, med tanke på att han väljer just Tromsö? Även som norsk, menar…
De tär som att jag som bor i Linköping skulle välja Kiruna för vidare studier, då känns det som att man antingen är genuint intresserad av platsen på något vis, eller att de derbjuder en speciell utbildning :D *nyfiken*
När vi just hade flyttat ihop blev det tal om att min nyblivna sambo ev. skulle ta ett jobb i ett avlägset land där jag verkligen, verkligen inte skulle vilja bo. Det blev mycket diskussioner och en jättejobbig tid, men i slutänden sa jag att jag skulle följa med om han flyttade dit. Tack och lov blev det inte så sen, men det var hela den processen som gjorde att jag kom fram till att jag nog var redo att gifta mig trots allt.
Men vi var också betydligt äldre. Jag säger inte att man inte kan hitta den man ska leva resten av livet med när man går i gymnasiet, men jag visste säkert först när jag var en bra bit över 30 och hade varit med om ganska mycket och haft olika relationer som alla lärt mig saker på olika sätt.
Å andra sidan är ni unga och obundna och i en ålder då man "ska" ta chanser, flytta på sig och uppleva saker. Det allra värsta som kan hända är att det inte funkar och du får flytta hem!
#27 Han vill utbilda sig till Psykolog, en 6 årig utbildning :)
Jag skulle se tiden an och känna efter hur det känns längre fram.
Det jag främst skulle fråga mig när den dagen kom var: Vad vill jag själv göra efter gymnasiet?
Sex år är en mycket lång tid att sätta sina egna (eventuella) studieplaner på vänt. Kanske kommer ni så småningom på en lösning som inte gör att den ena måste vänta på att den andra ska bli klar med studierna.
Om du inte vet vad du själv vill när din gymnasietid närmar sig sitt slut, kan du se det som en period av betänketid att bo där uppe. Det finns ju faktiskt distanskurser att läsa också.
Risken är väl att du blir isolerad med enbart din sambo. När man studerar träffar man rätt så lätt nya människor och får nya kompisar. Arbetskamrater kan också bli nya kompisar. Men min erfarenhet är att det är svårare då. Jag tror att man behöver vara väldigt utåtriktad och engagera sig i något utanför sin privata sfär på en ny ort, för att kunna etablera ett socialt liv där. Det är viktigt att du, så att säga, får ett eget liv på orten om du väljer att flytta dit med din pojkvän.
Du kommer nog att få lättare att bestämma dig om du reser dit och kollar in Tromsö ordentligt. Har du ett naturintresse och tror att du kan trivas på en sådan ort, så blir det ju en helt annan sak än om du bara flyttar dit för att din pojkvän ska plugga där.
Men som några redan har sagt i tråden; du är väldigt ung. Det är då man har som bäst möjligheter att se sig om i världen och testa sig fram till vad man trivs med. Om du känner för äventyret och lyckas få ett jobb du trivs med där uppe i Nordnorge, så visst; satsa på det!
Det bästa rådet jag kan ge dig kommer här:
Njut du av kärleken här och nu så länge och grubbla inte så mycket på framtiden!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare