Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 1951 ggr
Ellasratties
2013-10-06 17:31
0

Ensamhet

Hej. 

Jag ville kanske inte egentligen skriva om det här men, har ingen att prata om det med.

Jag har alltid varit ensam hela grundskolan, till jag i 8an skaffademig fina vänner. Nu går jag gymnasiet och har kvar två vänner från 8an. Förr så ville dom umgås med mig. Men sedan ganska lång tid har jag nu märkt att det är JAG som får tjata på dom för att träffas. Jag blir liksom ett andrahandsval. Om dom inte har nåt att göra DÅ umgås dom med mig. Exempelvis: kommer någon av deras kompisar i en och säger "åk med dit" så sticker dom med, utan att säga nåt och jag blir ensam kvar för jag inte känner dom i bilen eller jag får inte plats. Och jag blir så ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra åt det heller…

Mvh, Ella Ler Har du svår mensvärk? Kika in på Endometrios i fokus

Gur4m1
2013-10-06 17:53
1

Tycker du gott kna göra din vän uppmärksam på dina känslor tycker jag- det är inte shjysst att lämna en kompis sådär rakt av om man planerat något annat.

Samtidigt är det ju tyvärr ofta så att när man åldras så får man nya vänner och gamla vänner får en ny placering i livet- du är kanske inte lika aktuell längre för dessa vänner- de har hittat nya på gymnasieskolan osv, som de också vill umgå med. Går man bara runt på stan eller "hänger" så blir det ju lätt sådana här spontana grejer men det fula är just att de inte inkluderar dig i det nya umgänget….tycker jag. Det visar ganska tydligt att du inte har en plats där och kanske borde söka nya vänner om din vän inte kan respektera att det där beteendet faktiskt är sårande mot dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ellasratties
2013-10-07 14:59
0

#2 Jag har själv funderat på detta och det var det jag var rädd för.. 😕

Jag vill, och jag söker nya vänner, men jag bor i en liten by där alla känner alla och jag platsar inte in någonstans. Inte i skolan heller. Jag är liksom den studiemotiverade, lite äldre och mognare eleven som är tråkig. Jag är ju ett år äldre än mina klass kamrater, men trots detta försöker jag hela tiden att hänga med och förstå, försöka bli en av dom men jag har snabbt insett att detta är rätt omöjligt.. och nu vet jag inte vart jag ska söka vänner. Jag söker så mycket annat hos än vän än vad som finns i mina trakter..

Sarah
2013-10-07 15:16
0

Jag började i ett annat gymnasium än alla mina kompisar och förlorade snabbt kontakten med de flesta. Man går vidare helt enkelt. Sen lärde jag känna nya människor i min nya skola och en del av de hänger kvar än. Men jag har inga högstadievänner kvar.

Gur4m1
2013-10-07 21:14
0

#2 tror du räknar in för mycket i åldern ;) Jag gick gymnasiet med 3 år yngre, vi kom skitbra överrens, har vänner från den tidne fortfarande idag. Jag gick även med jämnåriga, där jag har vänner ännu idag. Med vänner menar jag att jag har dem på FB och slänge riväg ett mess ibland, kollar läget- vi umgås inte. Men vi håller kontakten (utspridda i Sverige).

Det svåra med att hänga med handlar alltså inte om ålder utan om att du har andra prioriteringar. Vet inte riktigt vad det är man ska "hänga med i". Tänker du på kultur, mode, "internetfenomen" på youtube, humor och musik osv? :D

Skulle jag sätta min mormor framför youtube i 5 timmar så skulle hon vara om vilken tonåring som helst, med vokabulär och "kultur". Menar  bara man vet att hästar finns inte.

Jag tycker inte du ka sluta bry dig om skolan och dina värderingar men ALL utveckling avstannar om man aldrig vågar lämna "den bekväma zonen". Detär oftast då jag mött nya människor och skaffat vänner.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

RebeccaG
2013-10-07 21:41
0

Jag genomgår precis samma sak, förutom att nu hatar mina s.k. vänner mig. 
Du är inte ensam!

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Ellasratties
2013-10-10 08:26
0

Hah. Jag blir lite avskräckt måste jag säga. Men finns det ingen chans att förbättra relationen till min underbara vän från högstadiet? Hon betyder så mycket..

RebeccaG
2013-10-10 08:42
0

#6 Prata med henne och berätta hur du känner.

| Youtube

Ellasratties
2013-10-10 12:17
0

#7 vad ska jag säga för att hon ska förstå att jag inte är arg/sur?

RebeccaG
2013-10-10 12:52
1

#8 Berätta bara som det är och att du absolut inte är varken arg eller sur, säg hur du känner bara. Var ärlig.

| Youtube