Gravid?
Nu är jag orolig, orolig på riktigt. Jag är 15. Jag har börjat visa symtom på att jag är gravid. Nästan exakt allt jag läser om tecken på graviditet stämmer,
Flytningar
En vanlig effekt. När hormonet östrogen stiger i kroppen så kan man få mycket flytningar.
Ömma bröst
Ofta/plötsligt kissnödig
Mensvärk fast jag inte ens har värk,
**Är det mensvärk eller tecken på en graviditet? Det vara svårt att avgöra. I början av graviditeten växer livmodern hastigt och det kan ge dova, malande smärtor som liknar mensvärk.
**
Matbegär, har helt plötsligt blivit sugen på mat, allt, exakt hela tiden är jag hungrig.
uppsvälldhet
Och det värsta är flytningarna, hela tiden och väldigt mycket, det är jag inte alls van vid.
Jag vet att detta låter dumt, för jag är ju faktiskt oskuld. Men jag läste att ifall killen kommer precis brevid "mitt underliv" och råkar komma på det så kan man bli gravid om man har otur, och han har tyvärr gjort det. Är det så? Han har även haft sina fingrar i mig några minuter efter han har tagit på sitt underliv efter han har kommit. Läste förut att spermierna dog några sekunder efter att de kommit ut om killen inte är inne i tjejen. Och vissa säger att man kan bli gravid ifall killen kommer utanpå och sedan kanske p*llar.
**Jag är så orolig, har gått upp i vikt…och jag kan verkligen inte leva så här längre, jag behöver ett klart svar.
**
Kan säga såhär: De symtomen kan vara symtom på annat med.
flytningar t.ex kan vem som helst få ändå.
Ömma bröst har jag fått när de har växt eller pga p-pillrena (korta perioder)
Uppsvälldhet kan jag få då och då.
Mensvärk utan mens har också hänt mig.
Om du är oskuld är risken väldigt liten att du är gravid, skulle vara väldigt extrem otur som sperma skulle rinna ner på underlivet och sedan komma in så pass långt in i slidan.
Nej man blir inte gravid av att killen kommer utan på och sedan att man "pillrar" där nere sen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

om du är orolig är det enda som kan utesluta en graviditet ett graviditetstest. det är helt omöjligt att avgöra om du är gravid enbart baserat på symptom. alla de symptom du räknar upp är fullkomligt normala, även tillsammans, och är man nervös för att vara gravid är det otroligt lätt att hitta de här symptomen.
är du oskuld och inte haft vaginal sex med en kille är risken i princip obefintlig, men är du orolig kan du gott göra ett graviditetstest.
Du är säkert inte gravid, men testa dig så slipper du oron. Och skaffa p medel och kondomer för framtiden.
Tack alla, självklart är kommer jag använda kondom om vi har sex. P-piller vill jag inte ha och inte några andra p-medel, det funkar inte för mig känner jag.
Var får man tag på ett graviditetstest utan att föräldrarna märker det?
#4 Varför skulle det inte fungera? Ska du ha sex och inte vill bli gravid, så är det bara p-medel som gäller. Varför inte kondom, p-piller eller andra p-medel? Jag har ätit p-piller i ca 6 år nu, inte blivit gravid under dem sex åren 😉
Apoteket 🙂 Men är du oskuld, så är det väldigt konstigt om du är gravid 😛
När var sista mensens första dag och hur lång cykel brukar du ha? När skedde detta "misstag"?
Ju mer du läser om graviditetssymptom desto fler kommer du få. Tro mig, hjärnan luras bara just för att du är så orolig.
/Christine
#5 Jag sa nyss att jag skulle använda komdom. :) Det är en självklarhetför mig. Jag är imot p-medel förutom p-piller. Men p-piler har så mycket bi-effekter och jag brukar vara väldigt motaglig för dem, så kondom är det som gäller för mig. Blir det dock så att det skrickar "IFALL" jag skulle ha sex så skulle jag självklart ta dagen efter piller. :)
#6 Min sista mens hade jag den 30 augusti och höll sedan på i 7 dagar. Efter det har jag fått mensverk som inte är sig lik och mycket flytningar så det bara rinner.
Ja så kan det säkert vara!
#7 Finns flera olika sorters p-piller, och alla får inte bieffekter, och vissa bieffekter märks knappt så man kan inte dra alla p-pillersorter över en kam och man vet inte hur det påverkar varje enskild person 😉
Läser du bieffekterna kanske när du börjar ta? Då blir det samma effekt som nu med gravititetssymtom 😉
Dagen efterpiller är inget bra alternativ ofta eller så. Känns väldigt onödigt, bättre att skydda sig bra med en gång tycker jag 😛
#8 Tycker du skriver som att du alltid vill ha rätt, men nu säger jag att för mig så kommer inte p-piller funka. Jag vill inte ha p-piller, skulle aldrig kunna ta de samma tid varje dag. Bara för att p-piller funkar för dig så behöver det inte funka för mig. 🙂
Kan du svara på hur man kan ta graviditetstest utan att föräldrarna märker det? Så jag kan känna mig helt säker? 🙂
Jag skulle väll inte ta dagen efter piller ofta heller, just därför jag ska ha komdom, kom inte hit för att få någon att försöka få mig att använda p-piller, har redan träffat folk på ungdomsmotagningen och pratat om p-piller så jag vet vad det innebär, har även ett recept utskrivet åt mig, men jag känner att det är inte något som skulle passa mig, så är det bara. 🙂
#9 Då får du tycka det då, men så är det absolut inte. Jag bara diskuterar vidare, skriver mina åsikter/tycken och annat inte samma sak som det du påstod 😉😛 För så är det absolut inte i alla fall. För bara en helt vanlig diskussion xD
Svarade ju det: Köp det på apoteket. Sedan gör du ju testet på toa. Släng det någonstanns sen där de inte letar 🙂 Eller gå till ungdomsmottagningen och gör ett test gratis.
Nej det har jag inte försökt heller, din egna tolkning 😉 Bara beskrivit p-piller, att det finns fördelar med det osv 😛 Ingen som försökt tvinga dig att använda det.
Hoppas du får rätsida på allting, och lycka till!
9 gå till ungdomsmottagningen.
#10 Men det tycker inte jag! :)
Nej då missförstod jag dig. Förstod det som att du försökte få mig ändra min syn om p-piller och även börja med det, ber om ursäkt, men läste det så. 🙂
Tack för hjälpen, men tror du inte personalen på apoteket blir förvånade när en 15 åring köper graviditetstest haha. 😛 Får väll ta o gå till umdomsmotagningen igen. Känns bara väldigt pinsamt, men jag är ändå orolig. 😕
Om du har blivit gravid inom de närmsta veckorna så skulle det inte märkas på vågen. Alltså skulle du inte ha gått upp i vikt av det iallfall. Men alla de symptomen du beskriver kan lika gärna vara att mensen är på väg. Men gör ett graviditetstest så att du kan sluta oroa dig stumpan! =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#13 Tack! :) Ja jo det kan det. Men det värsta var att flytningarna och mensvärken började 1 vecka efter jag haft min mens. Det var vad som oroade mig mest. Tack ska göra det! :)
p-piller är inte ens ett alternativ för alla, unga tjejer kan få alvarliga skador av p-piller, om man ska hårddra det. En bekants dotter har fått blodpropp som beror på p-piller. Så kan förstå att folk inte vill äta piller.
Det finns andra alternativ och att använda kondom räcker långt det med, så länge man inte börjar slarva med det!
Man kan köpa graviditetstester i butiken (där man köper alvedon t.ex) och på apoteket och vad ska de bry sig om vad du köper? Det är Sverige. Så oroar du dig mycket kanske du inte ska köpa på det apotek som ligger närmast där du/fmailjen kanske känner personalen. Bete dig som vanligt, de kanske inte ens dattar att du bara är 15. Är man 15 är det inte konstigt att man har sex, och då r det bara ansvarsfullt att kolla om man är gravid- men jag tror det är att kasta pengar i sjön.
Att gå upp lite i vikt är normalt när man är i ett förhållande. ;D Även att få ökade flytningar, om ni har mycke "myspys" som ändå inte är sex + att du är 15- du växer fortfarande och genomgår förändringar. Alla andra symptom du beskrev- stämmer in på när jag får ägglossning.
dvs 14-7 dagar före mensen får jag ömma bröst och ibland som mensvärk (fast ibland ännu värre). Men…när jag var gravid i början hade jag också de symptomen, men vad som fick mig att fatta att jag var gravid var att jag plötsligt äcklades av dofter jag inte ogillat förut- T.ex när jag gick föbi Charken med grillad kyckling i butiken -så ville jag bara spy och tappade all aptit.
Men jag är till 99% säker på att du inte är gravid, men ni borde vara mer försiktiga när ni har det mysigt. Lycka till!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#15 Ja finns alltid risker med mycket. Som får reaktion på andra p-medel osv. Så tja, man får väl testa själv vad man tycker är bra eller inte, man vet inte i förväg 😛
Graviditetstest går även att köpa online på apoteket.se. Brukar bara ta en dag eller två innan man har det hemma.
Men annars har apotekspersonalen sett det mesta, de kommer inte höja ögonbrynen över att du är 15 år.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#16 Jo, man vet ofta i förväg. Det är därför man brukar få frågor om sin medicinska historia men även sina kvinnliga släktingars emdicinska historia men det hjälper ju inte alltid alla gånger :)
Jag har ju t.ex kopparspiral- som också har en risk att totalsabba om det skulle gå fel. Risken är väldigt låg, och risken för skada är mindre för mig med spiralen än med p-pillet osv. P-medel är ju preventivmedel- men jag pratar alltså om hormonella preventivmedel :)
#18 Nej det är inte alltid man gör det.
Ja det vet jag att de alltid frågar men var inte det jag syftar på, jag menade på andra p-medel också, de som fått reaktioner, och annat pga olika p-medel, så det är så himla individuellt hur kroppen reagerar 🙂
Nej det gör det ju inte ^^,
okej ;) Jag pratade om p-medel överlag hehe
Faktum är att risken för blodproppar ökar vid hormon p medel. En del misstänker ochså att bröstcancertisken ökar eftersom fler får bröstcancer i länder där man använder dessa medel. Så att välja bort detta ör inget konstigt. Kondom är ett ett utmärkt sätt att skydda sig från både graviditet och sjukdomar, utan ökade risker med tex blodpropp.
#20 Det gäller väl främst de med östrogen och inte t.ex "minipiller" som cerazette, vad jag läst i alla fall 🙂
#15, #17, #18, #20 Tack, det var dessa svar jag ville ha! Ni hjälpte mig mycket. :)
Gur4m1, tack för dina tankar och erfarenheter! Jag fick ju dessa symtom 2 veckor efter mensen, så det kan vara ägglossnig, det har jag faktiskt också tänkt på. 🙂
Jaaaa, hahah jag och min kille har mycker myspys, ökar det flytningar? :)
Tack allihopa, nu känner jag mig lugnare! :)
Och som sagt Frida, jag vill eller kan inte börja med något slags p-medel. :) Känner inte att det funkar för mig och vill inte utsätta mig för någon av riskerna, även fast jag kanske inte får något av bieffekterna/riskerna.
Pessar är också ett alternativ som man bör beakta.
#22 man blir ju "våtare"där ner enär man blir upphetsad och så :) Så ja, det kan nog öka flytningarna + att du kanske gått in i något stadie där flytningarna ökat. Ökade flytningar kan bero på många saker. Jag upplever att det inte är ett "stadigt flöde" alltid ^^ Nu är det dock länge sedan ajg var 15, skall påpekas!
Ang minipiller: "Nackdelen med minipiller är att skyddet mot graviditet försvinner snabbare om man glömmer att ta sin tablett. Men gör man inte det är det nästan lika säkert som kombinerade p-piller."
Jag kände mest att jag fick ett annat "humör" eller "mående" av att äta p-piller så jag slutade, och idag skulle jag aldrig minnas att ta dem så det skulle inte bli ett fullgott skydd ändå :( Så vet man med sig att man nog skulle slarva eller inte kunna ta varje dag så är det kanske bättre att låta bli och skydda sig med t.ex kondom.
#24 Okej tack! :))
Har för mig att en del kan få riktigt rikliga flytningar i tonåren.
#22 Har talar rent allmänt om det med vissa, alltså inte riktat till dig ;) inte från #10 och neråt speciellt ;) inte direkt det andra heller männen.. #24 ja precis :) hade velat ha annat igentligen än piller men vet inte vad i så fall ;) mest för att slippa komma ihåg hehe
Jag vet hur du känner. Jag hade dock sex och upplevde plötsligt liknande symtomer som du. Vet inte hur många test jag tog. Men efter mycket kartläggande kom jag fram till att det var runt ägglossning. Jag blev öm i brösten, ont i magen, gick dubbelvikt i en vecka. Sängliggandes pga smärta. Illamående, kräktes till och med. Och andra kroppsliga grejer. Börjat med p-piller. Tydligen är det de enda som hjälper, men du verkar ha ganska lindriga besvär. Du kanske klarar dig undan kraftiga besvär. Jag kan till och med känna vilken äggstock som är "aktiv" just den månaden :p
Anna och taxen Max
#27 jag satt ein en kopparspiral, men tyvärr är det inte alla som sätter in sådana på Kvinnor som inte fött barn ännu, sen är det väl runt 10% som inte ens kan ha spiral för man ser lite annorlunda ut där nere, eller det helt enkelt inte fungerar av någon orsak.
Men ett hormonellt alternativ om man har sämre minne är väl att ta p-spruta eller sätt ain såndärn p-stav? :)
Det sköna med kopparsprialen är att dne inte påverkar mig hormonellt, efterosm jag vill mer eller mindre bara kunna ta ut dne och vara redo att göra bäbisar när den dagen kommer. När man väl satt in spiralen så är man i princip helt skyddad från att bli gravid i 5 år innan den måste byats. Däremot kna den faktiskt öka risken att få smittor om man ligger med någon som t.ex bär på klamydia. Så det är viktigt att skydda sig med kondom även då om man inte har en stadig pojkän som man kan lita på!
#28 Tack! :) Jag känner när jag får ägglossning, det har jag gjort i något år, har haft mensen i 2 år. Och denna gången också, strax efter jag fick symtomen, men jag var kanske dum nog att inte koppla i hop dem. :P
Oj jaså, har jag aldrig hört om, att man kan känna just vilken det är. :O
När jag har mens så får jag sånna smärtor så jag spyr, men då brukar alvedon funka. :) Jobbigt att ha så när man har ägglossning, kan jag verkligen tänka mig!
#30 det verkar som att det hjälper med p-piller iallafall för mig även vid mens. Jag va sån ett var att jag var dålig ca 4 dagar vid ägglossning, ca 4-7 dagar med pms, 4 dagar mens och 4 dagar efter. Nu har jag mer normala reaktioner även om jag fortfarande får ont så räcker det med Alvedon.
Anna och taxen Max
#29 Är nål/spruträdd, så p-spruta och p-stav är tyvärr uteslutet. (p-staven pga andra anledningar också) 😕
Hur går det till att sätta in en kopparspiral? För de frågade mig sist om jag ev ville ha.
29 en kompis blev till då mamman hade kopparspiral ;) Sedan ökar riskerna för utomhavandeskap och spiraler kan vandra ut ur livmodern. Så inte helt trevliga risker där heller. En del får dessutom kraftigt ökad mens och menssmärtor.
#33 Då vill jag inte chansa på det xD

Ca en vecka efter mensen slutat (snarare två veckor efter den börjat) så är ägglossningen. Det kan kännas lite som mensvärk, att det molar i nedre delen av magen. Man får även mer flytningar runt ägglossningen. De kan vara rinniga som vatten, eller sega som äggvita. Så, det låter som att du har helt normal ägglossning :) Ömma bröst efter ägglossning och fram till mensen är även det helt normalt.
Kondom funkar fint också. Vi kör med båda. Lite som att köra bil med bälte och hockey skydd. Men om man inte vill ha p-piller måste man inte det. Själv äter jag det bara för att jag mår dåligt vid mens och så. Skyddar mig mot oönskad graviditet men kondom.
Anna och taxen Max
#34 sakerna Hera påpekade är sanna men väldigt låg risk för- så att säga. Om du blir erbjuden en så testa :) Om man inte trivs med den så kan man ta ut den. Där den vandrat in i kroppen (kan även lossna) - vilket är väldigt ovanligt- men har hänt, och är väldigt allvarligt- så är det ju möjligt att de tär för att man satt in den på någon som inte är lämplig för det egentligen.
Så prata med din gyn så får du ju veta hur skeppet ligger :) JAg blev erbjuden spiral efter abort just för att jag också är väldigt spruträdd och alldeles för flamsig för att hålla reda på piller dagligen. Jag är nöjd men ja, dagarna jag blöder har ökat med 2-3 dar, men mensvärken har faktiskt blivit lugnare i mitt fall. Den är längre men förr kunde jag rent av få krampanfall och svimma av smärta både vid mensen och vid ägglossning- inte haft det en enda gång sedan jag satte in spiral för 4 år sedan.
Hur går det för dig TS ? , har du fått tag på något graviditetstest? =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#38 Ska försöka gå till ungdomsmotagningen när jag är inne i stan. Jag har varit uppbokad de senaste dagarna så jag har inte kunnat gå till ungdomsmotagningen, men jag skriver när jag har det! :)
Puttar upp tråden och undrar hur det har gått!
har tagit testet nu och var inte gravid! 👍 Men hon sa att det var bra att jag testade mig i alla fall, bättre att vara helt säker!
Vad skönt att höra, kramen!
Ta hand om dig nu och se till att ha koll vilket skydd som du vill använda nästa gång du har sex så du slipper oroa dig. :)
#42 Tack! :) Har aldrig haft sex, men som jag skrivit över så ska jag självklart använda kondom om jag har sex! :)
Angående detta med P-piller.. Jag kan inte äta någon form av preventivmedel, sån otur har jag. P-piller kan ge mig blodproppar och minipiller blöder jag för mycket av och mår otroligt dåligt av.. Så för alla funkar inte detta..
#43 Skönt att du fick det bekräftat, men eftersom du är oskuld, så hade risken tja varit obefintligt att du hade varit gravid 😉
41# Jisses vad skönt ! Då kan du fokusera på annat nu och sluta vara orolig!
Kram
#45 Ja exakt! :) #46 Ja visst hihi! :))
Har du svår mensvärk? Kika in på