Har du TV i sovrummet?
Forskning har visat att man sover sämre om man har störande saker som TV och dator i sovrummet(som andvänds). Har du det?
Varken tv. dator eller telefon i sovrummet. Min man använder sin mobil som väckarklocka så han tar med sig sin men min lämnar jag i vardagsrummet.
/Christine
Ja, vi har både teve och dator. Jag skulle gärna undvika båda men vi bor i en etta så det är inte möjligt just nu.
Jag har en iPad och 3 laptops i huset, men hur många som befinner sig i sovrummet samtidigt vet jag inte. Ipaden är alltid där jag är, så jag kan surfa lite medan jag ammar sonen om jag vill. Mina sömnproblem kan nog främst skyllas på honom för närvarande ;) Tv i sovrummet ser jag ingen poäng med för min del. Vill jag se en film i sängen funkar en av de bärbara datorerna bra. Hade inte ens nån tv innan mars detta året, och då bara för att den kom med huset.
Nej det enda jag har i sovrummet är mobilen och väckarklockan, ingen dator eller tv. I sovrummet vill jag ha lugn och ro och inga störande objekt.

Har tv men används inte.
Jag har dator, tv och mobil i sovrummet. Jag sover dock inte dåligt:p Ingen av dom är ju på när man ska sova, obviously:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Hos oss är sovrummet till för sömn och sex. Mobilen hänger dock med eftersom det är våra väckarklockor.
Vi har tv i sovrummet, jag tycker det är avkopplande att slötitta på tv ibland innan jag somnar.
/Christina
Jag har alltid haft dator och TV i mitt rum, men har slängt ut tvn helt (räcker med den i vardagsrummet) och datorn som används står numera i vardagsrummet, de andra två ligger dock kvar i rummet.
Vi har en liten TV där som min sambo brukar använda till TV-spel när jag inte är hemma. Annars används den inte. :P
Ja har TV i sovrummet. Trevligt titta på tv ibland en stund innan man somnar eller på morgonen om man har sovmorgon och inte måste upp supertidigt.
Men den är ju aldrig på om den stör, typ om ens partner vill läsa eller sova. Bara när båda vill ha tv:n igång
Vi kommer ha TV i sovrummet snart. Vi ska bara komma ihåg att köpa ett grenuttag för antennsladden.
Men det beror på att jag använder sovrummet som syrum också. Jag vill ha något att titta/lyssna på när jag syr, det blir så tråkigt annars. Och det är skönt med en större skärm när man rör sig i hela rummet.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Vi har bara mobilerna där inne, Vill vara tillgänglig om någon behöver mig.
Vi har funderat på TV, men det har aldrig blivit av.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hej hopp!
När vi renoverade duschrummet därnere inträffade en incident och de fick byta golvet i vardagsrummet. Vi tog ett beslut att flytta TV:n till sovrummet det funkar bra och vi har en särskild dator för detta. Vi sover lika gott där. När vi har gäster ska man umgås och då är TV i vardagsrummet ett störnings moment.
Har ett tvrum så där står tvn, dne skulle inte rymmas i mitt sovrum och had ejag haft ett i sovrummet skulle den ute i tvrummet vara överflödig :) Har datorn i sovrummet- kollar film, serier och lyssnar musik på den, men de tär en laptop så lika ofta står den ute i köket eller tvrummet. Har inge ärskild datorplats. Mobilen har jag som väckarklocka.
Jag sover alltid dåligt (Vaknar av mitt snarkande och tandgnisslande) och märker ingen skillnad men har hört att det ska vara så lite distraktioner som möjligt i sovrummet (sovrummet ska inge känslan av sömn och möjligen även närhet med sin partner). Stänga utealla tankar om jobb osv- vilket man kanske börjar sitta och pyssla med om datorn står en halvmeter bort, eller att man somnar till tvn…på osv.
Men jag tror folk är olika bra/dåliga på att stänga sådant ute. för mig kna det vara skönt att se serier just innan jag ska sova. Därmeot har jag perioder av rastlöshet då jag kanske istället om och om igen slår upp laptopen för att kolla efter ett viktigt mail och liknande…
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Nej ingen TV i sovrummet. Ingen mobil heller.
Jag har datorn under sängen och mobilen i sängen…ingen tv. Vissa nätter sover jag som en klubbad säl och andra vaknar jag titt som tätt, men sen har jag ett handikapp med som försvårar sömnen för mig..
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Har ingen tv.
Men när jag bodde hos mina föräldrar hade jag tv i sovrummet och det var inga problem med sömnen för att tv:n var där.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Har varken dator, tv eller liknande i sovrummet. Den mest avancerade apparat där är en klockradio och mobilen brukar få följa med och ligga på sängbordet, men den används aldrig i sovrummet.

Hade tv i sovrummet innan men den fick ge plats till spjälsängen. Sov lika bra med tvn i sovrummet som utan. Kan sakna att ha en tv i sovrummet
När vi hade mindre bostad hade vi extra-tvn i sovrummet men sen vi köpte hus ställde vi den i träningsrummet

Nej och jag i stort sett vägrar att skaffa det också. Har alltid haft tv i sovrummet men sen vi flyttade hit för ca en månad sedan så är det såå skönt att inte ha någon tv eller dator i rummet. Min man vill gärna ha för han vill gärna titta på tv innan han somnar, men eftersom han också somnar så fort så är det ofta han glömmer att sätta igång timern så den stänger av sig själv och jag är väldigt lättväckt, så jag vaknar av att tv är igång och måste stänga av den själv. Mobil och paddor har vi dock i sovrummet och det kan vara nog så störande då det kan börja pipa lite då och då, men vi har de som väckarklockor så vi kan inte direkt lägga dem någon annanstans.
Detta är känd Feng Shui. Om man ska sova bättre, så ska man inte ha elektronik i sitt sovrum (så lite som möjligt), inte ha kontor i sovrummet - som får dig att grubbla på måsten då Du ska sova. Man bör ha gjort sina sysslor ( t ex diska dagens skörd), annars ligger man och tänker på alla måsten, man borde.
Sängen med fotändan emot en dörr för den säkra känslan. Mörkt, svalt. Inga speglar och gärna vatten i form av akvarium t ex.
Jag har väldigt länge vägrat teve i sovrummet, men sedan jag blev sjuk så har jag en här, men kollar sällan på kvällen. Kikar lite på morgonen. Och film med barnet ibland.
Har både mobilen och datorn precis bredvid sängen. Båda brukar vara på.
Kanske något att ändra på..? 😉
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Nej, det vill jag inte ha. Mannen har föreslagit det ett par gånger, men jag blåvägrar. Sovrummet vill jag förknippa med sömn och inget annat. Eller, ja, ähum, ni fattar, men.
Tittar också mindre och mindre på tv. Först slutade jag titta på alla serier med våld och blod och obduktioner för att det plötsligt kändes som att jag inte orkade mer, som att tunnan för sånt hade blivit full. Och sen känner jag mer och mer att det är så mycket intryck ändå, jag vill inte bara fylla på med mer och mer hela tiden.
Nej. Ingen TV i sovrummet. Och paddan kommer heller inte in dit, men det beror väl mest på att man sitter bekvämare med den i soffan.
Bara telefonen eftersom den används som väckarklocka, o kanske kollar lite väder o sånt innan det är dags att sova.
Jag har både och. Tv'n är inkopplad i datorn, använder det till surfa/se film. Både jag och killen tycker det är skönt att se film innan läggdags.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Nej, både tv och dator står i vardagsrummet.
Har tv i sovrummet, sover bättre om jag somnar till tvn.
Samt jätteskönt om man är trött på kvällen att ligga i sängen och kolla.
Datorn är bärbar så den förflyttar jag runt om i huset.
Här stämmer det verkligen inte att jag/vi sover sämre med tv, dator mm i sovrummet i alla fall 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej sovrummet använder vi för att sova i. Vi har varsin väckarklocka.😃
Nej inga tekniska prylar i sovrummet, däremot bokhyllor🙂
Vi har varsin säng med en hylla över dem, varsitt sängbord och så har jag en byrå.
Jag har både dator, tv och mobil i sovrummet.
Forskning visar ju att om man har tv:n igång så "sover" inte hjärnan eftersom den hela tiden läser av vågorna från tv:n.
Men avstängt är i alla fall allting under nattens gång. Skönast hade det varit om man bara hade en säng i sovrummet, känns som att man får ut mer av sömnen då.
Mobilen måste dock med eftersom jag använder den som väckarklocka.
Tv, dator och mobil kommer alltid finnas i mitt rum. :) jag MÅSTE titta på tv innan jag kan somna.
Ingen tv, men telefoner som väckarklockor. Och ibland ligger det en ipad eller laptop där inne.
Men jag hade inte haft något emot att ha en tv i sovrummet, vore mysigt/trevligt att ligga i sängen och titta på tv-serier och spela retrospel.
Ingen TV eller dator. Tycker jag sover dåligt ändå :(
Medarbetare på Hundar.ifokus