Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 3033 ggr
Karmatarerskanise
0

Halloween/Allhelgona

Nu är det snart dags för maskerader för en del.
Vissa firar Halloween, andra Allhelgona.

Ska du spöka ut dig i år?

OlgaMaria
0

Nope!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zakaraa
6

Måste påpeka att det är två olika högtider/dagar det där :)

Allhelgona, då man ska minnas sina döda är en dag och Halloween, den amerikanska (?) högtiden är en annan. Många blandar dock ihop det och spökar tyvärr ut sig på allhelgona istället.

Men för att svara på frågan, nej jag kommer inte klä ut mig. Däremot kommer jag, under allhelgona, minnas nära och kära som lämnat oss med ljus vid grav och liknande.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

citytjejen
0

Ingen utspökning för min del nu i halloween, men ska gå på en fest om ett par veckor, där temat är old school, och då ska jag och en kompis (som är kille) vara 80-talsfnask. Kommer bli helt fantastiskt 😃

/Christina

Karmatarerskanise
0

#2 Jag vet att det är två olika dagar. Men många i Sverige spökar ut sig på Allhelgona istället eftersom det är en svensk dag. Vi gör det. Varför det är tyvärr vet jag inte.

Elma79
0

Halloween kommer från All Hallows Eve, som är samma som vår Allhelgona. Så jo det är i grunden samma… I Mexico bl.a. firar man Dia de los inocentes/muertos, där man oxå minns och hedrar de döda. Där firas det 1-2/11. Dia de los inocentes/muertos är en väldigt gammal tradition, är typ 2500-3000 år gammal…

Och ja, jag ska klä ut mig. Älskar denna helg. I år blir det "sugar skull". :)

[Tuulikki]
0

Jag ska förmodligen klä ut mig. Min storebror ska ha Halloweenfest här hemma och jag tror att jag ska vara med 🙂 Vet inte vad jag ska vara än bara, kanske katt/häxa eller något annat "tråkigt"😃

fruktgumman
0

Nej vi brukar inte spöka ut oss på Halloween/Allhelgona

Karmatarerskanise
0

Vi är ett stort gäng som varje år har en fest där vi spökar ut oss.
Vi äter god mat och har mycket skoj år oss själva 😃

ramm5tein_
0

Absolut! Halloween och hösten är bästa tiden på året 🙂 Kommer ha halloweenfest för min klass på universitetet eftersom jag redan lever med döskallar, svarta ljus och creepy stuff.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Vyer
0

Nej, jag firar inte halloween (och inte allahelgona heller).

Loveofmylife
1

Håller på att klä ut mig just nu! Det är halloween fix på min skola och jag ska dit! 🙂

Portie
0

Jag jobbar i helgen men vi ska nog ändå ha en liten fest här tror jag, fast blir lugnt för min del. På allahelgona så brukar jag alltid gå till min farfars grav och sätta ljus vilket jag även ska göra i år. Hoppas dock att ljuslyktan inte blir stulen som förra året då jag hade köpt en fin glaslykta som någon dag efter var borta..

ChristineL
2

Jag ska på klubb! Gothenburg Halloween Party - Dia de los muertos, det blir första gången jag går ut och roar mig själv sen jag fick barn, hon kommer vara fem månader då. Det ska bli skitkul!

[WickedAlly]
0

Jag önskar att jag skulle på fest och fick klä ut mig, tycker att sånt är jättekul men i år blir det inget tråkigt nog. Ingen som har fest i vår umgängeskrets och maken är inte mycket för det ändå.

Elma79
0

Man kanske skulle anordna en fest nästa år med tema Dia de los muertos… Hade varit såååå coolt!!! :) Älskar "sugar skull"

JustMySelf
0

Brukar inte fira det men tror det skulle vara någon slags halloweenfest på studentpuben så vi får se ifall jag kanske går dit. Då blir det nog någon lite "lagom" utklädnad, alltså inget extremt.

Sweelin
0

Yes! Det blir ett halloween party med studenter å sittning med middag! Så alla klär ut sig, det ska bli jätte roligt! 😃

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Mustangcab]
1

Tänder ljus på gravarna til minne av mina avlidna släktingar.

Gur4m1
0

Nope.

Läste dock ett debattinlägg i Aftonbladet (papprsvarianten) i Tisdags där en kristne uppmanar kristna att protestera mot halloweenfirandet för folk- visste ni att HÄXOR i allra högta grad finns på riktigt och firar ockultism denna helg? Man låte rbanr köpa döskalla roch klä ut sig till STAN!!  ungefär den tonen på hela inlägge toch jag gäspade och tänkte "….Religionsfrihet, någon? Skit it om du inte vill".

Jag vill gärna klä ut mig, är bjuden på halloweenparty men jag åker bort på en miljö.demonstration den helgen. Men vi ska klä ut oss i laget under en träning så det blir kul!

Allhelgon kan ajg inte fira direkt, och egentligen aldrig gjort eftersom vi aldrig bott där våran släkt är begravd. vi brukar be släkt tända ett ljus åt oss på de gravarna. Men jag brukar tycka att det är så mysigt när jag cyklade förbi kyrkogården (3-400 år gammal) och det står massa tända ljus överallt vid gamla och nyare gravstenar i mörkret.

Men jag firar helst Halloween (som andra redan påpekat, trots allt, är samma sak som alla helgon- man firar de döda- men svenkarna har bara lite tåkigare idéer kring begravningar och döden i allmänhet tycker jag) och gissar att allhelgonahelgen blir mer aktuell den dag jag har folk att gå och tända ljus för.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Kavring]
0

Älskar halloweenfester, eftersom jag älskar att klä ut mig, men det blir tyvärr inget i år av praktiska skäl. 😭

Jessicahagstrom94
0

Ja, jag ska vara pirat :)

pyromanen
0

nix men ska skjutsa sonen och hans kompisar till halloween-disco 😃

Intehärutandär
0

Vi åker till kyrkogården på alla helgon och tänder ljus, som alltid. Torsdagen bryr vi oss inte i.

lkmf
0

Nej ska inte klä ut mig i år

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

LinaLj
0

Eftersom allhelgona och halloween för det mesta sammanfaller med mitt religiösa nyår så firar jag alltid fast inte på "klassiskt" vis. I år ställer jag till med en stor familjemiddag och där efter blir det uppsläpp av rislycktor. När alla andra har gått hem blir det mer religiöst firande för min del.

Fridaaaa
0

Nepp. "Firar" inte sånt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nottheonly
0

Ja detta år så ska jag faktiskt det, ska bli roligt 😃