Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2600 ggr
[limitedZ]
0

Bekant som beter sig märkligt

Ska berätta litegrann om en "vän" till mig, snarare bekant då vi träffats två gånger och då jag i varje fall inte fått något starkt band till henne. Hon är tio år äldre än mig som är 20 och beter sig så märkligt och pressande.

Situationen är som så att hon var kompis till någon kompis till mig på facebook. Utifrån tomma intet kontaktade hon mig för att jag såg ut att ha en så cool stil och kommenterade att hon var vän med en av mina vänner. Jag är inte direkt främmande för nya kontakter så vi började chatta lite, efter en dags chattande börjar hon skriva som att vi är bra vänner. Hon börjar öppna sig på alla sätt och vis, skriver att hon håller på att göra slut med sitt ex som misshandlat henne, hur ledsen hon är, vilken idiot han är och börjar även säga att hon blivit intresserad av en annan. Jag känner mig lagomt intresserad eftersom vi för tusan inte känner varandra, men ställer väl lite följdfrågor för att vara trevlig och så när hon frågar mig om råd. Hon tar väl mitt lilla, verkligen lilla engagemang som en stor invit till vänskap så hon börjar skriva jätteofta, skriver i andan "Hej gumman! Hur är det? <3" och jag svarar sällan eftersom jag inte kallar någon för gumman, inte skriver hjärtan till någon annan än min pojkvän och inte riktigt tål det snacket… med någon jag BARA chattat med TVÅ gånger.

Några veckor efter säger hon att hon ska flytta till en närliggande stad min och är så lycklig över att vi kommer börja ses. Fastän hon verkar ha en märklig syn på vänskap och sådant säger jag att visst kan vi kanske ses. Hon är ju trots allt snäll och hon är väl bara en sån som är lite på. Då hon flyttat vill hon ses hela tiden. Jag känner mig inte riktigt mogen för att träffa henne då hon är så otroligt på och kommer med ursäkter. Hon ringer mig en gång, för första gången, och gråter över något som har hänt och jag blir väldigt chockad över att vi aldrig ens pratat i telefon och här ringer hon och begär stöd som om vi vore värsta vänner. Vi har hittills bara chattat ibland, jag har sällan svarat för att jag vill ta avstånd. Efter telefonsamtalet har hon "tagit" en bild av mig och lagt ut på sin fb och skrivit "hanna, min älskling. du är så fin. älskar dig min fina vän! finns alltid här för dig <3" för att hon TVINGADE sig på mig på telefon för att hon mådde dåligt. Och där börjar ett ständigt gillande och kommenterande med hjärtan på alla mina bilder, hon blir ännu mer påflugen och vill ses, ses, ses. Jag svarar sällan men hon fattar inte vinken. Tids nog då hon ändå är en kul person med rolig humor osv far jag på en fest till henne. Hon ger mig en stooor kram och vill pussas på kinden hela kvällen (jag är inte en sådan person och är 20 medans hon är 30) och vi hänger med henne och personer som är minst ett år yngre än mig. Vi har ju ändå kul men nej, jag är ingen sån som håller hand med mina vänner eller följer in på toaletten eller vill låtsats vara lesbiska på krogen för att killar ska bli intresserade. VERKLIGEN INTE!!! Jag säger det till henne och säger tillslut ifrån på riktigt, men hon tycker bara jag är tråkig och liksom ignorerar att hon blir "dissad" av mig.

Hon fortsätter höra av sig som vanligt, varje gång jag svarar på ett chattmeddelande börjar hon tokgilla mina bilder på facebook, skriva en status som "hanna, du är bäst gumman! puss" BARA för att jag gav henne LITE uppmärksamhet genom att svara på ett meddelande. Det här känns som en ohållbar kontakt för mig och det har aldrig riktigt känts som att jag velat sätta ner foten, främst för att jag inte bryr mig om henne!! Hon tvingar sig på mig, vill ses hela tiden, smsar och försöker ringa hela tiden trots att vi aldrig fått en nära kontakt. Aldrig. Det är något hon inbillar sig, och värt att tilläggas är att hon verkar göra såhär med alla hon lär känna. Samtidigt som hon får massa "fiender" som hon säger, lägger ut provocerande bilder, beter sig som 14 och säkert delar bilder citat tre gånger varje dag på fb som lyder "maybe I'm a bitch, but I'm better than you!" "I don't care what you think, I'm me!" "Yes I'm hot. Can you handle it?" och massa sådana citat för att locka till sig uppmärksamhet eller rättfärdiga henne på något sätt.

Jag undrar mer bara om jag ska fortsätta ignorera eller vad jag ska göra? Jag anser mig inte ha någon skyldighet att förklara hur jag tycker hon beter sig i och med att jag från mitt håll enbart är bekant med henne, och jag fattar inte hur hon "kan älska mig" för att vi setts två gånger i festsammanhang och för att jag ibland ger råd på hennes problem eller svarar då hon ringer.

Och att hon är tio år äldre och mest har vänner som är tio år yngre, samt lever som på högstadier/gymnasiet och snackar om sina fiender och skriver så som hon gör. Inte alltid åldersrelaterat men ändå. Jag blir bara så j*vla less henne och jag tycker på ett sätt att det bara är att dramatisera det hela om jag mitt i allt skriver "jag vill inte träffa dig mer och du är inte min typ". ärligt kanske, men hon kommer ju göra världens deal av det, kanske hänga ut mig eller reagera helt skogstokigt. Blir det ännu värre och att hon börjar anklaga mig för att jag inte svarar eller börjar tjata ännu mer blir jag ju tvungen, men ska det verkligen behövas?! De flesta har ju något slags vett när det gäller det sociala. Jag vill bara ignorera henne i och med att vi inte har något band och att hon ska fatta vad att bli ignorerad innebär. Det låter såklart hårt, men hon respekterar ju inte mig och den jag är då vi väl snackar/har setts!! Vi är inte ens vänner.

Karmatarerskanise
8

Ta bort henne från feja, blockera och byt nummer. Måste säga att du faktiskt får skylla dig själv som valt att ge ditt nummer, skriva till henne och att dessutom träffa henne när du redan från början såg hur hon var.

[limitedZ]
1

#1 Ja jag antar att jag har varit lite för snäll, men varför ska man inte kunna ha en bekant som man ser ibland på fest? Jag tror att detta är ett rätt ovanligt beteende, och jag trodde inte att det skulle bli värre. För jag känner samtidigt inte för att vara taskig mot henne. Bor i en mycket liten stad och tar jag bort och blockar kommer det ändå bli ett liv. Jag har väl kanske agerat lite som hycklare då jag brytt mig ibland och ibland inte.

Tror inte jag gav ut mitt nummer för det första, finns ju på hitta.se. Hon har så att säga trängt sig på och jag har svarat ibland. Jag kände ju inte henne som person via meddelanden så jag tänkte att jag kunde testa att träffa henne i alla fall. Det är nu jag önskade att jag bara kunde styra om henne till att "vi är bekanta, men inget mer", för hon är inte taskig - bara j*vligt på.

Och nej, jag visste inte exakt hur hon var från första början. Jag vill i alla fall träffa en person innan jag dömer ut denne helt.

Maria
6

Klipp alla banden med henne med en gång.

Det är jag övertygad om är det bästa. Hon verkar på kort tid kunnat "nästla" sig in i ditt liv och det måste du bromsa.

/Maria

Karmatarerskanise
0

2 när någon skriver hjärtan och kallar en gumman efter två chattar tycker jag det är väldigt tydligt att något är fel. Vill du slippa henne finns inget annat sätt än att bryta. Ointressant att staden är liten. Blir det liv kommer du överleva det. Det är inte taskigt, utan kanske precis det hon behöver för att vakna upp. Tydligen förstod hon inte när du bad henne.

AnnaFagerell
4

Att bara ignorera henne tycker jag är omoget. Tala om för henne att du inte menade att bli vän med henne på det sättet. Du skriver ju att du åkt på fest hos henne osv. Tycker att du ska förklara för henne att hon inte är någon vän till dig och att du inte vill ha kontakt med henne alls.

Antagligen har hon inte någon nära vän och trodde kanske hon skulle få det i dig. Ålder har ingen betydelse och 10 år är ingenting. Jag har vänner som är både 15 år yngre och 15 år äldre än mig. Sen har jag en av mina bästa vänner som är 40 år äldre än mig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Gur4m1
4

Att "gumma" folk är rätt vanligt, även "puss" kram och alla de där hjärtanen- själv skrive rjag aldrig sånt annat än till folk jag verkligen, verkligen känner mig nära med- då snackar vi släkt och riktigt gamla vänner.

Men ja, sådan retorik är vanligt bland yngre märker jag, ch vissa människor. Överdrivet bruk av sådant som ett försök att vara intima över nätet och jag förstår att du kände viss avsmak och irritation när ni knappt kände varandra.

Hon verkar omogen, kanske lider av någon lättare utvecklingsstörning skulle jag kunna tro. Du kan inte bara fortsätta som nu men helt enelt inte ge henne mer utrymme? Tänker som du gör nämligen- att hon går  all bananas om du gör drama av det hela. Även om du bara blockar och försvinner, då ni bor på samma ort.

Vad säger och tycker er gemensamma vän om henne?

Ang ålder så vet jag inte, jag har många vänner som är 19-26 och allt handlar om attityd och gemensamma intressen. Själv är jag alltså 32, och jag kan umgås med jämnåriga också- men jag har yngre vänner där jag också har gemensamma nämnare med, utan problem. Kanske beror på att jag har yngre syskon (en som är 19). Så jag skulle inte döma hennes umgänge så mycket, men ja, om alla henens vänner är så unga så stödjer det nästan bara min teori ang utvecklingsstörningen (vet inte om man kallar det så längre, så ingen tar illa upp).

Men att äldre och yngre umgås, eller ja, att VUXNA umgås utan så stor fokus på vem som är hur gammal är knappast fel eller speciellt märkligt. själv umgås jag gärna med jämnåriga på min hemort, emn gärna med lite äldre och 4-5 år yngre. De blev helt enkelt vettigare av någon anledning :P 

Tror din instinkt att hantera detta försiktigt är rätt, samtidigt blir det bara värre ju längre det får fortsätta.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[TheMiko]
0

När jag läser det du skriver om denna "kompis" ser jag röda varningsflaggor. Känns som en klängig energitjuv i mina ögon. Jag klarar inte av sådana alls så när jag får sådana vibbar säger jag ifrån och bryter kontakten. But hey that´s me.