Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2482 ggr
sudokun
2013-11-05 19:57
0

gravtest, när testa?

söndagen för en dryg vecka sedan alltså 27/10 hade jag oskyddat samlag. Är det för tidigt att göra ett grav.test nu för att få veta om man är gravid? Hur länge ska man vänta med testet efter sexet?

ChristineL
2013-11-05 19:59
0

När var sista mensens första dag och hur lång cykel brukar du ha?

sudokun
2013-11-05 20:08
0

Jag har tyvärr lite dålig koll på mina menstruationer, vi planerar inte att skaffa barn ännu och ibland chansar vi att ha sex utan skydd precis när mensen börjar, för då ska det ju vara minimal risk att bli gravid vad jag förstår.

Nu var det så att den där söndagen började jag blöda lite på morgonen och jag antog att det då var mensen som kom som väntat. Så då passade vi på att ha sex. Det har dock inte kommit någon mens alls sedan dess och jag brukar blöda ganska rikligt i minst 5 dagar.

ChristineL
2013-11-05 20:09
0

#2 - Ja, då är det svårt att säga. Tidigast dagen för beräknad mens kan man testa säger man.

Pyretstylee
2013-11-05 20:14
0

Du kan ju ta ett test 14 dagar efter sex :)

Http://minfyrbenta.wordpress.com

sudokun
2013-11-05 20:23
0

i 3-4 dagar har jag nu haft en konstig känsla i magen. Inte direkt ont i magen men en konstig känsla bara. Olustkänsla liksom Och jag är inte sugen på att äta något (jag som alltid älskat god mat osv) Kan det vara tecken på graviditet?

Men brösten är inte ömma eller ngt sådant. Men mensen är helt klart försenad nu. Även om jag inte har så bra koll så känns det som den borde dykt upp.

Pyretstylee
2013-11-05 20:28
0

Fast om mensen är försenad så beror det nog på en oskyddad gång tidigare än den 27/10.

Http://minfyrbenta.wordpress.com

ChristineL
2013-11-05 20:28
0

#5 - Olustkänsla säger ingenting, du är ju antagligen bara orolig och då händer det mycket i kroppen och inte minst knoppen. Många får inga symptom alls när dom blir gravida så läs inte in för mycket. Ta ett test med morgonurin, är det negativt så vänta en vecka och ta igen.

Gur4m1
2013-11-05 21:32
0

JAg fick symptom jättetidigt i graviditeten. Började med att det stack till i livmodern, typ som ägglossning men det var inte alls "rätt tid" i cykeln, sen noterad ejag att jag kände mig äcklad när jag gick i butiken och passerade charkdisken, där de grillade kyckling- jag älskar kyckling :)

Det var då jag tänkte "nä…..kan det vara så?" och testade mig. Kan inte ha varit gravid länge, för 2 eller 3 veckor senare åkte vi till gyn och kollade och där syntes det enbart i urinen att jag faktiskt var gravid.

Blev ävne öm i brösten som vid mensen men det passerade fort. Det var då jag fattade störst misstanke, att jag fick bröstvärken men mensen aldrig kom.

Grejen är att man kan blöda trots graviditet. Däremot borde du inte ha kunnat bli gravid om mensen börjat. Fönstret där man kan bli gravid är ju ganska snäv trots allt, ibland kan oro och stress påverka mensen.

Men vänta 2 veckor, se om du får mensen, annar kollar du dig med ett test då. Det gör varken till eller från att vänta 1-2 veckor. Tänker om du oroar dig för abort osv. Sen ävne om du är gravid nu kanske din kropp hinner "abortera" fostret själv innan du testar om 2 veckor. Det sker rätt ofta, att Kvinnor aldrig är medvetna om att de är gravida för kroppen gör sig av med fostret själv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[dynamitella]
2013-11-06 11:03
4

Jag vill bara påpeka att ni omedelbart bör sluta upp med oskyddat samlag. Jag förstår att det är kul att kunna "passa på" bara för att det ger ett litet fönster då kroppen inte är fertil direkt.

Men man kan minsann råka bli gravid ändå. Och då sitter man där sen och måste göra abort eller behålla ett barn man inte planerade alls.

Bäst att börja på piller istället :) Eller valfritt annat prev. medel.

Ove-D
2013-11-06 22:19
0

Det finns flera alternativ till de som inte vill ta piller. Det finns P-spruta, P-stav (i armen) och spiral (som främst sätts in efter en graviditet). Men det säkraste är att använda DUBBLA skydd dvs kvinnan har något preventivmedel plus att kondom används.

Sen vill jag ge rådet till TS att "bokföra" dina menstruationer så du kan se ett mönster och hur du mår.

Jag har varit gravid två gånger (och fött två barn) och första graviditeten gjorde jag första gravtesten i 3:e månaden och under andra graviditeten någon vecka efter försenad menstruation. När man som tidigast kan göra det vet jag inte. Sen kan man ju gå till barnmorska/gynekolog och kolla också.

Gur4m1
2013-11-06 22:25
0

JAg har t.ex kopparspiral, aldrig fött barn. Hört att på vissa ställen vägrar gynekologer att sätta in det på unga Kvinnor som inte fött barn ännu, men enligt min var det inga problem- och det är även informationen jag skaffat på nätet. Men alla kvinnliga gynekologer jag har haft har mer eller mindre kommenterat och ifrågasatt mitt val av prevmedel (som rekomenderades av en mycket bra, manlig gynekolog). Precis som med hormonella preventivmedel så har spiralen sina risker- men på andra sätt.

_inget_ preventivmedel är 100%

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ove-D
2013-11-06 22:42
0

Jag vet inte riktigt orsaken till varför spiral inte rekommenderas. Jag har haft två kopparspiraler. Det är skönt att slippa tänka på tabletter. Men jag hade rikliga menstruationer och kraftig PMS. Nu har jag hormonspiral och slipper både det ena och andra! Jag hoppas jag kan behålla den till efter klimakteriet för jag har inte tänkt skaffa fler barn. MEN vi använder oftast kondom ÄNDÅ. Delvis för att jag är ganska känslig för infektioner men jag tycker också det är enklare för att "bli av med kladdet".