Får dommen inom kort
Jag skrev här förut ang hur arbetsförmedlingen resonerar och aggerar.
Sen dess och fram till dags datum har det varit en till vända…de anmälde mig pga att jag frågade om de var diktatorer *suck*
Idag ringde A-kassan och hade några frågor som var oklara, vilket är skönt att iaf de är intresserade av att lyssna och fråga och inte som arb.förm som hånskrattar en rakt upp i ansiktet (bokstavligen) om man ber om hjälp.
Han sa att idag tas beslutet huruvida jag ska förbli avstängd eller om det kommer hävas, jag hoppas innerligt att det hävs. Så nu är det bara att vänta vid brevlådan på beskedet då han inte fick prata om det via telefon.
Min undran är dock att OM min avstängning nu hävs (har varit avstängd sedan 13/6) hur blir det med dom dagarna…har jag dom innestående och de läggs på tillsammans med de dagar jag har kvar…eller får jag pengarna retroaktivt…eller är de borta totalt?
Någon som vet??
Igår var jag på jobbintervju i en hel timme och det kändes riktigt bra när jag gick där ifrån. De ska intervjua några till den här veckan sen skulle hon komma med besked snarast…*hoppas hoppas*
Lite uppdatering då det var rätt många som reagerade och som har stöttat mig :oD
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Om beslutet att stänga av dig varit fel kommer du att få de dagar du varit avstängd retroaktivt, alltså från den dagen du stängdes av.
Om de fattar beslut om att du skulle stängas av t ex 5 dagar så kommer du få ersättning fr o m sjätte dagen efter avstängningen o s v.
Håller nu tummarna för dig! Hårt!
Hej,
tack för att du berättar hur det går, det är alltid intressant att få veta "hur gick det sen.."
Jag hoppas att du kommer få besked i brevlådan om att de har hävt din avstängning. Hur de räknar dagarna vet jag inte, men förmodligen har du 45 dagars avstängning och därefter får du ersättning.
Jag blev avstängd 45 dagar pga att jag sa upp mig från ett arbete där jag mådde så dåligt att jag tappade håret med stora kala fläckar som följd. Minns inte om jag skrivit om det innan, det kanske jag har. Hade jag gjort på "rätt" sätt så skulle jag dragit långa vändor med sjukskrivning och allt. Istället för att belasta samhällssystemet gjorde jag det enda rätta och sa upp mig. Där ska man straffas. Jag skulle ha belastat samhälllet och låtit alla skattebetalare få stå för fiolerna istället. Sjukt!
Hoppas allt löser sig för dig nu, skriv gärna mer om hur det går för dig.
=)

Mannen från a-kassan var vettig att prata med…han hade tex observerat att arb.förm hade inkommit med en ny anmälan (den om diktaturen) i förväg.
Jag förklarar:
Jag fick en jobbanvisning av arb.förm på en fredag till en jobb expo som skulle ske i Stockholm på arb.förmedlingen på torsdagen veckan efter.
Jag hade svårt att klara åka på den expon och ringde därför karln som skickat jobbanvisningen. Som vanligt är de totalt omöjliga att få kontakt med så jag lämnade upprepade meddelanden på mobilsvar.
På tisdagen började jag få panik och hängde på luren och fick äntligen tag i karlskrället och förklarade lägen på ett högst vänligt inställt humör (trots att han svarade mig -Jaha, och vad vill du då?! direkt i luren på min påminnelse om att jag lämnat meddelanden och att det var viktigt).
Jag undrade om det var möjligt att de skickade en annan jobbanvisning som jag gladeligen skulle söka/åka till för jag vill inte vara omöjlig utan göra det de ber om.
Men det var tvärt omöjligt och på min fråga om varför det inte var möjligt svarade han kort -Därför! moget va av en vuxen karl med ett service yrke!!?
Då tog det fyr i skallen på mig för jag tycker inte att man beter sig så där!
Jag ställde då frågan om varför inte de på arb.förm kan vara trevliga och tillmötesgående (vilket en annan måste vara annars blir man anmäld uppenbarligen) när man pratar med dom och undrade vad som skulle kunna hända om han skickade en annan jobbanvisning till mig -Blir du av med jobbet då eller, vilket kanske ifs hela arb.förm skulle behöva för att få känna på hur "roligt " det är??!
Då hånskrattar karlfan mig rakt i ansiktet med orden -Ja så kan man ju oxå se det!
Det var då jag frågade om de har diktaturstyre och undrade när sjutton det hände…och det var Då han anmälde mig IGEN till a-kassan, skvaller kärringen.
Inte slösade han tid heller för på onsdagen ramlade det in en kopia på anmälan i min brevlåda och ett ex inkom till min a-kassa…alltså en dag innan expot som de sagt till kassan att jag inte var på trots att jag skrev upp mitt personnummer på en lista innan expot började.
Detta är bara hälften av historien så gissa om jag är trött på eländet *suckar trött*
Alltså, om jag har fattat det rätt: Man är alltså skyldig att vara trevlig mot personalen på arbetförmedlingen för att ha rätt att uppbära a-kassa? Det kan väl ändå inte vara möjligt??
Detta är skrattretande och vore närmast ett jäkla bra uppslag för en kvällstidning!
Det som är så sorgligt i hela historien är att det förmodligen är fullkomligt sant. Man kan inte ens skratta åt eländet utan gråter hellre.
Men vore jag dig, så skulle jag be någon på a-kassan att visa dig på den paragraf där det står att du är skyldig att vara trevlig också.

Det ska bli intressant att läsa beslutet när det kommer och blir dommen fortsatt avstängning så kommer jag ifrågasätta en hel del, garanterat ;o)

Hoppas att du slipper fortsatt avstängning också tycker jag du borde göra en motanmälan till någon högre upp än den gubben du hade på af om att han är otrevlig att ha och göra med osv
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Du, jag har själv blivit så illa behandlad av Arbetsförmedlingen så det kan du inte tro. :(
*kramar*

#6 Det kommer…var så säker ;o)
Så fort jag är färdig med AF så kommer jag hitta på något som förhoppningsvis ger dom lite hett om öronen (om nu deras chefer bryr sig).
Jag hade som arbetsgivare en dispyt med en handläggare på AF om en tjej som vill börja jobba hos mig på 90% .Hon hade en 50% tjänst men var arbetssökande sen 3 år tillbaka på en heltid.Jag ville ha ett anställningsstöd på 6 månader då hon hade rätt till detta pga av att hon varit arbetssökande på en heltidtjänst så länge. Handläggaren tyckte att hon kunde NÖJA sig med sin 50% tjänst..Har ni hört så knäppt..Jag ringde då handläggarens Chef och då tog det skruv..Hon fick anställningsstödet ..
Mitt råd är att anmäla handläggare till dennes chef!! Mna får inte bete sig hur som helst!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
ring tidningarna charlotte, dom ska bannemig inte få bete sig hur dom vill ! och jag håller mina tummar det hårdaste jag kan för att du ska få jobbet !

Beslutet har kommit i brevlådan.
Där gick att läsa att a-kassan inte vidtog några vidare åtgärder MEN att jag fortfarande är avstängd och att det nu är AF som måste inkomma med ett intyg till a-kassan OM de tycker jag står till arb.marknadens förfogande.
Så jag var tvungen att ta mig till AF och fråga dom vad de tycker att jag ska göra för att visa mig värdig a-kassa igen.
-Hmmm, vad ska vi ge henne…spöstraff…stupstocken…eller ska vi ta giljotinen direkt??!
Så under två veckor nu har jag fått massor av datum som jag ska infinna mig på AF och redovisa sökta jobb och den 20:e är sista dagen och då ska de utvärdera OM de tycker att jag skött mig!
Något som känns skönt dock är att min son på 2,5 år iaf har kvar sin plats hos sin älskade dagmamma fortfarande…så nu är det bara att mata på en *bliiiiip* massa ansökningar och det ska väll inte vara så svårt.
Så efter den 20:e vet jag hur det gick…förhoppningsvis har jag fått ett jobb innan dess *håller tummarna*

Håller alla tummar, fingrar & tår att det går bra för dej
_**/Mvh Anne
Jag har inget förtroende för arbetsförmedlingen alls. Det är obegripligt för mig hur de ens existerar, de hjälper inte till med något. Det enda de gör är att sitta på sina höga hästar och tro att de är nåt …

Under alla de gånger som jag har suttit och väntat på min tur när jag varit tvungen att inställa mig på AF så har det hänt mer än en gång att folk blivit förbannade och stampat ut därifrån med orden att -Jag skiter i er och löser det på annat sätt!
Inte konstigt att folk börjar svart jobba kanske?!
AF har nog överlevt sig själv..ska bli kul och se när alla arbetsförmedlare ska söka jobb och bli behandlade som nått som katten släpat in..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#15 Exakt dom orden har jag sagt till en av handläggarna på AF :oD

charlotte, har du hört ngt om jobbet än?

Nä inget än :o(
Hon skulle intrevjua några till under förra veckan sen skulle hon hör av sig så fort hon kunde.
Jag har skickat iväg en till bunt med ansökningar i förrgår igen…

Hoppas att du får något av jobben du sökt =)
_**/Mvh Anne
flytta hit charlotte, här finns jobb.
och jag känner bara att jag gjorde rätt, mamma tjatade på mig att jag skulle skriva in mig på af när jag tog studenten, jag tvärvägrade, vad skulle jag göra där ? samma sak som jag ändå var tvungen att göra hemma ju. och jag fixade det själv.

Ja du…det är snurrigt att det sk abehöva vara så att folk väljer att avstå AF pga att man ändå ingen hjälp får av dom!
ja precis, jag ansåg att jag hellre kunde sitta hemma och söka jobb själv, än att gå på massa möten där och bli tillsagd att söka jobb ändå. två veckor tog det så var det fixat.