Starta eget?
Jag vet inte om jobb är rätt kategori för detta men jag behöver lite mentalt stöd för de funderingar jag har.
Jag har en seriös fundering på att starta eget företag. Tanken är att det skall vara en El och mek firma med huvudsaklig inriktning mot vindkraftsparkerna som ploppar upp här i Norrbotten. Själv bor jag i Piteå, vilket jag tror är en bra stad att utgå ifrån. Det är dock inte bara vindkraft som i så fall skulle vara tänkbar kund, utan även de industrier som finns runt omkring i norrbotten.
Tanken är att detta lilla företag skall ta hand om el, mek och hydrualik jobb(reparation och underhåll, men framför allt reparation).
Låter kanske enkelt och fint, men problemet är kostnaden för att starta företaget och att hitta någon att starta det med. Kostnaderna ligger i utrustningen som behövs(bil, verktyg, fallskyddsutrustning, lokal att utgå ifrån och så vidare). Problemet är väl att få lån för detta gissar jag.
Jag skulle allra helst vilja starta den med en person som har samma utbildning som jag, dvs vindkrafttekniker eller industrielektriker.
En person som är villig att satsa 110% rent arbetsmässigt för att få det att gå runt.
Att jag vill starta företaget med någon är dels för att det är ett krav från vindkraftsbolagen att man alltid är två stycken i ett VK-verk. Sen är det till en stor fördel att vara två för att kunna lösa problem och att att ha någon att bolla ideer mellan när det gäller problemlösning. Sen har 4 ögon mycket lättare hitta fel än bara två.
De vindkraftsbolag som bygger de stora parkerna här uppe i norrbotten har sagt rent ut att de inte finns en chans att de ska eller ens har möjlighet att anställa allt folk som behövs. De ska istället hyra in underhålls firmor för allt reparations och service arbete som behövs.
Jag tänkte att det vore en bra ide att vara först ut att starta ett företag som har inriktning mot just vindkraft i första hand.
Skall det här företaget startas så skall det startas så snart som möjligt( läs "nu").
Det är tyvärr inte möjligt att bara börja litegrann vid sidan om eller att bara börja lite på egen hand. Tyvärr måste det bli lite av en rivstart om det skall funka.
Själv tycker jag naturligtvis att det är en bra ide även om det är väldigt riskabelt rent ekonomiskt, och för att inte tala om hur jobbigt det skulle kännas för mig och det den som jag anställer om det inte skulle gå runt.
Vad har ni för tankar och ideer om detta?
Är det något att satsa på eller är jag bara en drömmare?
Någon som är intresserad?
TN
Önskar dig lycka till! Det låter som en bra idé! Du kanske kan hitta någon som vill investera?
Finns det inte någon som gick utbildningen samtidigt som dig som skulle kunna vara tänkbar?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Prata med ALMI! (
). De kan hjälpa till att lotsa dig genom djungeln när man ska starta eget! Starta eget iFokus finns också! Jag tycker att det låter som en bra idé. Gissar att det finns extra stöd att få för att det är i norra Sverige också!
Jo det finns tänkbara kandidater som jag tror skulle passa, men de vill nog se om jag kan få igång något på egen hand först. Någon ska väl gå att hitta om jag väl sätter igång. Jag vill ha lite mer kött på benen så jag vet vad jag ger mig in i, innan jag sätter igång och faktiskt startar det hela.
Det är mycket jag är orolig för när det gäller utgifter som jag inte har tänkt på ännu, men man kanske måste ta det bit för bit.
Fick ett tips av en kompis igår om att det går att dela upp ägandet av företaget på två personer för att få starta eget bidrag för båda två.
Almi lät som en bra ide.
Jag hittade inte starta eget iFokus, men jag kanske inte kollade så noga. Går det att lägga över tråden dit?
TN