Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3160 ggr
lillapysan
2

När julpyntar ni?

Jag tycker folk julpyntar så himla tidigt.

Advent är ju denna helg med redan FÖRRA fredagen såg jag massor av ljusstakar, stjärnor granar osv i fönster överallt. Jag började nästan tro att det var advent förra helgen. Imorgonkväll tänker jag ta fram julpyntet här. Jag tycker julen börjar vid advent och inte före🙂

Hur gör ni?

jossa5
0

Jag tänkte ta fram adventsstake och kanske lite pynt imorrn. Dock vet jag folk som redan satt upp och klätt granen, men det händer inte här. Det mesta pyntet kommer upp nån gång efter lucia iaf.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Jessicahagstrom94
0

Idag.😃

arandeira
0

Tycker också folk pyntar så himla tidigt haha! Här börjar vi pynta lite smått vid första advent så som julstjärnor och adventsljusstakar, men julgranen kommer inte upp förrän dagen innan julafton 👍

Sedan åker allt ner igen lite innan nyår hehe

jagga-ewe
0

Adventsstjärna och adventsljusstake (den med 4 ljus) kommer fram på söndag. Dan innan julafton tas dessa ner o den sjuarmade julljusstaken tas fram. Då kläs granen, julgardiner sätts upp och pepparkakestugan ställs fram.

Jag är ändå less på tomtar till trettondan, så att jag skulle adventspynta redan innan advent eller julpynta vid lusse är så främmande att det finns inte.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Karmatarerskanise
2

Pyntar tidigt eftersom jag älskar jul och allt som hör till. Pyntar alltid i mitten eller sisra veckan av november. Lyssnar också på min julskiva :)

Destany
0

Idag

fruktgumman
1

Alltid samma helg som 1:a advent. Idag och imorgon pyntas här :)

moa88
0

vi tog fram adventsstakar, advents granar och stjärnor igår. tomtar och gran kommer inte förrän veckan vid tredje advent ^^

OlgaMaria
0

Jag vill gärna ha det pyntat till 1a advent och då blir det att man fixar under veckan innan. Min dotter var extremt otålig så granen åkte till och med fram redan i tisdags, vilket även jag kan tycka är lite för tidigt, men det är ändå så mysigt. Jag tröttnar på allt juligt efter annandagen så därför passar jag på att ta mig god tid att njuta nu. Nu känns allt juligt alldeles alldeles underbart!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vyer
2

Jag/vi ska inte julpynta alls i år. :)

obstitant
0

På kvällen före första advent, inte en dag tidigare!

Jag älskar advent och tycker det är fantastiskt mysigt - men det blir ju så speciellt just för att det är en begränsad tid varje år och att man först får gå och vänta och längta och ha det tråkigt i novembermörkret innan det där varma ljuset äntligen lägger sig över allting! Det finns en poäng med att lägga band på sig och vänta på någonting också.

Caroline L
0

Idag har vi julpyntat lite grann här hemma med adventsljusstakar och lite röda dukar. Tvättade fönster och så. Vi brukar alltid köra igång dagarna innan 1:a advent Glad

Gur4m1
0

JAg bruk rinte julpynta då jag bor själv och inte har barn, och inte firar jul hemma så det har känt så onödigt. :) Tr sällan hem folk till mig, jag går hellre till mina vänner/pojkvän och är ju mest på jobbet som det ser ut nu- och DÄR julpyntades det idag, inför första advent som varit när vi börjar på måndag igen. I staden slängde de upp julpyntet redna för 1-2 veckor sedan.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
0

Just adventsstaken kommer väl fram 1 advent. Både den elektriska och en egen sån med fyra stearinljus, mossa o sånt mitt på köksbordet.

Några fina fönstergrejer kommer upp när jag hinner och kanske blir det en krans på dörren.  Det är det enda vi julpyntar utom då den 24 dec då vi tar in granen o pyntar den (27 åker den ut igen).

Bakar gör vi desto mer.

jagga-ewe
0

#9 - Lessnar du lika fort efteråt om du inte pyntar så tidigt? Är inte risken att du blir "mätt" på det innan jul? Jag bara undrar, har hört flera resonera så där o förstår det inte riktigt. För mig känns det som "tacka f-n att man är less på annandan om man börjar till första advent!" Skulle jag jula till det nu hade jag varit less till lucia. Därför vill jag starta eländet så sent som möjligt för att inte lessna förrän helgerna är över.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Intehärutandär
0

Igår drog jag fram allt. Brukar göra det innan barnet fyller (27e) och ta ned då jag fyller (13/1).

sons
0

Mellan 23 och 27 november börjar jag med ljusstakarna

Sarah
2
[TheMiko]
0

Aldrig.

dejtbar
0

Ni som aldrig pyntar. Firar ni inte jul eller tycker ni bara inte om ljusstakar, stjärnor, tomtar, glitter, julgardiner och allt vad som finns?

Vi ska pynta ikväll

Sarah
1

firar inte jul mer än att jag äter med familjen, men jag tycker att pyntandet är onödigt

Katti
6

Första advent och inte en sekund tidigare!

Och tjugondag Knut dansas julen ut!

Någon ordning får det allt vara!

[TheMiko]
1

Firar inte jul. Är den hemskaste högtid som finns. Vesuvio och en flaska rödvin är mitt bästa julminne. I övrigt jobbar jag alltid julafton.

citytjejen
1

Här är vi inte så förtjusta i att julpynta, så några dagar innan jul så åker en röd jullykta fram och kanske även nån stjärna att sätta i fönstret. Vi (jag och min man) gör de "julgrejer" som vi tycker om, dvs lagar och fixar med julmat och köper 1-2 julklappar var. Mycket tända ljus också!Hittills har vi bara firat två jular ihop och då har vi på julafton ta en promenad, ätit god frukost, och sen när det mörknat på eftermiddagen så ser vi kanske en skräckfilm, tar en long Island iced tea och sen öppnar julklappar. Julmaten brukar vi börja äta vid åttatiden på kvällen.

Vi gör det vi känner för och jag är så glad för att ingen av oss bryr sig om de krav på hur det enligt vissa "ska vara", t.ex massvis med julklappar, julgardiner och vad det nu kan vara.

/Christina

Portie
0

Dagen innan julafton pyntas det här om det ens pyntas alls. När jag bodde hemma pyntade vi lite smått första advent, satte upp ljusstakar i fönster och tog fram ljus. Men granen och annat pynt fick vänta tills dagen innan julafton. Lagom tycker jag och mysigt att ha det som tradition.

Kommer kanske börja lite smått när jag flyttat (om en vecka), kommer köpa begagnat pynt isåfall.

[rosetten]
0

Jag tog fram ljusstakarna i tisdags, kunde inte hålla mig borta från julsakerna när jag såg ett annat hus som hade börjat. :)

PennyScarlett
3

Jag hoppas få en egen lägenhet innan jul så jag får pynta så det ser ut som om julafton haft vinterkräksjukan! Tomtar, glitter, änglar, ljus, julgardiner och juldukar ALLT! :D Det ska upp och vart man än vänder sig ska det sitta en tomtejävel och stirra på en! Tycker det är så mysigt! Nu ligger ju allting i lådor eftersom jag väntar på att få flytta, så det är svårt att komma in i julstämning :( Dessutom är marken här fortfarande så grön så kreaturen hade inte behövt något hö…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Gimbergsson
0

Adventsljusstakar och gardiner kring första advent, tomtar och andra julsaker 1-2 veckor innan julafton och granen kring den 21-22 december :)

ChristineL
0

Pyntar i vanliga fall helgen första advent, men nu blev det förra helgen då jag inte skulle vara hemma denna.

[WickedAlly]
0

Brukar vanligtvis sätta upp ljusstakarna första advent och sedan vänta med granen och alla tomtar tills dagen innan julafton. Men i år firar jag och maken vår första jul tillsammans så allting åkte upp i fredags och lördags, dels är vi inte hemma över jul och dels vill vi mysa extra länge. Vår lägenhet är inte större än ett skjul typ så lite extra ljus och pynt var mer än välkommet. Det är så himla fint här nu, går runt och myser. Det enda som saknas är pepparkakshuset men det ska vi tillverka i morgon :)

Anna4077
0

Det varierar för mig. Jag älskar julen men vill inte ha massa stress runt de så det varierar jätte mycket. Ibland vill jag ha upp granen och allt runt den första december. Men sen tar jag bort det tidigt. Efter juldagen är jag klar med jul. Då ska det städas och plockas med julklappar. Vi får se hur det blir iår då vi har en liten valp här hemma. Känns inte jätte lockande att fixa med gran när man vet att hunden kommer försöka uppdatera allt. Han är fortfarande väldigt ung. Tror det blir en liten gran att ha på bordet eller så. Men lite pynt blir det allt. iår skapar vi ny tradition med egen "julgröt" = jul firande med kompisar. Mina föräldrar brukar ha det men ska iväg till Thailand i år så vi har egen :)

Anna och taxen Max

[Victoria93]
0

Julpyntar inte alls…har för mycket plugg och ingen ork att fixa lägenheten förutom att städa. Däremot hjälper jag min mamma att pynta lite hemma hos sig, hon börjar vid första advent.

JustMySelf
0

Första advent åker ljusstake och julstjärnor fram, julgranen tas in och kläs dagen innan julafton. Har vi en utegran åker den fram någonstans däremellan. Däremot kan ljusslingor och sånt komma upp redan innan advent, det tycker jag är mer vinterpynta än att julpynta.