Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 923 ggr
[Majbot]
2013-12-04 19:27
0

Moms/tull?

Vad gäller om man beställer kläder från USA, måste jag betala moms/tull på detta och hur går jag till väga för att göra det? Förstår inte alls trots att jag har läst på skatteverkets hemsida.

obstitant
2013-12-04 19:40
0

Man ska betala moms, och om värdet överstiger en viss summa (som jag inte kommer ihåg just nu men som du säkert såg på sidan) även tull. Egentligen ska man betala in detta i förväg, men det tror jag är väldigt sällsynt att andra än professionella inköpare gör. Det som brukar hända är att man antingen har tur och paketet slinker igenom, eller att det stoppas varpå man får en räkning på momsbeloppet (+ev. tullkostnad) plus en avgift på någon hundring eller så från Posten för besväret att de hjälpte en att tulla paketet.

Man kan alltså ha tur och komma undan utan att betala, men man ska inte räkna med det.

oh-la
2013-12-05 09:02
0

jag jobbar normalt sett bara med att importera och tulla in varor för företag, men jag kanske kan hjälpa dig lite i alla fall :) först och främst är du hos fel myndighet. det är inte skatteverket, utan tullverket som har hand om detta. om värdet på dina varor, alltså totala värdet på det du köper, överstiger 1300 SEK, behöver du inte betala tull, bara moms. du som privatperson kan inte tulla själv, utan det låter du ett ombud göra, exempelvis posten (eller det fraktbolag som tar in varorna till sverige). dom hjälper dig gärna med detta. ta reda på vilket fraktbolag som din leverantör använder och prata med dem så får du de uppgifter du behöver. att låta bli att impordeklarera varor är att smuggla och det kan göra dina klädköp mycket dyrare än du tänkt dig. har plockat fram en länk från tullens hemsida med info om import från länder utanför EU för privatpersoner. hoppas det hjälper dig något i alla fall :) http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

[Lilyz]
2013-12-05 09:17
0

Jag hjälpte min pojkväns syster att beställa kläder från USA för ett tag sedan. Jag kommer inte exakt ihåg ordervärdet men tror det var ca 1000-1500 kr och då fick vi en faktura på tullavgift (eller vad det var) på ca 450 kr 🙂Frakten var dessutom tokdyr! Men det framgick ju vid beställningen.