Behöver jag oroa mig?
Hej!
Jag och mitt ex hade sex för typ en sådär 2-3 månader sedan senast med kondom och jag tog P-piller, som jag dock slutat med nu för kanske.. 4 veckor sedan.
Efter att vi hade sex har jag haft riklig och riktig mens 3 gånger med bra mellanrum och det har jag även haft efter alla andra gånger vi haft sex tidigare.
Behöver jag oroa mig för att vara gravid?
Själv ser jag bara en minimal risk, då jag haft riktig mens och mensvärk tre gånger efter senaste sexet, med bra mellanrum. Och vi hade kondom och P-piller åt jag, men har varit rätt slarvig så att jag missade någon dag kring det tillfället är inte omöjligt.
Däremot var kondomen hel.
Jag undrar för att jag inte har fått min mens ännu sedan sist jag hade den som var runt 3 veckor sedan. Kanske inte är dags än? Jag har inte koll på min mens riktigt så vet inte när den "ska" komma….
Vad för andra orsaker till detta kan finnas? Jag är 19 år gammal.
Stress inför jul är ju något jag känner nu.
Kanske det faktum att jag inte ätit P-piller på länge? Kroppen är kanske förvirrad pga det?
Bolla idéer med mig och ge mig tips, tack🙂
Hur beter jag mig om jag vill göra ett test? Hur gör man? Vem går man till? När ska man testa?
Tycker det känns så väldigt pinsamt bara…
Om jag nu är det, hur fungerar det här med abort? Tänker inte föda något barn vid denna ålder.
Mamma och pappa behöver väl inget veta i så fall?
Jag skulle säga att kroppen snurrar för du slutat med p-piller, det kan ta upp till ett år innan kroppen blir "normal" igen. Du ska absolut inte oroa dig för graviditet!
/Christine
#1 Tack så mycket för snabbt svar!🌺
Känner också lite så där, känns ju verkligen knepigt ifall jag skulle vara gravid.
Har inte gått upp i vikt och magen är lika platt som vanligt, men det märks väl iofs inte så här tidigt..
Ett test skadar väl dock aldrig att göra känner jag.
#2 - Nej, ett test skadar aldrig naturligtvis, jag rekommenderar testlagret.se i så fall, billigt och diskret leverans. Läs instruktionerna noga och testa med morgonurin :)
/Christine
Jag förstod inte riktigt, hade du mens för tre veckor sedan? Eller borde du ha fått en då men fick den inte?
Om du hade mens för tre veckor sedan är det inte dags än.
Om den förväntade mensen för tre veckor sedan uteblev kanske du ska göra ett graviditetstest (går att göra gratis på ungdomsmottagning tror jag), men risken verkar väldigt liten. Mer sannolikt att det strular av någon annan anledning.
Om kondomen var hel och du åt P-piller lär du inte vara gravid. På tre månader hade du börjat märka en liten mage. Dessutom har du haft mens. Så det beror nog på att du slutat med P piller.
Tack för svar :)
# 3 Okej, tack för tips! :)
#4 Alltså, jag hade sex för typ 2-3månader sedan och sist jag hade mens var ca. 3 veckor sedan, har haft mens 2-3 gånger som vanligt efter senaste sextillfället.
#5 Ja, känns som att det är pga det när du säger så.🙂
Hm, om jag skulle börja med p-piller och skärpa till mig och ta dem som man ska, kommer kroppen "vänja tillbaka sig" då?
Kanske borde vänta på nästa mens först?
Varför skulle dina föräldrar behöva veta då du är ändå vuxen?
Det är kanske också dags att börja hålla koll på hur din mens fungerar för du verkar inte riktigt ha någon koll på det. Det är alltid bra att veta hur ens egen kropp fungerar. :)
#7 Vet inte, var bara en tanke.
Jag vet faktiskt inte hur man räknar mensgrejen, aldrig riktigt brytt mig. ^^
#8 markera i en kalender när den kommer nog när den försvinner så får du snabbt koll på hur den funkar
Anna och taxen Max
#8 Det är kanske dags att bry sig nu. Det underlättar en hel del om man har koll på sin mens. :)