Att inte höra av sig
Om man bestämmer något med en annan person så tycker jag att man ska höra av sig om planera blir ändrade, det tillhör god hyffs och fason tycker jag.
Jag tycker att det händer alldeles för ofta att man bestämmer träff med någon som varken dyker upp eller kan höra av sig, och då är det dessutom inte ens jag som ställt frågan om vi ska träffas eller.
Det spelar ingen roll för mig varför personen inte har tid enligt planerat, det viktigaste är att man hör av sig och säger att det inte går.
Inte nog med att man slösar en massa onödig tid på att ta sig till olika ställen, det kostar dessutom pengar. Folk verkar tro att jag aldrig har något att göra samt att jag är miljonär. Själva är dom ju sysslolösa. . .
En bekant som bor 3,5 mil bort hörde av sig förra veckan och tyckte att vi skulle julhandla tillsammans idag. När jag står utanför lägenheten och väntar i bilen så ringer jag och då är personen sjuk. Kan man inte säga det innan jag åker dit?!
Trist… Jag måste verkligen lära mig att säga ifrån mot de personer som brukar göra såhär, för det är alltid samma personer. 😕
Hur säger man ifrån i sådana här fall? Jag börjar bli så trött på detta, känner mig så utnyttjad.
Ja visst är det tråkigt när sånt här händer. Det är viktigt att du berättar detta på ett sätt så att du inte framstår som negativ eller att du hackar på personen. Då det kan resultera i att din vän bara kommer att försvara sig själv.
Försök att vara ärlig, samtidigt som du är ödmjuk och vänligt inställd i samtalet. Berättar du detta över telefon eller i ett sms, så är det också lättare för mottagaren att tolka det fel. Berätta det därför gärna ansikte mot ansikte under en god och lätt stämmning.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag avskyr sånt. Eftersom jag själv är en sån som har det jobbigt ibland är jag super noga på att höra av mig så fort som möjligt. Tycker inte det är så svårt att tex skicka ett sms "det har kört ihop sig, kan vi ta det någon annan gång?". Själv har jag mest problem med att folk inte tror jag har något för mig utan att bara för att jag är sjukskriven så har jag all tid i världen. Om jag dessutom arbetstränar så har folk väldigt lite förståelse för att mina få timmar är mycket för mig. Är ju liksom sjukskriven av en anledning, inte för att bara ligga och ha det gott. Tycker man ska respektera folks tid.
Anna och taxen Max
Otroligt fult, förstår att du blir irriterad och känner dig utnyttjad. Men kan man inte bara säga när man bestämmer att ses att "funkar det inte/får du förhinder så hör av dig"? Finns väl få som tar illa upp av det? Nu kan man ju tycka att det är en självklarhet att man hör av sig vid sådana tillfällen, men eftersom så inte verkar vara fallet då så kan man väl säga så? Eller har du/ni redan sagt så och de skiter i att höra av sig ändå? I så fall har du all rätt att fräsa ifrån lite, tycker jag.

Jag kan känna att all planer man gör upp en bit i förhand är underförstått preliminära. Om ingen sen hör av sig och bekräftar så blir det inte av. Bland mina vänner är det så, har man inte hörts igen dagen innan så blir det inget.
Ja jo jag förstår ditt problem TS men här skulle du kanske hört av dig innan du åkte 3 mil för att hämta upp någon. är mer inne som #4. Man kan planra något en bit i förväg men då kan även saker oplanerat hända- din vän kund eju hört av sig förvisso men blir man sjuk och annat händer så tänker man kanske inte på "det där vi planerade att göra, redan förra veckan".
Kanske se över rutinerna kring hur ni bekräftar era träffar och se om det blir bättre då, så slipper du bli utsatt för sådana här dumma situationer också.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag skulle nog aldrig hamna i den situationen som TS beskriver eftersom jag gärna vill kolla allt en extra gång. Jag hade definitivt ringt innan för att kolla läget. Ska jag dessutom åka långt så känns det ännu mer viktigt.
Jag tänker nog lite som Sarah.
Sedan kan jag ju tycka att personen ifråga gott kunde ha meddelat att han/hon var sjuk men som sagt det kanske hade fallit i glömska.
/Maria
Mm, jag kan hålla med - jag hade också ringt innan och dubbelkollat. Däremot tycker jag det är en självklarhet att man hör av sig om man fått förhinder, vare sig det är ristat i sten att man ska ses eller ej. :) I synnerhet som det verkar ske upprepade gånger.
Jag brukar säga "då säger vi så tills vidare, dyker det upp något annat får vi höras vid" då jag själv är taskig på att planera och massor med oplanerade saker brukar dyka upp. Men jag hör iallafall av mig. Just denna gång så hörde personen av sig på måndagen och vi skulle ses på onsdagen. Jag vet inte riktigt vad man ska säga till sådana här personen "nej, jag vill inte hitta på något med dig för du hör ändå inte av dig om det inte blir något". De som oftast gör såhär har inte heller bil eller körkort, så dom kanske inte förstår att det kostar pengar. Jag kanske skulle börja säga att jag inte har råd, och vill dom hitta på något får dom ta bussen hem till mig. Förlåt att jag låter grinig, men är lite less på detta just nu.
#8 Absolut, att det är en ekonomisk fråga för dig ska du absolut påtala. Sen kan man gott och väl påpeka (men inte otrevligt, giftigt eller så)- försäkra dig om, OM något dyker upp, hör då av dig i god tid innan för bensinen är dyr" kanske rent slänga fram en siffra på vad det faktiskt kostar att köra 3 mil osv.
De vänner jag känner där folk betett sig sådär- eller de vänner jag behandlat sådär, har försvunnit ur ens liv. kort och gott. Jag har väldigt svårt med tider och har perioder då jag inte orkar vara bland folk, samtidigt osm jag inte kunde säga nej förut. Det satte mig i väldigt esvärliga sociala situationer där folk slutligen blev less och irriterad på mig :)
Jag kan inte döma dem för det. Vänskap måste vårdas och hade de förklarat hur fel jag gjort mot dem så skulle jag mått dåligt och bli ledsen men då hade jag även förstått VAD som var problemet- och förklarat varför jag gör som jag gjorde.
Så tänker jag. Så man kan göra en grej av det, bara inte göra FÖR stor grej av det direkt? :)
Jag kan inte säga nej, eller är iallafall väldigt dålig på det, vilket jag tycker är jätte trist. Jag vet inte riktigt varför, men jag tror att det är för att jag är rädd för att göra någon annan ledsen, besviken eller arg. Självklart kan jag ringa och checka, men jag är rädd för att vara tjatig och för mig är det en självklarhet att man hör av sig om det dyker upp något annat. Jag får hitta på något, för jag orkar inte med detta. Och att jämt och ständigt bli tagen för givet är jobbigt.
Var inte rädd att bli tjatig ^_^ Det är helt okej att höra av sig iaf en gång innan man ses. Kvällen innan är ju ett tips t.ex. Slänga iväg ett sms eller på fejjan eller så, kort och konsist "Torget klockan 11 imorgon? I´ll bring vodka" Typ
Då får du ett "mm" eller "ok" eller "Nej jag vill ses på Pottis och jag vill ha vodka lime!". Eller ett "nej det går inte jag är sjuk" eller ett "vi får se…om jag hinner". Hör människan inte av sig när du gör så- då ….får du hitta andra vänner, sådana som inte bara roar sig med att ödsla din dyrbara tid.
#11 haha, sant ;-) får göra så, helt enkelt.
För mig är det också självklart att man hör av sig om man får förhinder, men tydligen är det inte lika självklart för dina kompisar. Och då kan man behöva skydda sig själv lite mot deras tanklöshet.
T.ex. skulle du kunna ringa innan du sätter dig i bilen, och säga att "jag åker nu då, så är jag hos dig om xx minuter". Om bekanten då säger "jaha, oj, jag är sjuk så jag kan inte följa med" säger du glatt "ojdå, ja det var ju tur att jag ringde då, krya på dig så hörs vi nån annan gång", eller något sånt, med en antydning om att det kunde ha blivit problematiskt för dig, men utan att bli sur och skälla ut vederbörande.
Är det sedan någon som gjort likadant flera gånger kan du ju säga när ni bestämmer något att "då bestämmer vi att vi ses där och då, och skulle det inträffa något som gör att du inte kan komma så kan du väl höra av dig?".
Men med såna kompisar skulle jag definitivt stämma av en sista gång innan jag gick hemifrån.
Jag tycker detta är ett väldigt märkligt beteende och framförallt är det oerhört nonchalant om ett sånt beteende upprepas. Jag skulle själv aldrig tolerera personer som upprepade gånger ställer in eller kommer för sent utan att ens meddela sig.
Har du någon gång konfronterat dessa personer och frågat varför?
Jag har inte exakt samma erfarenhet men däremot har jag personer jag umgås med som alltid ska vela och vänta med att bestämma saker trots att hon inte har några andra planer eller kan precisera varför.
Det tips jag kan ge dig är att du kan säga till dessa personer att om de inte kan ses när ni bestämt så vill du veta det en dag i förväg eller likn. Sen kan det ju finnas undantag om man plötsligt blir sjuk, får fel på bilen och likn men är det andra mer allmängiltiga anledningar så tycker jag absolut att man kan kräva detta.
Om en person inte kan visa en den respekten för ens tid och för att man själv vill kunna planera så är personen inte värd ens vänskap anser jag.
Jag säger ifrån på skarpen när det händer. Jag tänker inte dalta med någon som varit så respektlös att de inte ens orkade höra av sig för att berätta att planerna har ändrats. Jag säger till första gången, på skarpen, att händer det något hör man av sig. Fungerar det inte utan händer igen så slutar jag göra planer med den personen helt enkelt.
(Och nu räknar jag naturligtvis inte in situationer där något händer och man faktiskt inte kan höra av sig, t:ex en olycka eller mobilen går sönder eller vad som helst. Utan där personen bara inte tagit sig för fast möjligheten finns.)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Jag tycker det är fruktansvärt respektlöst att bara strunta i att höra av sig, min tid är lika dyrbar som deras.
Jag hade sagt ifrån att nästa gång vi bestämmer kan du väl höra av dig om du inte kan så jag slipper köra förgäves. Behöver inte vara otrevligt, bara rakt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Irriterar mig jätte mkt på sånt även om det kan hända mig men jag hör alltid av mig! Nån gång har jag faktiskt totalt glömt bort att jag skulle träffat en vän (men kommit på det "vid tidpunkten" där jag då hört av mig). men jag har en vän som är expert på sånt. Vi kan ex bestämma att vi ska träffas en dag, så träffas vi och umgås lite när hon efter ett tag säger att hon måste iväg en snabbis för att prata lite med en annan vän… Eller hämta en sak. (Bor centralt). Jo men visst ok. Jag väntar och timmar senare säger hon att nä hon blir kvar där. Eller hon börjar bli hungrig men jag har redan ätit så hon åker iväg och äter på pizzerian med en vän men aka sen komma tillbaka till mig. Jag väntar och gör något annat hemma så länge. Slutar med att hon blir kvar med den andra kompisen hon åt med resten av dagen och kvällen.
Jag tillhör också de som tycker att det är väldigt viktigt att höra av sig. Jag har faktiskt dumpat en kompis i en liknande situation - fast då hade hon uppvisat samma nonchalanta beteende gentemot min tid många gånger innan.
Vi skulle ses på stan klockan, säg, 14. 14.00 var jag där. 14.10 smsade jag henne. 14.20 ringde jag, då svarade hon: "Haha, jaaa, alltså jag ska bara duscha och sminka mig, sedan kommer jag!" Bara resan dit vi skulle ses tog 20 minuter, och sedan var hon en riktig segis när det kom till att göra sig i ordning (det är jag med, men anpassar mig ju…) så hon förväntade sig att jag skulle vänta på samma plats till fyra.
"Dra åt helvete," sa jag. "Du behöver inte höra av dig igen."
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#18 Helt rätt anser jag. Ingen relation bör vara på enbart den enes villkor.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium