OT - Mini släktforskning
Finns det någonstans man kan läsa om olika släkten? (vet inte i vilken iFokus jag ska skriva det i) Jag är nyfiken på att veta mer om var jag typ kommer ifrån… Jag har en släkting som släktforskat men jag vet inte när jag kommer få tillfälle att prata med henne så jag vill bara skrapa lite på ytan om det är möjligt…
ancestry.se är ett bra ställe att börja på, där får man (för en viss summa) tillgång att leta i kyrkböcker och liknande.
svar.se är en mer omfattande databas som även innehåller militärluntor, domstols protokoll och liknande.
#1 Finns det ingen sida där man kan söka gratis? Jag vill bara småskrapa då min släkting redan gått riktigt djupt och är måånga generationer bakåt
#2 många av betalsidorna erbjuder en eller två veckor gratis som "pröva på".
#3 och efter det blir det bindningstid i några månader eller spam på mailen? :/
#4 Det vet jag inte. Jag får ett års abonnemang i julklapp varje år så jag vet inte vad som händer om man väljer att inte abbonera.
Svar kan man dessutom välja att bara köpa endags abbonemang på.
#5 okej
TS: Ancestry har, om jag inte minns fel, 14 dagar gratis. MEN då måste du registrera ditt kontokort och säger du inte till sista dagen så kommer dom ta betalt för 1 år.
Tyvärr finns det ingen gratissida du kan söka på idag. Men det finns ett stort forum där det finns jättemycket information, det kan finnas info om just din släkt också om någon diskuterat det. Vid skrivandets stund så kan jag inte komma på vad forumet heter :S
För övrigt så finns Proveniens.ifokus där en hel del handlar om släktforskning, även om en del inte verkar vilja det.
För övrigt så rekommenderar jag inte själv Ancestry utan jag rekommenderar ArkivDigital. Även detta kostar men dom har flera alternativ.
Vill du ha annan hjälp eller något, så kan du skicka PM till mig!
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#7 Okej tack! Jag ska hålla ögonen öppna för det där forumet i alla fall då som sagt, en i släkten har redan tonvis med information
#8 Okej. Ja de är svårt att veta när man ska träffa släkten :P
Jag kollade i min andra webbläsare och där hade jag sparat forumet jag pratade om innan :)
Anbytarforum Där finna allt och inget. Om du tex vet att ni har ett speciellt efternamn i släkten så finns det speciella kategorier för det :) Klicka dig in på ÄMNEN och börja där :)
Lycka till! Behöver du hjälp så säg bara till! :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#9 Tack! :D
Enligt min släktforskning, så är vi släkt med massa samer och två bödlar, varav en var från Norge. Sedan ett sjöbefäl med svart hår och mörk hy. Inte neger, men mörk i hyn. Sedan på den enegelska sidan är jag släkt med Baron of Dudley (sägs det), älskare till Elizabeth den 1a av England… ifall du vill släktforska, så är ju ancestry som sagt den bästa sajten… http://www.myheritage.se/family-tree-builder/thank-you?source=ftb-overview Men my heritage som går att ladda ner gratis är också bra.:) mvh Sofia.
Ancestry har ett gratisprogram du kan ladda hem. (Family tree maker) Det är först om du vill använda ancestrys funktioner som du behöver betala. Kan vara bra att starta med. Om man sen vill utveckla på nätet och få mer info kan man bli medlem och betala per månad. Tror man kan säga upp utan nån lång bindningstid? Men jag lovar att börjar du kommer du snart att vilja ha betalsidan.🙂
Men programmet funkar inte i mac, bara windows. Men betalfunktionen på nätet funkar förstås oberoende av plattform.
Jag behöver inte fler förslag, jag är nöjd. Tack för hjälpen :)
Du är näjd, men jag hade osm dig ett intresse av att släktforska lite och då var dne svenska släktforskaforumet "anbytarforumet" till jättebra hjälp. Har man namnen och födelsedatum/platser gärna, på släkt någon generation bakåt (din farmor och farfars föräldrar kna räcka) så kan man googla lite snabbt och hitta andras information av släkten som kanske är lite mer kända. Jag har en rätt stor och välkänd Tornedalssläkte på min gammelmormor och morfars sida så den vägen fann jag massor- sen har jag även en känd samisk nåjdkvinna på min fars sida, och min gammelmormor härstammade från Skottland och även där en välkänd, äldre släkt. Mycket intressant och spännande läsning när man vet att det är ens förfäder. Önskar dig lycka till!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#14 intressant :)