Relationer iFokus

Relationer

Etikettsvartsjuka
Läst 1207 ggr
Liz85
0

Skrämmande, onyttig misstänksamhet

Sitter på en chat ibland och snackar med trevligt folk. Har hittills bara träffat på rätt trevliga människor att snacka lite med men blev smått skrämd idag över hur lätt folk kan tro att man ljuger, helt utan anledning.

Vid senaste besöket kom frågan om personen sagt något fel. Tydligen hade ett önskat svar uteblivit och det tagit rätt lång tid (läs: lite över en dag…) att få svar. Jag trodde ju först att det som menades var den dagen jag hade loggat ut för att dra till en kompis och nämnde förstås det. Nu var det tydligen inte det som menades för motsvaret kom snabbt:

"mitt i natten?"

Kollade tillbaka och såg att mitt senaste inlägg varit runt 03.30. Hopp! Var jag inloggad då? Konstaterade då att ja men isf loggade jag nog ut för att gå till sängs. Då kom ett kort otrevligt svar tillbaka: "Du ljuger. …"

Minns inte det som stod efter de första två orden men reagerade starkt på hur man kan säga så lätt att någon ljuger. Personligen tar jag det som ett varningstecken på att den personen förmodligen har en förmåga att vilja ha stark kontroll och har lätt för att bli svartsjuk. Förmodligen är det dessa personer som ligger i riskzonen för att när den finner en partner tvinga sin partner att bryta kontakten med gamla vänner för att den där gamla klasskompisen från nian ses som ett potentiellt hot. Det kanske även är i dessa förhållanden som när partnern inte orkar längre och helt enkelt väljer att bryta upp, tvingas att vara kvar och i värsta fall riskerar att skadas allvarligt vid minsta försök till att lämna det?

Till saken hör också att personen tydligen snabbt blockade mig för plötsligt kunde jag inte se dennes sida eller fortsätta chatta, så han fick aldrig veta vad jag tycker om typer som honom och önska honom lycka till med att hitta någon att kontrollera över.

Själv tänker jag i alla fall fortsätta träffa kompisar, jobba för att överleva och få behålla mitt hem även om det innebär långa dagar med resor till och från jobbet samt fortsätta med mina intressen och finna någon som låter mig fortsätta med allt detta. Utan att tro något annat.

Jag förstår själv inte hur man kan ha en sådan egoistisk syn, för jag vill påstå att svaret om att jag ljög visar på just en sådan syn, och hoppas verkligen att de som har svårt för att tro på andra ska tänka om och inte tro något annat så fort det passar de. Det kan absolut inte vara nyttigt ur något perspektiv.

Gur4m1
0

Tycket du har en rätt bra instinkt där :)

Jag har chattat i många år och träffat folk från nätet och ja, de "typer" som betett sig sådär på nätet har även visat sig vara väldigt små människor på jorden- men otroligt duktiga på att hävda sig på nätet. Dvs irl hade det där samtalet låtit annorlunda, och förmodligen blivit ett bråk och du skulle inte fatta varför det blev osm det blev.

Så fortsätt gärna chatta, mins bara att det finns sådana där människor också! :)

Jag kan känna sådär ibland, att en person som man är redo att investera i- inte verka göra det tillbaka, men det ger en inte rätten att bli otrevlig eller säga sådana saker. Hen ville nog höra dig bedyra att så var det inte alls. Lite drama som peppar hens person/er relation, alt en chans att sätta dig på plats för att denne blev så upprörd.

Nu slapp du blocka denne ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
0

Äsh det är bara att svara "nej men tro det om du vill". Såna personer klarar man sig utan. Ibland är vissa personer väldigt knepiga, speciellt online. Man får försöka att inte ta det för allvarligt.

Anna och taxen Max

Liz85
0

#2 Det hade gått om inte personen även blockat en. Men det är ju väldigt bra att upptäcka sådant snabbt så man inte ger sig in i nåt som eventuellt blir svårt att ta sig ur sen. Skönt också att en relativt liten andel egentligen är på det sättet.

Anna4077
0

Fast du kan säga det till dig själv om du har behov av det. Ja en sån man vill man inte dejta

Anna och taxen Max

Anna4077
0

Eller person.

Anna och taxen Max