Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1338 ggr
Ronja06
2014-02-03 18:54
1

Förslag?

Då jag är ledig på alla hjärtans dag ska jag passa på att överraska pojkvännen med en riktig kanonmiddag! Men känner mig helt inspirationslös. Försöker jag luska säger han bara kort "jag älskar all mat du lagar". Vilket verkar stämma. Men vill ju verkligen överraska med "DET". Lite lyxigare känsla än ex vardagsmat. (Pratar huvudrätt just nu). Ville göra oxfilé men insåg att det kommer kännas lite väl i plånboken iom att jag ordnat en hel del andra presenter som kostat lite. (Ja, jag gillar att skämma bort honom) ;-) Tips och idéer? Han jobbar hela dagen och kommer vara både trött och hungrig på kvällen när han är hemma.

Mvh Emelie Förlägen

Karmatarerskanise
2014-02-03 19:52
1

Lammfile med en glace av honung,senap,vitlök och rosmarin. gräddig potatisgratäng rödvinssås

lkmf
2014-02-04 11:49
0

Philadephialax

Du tar fyra laxfiletjokt lager och brer på Philadephia med gröslök och örter. Blandar ströbröd med rivet skal från en citron och har det uppe på philadephian. Grädda i ugnen i 20 min på 175 grader. Servera med potatis och grönsaker.

supergott och superenkelt

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

ChristineL
2014-02-04 14:47
0

Torskrygg, vitvinssås, pressad potatis och några handskalade räkor. Färska grejer såklart, det ger alltid extra lyxkänsla tycker jag :)

Madde
2014-02-04 16:37
1

Den här soppan bjöd jag mina vänner på när vi körde vårat eget Halv 8 hos mig och jag slutade som vinnare det året. =) Så det var väldigt uppskattat. Bakade även brödet till, passade väldigt bra. 

Soppan man aldrig glömmer.

För 4 personer.

400g torskfile / kolja

150g laxfile

½ purjolök

½ gul lök

1 msk smör

1 vitlök

1½ tsk tomatpuré

1½ tsk Salt

1 tsk timjan

1 tsk basilika

2½ dl torrt vitt vin

2½ fiskbuljongtärning

2½ dl vispgrädde

1½ dl cream Fraiche

2 dl vatten

1 paket saffran à ½ g

300 g räkor med skal

1 bruk musslor à 150 g 

Gör så här:

1. Tina fisken om den är fryst. Skölj och strimla purjon. Skala och hacka löken.

2. Smält smöret i en stor gryta eller tjockbottnad kastrull. Fräs löken ett par minuter tills den blivit glansig och genomskinlig.

3. Pressa vitlök. Rör ner tomatpuré, salt, timjan och basilika. Låt detta fräsa med en kort stund.

4. Tillsätt vin och buljongtärning. Koka ett par minuter.

5. Rör ner grädde, cream fraiche, vatten och saffran. Sjud i 15 minuter.

6. Skär fisken i munsbitar, lägg i grytan och sjud ytterligare - minuter.

7. Skala räkorna. Tillsätt dem och de avrunna musslorna. Hetta upp och servera genast.

Focaccia

Färdigt på:

1 tim 50 min

4-5 pers

Ingredienser:

7 dl vetemjöl

25 g jäst

3 dl vatten

1 tsk salt

1 msk olivolja

flingsalt

3 msk olivolja

Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37 grader (fingervarmt), häll lite av det över jästen och rör om tills det löst sig.

2. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och vetemjöl och arbeta degen smidig. Degen ska vara ganska lös. Jäs under duk i cirka 40 minuter.

3. Tryck ut degen i en oljad pajform och låt jäsa ytterligare 35 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.

4. Ha på flingsalt och stänk över olivolja.

5. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.