Relationer iFokus

Relationer

Etikettskola
Läst 3422 ggr
Tavern
2014-02-15 02:29
0

Lärare

Jag har lyckats sätta mig själv i en ganska så jobbig sitts… Det är nämligen så att jag lyckats kära ner mig i en av mina lärare, och jag tror tyvärr att det är ömsesidigt.

Innan någon panikar så kan jag på en gång erkänna att jag är närmare 25, och absolut inte en naiv liten 12 åring som är påväg att bli utnyttjad att en under cover-pedofil. Ville bara klargöra detta på en gång då jag vet hur forum brukar misstolka saker 😐

Men åter till problemet. Redan sedan dag ett, då alla lärare presenterade sig för klassen, så har jag kännt en extrem attraktion till den här läraren. Jag bestämde redan då att jag skulle köra med en kall axel och hålla avstånd i hopp om att känslorna skulle försvinna med lite tid, men det har de inte gjort 😕 Det hjälper inte heller att jag får småhintar från läraren att även denne är intresserad av mig.

Är flera gånger jag ertappat läraren med att stirra på mig, utan att hen verkar märka vad hen själv gör. Berömmen är alltid på gränsen till överdrivna med en massa uppåttummar och stora smile, medans de andra eleverna får ett "bra" och en uppmuntrande nickning. Hen har även vid några tillfällen lurkat runt i hörn och snokat på hur jag är med de andra eleverna i klassen på raster som om hen är svartsjuk och vill "hålla ett öga". Dock har läraren inte gjort något väldigt utpekande ännu vilket är skönt, så jag har kunnat fortsätta spela ovetande och ointresserad så gått jag kunnat.

Grejen är att jag skulle jättegärna vilja besvara flörtandet och kanske försöka ha något mer seriöst med den här personen, men det känns så otroligt moraliskt fel 😡 Jag har aldrig varit intresserad av något lärare förr, eller någon annan i en liknande klassisk maktposition. Jag har aldrig ens varit intresserad av en skolkamrat då jag tyckt att det varit allt för påträngande att gå i samma skola som en partner så detta är verkligen något helt nytt och extremt förvirrande för mig! 🤦‍♂️

Så vad ska jag göra? Fortsätta låtsas som ingenting och lida i tystnad, eller vad?

_Fisken
2014-02-15 03:34
2

:-)  Du ska väl ändå inte bry dig om vilket YRKE personen för ditt intresse har? Det finns inget moraliskt fel i det. Om det vore nån minderårig kan du prata "moral" och "etik" men inte i detta fall. Ne, kör på du. Tveka inte. Ni är ju båda vuxna och vet vad ni håller på med.

Nerdysiamese
2014-02-15 03:59
16

om lärare och elev börjar en relation så riskerar läraren sitt yrke då en lärare anses vara i en maktposition på samma sätt som en läkare i sin relation till sin patient.

har en vännina som började en relation med en lärare, båda var vuxna människor osv men rektorn "uppmanade" ändå läraren att säga upp sig när det hela kom ut och läraren tvingades kliva ut i arbetslöshet.

Det är en knivig situation, hur länge till kommer hen vara din lärare? 
skulle det vara möjligt att försöka vänta ut tills hen inte är i en position där hen också ska betygsätta dig?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Calcifer
2014-02-15 07:36
2

OM det är emot skolans regler för en lärare att dejta en elev bör du inte göra något alls. Är det inte det så varför inte? På mitt gymnasie var min 32 åriga mattelärare tillsammans med en 19 årig sistaårselev. Det var ingen som brydde sig. De gjorde inget på skolan utan var professionella där, och rektorn och alla visste om det, men som sagt ingen brydde sig. Hon var myndig, det fanns inga regler emot det, så… vad skulle de säga liksom?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Nerdysiamese
2014-02-15 07:45
11

#3 få skolor har uttalade regler ang myndiga elever, det hade inte min skola heller, men det finns en intresse-konflikt om läraren ska betygsätta eleven, det är skillnad på sin elev och en elev.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Calcifer
2014-02-15 07:49
0

#4 Naturligtvis, men det är fortfarande olika från skola till skola och person till person. Vissa skolor har som sagt klara direktiv att man inte får dejta elever, medan andra inte har sådär jättemycket åsikter alls. Jag vet att han hade henne i ämne en termin medan de dejtade. Var fortfarande noll problem.

Tavern
2014-02-15 10:34
0

Jag ska vara kvar i skolan i tre år till, läraren vet jag inte då denne inte har fast anställning. Har inte velat visa mitt intresse just för att det kan sätta oss båda i kniviga situationer, även om skolan inte har någon policy emot den typen av relationer så är det säkert ganska stor chans att andra elever och lärare kommer tycka illa om det.

Calcifer
2014-02-15 10:53
0

#6 Jo det är ju naturligtvis något man får räkna med. Däremot finns det faktiskt inget som säger att de måste veta något.

[silkesnosen]
2014-02-15 12:04
13

Du kan inte, för både din och lärarens skulle inleda något så länge du är dennes elev. Det vore extremt olämpligt, med tanke på bedömning och de svårigheter som kan uppstå om ert förhållande går i stöpet. Du kan ju se över vilka kurser den här läraren har, då det kan ge dig en större frihet kanske..om det sedan skulle bli ni, så behöver ju läraren informera sin chef, så att denne kan hjälpa till att förhindra att du blir undervisad/bedömd av din partner.

Tavern
2014-02-15 13:16
0

#7 Jag vill helst inte gå bakom ryggen på skolan. Är väldigt motiverad till att få till mina studier att fungera och få bra betyg så att jag har en chans att komma vidare i livet, och att riskera bråk är det absolut sista jag vill. Saker har tyvärr en förmåga att komma fram hur hårt man än försöker dölja dem. #8 Betyg och dylikt är saker jag tänkt väldigt mycket på med. Har svårt att se att någon skulle klara av att sätta ärliga betyg på en partner, och jag vill inte att det ska bli en massa prat om att jag fått ett viss betyg bara för att jag legat med läraren… Tyvärr vet jag dock inte hur schemat kommer se ut efter den här terminen och om jag kommer fortsätta ha hen i samma ämnen.

Calcifer
2014-02-15 14:18
0

#9 Nu menade jag bara om situationen är så att det inte finns några som helst regler kring om ni får vara tillsammans eller inte, samt naturligtvis att ni skulle vara öppen med ledningen och övrig personal. Det är mest övriga elever och sånt jag tänkte på, som faktiskt inte har med det att göra egentligen.

Men du får nog fundera lite själv, angående om det är något du tycker känns värt det. Sen finns ju alltid chansen att han inte känner för dig på ett romantiskt vis.

Loris M
2014-02-15 15:25
6

Jag arbetar som universitetslärare och lite då och då träffar jag på studenter jag känner. Precis som flera i tråden redan påpekat uppstår här ett intressekonflikt när det kommer till betygsättning. Oavsett hur bra och professionell man är så är det svårt att inte blir påverkad av det faktum att man känner varandra och att vara rättvis i sin bedömning.

I de fall det hänt har jag alltid bett en kollega att betygsätta just den studenten samt informerat denne om det och förklarat varför. Detta för att skydda både mig själv och studenten.

Om jag var du så skulle jag nog avvakta lite och se om känslorna är besvarade. Skulle det bli så ser jag inte några hinder för er att inleda ett förhållande om ni håller lite låg profil på skolan. Inte för att någon annan har med det att göra utan mera för att läraren ska slippa onödiga klagomål från studenter som tror att du blir särbehandlad.

Att hon undervisar dig ser jag inte heller som problematiskt, men när det kommer till betygsättning så kan hon helt enkelt be en kollega att göra det. Det behöver inte vara mera komplicerat än så, tänker jag.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tavern
2014-02-15 17:03
8

Tack för svaren allihop, tror jag kommit fram till vad jag ska göra…

Ska fortsätta ha lite låg profil, fortsätter småflörtandet får jag helt enkelt fråga läraren vad det är hen vill få ut av det hela 😐 Skulle hen vara intresserad av något seriöst får vi prata med rektorn och höra hur skolan ställer sig till det hela.

Anna4077
2014-02-17 01:57
0

Hur länge kommer du ha läraren? Hur länge kommer du studera? Vänta tills du är klar och kör på efter det ;)

Anna och taxen Max

Tavern
2014-02-17 08:55
0

#13 Det finns en chans att jag kommer ha den här läraren i två-tre år till.

_Fisken
2014-02-17 09:46
2

Jag skulle inte vänta….det skulle jag aldrig klara av! Jag skulle dööö. sen skulle jag nog vara mkt diskret.

Sarah
2014-02-17 11:54
4

Jag har dejtat en av mina studenter (på universitetet), men vi valde att inte ha ngn dejt innan hans kurser var slut och jag gav hans tenta till en annan för att granska min rättning. Jag har även dejtat en av mina egna universitetslärare, men väntade även där till efter kursen var slut och han satte inte mitt betyg. Ser man till att sköta det snyggt runt betyg och liknande ser jag inga problem, men det är nog ändå skönt att vänta till senare.

Tavern
2014-02-17 23:12
0

#16 Det skulle vara lättare att överväga att vänta om jag hade den blekaste aning om hur länge jag kommer ha den här läraren… Är allt ifrån en termin till tre år.

_Fisken
2014-02-18 06:04
1

Usch. Jag känner mig som den lilla röda fan som sitter på din ena axel och säger "gör det,  gör det".  
Men om du kör på diskret redan nu så spelar det ju ingen roll hur länge du har denna lärare….
Men ni måste ju vara diskreta OCH läraren ser till att nån annan rättar dina skolarbeten.

Tavern
2014-02-19 00:07
3

#18 Haha 😛 Har redan en lite djävel som sitter där och viskar "men du kan ju i alla fall visa att du är intresserad tillbaka! Le när hen tittar på dig tex, eller bli ertappad med att spana in läraren du med! Då kommer det åtminstone märkas om det är ett riktigt intresse och inte bara ett missförstånd".