Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1895 ggr
skotty
0

Är jag löjlig?

Jag å min pojkvän har vart tillsammans i drygt en månad nu. Vi har ett distansförhållande på 18 mil men han har varit här varje helg sen vi blev tillsammans. Vi har det hur bra som helst egentligen, jag kunde nog inte ha fått nån bättre. Han gör allt för mig. När jag berättar om honom för mina vänner så säger dom att han är för bra för att vara sann. Vet inte om det bara är så i början, men iallafall. Sen säger dom att det MÅSTE ju finnas nån hake. Han kan ju tydligen inte bara vara bra. I början såg jag ingen hake men nu gör jag det.. Han har varit ensam hela livet. Jag är alltså hans första flickvän. Pga ensamheten har han inte mått så bra och jag antar att han är i nån omställningsperiod nu då han 3-4 gånger har blivit irriterad, grinig och stängt ute mig. Han vägrar prata, och dom gångerna det vart värst har han sagt att han tycker om mig mindre, inte vill träffa mig på en månad eller så. När detta har gått över efter några timmar eller nästa dag så tar han tillbaka allt. Då älskar han mig över allting annat å längtar efter mig mer än någonsin. Jag kan förstå detta, det kan jag. Han är van vid att vara ensam och att inte längre vara det kan vara jobbigt. Det är jobbigt för mig med. Jag har pratat med honom om detta med. Att det är okej. Nu till det värsta med detta.. När han blir sådär å inte vill prata med mig så ringer han random tjejer istället. Från nätet som han inte träffat i verkligheten. Han pratar med dom i flera timmar men dom pratar tydligen inte om någonting speciellt. Men han vill prata med dom, men inte med mig. "Jag vill vara ifred" brukar han säga men ändå ringer han upp randoms? Han har även jättesvårt att berätta för mig när nått är fel osv. Vet att det är nytt å så men att han inte litar på mig gör sååå ont! Han förstår att det är jobbigt. Han säger att han ska bli bättre. Men jag vill ju att han ska känna sig bekväm å inte tvingad. En tjej skrev till honom när jag kollade en sak i hans mobil. Han satt med å jag får kolla allt i hans telefon. Jag svarade henne å frågade honom vem hon var å han berätta att hon är en kompis å sådär. Kollade vad dom skrivit innan medan jag vänta på hennes svar och då hade dom skrivit lite för några veckor sen, när vi hade vart tillsammans i nästan 2 veckor. Å då fråga hon vad han gjorde å han svara "pratar med en Skotty", "trevligt" skrev hon då men han bara "fast pratar hellre med dig". Vi pratade om detta direkt och han sa att han är dum i huvudet osv men det är inte frågan om det. När dom skrev detta hade han en såndär dålig dag. Jag önskar att han kunde komma till mig när han inte mår bra istället för att vända sig till random tjejer från internet. Är jag löjlig?

Karmatarerskanise
24

Jag hade lagt benen på ryggen om han visat ha så stora problem redan första månaden. Och han dessutom vänder sig till andra!

viktoria91
3

Jag känner en kille som skickar nakenbilder och liknande när han bråkat med den han varit tsm med.

[rumelle]
11

Nej, du är absolut inte löjlig. Han beter sig på ett väldigt respektlöst sätt mot dig. Det är en sak att må dåligt och behöva egentid i perioder, men det är en annan sak stt vända sig till andra när man har en partner som försöker visa sitt stöd. Ta ett ordentligt snack med killen och om han inte bättrar sig så kanske ni båda skulle må bättre av att inte vara ett par. Han verkar ju inte mogen att ta det ansvar som krävs för att ett förhållande ska fungera.

OlgaMaria
1

Jag antar att han lever sitt liv genom nätet och har gjort så under väldigt lång tid. Svårt att bryta med det nu helt plötsligt kanske. Hur gamla är ni? Vet ni vad ni vill? Han måste vara mogen för att vilja satsa på en relation och sluta med annat typ av beteende som kommer i vägen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmetem
10

Jag tycker du ska avsluta det hela. En kille som beter sig sådär efter bara en månad ser inte jag är värd att kämpa för.. Man gör inte så..

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Fizzy
1

Ledsen men för din egen skull lämna honom. Han kommer inte bli bättre snart. Han behöver ta hand om sig själv innan han söker kärleken. Jag kan ibland bli tjurig och blev ofta förr i förhållanden men mitt sätt var att säga att jag behövde vara ifred den dagen och spelade lite spel sen ringde jag upp och bad om ursäkt. Det var så långt jag gick.

May the Gerbils be with you :3

PennyScarlett
3

Alltså…jag är en tjurskalle utan dess like, men jag skulle aldrig få för mig att söka tröst hos andra män. För även om jag är orättvis emot min pojkvän och han till slut inte pratar med mig (för att han helt enkelt inte kommer någonvart med mig) så finns det inget jag hellre vill göra än krypa intill honom och känna HANS värme och kärlek. 

Lämna och hitta någon som uppskattar dig på det sätt du förtjänar istället. Slösa inte mer tid där.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

skotty
0

Jag vill inte lämna honom. Det är hur bra som helst mellan oss annars. Han är hur gullig och bra som helst. Det här har bara hänt några gånger. Men jag pratade med honom inatt och sa att jag kommer gå sönder om han fortsätter såhär. Å han lovade att han ska sluta. Jag vill ju liksom vara den han vänder sig till när han mår dåligt. Vi är 21 å 24 förresten. Förhoppningsvis kommer han hit ikväll så jag kan prata mer med honom. Vill helst inte ta det på telefon. Jag sa till honom också att jag kommer sluta vända mig till honom när jag mår dåligt jag med, för jag vill inte prata med någon som inte kan prata med mig. Å så sa jag att det aldrig kommer funka att ha ett sånt förhållande. Klart han får ha tjejkompisar å så, å att det finns saker han kan prata med dom om som han inte kan prata med mig om. Än iallafall. Men just när han mår så dåligt så vill jag att han vänder sig till mig och ingen annan. Hans mamma eller syster är väl en sak men random tjejer som han själv kallar dom? Nej :(

Karmatarerskanise
12

8 ok. Det är ju upp till dig hur du vill behandlas. Själv skulle jag aldrig acceptera att min så kallade partner sitter ovh skriver att han hellre pratar med en främmande tjej framför mig, till den främmande tjejen. Det visar väldigt tydligt att det är en person som inte har rätt känslor och att han saknar respekt, i min värld.

skotty
0

Han har inte haft tjej tidigare. Han har vart en ensamvarg. Jag vet inte men jag tycker jag måste ge honom en chans att bli bättre. Min familj tycker mer att det är jag som utnyttjar honom å att han är på tok för snäll mot mig. Dom vet ju inte om detta men dom ser ju allt annat. Förra veckan va jag sjuk när han skulle åka hem så kom han upp med frukost på sängen först å sen sa vi hejdå och jag trodde att han åkte hem. Men då kom han tillbaka någon halvtimme senare med rosor, choklad, yoghurt osv. Frukost på sängen får jag varje gång han är här. Han kör mig överallt. Han körde mina systrar 40 mil så dom kunde köpa nya telefoner. Mina kusiner å kusinbarn avgudar honom då han leker med dom hela tiden. Han funkar bra med min familj och jag älskar honom verkligen. Han älskar mig med, alla säger att det syns på honom när han ser på mig. Så jag tänker inte ge upp än.

Karmatarerskanise
2

10 jag visste hur man behandlar andra långt innan mitt första förhållande. Tror inte för fem öre att hans chattande med andra har med det att göra. Det är bra att han är snäll. Det visar dock inte mycket för mig med tanke på hans andra sida. Jag har ett ex dom var allt det du beskrev, bara det att han hade andra i sängen bakom ryggen på mig. Jag hoppas det går bra för dig och att jag har fel om honom. Jag är väldigt negativ mot sådant respektlöst beteende pga erfarenhet.

PennyScarlett
4

#10 fast det är ju inte din familj som ska leva med honom…

skotty
0

Nej det är inte min familj utan jag som ska leva med honom. Det vet jag. Men pga min kultur så är familjen väldigt viktig för mig och det är viktigt att jag är med någon som funkar med dom. Men självklart är det viktigaste att det ska funka mellan oss. Att han skulle ligga med nån bakom min rygg är helt otänkbart. Han är blyg, tillbakadragen. Lider av lite social fobi å sådär. Å jag vet alltid vart jag har honom. Förutom dessa stunder då han vill vara ifred. Vi somnar i telefon tillsammans varje natt. Även dom nätter han har vart irriterad. Då har han ringt, sagt "godnatt älskling" å somnat. Jag får ju även läsa igenom allt han skriver med dom. Otrogen är det sista han skulle vara. Men om det inte blir bättre på det här sättet och ser likadant ut i sommar t.ex så fattar jag ju att jag måste göra nått åt saken - lämna honom. Men måste ju ge honom en chans att ändra sig. Jag är inte heller bra hela tiden. Å jag försöker att bli bättre. Det är ju bra iallafall att vi kan prata om detta och hjälpa varandra bli bättre. Han säger nu att han ska bättra sig. Som sagt, måste ju ge honom en chans. Speciellt när det är så bra på alla andra plan.

Karmatarerskanise
1

13 menade inte att han är otrogen, menade bara att "snäll" inte är samma sak som bra alltid. Ja nu har du sagt hur det ligger till. Nu är det upp till honom att antingen skärpa sig eller fortsätta. Måste bara inflika att det du fått läsa kan vara ett urval. Det tar en sekund att radera en konversation om man vill dölja något. Men är det så lär misstag begås. Sanningen har en förmåga att komma fram till slut. Håller tummarna.

PennyScarlett
0

#13 Det finns ganska många män där ute som din familj skulle kunna gilla lika mycket som dom gillar honom. 

Jag själv har haft några pojkvänner och mamma och pappa har varit ledsna när det tagit slut med dom sista två, men blivit jätteglada för dom tre senaste. Man kan tycka om fler än en vettu.

skotty
0

#15 Klart det finns fler som dom skulle tycka om men jag tänker inte lämna honom å träffa nån annan. Jag menar, gör man slut för en sån här sak så är det onödigt att ens ingå i ett förhållande. Man kan ju inte bara ge upp för att man inser att det inte alltid är bra, att ens partner inte är perfekt. Eller? Visst det är respektlöst av honom att vända sig till andra istället för mig men som sagt. Han måste få chansen att bättra sig. En del har svårt att prata med dom som står en nära och pratar hellre med dom man inte känner eller träffar. Jag tycker det är jättejobbigt att han gör så, ja. Men tanken på att ge upp å lämna honom finns inte. Om annat var dåligt också så kanske. Men nu är allting så jäkla bra. Längtar efter honom så jag spricker snart, haha.

PennyScarlett
2

#16 Nu är alla olika och jag kan enbart utgå ifrån mig själv. 

Är det någonstans jag inte kompromissar med min kille så är det just respekten och tilliten. Jag bryr mig inte om vilka ursäkter där kan finnas eftersom en relation med en respektlös person är skadlig för mig själv och finner jag mig i det så är det enbart ett tecken på att jag inte respekterar eller värderar mig själv tillräckligt högt. Då säger jag hellre "Tack för kaffet. Ring mig när du fått ordning på dig själv.". 

Som de flesta aktiva medlemmarna här vet så har min pojkvän haft problem med droger. Jag tillbringade för tre månader sedan en hel kväll åt att peptalka honom till att komma vidare i livet utan droger. Vi pratade på skype eftersom vi bor ca 100 mil ifrån varandra. Hans kamera fungerade inte så jag såg honom inte. Jag la ner massor med tid och energi på detta, för att sedan få veta att han rökt så mycket att han deckat på soffan. Då hade han bara stunden innan sagt till mig att han knappt rökt alls den dagen. Jag krävde att vi skulle prata dagen efter och att han skulle vara nykter och gjorde då klart för honom att om detta upprepades en enda gång till så är vår relation körd, för sådan respektlöshet är inte acceptabel i min värld. Sitta och röka på medan jag i min kärlek till honom försöker hitta något sätt att få honom att hitta en större mening med livet. 

Han lovade att det inte skulle upprepas. Faktum är att han inte har rört någonting alls sedan det samtalet. Han fick en chans, en varning till förbättring och han tog den. Skulle aldrig ha gett honom flera månader på sig att tabba sig för då knäcker jag min egen självrespekt. 

Men jag hoppas att din kille är så bra som du säger så att han är värd det. Och jag hoppas att du inte förlorar något på det.

Gur4m1
4

Inte läst alla kommentarer som du fått men ville bara säga minatvå tankar om saken: första är att jag själv varit ihop med en kille som hanterade sina problem och våra, på det där viset och det var, precis som du uplever- otroligt sårande!

Inte ens idag, tio år senare kna jag tänka på något som hade gjort det bättre från min sida. Själv har han erkänt för mig nu, när vi är äldre, att han inte visste vad han hade och inte var mogen för en relation, at than behandlat mig som skit.

Även min nuvarande har jag kommit på med at tprata mer intimt med en "främling" över nätet. Men det sa jag ifrån direkt, då jag fann det olämpligt. At tprata med andra är okej men det tenderar att gå överstyr om man har en konflikt? väldigt märkligt iallafall.

Jag skulle lägga benen på ryggen som sagt. MEN…vill man jobba på det och du kan lägga undan känslan av sårad tillit, otillräcklighet och sluta ta på dig skuldne för hans tillkortakommanden, så kan han jobba med detta.

Många har lättare att prata med "randoms" än med den som står dem närmast. Handlar inte om att lita på någon, handlar nog mer om oförmåga att uttrycka sig, tidigare saker som gör att han möjligne är rädd att han ska råka stöta bort dig, såra dig, vara elak eller liknande om han pratar med dig. Han verkar inte kunna hantera konflikter, efterosm han söker sig till andra än till den som konflikten är med.

Han måste sluta lova saker han inte kn hålla och istället jobba med det han har för en förändring- eller så lämnar du honom, och många andra flickvänner lär läna honom efter dig innan han lär sig att det där….det är inte okej.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Wide Awake Dreamer
3

Kan bara hålla med #18 här. Som blyg kille vet jag att det kan vara sjukt svårt att öppna sig för någon i början. Ofta kan det vara så att man kanske inte vill visa sig svag eller så, och som #18 skrev, att man är rädd för att stöta bort någon. Så för att prata om problem så använder man gärna de kanaler man har etablerat sedan tidigare, där man "vet" att man inte riskerar något.

skotty
5

Oj, hittade denna tråden nu.. Nu har det gått ytterligare två månader och allt är hur bra som helst. Han gör inte sådär längre, han pratar inte med dem längre, han vänder sig till mig och sådär😃 Var nog bara nått som var i början

Denna kommentar har tagits bort.