Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 2689 ggr
[Devya]
1

Irritation över "beundrare"

Det finns en kille som jag har känt sedan 2007 och vi har varit helt ok vänner sedan 2010. Vi brukade chatta varje dag och ibland ses men det var otroligt sällan - kanske ett par gånger i året, högst, och vissa år inte alls. Förra året sågs vi många gånger. Förra året i oktober så erkände han att han hade starka känslor för mig. I januari sa han att han älskar mig. Han vet att jag har pojkvän. Han själv har en liten familj men det är slut mellan honom och hans sambo. Nu försöker jag undvika honom så mycket det går. Jag hade under en period ignorerat honom under en vecka och han blev otroligt förbannad på mig, men jag orkade inte med honom. Han skriver jämt hur söt och fin jag är och jag mår bara dåligt av det här. Jag har sagt åt honom att han ska inte kämpa för mig - jag tänker inte dumpa min kille för hans skull. Han har bara svarat med - det ligger inte i min natur att inte kämpa för det jag vill ha. Nu har det gått så långt att jag avskyr varje litet ord han skriver åt mig och kan inte låta bli att himla med ögonen och må dåligt över den uppmärksamhet han ger mig. Jag känner mig som ett riktigt "rövhål" som ens blir irriterad på honom som är min vän. Det tycks dock fungera att visa så lite intresse som möjligt och bara skriva artigt till det han skriver till mig. Men är det normalt att bli så här irriterad över någon som har bekänt sina känslor för en? Eller är jag väldigt onormal? Jag har också haft problem med två andra killar som är mina vänner men som också har fått känslor för mig. Jag blev också irriterade på dem efter en stund. Med den ena är det lite bättre för han skriver inte ofta om det han känner för mig men det börjar bli lite sämre på den fronten för han kommer med kommentarer som: "Jag önskar att du vore min flickvän, istället för hans". Jag är inte sen precis superhot eller flirtig så jag förstår inte varför mina vänner börjar springa efter mig. Jag är en superstor fjant och börjar fundera på om de här personerna är otroligt desperata. Men det är jobbigt att jag blir irriterade på mina vänner. Det är ingen trevlig känsla. Hur blir man av med den här irritationskänslan och hittar tillbaka till den där trevliga stämningen som man var så van vid?=( Jag har pratat med min kille om det hela och han finns där som ett stöd för mig vilket känns jätteskönt. Han tycker att jag borde hålla mig undan från dem allihopa om de inte kan respektera att jag är i ett förhållande. Jag tror att han kan ha rätt.

IdaT
22

Jag skulle också bli irriterad på killarna du beskriver. Inte på grund av känslorna, utan för att dom inte respekterar att du inte är intresserad och att du redan har en partner. Jag tror jag skulle sätta ner foten ordentligt, så tydligt det går. "Jag är inte och kommer inte bli intresserad av dig. Jag älskar min partner och kommer inte lämna honom. Att du inte respekterar detta gör mig irriterad och besviken på dig och det inverkar negativt på vår vänskap. Vill du vara min vän respekterar du mina känslor, kan du inte göra detta vill jag att du lämnar mig ifred." Ungefär så skulle jag försöka säga. Tycker att det är jättedåligt av dom att inte respektera dig och det du känner!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

MsSofieG
5

Du är absolut inte onormal. Jag har varit i samma sits mer än en gång och man blir otroligt irreterad och ibland till och med förbannad när de inte kan respektera ett nej och att man är i ett förhållande. Vissa får bara inte in i huvudet att romantik är extremt obehagligt om inte båda är på samma nivå. 

Jätte bra att din pojkvän också vet om det här och jag skulle vilja säga att han har rätt. Jag har behövt klippa banden med de vännerna som gjort såhär mot mig då de inte tar mig på allvar när man sägaer åt de att de får skärpa sig eller så kommer inte vänskapen funka helt enkelt.

Stå på dig och var stenhård!

[Devya]
3

#1 Jag tror jag måste börja göra det. För jag vet inte hur länge jag kommer att stå ut. Jag speciellt ogillar då de brukar komma och säga: "Han förtjänar inte dig." Jag kan med andra ord inte prata med dem om mitt privatliv längre för det känns som om de skulle försöka vända på saker och ting och få det jag säger om min kille att låta väldigt negativt. Jag skulle inte ens vilja tala med dem om min kille heller då jag vet att det kan såra dem. #2 Det är faktiskt väldigt obehagligt och väldigt jobbigt att gå omkring och känna sig så här irriterad hela tiden. Jag avskyr den där irritationskänslan i maggropen. Jag ska allvarligt fundera på att avsluta min vänskap med den här så kallade vännen. Min kille känner ju inte sig så bekväm med tanken på att den här "vännen" vill kämpa för mig. Jag förstår honom till 100% för han hade nyligen själv råkat ut för något liknande på en fest där en vän till honom hade börjat prata om sin kropp och sina bröst medans de dansade.. Jag är inte bekväm med att han har vänner som försöker förföra honom och med det i åtanke vill jag inte själv ha vänner som försöker kämpa för mig. =/

MsSofieG
0

#3 Låter jättebra och jag tycker defenetivt att du tar rätt beslut. Har man svårt med något brukar man komma till rätsida genom att se det från den andra sidans perspektiv. Tycker du gör det skitbra som ser till att må bättre i slutändan med eller utan dom :)

obstitant
7

Att ha känslor för någon är en sak, och att vid ett tillfälle tala om det för dem, ok. Men att fortsätta "kämpa" när personen tydligt sagt att den inte är intresserad är inte romantiskt eller fint, det är respektlöst och stalker-varning. Det är att säga att mina känslor är viktigare än dina. Mitt behov av att få uttrycka mina känslor smäller högre än det obehag jag får dig att känna när jag gör det. Inte alls kärleksfullt, bara egoistiskt!

[Devya]
4

Jag har just ingen kontakt med den här killen nu för han får mig bara att må illa. Jag kan ju inte ha vänner som får mig att må illa? =/

Gur4m1
2

Finns inget värre än manliga vänner osm missbrukar ens förtroend och vänskap på det där viset :/ Även om de int eheller rår för över sina känslor.. Men jag har iaf en gång för ofta råkat ut för att vänner blivit kär i en och när man nobbar dem så är de inte längre lika bra vänner. Känns som att de bara hänger runt en för att vänta på att man blir singel eller desperat nog för att vända sig till dem -_-

Förstår iallafall din känsla TS, du är inte hemsk som inte vill ha kontakt med din "vän".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Wide Awake Dreamer
0

Ja, som sagt, känslorna kan man ju inte rå för. Men man måste ju respektera en annans persons önskan. Jag blev själv nobbad av en kvinnlig kompis, efter att ha berättat hur jag kände för henne. Men efter det tog jag aldrig upp det mer, trots att hon var singel. Det skulle ha varit väldigt respektlöst från min sida. Jag försökte att inte låta det påverka vår vänskap, men tyvärr var det hon som drog sig undan istället. Jaja…

Men det är förståeligt att du reagerar som du gör TS. Problemet är ju inte att han bekännt sina känslor för dig, utan att han fortsätter att stöta på dig fast du sagt nej.

[Devya]
0

#7 Han tycks inte se det på det sättet tyvärr - alltså att han missbrukar vår vänskap.

Men ja, det känns som om han går och väntar på mig och det känns jobbigt och obehagligt.

#8 Du respekterade din vän då åtminstone. Men kan inte varit kul för dig att hon drog sig undan… Jag kämpa iaf på för att vara hans vän men jag klarade inte av det i slutändan - det blev för mycket.

Wide Awake Dreamer
2

#9 Nej, det var inte kul, men det fanns inte så mycket att göra. Din killkompis däremot, får skylla sig själv om han inte kan spela enligt reglerna.

[Devya]
1

#10 Jag tänker nog bara ignorera honom för tillfället. Jag orkar bara inte ta itu med det eländet just nu.

[Devya]
1

Nu kontaktar han mig alltmer sällan. Säkert också på grund av att han ser mina statusuppdateringar om att jag ska resa hit och dit (han berättade en gång att det gjorde ont att läsa dem för han då föreställde sig att jag var tillsammans med honom).

Det känns skönt att han är i princip ute ur mitt liv just nu. Han bara skrev en gång till mig förra veckan vilket är en stor lättnad. Jag vill inte ha honom i mitt liv längre. Han har varit för påträngande vilket har förstört vår vänskap helt och hållet.

[Vildungen]
0

Vad skönt det måste kännas för dig! :)

Jag är glad för din skull att kontakten har blivit mycket mindre. 
Ingen ska någonsin behöva gå igenom sådant på grund av sina vänner oavsett om de är nära vänner eller inte.