Kbt kostnad?
Jag har blivit rekommenderad att gå till någon kbt-kunnig.
Är det någon som vet hur det funkar som. Måste man först gå till en läkare som ska skriva remiss till kbt? Eller ringer man direkt till någon? Och vad kostar sådan terapi? Betalar man per gång? Och kostar det som ett vanligt läkarbesök? Då kan det ju bli dyrt om man måste gå 10-15 gånger.
Någon som har gått på kbt-behandling som vet?
Är psykologen ansluten till landstinget så gäller högkostnadsskyddet.
/Maria
KBTn som jag gått på privat kostade mig runt 500kronor per gång (1h/gång), vilket jag efter några veckor fick hem en faktura på. Jag kontaktade honom själv, så eftersom det inte var kopplat till landstinget fick jag betala allt själv.
Tror vissa vårdcentraler kan ha ex. kuratorer med KBT-utbildning.
Och psykiatrin såklart, står i kö för att få börja på KBT där just nu. Vad det kostar vet jag dock inte, är under 25 och då är sjukvården gratis i mitt län 🙂
Medarbetare på Social fobi ifokus
För mig, via psykiatrin, kostade varje besök som ett läkarbesök, eller något mindre, minns inte exakt. Men precis som bumbleboo sa så går det på högkostnadsskyddet. Vad det ligger på vet jag däremot inte, men kan det vara ca 1400kr/år som man behöver komma upp i?
Edit: Din andra fråga, jag vet inte exakt hur det går till i olika landsting, antar att det kan se ganska olika ut. Men du behöver med störta sannolikhet en remiss. Inte säker på om du först behöver ha en remiss till psykiatrin och träffa en läkare där (så är det i mitt landsting), eller om det kan gå direkt via en läkare på en vanlig vårdcentral.
Det bästa är om man kan få remiss från exempelvis sin husläkare. Då betalar man vanlig landstingstaxa och det ingår i högkostnadsskyddet.
Att gå privat till psykolog kostar runt tusenlappen/gång i Stockholm, kanske billigare på andra håll eller om man går till en psykoterapeut som inte har psykologutbildning i botten. På orter där det finns psykologutbildning kan man gå i terapi hos studenter på de sista terminerna till låg kostnad.
Så börja med att gå till en läkare och fråga om remiss!
Jag kom in i psykiatrin via BUP, men annars är det nog husläkaren som gäller först för att få högkostnadsskydd. I Skåne i alla fall kostar det 200 kr á 45 min. Sen när man uppnått högkostnadsskyddet är det gratis, såklart. Jag har dessutom fått garanti på 20 ggr.
MEN tänk på att kötiden till att få hjälp kan vara löjligt lång.
JAg fick gå till en på vår vårdcentral, kostade som ett vanligt besök- 150 per gång tror jag det var. Sen gick jag till en psykiatriklinik men den var kopplad till landstinget så där gällde högkostnadsskyddet. Jag behövde ingen remiss eller så, jag kontaktade bara vårdcentralen och sa att jag behöver prata med en psykolog, då fick jag ävlja mellan denna Kbt- man och en kurator.
Så det ser nog olika ut, men försök hitta någon vialandstinget så behöver det inte bli så väldigt dyrt utlsaget på ett år. Lycka till.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Okej tack så mycket för svaren. Jag får kolla upp vad som finns här.