tacka nej till bröllop?
Är det oförsämt eller fel på något sätt att tacka nej till att gå på ett bröllop fastän man inte har något annat för sig vid tillfället för bröllopet?
Det är en jämnårig tjej som ska gifta sig men vi är inte vänner alls och har aldrig varit. Vi råkade gå i samma klass i 9 år i skolan men trots det umgicks vi aldrig under skoltiden heller. Det är 17 år sedan jag sist såg henne nu.
I skolan var hon dryg och otrevlig tyckte jag. Hon hade rika
föräldrar och hon njöt av att skryta över sina högutbildade föräldrar som hade råd arr köpa henne märkeskläder och hon hade väldigt roligt åt att de flesta av mina kläder var köpta på second hand.
Vidare var jag en "tönt" som inte ville prova på att röka när många andra började med det i högstadiet och jag var också en tönt enligt henne som var nykter på alla fester
medan hon (ofta) slutade festandet framåt småtimmarna spyendes inne på någon toalett.
Naturligtvis är hon inte samma barnsliga människa idag. Hon är ju vuxen och säkert trevlig.
Men jag bara vill inte gå på hennes bröllop. Jag går på mina
nära och käras bröllop och det räcker för mig. Det finns bara ett telefonnummer på inbjudningskorten dit man ska höra av sig och meddela om man tackar ja eller nej till inbjudan. Vad är bäst, att
1) Ringa och tacka nej och säga som det är. Jag vill bara inte
2) Ringa och tacka nej och säga att det vore väldigt trevligt men tyvärr ska vi bort (Dra till med en lögn alltså)
3) Tacka ja för brudparets skull. Det är ju deras dag och då ska man ställa upp om man är bjuden.
Undrar varför hon bjudit dig om ni inte umgås? Jag hade sagt att jag inte kunde komma.
2, tycker jag.
Du behöver inte ge någon anledning, bara tacka nej
Som Hera säger, varför har hon bjudit dig om ni inte umgås?
Gör något roligt istället
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺
Det är bara att tacka nej och ja, alternativ två verkar vara det smidigaste sättet.
Det känns ju märkligt att hon bjudit dig överhuvudtaget efter 17 år😮
Jag hade ringt och sagt att jag har tyvärr inte möjlighet att komma men tack för inbjudan.
Du har ingen anledning att tala om varför du inte kan komma tycker jag. Då slipper du dra till med en lögn också.
/Maria
Det känns uppenbart fel för dig att gå, så ring och tacka nej. Du ska inte göra något som känns fel.
Egentligen behöver du inte säga mer än att du inte kommer. Om de får för sig att fråga - vilket ju känns märkligt om ni inte har haft kontakt på många år - så säg att du inte vill, just därför att ni inte känner varandra eller umgås.
Så skulle jag ha gjort 🙂
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Klart du inte ska gå om du inte gillar den som ska gifta sig. Dumt att säga som det är dock och såra i onödan. Du behöver ju heller inte blåljuga. En lätt lögn eller bara låta bli att ge en anledning. Bara säg, tyvärr kan jag inte komma, ni får ha det så hemskt trevligt på er fina dag.
Du behöver inte svara alls, jag hade inte gått och jag hade inte svarat.
/Christine
Nej vi har inte haft någon kontakt sedan vi gick ut högstadiet och jag blev också mycket förvånad när en inbjudan damp ner med posten.
Hon är väl nyfiken att få höra hur livet blivit för mig (nej jag vet inte. Min spekulation bara)
kolla vart numren går på inbjudan, de går säkert till någon festfixare, om så är fallet behöver du ju inte konfronteras av henne när du avböjer.
och sedan att det bara står mitt namn på kortet. OM jag skulle gå så skulle jag aldrig gå utan min sambo.
Eftersom hon bemödat sig med att ta reda på var jag bor så skulle hon tagit reda på att jag inte bor ensam och bjudit honom också tycker jag.

jag skulle tacka nej helt klart om jag var dig..o sen är det bara att välja alternativ 1 eller 2.. eller låta bli att svara alls..om hon frågar om varför du inte hörde av dig (om hon nu skulle göra det ) så kan du säja att du inte fått någon inbjudan
S
Svara ska man göra för att visa hyfs, men du behöver inte förklara varför du inte kommer. Säg bara tack för inbjudan, tyvärr har du inte möjlighet att komma. Du får förmodligen inga frågor (det vore inte så artigt), men får du det kan du bara upprepa att "nej, jag kan inte, tyvärr".
På beskrivningen låter hon som typen som kan tänkas vilja ha ett riktigt stort bröllop med många gäster, kanske därför hon bjuder gamla klasskompisar som hon inte har någon kontakt med? Eller så var skoltiden fantastisk för henne och hon har någon storslagen idé om att klassen ska samlas igen för hennes skull?
Hur som helst så måste man inte alls gå om man inte vill, det är en inbjudan och inte en inkallelseorder. I det här fallet gör det ju inte ens någonting om hon till äventyrs skulle bli sur, eftersom ni ändå inte har någon kontakt.
Om du vill kan du skicka ett gratulationskort eller telegram till bröllopet, men det är inte heller nödvändigt.
Jag hade nog inte svarat alls. Jag finner ingen anledning till att svara.
Det låter lite radikalt att söka upp någon och bjuda in den till sitt bröllop för att få reda på hur den har det nuförtiden.. ^^
Jag tycker det hör till vanlig vett och etikett att lämna svar på inbjudan.
Vilken knepig situation. Jag hade tackat Nej, vad det än är hon vill visa så är de inte värt att köpa kläder till ett bröllop för att se.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Förstår inte varför man själv skulle bete sig ohyfsat och strunta i att svara bara för att man inte förstår varför man blivit inbjuden. En inbjudan är en vänlighet och bör besvaras vänligt, även när man tackar nej.
Jodå naturligtvis ska jag svara men jag hade kanske önskat att kunna svara via mail eller liknande men jag ringer nog och tackar nej. Och frågar dom rakt ut varför så får jag dra till med en lögn att jag är upptagen den dagen.
På skriftlig inbjudan kan du lämna skriftligt svar. Skicka ett kort där du skriver tack för inbjudan men jag har inte möjlighet att närvara.
Kort och enkelt så behöver du inte prata med henne.
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺
Jag skulle aldrig gått, inte bjudit heller. Känns som Ni/Du är mest utfyllnad?
Om jag skulle gifta mig, så vill jag bara ha de närmaste - de som verkligen bryr sig om mig och känner min partner.
Vill man ses efter så många år, oavsett bakgrund så funkar en fika eller återförening med klass/skola bättre.
Tycker absolut att man ska svara.
Jag hade svarat och tackat för inbjudan, men att jag tyvärr inte kan närvara.

Klart att man svarar. Säg att du inte kan bara. Konstigt att du är bjuden så det kan väl inte vara förvånande när du säger nej.
Som en i alla fall relativt nybliven fru så måste jag säga att det är väldigt ohyfsat att inte svara alls. Vi hade flera sådana gäster och då går man och är fundersam på om de inte fått inbjudan, om de har glömt bort att svara osv. I vårat fall var också antalet gäster som tackade ja avgörande för vilken mat vi skulle beställa.
Ett sms är dock helt okej tycker jag. Är det ett mobilnummer så skulle det vara mitt första val.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Fattas det inte en kommentar från Grandpa? Som jag tyckte mig se förut?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Har du svarat än? Är det ett mobilnummer kan du ju skicka ett sms och bara skriva att du inte kommer. Annars, om du hellre vill ringa räcker det att säga att du inte kommer, du måste inte ha någon anledning.
Mvh Linn
Var de massa människor som valde att anmäla hennes inlägg så att det togs bort? Isåfall varför?
Enkelt, tacka nej! Om det är ett mobilnummer kan du bara sms'a "Tack för inbjudan, men jag avböjer."
Jag tycker det är ytterst märkligt att hon skickade en inbjudan, med tanke på er historia och att ni inte hörts på 17år. Känns lite som hon försöker fylla platser med ramdom folk.
jadå jag har ringt och sagt att jag inte kan närvara och det gick jättebra. Jag fick inga följdfrågor om varför.
#29 Perfekt.
Du har gjort precis som man ska tycker jag.
/Maria
29 bra :)
Men jisses, varför kan inte någon svara på min fråga?
Haha, börjar kännas som att ingen vill kännas vid att inlägget försvann, kanske var de någon som tyckte det var ointressant så det togs bort?
men är inte det samma sak som mobbning?
För jag kan du rakt inte minnas att hon var otrevlig i sitt inlägg?
32 Frågor kring moderering tas med fördel per pm så man inte förstör trådar med ot inlägg. För övrigt är det en sak för moderatorerna och inget som vi diskuterar öppet i trådar. Ser inte varför du är så intresserad.
Men jag kan lugna dig med att det inte handlar om mobbing. Vi jobbar inte så på sajten.