Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 1637 ggr
sandriiis
0

Graviditetstest?

Hej, tog ett akut p piller 6 dagar innan min mens skulle komma. Den kom i förrgår, 6 dagar sen. Vet inte säkert om det är mens eller nånting av pillret. Men pillret borde väl inte märkas med tanke på att jag redan passerat ägglossning? Hursomhelst ska jag såklart testa mig. Går det att göra det nu även om jag har vad jag tror är mens eller måste jag vänta? Om så, hur länge?

ChristineL
0

Akut p-piller är det samma sak som dagen efter-piller?

JustMySelf
0

#1 Ja, det är samma sak :)

pernillaa
0

Du kan absolut ta ett test även fast du blöder, men har du mens så är du ju inte gravid. Däremot kan man ju ha genombrottsblödning, alltså som mens trots att du är gravid. Vill du veta borde du isf kunna ta ett test nu.

Att mensen var sen var för att du tog ett akut p-piller. Det dom gör är att skjuta fram din ägglossning och därmed även mensen.

Ha en bra dag! // Pernilla

sandriiis
0

#3 Men har för mig att jag hört någonstans att man ska ta testet en vecka efter att mensen är slut.. Stämmer det?

ChristineL
0

Du kan testa nu, i vanliga fall kan man testa från den dagen mensen är beräknad att komma.

pernillaa
1

Men tror inte det ska spela någon roll. För är du gravid och blöder så är det en genombrottsblödning. Alltså har du isf passerat BIM och du borde kunna testa positivt. Är det däremot mens så är du inte gravid och hinner heller inte bli gravid inom en vecka efter mensen.

Ha en bra dag! // Pernilla

sandriiis
0

Tack för alla svar. Ska testa direkt när jag kommer hem :) tycker ni det räcker att testa nu en gång eller ska jag testa en gång till om några veckor?

ChristineL
0

#7 - För säkerhets skull så testa med första morgonurinen imorgon och sedan om två veckor, följ instruktionerna på förpackningen noga!

Melissa V
0

Ett graviditetstest kan också reagera positivt på mensen i sig, så därför alltid bäst att vänta tills efteråt den är över.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

ChristineL
0

#9 - Det har jag aldrig hört! Skulle vilja se fakta på det

Melissa V
0

Kan ta en sticka själv och visa ;)

sandriiis
0

Men om ingen mens kommer på stickan är det väl inga problem?

Melissa V
0

vet inte hur de funkar faktiskt, läste de nånstans och var tvungen att testa själv. Jag får utslag på både graviditetsticka samt ägglossningssticka. 
Men vet inte vad den reagerar på. Men de är ju bara att testa, sånna stickor kostar väl 2 för 60kr eller nåt sånt på ica så de är ju inte hela världen att testa ett

ChristineL
0

Graviditetstest reagerar på hcg-hormonet som ökar när ägget blir befruktat. En del människor har tillräckligt högt för att grav-test ska kunna ge utslag ändå men att det skulle öka just under mensen har jag svårt att tro, det går inte ihop.

Melissa V
0

säg de till min kropp 😂, vissa hormoner är väldigt lik varann också. Så som man kan se på ÄL test om man är gravid med då testet inte kan göra skillnad på ÄL och Grav. Men sen hur och varför de reagerar på mens vet jag ärligt inte, bara att de gör de på mig, och förmodligen några fler då jag tvivlar starkt jag är ensam i världen

Tina-A
0

Mens i sig ska ju inte ge utslag på graviditetstest. Däremot kan man få positivt på graviditetstest i flera veckor (iaf 1-2 månader) efter ett missfall och i många fall förväxlas ju mens och missfall. Vanlig mens ska inte ge utslag eftersom testen reagerar på hcg, inget som är kopplat med mensen. Får man positivt på gravtest i samband med mens låter det ju troligast som ett tidigt missfall isf.

Ägglossningstest är det många som misstolkar och tror att de är positiva fast de inte är det. Ägglossningstest ger alltså alltid 2 streck, men de är inte positiva för det..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

sandriiis
0

Så du tycker alltså att jag ska vänta med att testa tills efter vad jag tror är mens eller mellanblödning? Isåfall kan jag göra det direkt efter eller ska man vänta lite till? :)

Tina-A
0

#17: När hade du sex? Ta testet ca 3 veckor efter sexet

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

sandriiis
0

#18 De var ca 2 veckor sedan, tror jag.