Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 3589 ggr
MissClue
1

Fått nog av min chef=/

Jag bytte chef för 3 månader sedan och är så besviken och arg just nu. Idag gav han mig en onödig och fräck kommentar angående mina små bröst. En kollega till mig har ganska stora så han tycker det är lämpligt att jämföra oss då och då. Jag berättade för min kollega vad han sagt och bakom min rygg har han tydligen också frågat henne om jag har pojkvän. ja sa hon då och han svarade något som "stackars gubbe höhö". Okey om ngt sånt kan komma från en kollega men en chef? Han tar oss även på rumpan och måste alltid lägga in snuskiga skämt i allt.Han är ung och tycker säkert det är jätteroligt men jag vill hellre ha en proffsig relation ist för vän relation. jag vill gärna klaga men vet inte hur jag kan göra det anonymt..

I love not man the less, but Nature more…

Inkanyezi
19

Byt chef igen. Det där kommer aldrig att bli bra.

nickiee
27

polis anmäl han direkt hade jag gjort

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

lizzplace
21

det går väl o anmäla till diskrimineringsbyrån eller har jag fel? I övrigt tycker jag din chef låter som ett slisk som tror han kan bete sig hur han vill :/

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Tolv12
24

INTE OK, förbjudet det han gör, så skaffa en app med ljudupptagning det finns diskreta sådana och spela in några av hans olagliga kommentarer så att du har bevis som styrker din anmälan. Anmäl honom sedan rakt av. Lycka till och stå på dig, det han gör är inte ok och ska inte behöva hända. Han ska sparkas, inget annat.

[erikam]
23

Hur du än gör med att byta chef eller inte så låt INTE detta gå förbi. Anmäl till polis, anmäl för diskriminering och allt som finns. Kontakta facket, få uppbackning av kollegor och annan chef om det finns. Heja dig, det här är INTE ok!

ChristianK
13

Tufft läge :/ Nu vet jag inte vad du jobbar med, men de flesta kan ju inte bara säga upp sig och börja nån annanstans hur som helst, så gott med jobb finns det inte. Många faktorer som spelar in för dig förstår jag.

Vänd dig i första hand till din fackförening om du är medlem i en.

Annars tycker jag du ska kolla här:

http://www.do.se/sv/Diskriminerad/Arbetslivet/Hur-anmaler-jag/

"Anmälan bör göras snabbt. Det får inte gå för lång tid mellan diskrimineringen eller missgynnandet och anmälan, eftersom ärendet riskerar att preskriberas, det blir för sent för DO att utreda det. 

Det är viktigt att du som upplevt dig diskriminerad eller missgynnad dokumenterar händelserna så fort som möjligt och på andra sätt sparar information som senare kan användas som bevisning i ärendet.

Medlem i facket? 

Om du är medlem i ett fackförbund och vill anmäla en arbetsgivare ska du i första hand vända dig till facket. Enligt lagen har facket rätt att företräda dig i diskrimineringsärenden och i ärenden som rör missgynnande som har samband med föräldraledighet. Anmäler du till DO kommer myndigheten att vidarebefordra din anmälan till facket och avsluta ditt ärende.

Om facket inte företräder dig kan du göra en ny anmälan till DO. Om DO beslutar att utreda din anmälan behöver myndigheten ett skriftligt besked från din fackliga organisation om att den inte kommer att gå vidare med ditt ärende. Bifoga detta besked med din anmälan till DO."

Hoppas rövhålet får det han förtjänar 😉

Melissa V
7

är du medlem i facket så snacka med dem, de är inte första gången tyvärr dom får in sånt men de är duktiga på att lösa det. I alla fall här

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[::Vera::]
1

…Ta honom vänligt i skrevet nästa gång ni ses och fråga honom vilken dimension den har inför de andra..då kanske han fattar hur det känns för dig..hmm… Alternativt, så brukar det finnas personer med tystnadsplikt på alla arbetsplatser, som kanske kan hjälpa dig att ge honom en varning. Kanske finns någon personalhandbok där det kan stå hur man går tillväga, vem man kan kontakta om man blir utsatt på sin arbetsplats. Har för mig att det brukar finnas texter om t ex diskriminering.

Jag skulle också blivit arg. Det där är inte ens en vänrelation i mina ögon. (Jag har inget behov av att vara vän med mina chefer, det brukar funka bäst att vara arbetskollega.)

[Svartkajan]
4

Facket är svar nummer ett, men Herre min je! Knäa fanskapet i nötterna och begär löneförhöjning. Stå på dig och bete dig inte som en dörrmatta. Om en chef ens vågade närma sig mitt akterparti skulle det bli åka av. Grrr

Karmatarerskanise
16

Att kommentera bröst och tafsa på rumpan är sexuella trakasserier.  Prata genast med facket som sagt

Gur4m1
10

Gör ingenting tillbaka mot honom :) Utan stå på dig och anmäl honom, prata med din kollega eftersom hon är ett vittne/med-offer, ni kanske kan göra det tillsammans för jag kan inte tänka mig att man gillar sånt beteende bara för att man är den "attraktivare" i chefens ögon (men ärligt skulle jag tro att han faktiskt var intresserad av dig, killar gillar inte alltid stora bröst men däremot är en del idioter som så att de gärna trycker ner tjejer de attraheras av. så äre).

Det där är inte ens en vänskaplig relation om du frågar mig. Om han ville vara vänskaplig så finns det tusen andra sätt än att kommentera era bröst och taffsa på era kroppar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MissClue
0

Tack för alla svar, känner mig starkare nu för ibland börjar jag tvivla på mig själv med tankar som att jag skulle vara överkänslig. Nu jobbar jag i Norge så jag vet inte vart man vänder sig här. Men vi har en telefonlinje inom företaget som man kan ringa, tror det gäller sådana här ärenden med. Eftersom dom kan skicka ut kontrollanter på arbetsplatsen efter ett samtal så är jag rädd för att bli "påkommen". Borde inte bry mig men jag är en mesig person. Sa till min kollega att jag tänkte sätta dit honom men det tyckte hon var lite överdrivet. Tycker ni jag ska fråga honom om det stämmer det som mig kollega sa att han sagt? Ibland kan hon vrida på historier men det skulle absolut inte förvåna mig om det var sant..uppdaterar när jag tagit mod till mig=)

Karmatarerskanise
8

Det räcker gott och väl att han kommenterat dina bröst till dig och tafsat!

lizzplace
3

#12 http://www.ldo.no/ googlade lite snabbt, läs där. tror det är liknande regler där som i sverige :)

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

nickiee
4

han har gått för långt .bara för att han är chef så ska han ej tro att det går å göra hur som helst med sin personal du ska absolut lägga in om en anmälan .och strunta i din kollega som tycker att du ej ska göra det.för om ingen hände så kan nästa steg bli till att tafsa framifrån istället kanske eller komma å ställa sig bakom å trycka sig emot …

kan säga att på en arbetsplats jag haft så va det en kollega som va intresserad av mej men jag va ej av han . jag sitter/halv ligger  på mitt arbetes bord  å skriver lite papper om vad jag gjort för arbete den dan då kommer han å lutar sig över å trycker sig emot mej men jag slår till han hårt i magen + puttar bort han på engång å säger vad f-n gör du  ..kan säga att han gjorde aldrig mer om det gick lite omväg förbi mej å jag vet att han minns det än idag .om han hade gjort om det igen direkt efter jag slagit han då hade jag anmält han men han gick iväg direkt med smärta i magen ..å glad va jag för det ..men hade det varit chefen då hade det inte räckt med en smäll i magen då hade det blivit polisen

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Leon1973
3

Om jag hade gjort så mot min personal hade jag väntat mig ett samtal från min chef.

Jag kan vara plump och fräck osv, men i min grupp är vi på samma låga nivå med humorn osv, men det betyder inte att jag tar steget och är direkt oförskämd mot någon, det är bara jäkligt fel. Har 3 tjejer och 1 kille som jag har personalansvar för, snart 1 kille till.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

MissClue
6

#14 tack för länken=)

#15 Han har redan tryckt sig bakifrån mot min kollega vid några tillfällen hon stått framåtlutat,samtidigt sagt "oh baby"..Härligt att du sa ifrån och att han reagerade på det!=) Önskar verkligen jag var lika tuff, men jag blir ganska ställd då såna saker händer och så tar det en bra stund innan jag blir riktigt arg över det..men jag jobbar på det.

Pratade med lillchefen över honom idag och hon såg ganska allvarligt på kommentarerna som han hade gett. Hon gav mig alternativ att antingen prata med honom själv mest för min egen självkänslas skull.aternativ två skulle hon prata med storchefen och hon visste att detta skulle hon reagera starkt på. Jag valde alternativ ett, ska prata med honom och blir det inte bättre så skulle jag komma till henne direkt så går hon till storchefen=)

Sarah
5

Bra att du tagit tag i det, även om jag tycker att du skulle gå till storchefen så att de ser mönstret. Det din chef håller på med är sexuella trakasserier och det är så jävla illa!

Leon1973
2

Vi hade en kille på jobb som var jäkligt obehaglig mot en kollega till mig, vi såg chattkonversationen som han hade skickat på MC Communicator (Lync), hon tyckte det var obehagligt och sa ifrån varpå han blev stött av att bli nobbad men han insåg nog att det var en "red light" situation och slutade.

TS, Bra att du valde att ta det själv, men först att ha snackat med "lillchefen" så att han eller hon känner till problemet om något skulle hända.

Inkanyezi
5

Det är nog rätt viktigt att ta det med dem som är högre i hierarkin, eftersom det där beteendet inte alls funkar för en arbetsledare. Det skadar verksamheten att ha en chef som beter sig så.

Förutom att det kränker dem som drabbas.

[Linus123]
2

Jag säger som alla andra. Anmäl honom till diskriminerinsnämnden.

Leon1973
0

#21 ??

Alla andra har inte sagt detta…

Zandrama
5

Gå till HR så fort som möjligt och berätta!
De har tystnadsplikt och påtala att du anser detta som sexuella trakasserier!
Då ska du nog få se att de får eld i röven och ser till att antingen ta ett allvarligt snack med honom så att han slutar upp med att bete sig på det här viset, eller så ersätter de honom med någon annan ;)

Sexuella trakasserier är inget något företag vill bli beskyllt med, så det brukar ofta få dem att göra något åt saken

//Belinda aka Zandrama

Cazzos
0

Följer! Jag hoppas att det löser sig! Du har fått jättebra svar 🙂