Finnar..
För mig går det i perioder, ibland har jag rätt mycket, och ibland har jag inte mycket alls. Oavsett om jag har mycket eller lite finnar så påverkar det mig enormt. Inte bara det att mitt självförtroende är i botten, det känns som att hela mitt liv kretsar kring det. Det känns liksom som om jag är "mindre människa". Som att folk ser mig på ett annat sätt. Enbart med tanke på hur världen idag ser ut.
Jag personligen bryr mig inte ett skvatt, om en annan människa har det. Vissa människor "passar" nästan i det. Jag undrar hur andra tänker, om ens eget utseende när det gäller finnar. Bryr du dig om andras finnar, påverkar det MYCKET om hur du ser en annan människa? (Ja, jag tänker på utseendet nu). Nu har jag säkert rört ihop det här till en salig röra men.. Jag undrar, finns det något jag själv kan göra, för att minska mitt tänkande på mitt egna utseende, och förbättra min karisma gent emot tjejer och öka självförtroendet.
//en ensamt hopplös kille
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Jag hade massor av finnar när jag var tonåring. Tyckte det var jättejobbigt då men det var nog mest jag som var självkritisk.
Nu kan en och annan finne poppa upp ibland men det är sällsynt.
Jag gissar att du är rätt ung och finnarna kommer avta med åren
Jag fick helt plötsligt en massa finnar på hösten och det förstörde mitt självförtroende helt och hållet. Jag mådde så dåligt att jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Jag valde ofta att stanna hemma istället för att gå ut just på grund av finnarna.
Själv bryr jag ju inte mig om andra har finnar så jag vet inte varför jag ska haka upp mig så pass mycket. Jag blir nästan bara glad om jag ser någon annan ha finnar - inte bara jag som har haft problemet - andas ut.
Just nu har mina finnar försvunnit och jag njuter varje sekund. Men som sagt - jag bryr mig inte om andra har finnar.
#1 Jag har aldrig haft mycket finnar - inte ens i tonåren men plötsligt förra året så fick jag en massa finnar och jag har ännu idag ingen aning om varför. Då närmar jag mig 30. Så man kan få finnar även då man är äldre, tyvärr.
Känner mig fruktansvärt gammal haha. Men jag är 21, så ung ung är jag inte 😂
HAr för mig att finnar ibland kan vara en allergisk reaktion, så det kan ju vara en ide att kolla upp det?
#2. Är enig i dig. Ser jag en annan människa så tänker jag bara "puh" jag är inte ensam om det. Fast, det visste man ju redan men ändå..
#4. Det var första gången jag hörde att det kan bero på en allergisk reaktion. Låter skumt men.. Det kan stämma.
Det här med finnar kan verkligen ta på ens självkänsla, hade en hel del finnar under tonåren, trodde att när jag blev vuxen så skulle det växa bort.
Jag är 35 år nu och det var inte förens för ca två år sen när jag slutade äta socker och drog ned på all andra källor för kolhydrater som jag blev mer eller mindre fri från finnar, de blossar upp ibland under mensen och jag kan få en eller två, emot innan då jag alltid hade några i ansiktet och på andra ställen på kroppen.
Så mitt råd är att se över vad man äter, kan vara så att det hjälper.
#6. Äter nästan aldrig socker, håller mig undan allt sådant som kan vara "källor till oren hy" osv, visst går det inte att undvika allt men ändå.
#6 Hur är det med andra källor till kolhydrater?
Jag äter till exempel aldrig bröd, pasta, potatis eller ris heller.
#8. Ja, alltså.. Pasta äter jag ju, men ris och potatis och bröd not so much.
Jag har aldrig haft mycket finnar visst kan jag ha en lite då och då men aldrig haft problem med det. Men samtidigt så tänker jag inte alls på om andra har finnar eller inte. Tror jag har något fel på synen 😂Nej men skämt och sido, du kan ha hela ansiktet och kroppen full med finnar det är ändå inget jag lägger märke till ^^
Ah, jag kan ju också nämna att min kille har en MASSA finnar på ryggen men inget jag bryr mig om alls.
Kanske lite mycket att gå så långt, att utesluta allt, men för mig var det värt det att sluta äta allt sånt, så bla mina finnar nästan försvann och jag mår så mycket bättre överlag, du kan ju alltid prova ett par månader och se om det gör någon skillnad? :)
Jag förstår att du tappar självförtroendet, men en person som inte ser längre än så, inte ser dig och uppskattar dig för vem du är på insidan också, är inte mycket att bry sig om, om den bara avfärdar vem du är som person bara för den sakens skull.
Du verkar vara en fin, känslig kille, som bryr sig om andra, det så du känns som person när jag läst det du skrivit i olika trådar, så glöm inte det och låt det här stå i vägen för dig själv i möten med människor, ibland är man sin egen värsta fiende som hindrar en från att må bra och vara nöjd med den man är.
#10. Fel på synen, haha tänk om det vore så väl! ;)
#11. Jo, men för mig så är inte ryggen ett problem.. Det är just i detta anseendet ansiktet jag tänker på.
#12. Vill inget ont om någon, men när man ständigt blir påmind om alla negativa effekter detta med finnar har, då blir man tillslut inte så snäll och rar mot alla, kanske inte att någon direkt gör något sorts påhopp på dig. Men man känner ju av att man bli bortvald av folk.
Du kan också pröva att utesluta mjölkprodukter och se om det hjälper. För mig är mjölkpulver värst!
Jag blev av med mina finnar på LCHF-kost, men innan det lyckades jag hålla finnarna borta om jag åt mjölkfritt.
MSM är ett kosttillskott som brukar hjälpa mot finnar.
Här är ett par tips till tvätt och smörj : http://www.akneakuten.se/akneprogrammet/hudvardsprogrammet/
Men åter till din fråga. Ofta tänker jag inte på det när folk har mycket finnar. Det kan liksom vara mer uppseendeväckande när någon har en eller två finnar, men när någon har mycket finnar smälter det liksom in i helhetsintrycket och man tänker inte på det så mycket.
Tänk på dig själv som att du betraktar någon annan utifrån. Hur tycker du att den personen ska tänka om sig själv och agera? Säkert tycker du att denna person förtjänar att tro på sig själv och agera med självförtroende. Och om du kan unna denna person detta, så gör också så du! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#14. Har försökt det också, men har inte märkt någon skillnad. Både med mycket mjölkprodukter, eller inga alls faktiskt.
Innan jag träffade min sambo för ca 4 år sen så sa jag alltid till mina vänner att jag aldrig i hela mitt liv skulle bli tillsammans med en kille som har mycket finnar. Jag va väldigt väldigt ytlig då.
Sen träffade jag min sambo, som hade hela ansiktet fullt me finnar. Föll pladask för han. Och nu har vi vart ett par i 4 år och är förlovade :). Skäms över att jag kunde säga en sån sak. Men ung o dum var man.
Idag har han knappt finnar men har ärr från dom i ansiktet. På ryggen för han en del, och då ska ja va där o klämma 😎..
När jag gick i åttonde klass så var det en kille i parallel klass som hade så otroligt mycket finnar, hela hans ansikte var rött pga de. Och jag minns hur alla i hans klass retade honom hela dagarna. Jag minns även att jag fråga hur han mådde när vi stod vid skåpen. "inte bra, att finnar kan förstöra ens liv.." sen gick han.
1 år senare tog han sitt liv. Har aldrig vart med om någon som mobbats så mycket för lite finnar. Otroligt..
Finnar får alla, de kommer o de går. Det mest naturliga som finns!
#16. Sorgligt.. Visst är det något av de mest naturliga som finns.. Men varför gör alla en så stor sak av det? I really don't get it..
Finnar gör inte en människas personlighet.
Jag blir inte kär i finnar hos en människa, jag blir kär i personligheten.
Är personligheten fin så blir människan väldigt vacker.
Är personligheten ful så blir människan väldigt ful.
Då kvittar det hur hyn ser ut.
Jag var tillsammans med en kille som, i mina ögon, var väldigt vacker i början. Fina linjer i ansiktet, fina läppar och helt OK hy. Han var vacker och jag kunde bara stirra på honom och studera hans linjer i ansiktet.
Den dag jag fick se hans sanna inre, ca 5 månader efteråt, så vart han riktigt ful och jag ville inte ens se på honom. Han vart en ful människa för hans inre var rutten. Och idag, 3 månader efter uppbrottet, när jag ser bilder på han så ser jag bara fulhet och besvikelse. Han är inte längre attraktiv till det yttre för hans insida är så fult.
Idag träffar jag en kille som är så långt ifrån sådant utseende jag faller för vanligtvis. Allt jag faller för hos någon har inte han, utseendemässigt alltså. Och han har stora finnar (men det har jag också, inte stora men jag har en känslig hy som reagerar på minsta lilla stress eller dålig mat.. så vem är jag att döma?).
Men vill man leva livet med ett snyggt utseende eller ett snyggt inre? Vill man bli kär i ett snyggt utseende eller ett snyggt inre? Världens sexigaste och snyggaste man/kvinna kan vara världens fulaste människa till personligheten. Medan den person som är mindre snygg och sexig är den som kan få dig att må så sjukt bra.
Så nej, finnar bryr jag mig inte om längre… eller jag arbetar på det än :) Jag kommer långt! Det är svårt att lägga om sitt tankesätt!
Men man ska falla för en människas insida, för ens insida får ens utsida att skina!
#18. Indeed. Även dig är jag enig i tankesättet med. Faller man för insidan, eller utsidan? Visst, i många fall är det utsidan man faller för, men det är insidan man lär sig älska.
Jag kanske verkar vara en kille som söker uppmärksamhet med några av mina trådar. Men jag vill bara klargöra att så är inte fallet. Jag önskar bara få era tankar och värderingar på saker och ting. För alla ni som finns här inne är så otroligt bra. Ni känner mig inte, men ni vill er medmänniska bra. Det är en fantastisk egenskap ni alla delar. Tackar för det! 🌺
#19 Glad att kunna komma till hjälp ❤️
Men nu ska vi deppa!
Och det har med sport att göra.. ;)
Vet du vad lite finnar är inte hela världen. I din ålder hade jag en hel del finnar, i min nuvarande ålder, så har jag istället mängder med bölder, men jag inser att det finns så oerhört mycket viktigare saker i livet. Om någon skulle undvika mig på grund av det, tja det är bara märkligt. Jag skulle aldrig göra så mot en kille.
Man är aldrig någonsin perfekt..och tja du kan ju försöka se det som att du med din "feta" hy kommer att få mindre rynkor en dag:)
Haha, rynkor, vi behöver inte gå iväg i tiden så långt ännu 😂