Hon är asexuell
Har lärt känna en tjej på ett uteställe och vi har välväl
träffats 8-9 gånger ca sen dess. Vi har gått på bio, käkat, fikat och lite sådant. Vi har inte haft sex. Hon är väldigt trevlig och social. Jag har även träffat en av hennes bästa väninnor då väninnan kom hem till henne när vi såg film där en kväll.
Efter vi träffats några gånger har hon berättat att hon är asexuell och jag kan välväl
säga att jag inte visste riktigt vad det innebar men hon har ingen sexlust säger hon. Och att det föds man med. Asexuell är inget man blir utan föds med.
Jag ville inte fråga så mycket då jag inte vill verka sexfixerad utan jag har mest läst på nätet.
Men jag undrar om ni här vet:
1. Kan verkligen en asexuell person aldrig under hela sin livstid känna sexuell lust?
2. Kan inte en som är asexuell söka hjälp om personen själv vill få sexlust eller är det bara som det är att det är medfött och omöjligt att få sexlust för den asexuella personen?
Jag har ju själv inte så hög sexlust. Jag behöver inte alls sex varje vecka eller ens varje månad men att aldrig ha sex vet jag inte direkt.
*vill bara följa tråden*
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
1. Ja. Det romantiseras ofta som "det kommer när man träffar den rätta" men det är oftast total BS (och gör dem demisexuell inte asexuell). Om hon inte känner sexlust och identifierar sig som Asexuell kommer hon förmodligen inte plötsligt ändra sin sexualitet eller "upptäcka" en ny sexualitet, så om du vill seriöst vara med henne så är det något att respektera och inte ha "hopp" uppe om just detta.
2. Det är medfött. Det du säger är ungefär lika dant som "kan inte en lesbisk kvinna söka hjälp så de kan bli attraherad av en man", så nej inte om du inte vill skicka henne till något religiöst kamp där man "botar" sexualiteter vilket ändå är helt BS.
Grejen är att det är inte att hon "inte har sexlust", utan det är att hon inte är attraherad av varken Kvinnor eller män. Det kan inte bara ändras av vilja utan det är som det är…
Tycker ni får seriöst prata om detta, om hon känner att hon aldrig någonsin kommer vilja prova eller närvara (man behöver ju inte röra den andres könsorgan för att deltaga t.ex. det finns mycket sätt man kan kompromissa om så länge båda är helt ok med det) så är det bara någonting man kommer få respektera om man är seriös med personen 🙂 Hon ska ju också respektera DIN sexualitet så kompromisser som gör båda glada är viktiga och det kommer endast komma fram genom diskussion!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Tass:0
2 Assexuella personer kan visst känna attraktion. De är helt enkelt inte intresserade av sex i någon som helst form. Attraktion är en annan sak.
Ts är man assexuell så är man. Det är inget man kan prata bort.
#4 Asexuell = Ej sexuellt attraherad mot hen.
Asexualitet har ingenting med att göra om man gillar/vill ha sex eller inte, hur sexuellt aktiv man är, etc. Det är helt enkelt att man inte känner sexuell attraktion för hen. Många asexuella vill ha sex, intresserade av sex, fascinerade, etc.
Jag t.ex. älskar att ha sex med min flickvän, även om jag själv inte är attraherad eller blir "upphetsad" eller dylikt av varken henne eller någon annan i hela mitt liv. Man behöver inte vara ointresserad av sex alls bara för man inte känner någon sexuell attraktion.
Att inte ha sexlust eller vara "sex repulsed" är en individuell grej som kan finnas hos asexuella, straight, gay, bi, pan, demi, etc. Det förekommer bara mycket mer ofta hos asexuella då vi inte har sexuell attraktion mot hen vilket ofta gör att intresset inte finns men är absolut inte NÖDVÄNDIGT för att vara asexuell.
Om du menar attraktion som att gilla hur någon ser ut/dras mot någon/gilla någon mentalt är DET en helt annan sak 🤪 Jag pratar om sexualitet och sex så menade jag så klart sexuell attraktion.
#1 Vad betyder BS?
Hm men jag tror inte jag förstår ändå hur du menar i #5. Du skriver:
"Asexualitet har ingenting med att göra om man gillar/vill ha sex eller inte, hur sexuellt aktivaktiv
man är, etc."
Asexualitet trodde jag i allra högsta grad hade med att göra om man gillar sex eller inte. Den härhär
tjejen säger ju att hon är totalt ointresserad av sex, dvs är asexuell.
Vidare säger hon att hon blir kär i endast killar/män så det kvittar verkligen inte för henne om hon lever med en kvinna eller en man för hon blir kär i män och kan endast tänka sig kompisrelationer med kvinnorkvinnor
.
Sedan så är hon inte heller oskuld säger hon. Hon har haft några förhållanden med män och hon har haft sex med dem allaalla
men det har alltid varit bara för hans skull. För husfridens skull. För att hon älskat personerna. För att de inte ska lämna henne.
Men förr eller senare har det slutat med att dessa killar/män ändå har lämnat henne säger hon. För ingen vill väl fortsättafortsätta
ha sex med en person som bara ligger och väntar på att han ska bli klar. Och det är just så hon gör varje gång hon har sex säger hon. Ligger och väntarväntar
på att det ska vara över för denna gång
Låter närapå EXAKT som jag. Blir kär i endast män men aldrig kåt varken när jag är ensam eller tillsammns med någon. Jag saknar helt enkelt sexlust. I början är många förstående och säger att det är ok men det slutar med att jag får ställa upp på sex för husfridens skull och för att inte bli lämnad. Men nu har jag bestämt mig att aldrig nånsin mer ha sex om jag inte vill. Jag mår bara dåligt sedan av att ställa upp gång på gång.
(tillägg till #8)
Skulle vilja råda ts till att om du inte är ok med att leva utan sex att avsluta det som ni påbörjat. Är hon som jag så kommer hon bara känna sig pressad att ställa upp på något hon inte vill.
Alternativt prata om öppet förhållande. Det är vad jag själv söker just nu. En man som kan tänka sig ha sex med andra samtidigt som han är okej med att jag inte vill ha sex. Men jag vill hans kärlek ska vara tillägnad mig. Bara dela sex med andra inte bli kär i andra som polymorösa.
#6 - BS = Bullshit
#7 Jag tycker du bör läsa igenom hela sidan jag länkade dig!
Asexuell = Ej sexuellt attraherad av alla kön
Homosexuell = Sexuellt attraherad av samma kön
Straight = Sexuellt attraherad av motsatt kön
Bisexuell = Sexuellt attraherad av båda kön
Ser du ett mönster? SEXUALITET är vad du är sexuellt attraherad av. Att hon ej har sexlust eller inte vill ha sex är sedan en individuell grej som finns väldigt ofta hos asexuella, men är inte nödvändigt för att vara asexuell alls då alla asexuella väljer inte calibat pga sin asexualitet.
cel·i·bate
[sel-uh-bit, -beyt] Show IPA noun
1. a person who abstains from sexual relations.
Det finns många fler anledningar man kan vara intresserad av sex utöver sexuell attraktion. Jag själv älskar sex för känslorna och hur nära man är till personen man älskar, vilket har ingenting med sexuell attraktion att göra då jag inte har någon sexuell reaktion i kroppen under det så som min partner. Man måste inte tycka sex är äckligt eller onödigt bara för att man inte känner sexuell attraktion. Därför finns det gott om asexuella människor som INTE väljer calibat, precis som det finns väldigt många asexuella som väljer calibat, det är individuellt och är inte vad utgör om man är asexuell eller inte.
Om hon är endast "asexuell" eftersom hon inte har lust för sex men ändå blir sexuellt attraherad så är hon straight och utför calibat. Om hon inte blir sexuellt attraherad av någon och inte har lust för sex är hon asexuell som utför calibat.
Sedan är vem hon är MENTALT för är en helt annan sak, det är en romantisk läggning och inte sexuell. Man kan vara aromantisk (ej kär i något kön), homoromantisk (endast kär i samma kön), heteroromantisk (endast kär i motsatt kön), etc. Det skulle betyda att hon är asexuell och heteroromantisk om hon ej känner sexuell attraktion men kan endast bli kär i män.
T.ex. en heterosexuell kvinna som är biromantisk kan endast bli sexuellt attraherad av män, men kan bli kär i Kvinnor också. Det är två olika saker.
Tycker du bör ta eget initiativ! Läs! Sök! Att bara fråga på ett forum kommer ju inte betyda att du får all utskrivet för dig utan du får ta lite eget initiativ och söka om detta om du är seriös med tjejen.
11 De assexuell jag känner saknar sexlust helt. Sex är ointressant.
Men de kan fortfarande vara kära.
#12 Snälla läs igenom mitt inlägg, jag pratade om romantisk läggning mot slutet, det betyder bara att de ej är aromantiska och utför calibat.
Bara för att DE inte har lust för sex så betyder inte det att ALLA måste vara så utan det är bara vanligt, alla asexuella utför inte calibat och tankesättet att asexuella inte får gilla sex är väldigt skadligt mot de som inte utför calibat. Har själv haft problem med partner som känner sig som en våldtagare pga. detta så snälla läs på innan ni säger sådana saker och skapar stereotyper.
EDIT* Wiki är ju en dålig källa men det finns en lista på olika romantiska läggningar här.
13 jag har läst på.
#14 Vänligen sluta säga att sexualitet har att göra om man vill/inte vill eller är intresserade av att ha sex då, så asexuella människor som gillar sex pga. andra anledningar än sexuell attraktion inte behöver känna sig som skit eftersom partnern mår dåligt pga. dessa stereotyper samt bli kallade "lögnare", etc och bli trakasserade pga deras egna individuella val i sin sexualitet. Om du läser HELA mitt inlägg i #11 så pratade jag om och besvarade allt du sa i #12.
För övrigt, här är en hemsida som besvarar de flesta av dina frågor, både om vad asexualitet är och gällande din flickvän.
EDIT* Detta är också en bra sida.
Ingen här känner henne så ingen vet hur hon känner sig, om hon är sexuellt attraherad eller inte, etc. Du får helt enkelt diskutera dessa sakerna med henne istället för att fråga främlingar, då hon känner sig själv bäst! (fråga henne om hon kan bota sin sexualitet däremot är inte rekommenderat)
#16 Jaha då ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag startade denna tråd och att jag "frågar främlingar"
Naturligtvis pratar jag med henne också! Du hade bara kunnat struntat i att läsa tråden eftersom du tycks reta dig på att jag frågar saker. på ett öppet forum.
Till er andra: Tack så mycket för svaren.
#17 Jag har gett dig mycket information, och jag menade att utöver detta går det inte direkt att hjälpa dig mer då ingen här känner henne. HON känner sig själv, alltså för att besvara frågor om HENNE som INDIVID över HENNES sexualitet så får du fråga dessa frågor till henne, istället för främlingar.
Jag har gett dig länkar till bra hemsidor med mer info över asexualitet överlag, och efter du har lärt dig detta så kommer det ner till henne som individ, dvs kan inte främlingar hjälpa utöver det utan det kommer ner till henne.
#17 Det var inte särskilt trevligt sagt😡 Kigon har gett en massa bra information och råd och du bara kastar bort det, försök vara lite tacksam.
Jag har en liten frågan ang asexualitet, vill inte ha ett långt svar då jag inte kan läsa långa med. Min fråga är: Kan man tycka som asexuell att köns organ är något man helst vill slippa se?
#20 Ja, det kan man. Sök upp "sex repulsed" då att inte vilja ha något att göra med könsorgan osv är ofta det (inte alltid, men ofta)! Det är ganska vanligt hos asexuella så det är fullt normalt 🙂
#21 TACK! Gud vad skönt att veta, trodde att det kanske inte ingick i asexualiteten :) Har nämligen tänkt under ett par år hur min sexuella läggning faktiskt är