Nätdejting eller ej
Om nätdejting inte är något för en, vad ska man pröva då?
Att det ska vara så svårt att träffa någon!
Tex på gymmet, mataffären, på promenaden.
Man måste våga ta kontakten.
Håller med Hera: Du måste våga ta kontakt! Om du vill ha lite "träning" innan eller bara pröva din lycka, sök dig till en matlagnings-/språkkurs så blir det lite lättare till en början då man automatiskt pratar med de som går där :)
Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!
mm föreningsliv är ett sätt. Om inte annat är det ett sätt att utöka sitt kontaktnät och skaffa vänner- och genom det öppnas möjligheter som utekvällar, bekantas vänner osv- där din tilltänkta kan finnas.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag ser det som två olika steg som ska till. Det första är att träffa mycket folk. Inte specifikt träffa någon för att dejta, utan bara träffa väldigt många människor, där det såklart gärna får finnas singlar i lämplig ålder.
Nästa steg kommer när man väl träffat på någon lämplig kandidat och vad man gör då. Om det brukar skita sig på det stadiet är det en bra idé att fundera över om det är något man skulle behöva göra annorlunda.
Tack för alla som har skrivit och alla tips ni hade att komma med!
#2 Humbugg
Det lät som ett bra förslag, ska jag titta närmare på! Tack :)
#4 Obstitant
Ja jag har börjat att träffa lite människor, men de umgås mest på krogen, och jag trivs inte helt i den miljön tyvärr.
#5 jag trivs int eheller på krogen men man kan följa med utan att dricka, och på det sättet träffa nya människor. all kontakt kan ju leda vidare till annan kontakt- andra sammanhang. Att åka ut med en båt, vandra, hyra stuga i fjällen :P Kroghäng är bara en del av allt umgänge man gör om man har ett ugmgänge.
Lite som när man som ickerökare upptäcker att allt sker vid rökrutan ;) Jag började gå ut och ta lite "frisk luft" i samma veva som många gikc ut för att röka och då blev det mer naturligt att även komma vissa lite närmre, eller höra saker man annars inte skulle veta om man suttit kvar inne med tekoppen. Både skitsnack (som är mindre intressant) men också chans att planera att ses, osv.
Nu menar jag inte att man ska tvinga sig ut till rökrutan, bara mer att medlite ont kommer det ändå oftast lite gott också. Kroghäng i sig kanske man kan se mer som ett medel att ta sig dit man vill än som nöjet i sig själv.
Gör som jag börja konversera med folk överallt.. på tåg, bussar, i kön i matbutiken.. du lär få respons för att du är socialt öppen som vågar ställa frågor.
Vad har du för krav? För att vara helt ärlig så är min åsikt att många har lite högre krav än de borde. De flesta Kvinnor som är 4 av 10 eller mer har fått för sig att den enda de kan träffa är någon som är 25-35 år, äger minst två sportbilar, har hus, inga barn, en lysande karriär, kropp som beckham och ansikte som stenmark samt är romantisk som don juan. Med det sagt, att träffa någon är inte svårt. Att träffa någon man klickar omedelbart med första 2 minuterna är i princip omöjligt däremot. Det kräver ett par dejter för att se om det funkar för båda kommer vara i fasen där man inte riktigt är sig själv i början.
En kvinna som skulle skicka mig en sån bild skulle ju få ett frieri samma sekund, men vem vågar det första dejten?
#8 allt var bara "bla bla bla" angående Kvinnor och deras krav (4 av 10+ snackar vi betygssystem eller att 4 av 10tyckersi eller så?) men du får ett plus för bilden för den var grym! Men angående din bild av nätdejtande Kvinnor så undrar jag ibland om vi ens bor på samma planet, garanterat inte i samma land…. 🤪Där jag kommer från är de flesta nätdejtande kvinnorna glada om mannen har en fungerande….."slang" och har RÅD att åka upp/ner och hälsa på. Har han ett loppätet hus i någon liten håla, som han fortf har skulder upp till öronen- är det en bonus. Att en man över 25 är något att ha OCH inte har barn räknar nästan ingen med ;) Sen kan man alltid önska sig saker…
Om Kvinnor har för höga krav… detsamma gäller männen. Vet inte hur ofta jag fått höra historien om den "jättesnälla" men skitfula/dryga/självömkande killen som "aldrig kan få någont" Men precis dumpat en hög med tjejer för de var helt enkelt inte snygga nog (inte som Jessica Alba eller Salma Hayek bla bla bla). Män och Kvinnor med för höga krav går man bara förbi, och för att hålla sig själv på lagom nivå så ska man fråga sig om man förväntar sig att dejta "Patric Swayze"- Skulle JAG dejta mig själv om jag var Swayze?". Typ… Keep it on the ground.
Skulle påstå att folk oftare har för LÅGA krav. Sen kan man få lite storhetsvansinne. "Wow om en sån därsuperfin kille dejtade mig och vill fortsätta- vad mer finns runt hörnet om jag fortsätter?" :D
"dejt-beroende"
8 Du skriver dina åsikter som om de vore fakta. Har du gjort en stor undersökning bland sveriges nätdejtande Kvinnor?
Tror vi alla kan svaret på det eftersom det du skriver inte stämmer överens med sanningen.
Och jag hävdar att man kan klicka de första två minuterna. Det hände mug med sambon.
8# Men bara för att TS har svårt att hitta någon så betyder inte det att hon har alla de där kraven så textar ner. Hon kanske helt enkelt är blyg? Det låter för mig som en rimligare förklaring än hela harangen du skrev!
men jag tror visst att det kan klicka på två minuter, jag tror däremot inte att man kan bli kär på två minuter.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag har blivit varnad för att hålla på med nätdejting eftersom jag har råkat ut för en del ganska jobbiga saker.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Jag har nätdejtat i tre år. Är väl tyvärr lite kräsen. Men till slut sa det klick :)
För mig som typ aldrig är ute på krogen var det ett trevligt alternativ och jag har även fått en hel del vänner :)
om du har någon/ra hobby intressen så försök via såna ställen eller typ gå på ett café ,sköna promenader där det finns folk i rörelse å .å träffas på krogen är inte så bra ställe å rekommendera ..lycka till
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
#14 Nä, krogen är rena rama köttmarknaden!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Dejting är som lotteri, man måste chansa och satsa för att kunna vinna. Jag har träffat flera genom föreningsliv och utbildning (skola/kurser) men också via träning och vänners vänner. Jag har träffat killar via nätet men flera har stannat som vänner.
#10 ja för du skriver alltid som dina åsikter är ödmjuka, önskar jag kunde bli lite mer som dig 🤪
Tycker nog krogen är mindre köttmarknad än nätdejting fast kanske bara jag som drar åt mig den typen av Kvinnor möjligen. Det har säkert med faktumet att jag själv är ganska passiv på sådana sidor istället för att masspamma till allt och alla. Hur som, testa ny hobbys via föreningar. Finns ju oftast prova-på lektioner för det mesta. Rekommenderar bågskytte ;) Annars, målning, krukmakeri eller annat skoj som går att prata om direkt till en person du finner intressant. Det är lättare att säga att någon gjort något fint än att den är fin oftast.
Jag går emot stormen och håller med Roamer. Det stora bekymret med nätdejting är att folk på dessa sidor i regel behandlar internetdejtingen som om det handlade om att köpa något över internet, där man redan har en checklista över vilka krav varan ska uppfylla.
Sedan är konkurrensen på en dejtingsida redan skev från början, det brukar vara ungefär 70 procent killar på 30 procent tjejer (på vissa sidor pratar vi till och med om 90 procent killar och 10 procent tjejer), detta innebär att tjejerna kan välja och vraka medan killarna oftast får det svårt, detta gör dessutom att tjejerna kan i praktiken ställa vilka krav som helst medan killar inte riktigt kan det.
Krav såsom ordnad/stabil/bred ekonomi, ha fast arbete, äventyrlig, varierande fritidsintressen, social, ett brett kontaktnät, snygg och rolig är vanligt förekommande (ändrar man lite på orden ser man nästan att det kan bli en yrkesannons eller en kravlista på ett yrke).
Oftast brukar inte kraven överensstämma med tjejerna ifråga, de brukar oftast ha lite tvivelaktiga/ostabila/minimala ekonomier, sakna fast arbete, sakna äventyrligheten, fritidsintressena, snyggheten etc etc. Men köper du en vara behöver du ju inte utgå ifrån dig själv utan du utgår ju ifrån varan det vill säga att varan har de egenskaper du efterfrågar.
Detta blir då fel för det rör sig om en slags framtidsinvestering för en drös av tjejerna på ett varumässigt plan som är svårt att koppla till kärlek.
Däremot tror jag inte dessa tjejer har samma krav ute i verkligheten på killar.
Så jag tror att många (tjejer) i internetdejtingvärlden anser att de ska få allt annars blir det ingenting.
Nu finns det stiliga killar som också gör detta men då det i regel finns färre tjejer på en dejtingsida ser man det oftare hos tjejer.
Trist är vad det är för jag tror många tjejer går miste om fina killar då de saknar vissa av kraven tjejerna ställer.
Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!
Njae så är inte mina erfarenheter från dejting, hade inga krav mer än att jag ville bli behandlad som en människa + accepterad för den jag är, och ingen leksak, tyvärr kände man sig mera som en leksak när de flesta män kontaktade mig. Ex. fick man frågan om man kunde klä upp sig i diverse utstyrslar, börja gå i högklackat, sluta använda underkläder mm. från typ 99% av alla killar på dejtingsidor för tjejer blir tydligen roligare då. De var mera intresserade av mig som någon sexleksak som helst inte skulle prata eller visa att hon var en människa. Jag fastnade vid en kille som visade intresse för mig som en människa och tog sig tid lära känna mig som människa först innan vi blev ihop såsmåningom (och vi gifter oss om 2mån). Tror många av de killar som hängde på dejtingsiter och hade varit där rätt många år ibland skulle haft mera tur ifall de behandlade Kvinnor som människor och inte bara tänkte med lillhjärnan mellan bena. Vill man ha en livskamrat vill man känna sig älskad för den man är och att man är bästa vänner med varann och trivs med att göra saker ihop (och inte bara i sängkammaren)

#18 Det finns nog en del sanning i det. Jag är tjej och har i princip kunnat hitta en potentiell dejt när jag velat. Jag är kräsen, men det gäller förstås ute i vanliga livet med. Jag vill att det ska kännas rätt, annars går jag hellre ensam. Anledningen till at jag började med det är dock inte för att ha ett stort utbud utan för att ha chansen att träffa någon alls, under alla dessa år har jag inte sprungit in i en enda i verkliga livet som känns bra.
Däremot verkar det tyvärr som att många killar hänger på sidorna för att få ligg :/
Tänkte ta bort min användare för en tid, eftersom jag aldrig hittade någon som kändes rätt. Men just då hade en kille kontaktat mig, som låg utanför mina sökkriterier. Nu är vi ett par :)
#18 Mycket spekulation om hur tjejer på dejtingsidor tänker där…
Det är nu inte direkt första gången jag hör att tjejer har för höga krav. Många verkar anse att så länge man inte är någon tiopoängare själv har man ingen rätt att ha krav utan då borde man bli kåt, glad och tacksam över att någon visar en intresse oavsett vem det är.
Fast i själva verket är det ju så här, att inför varje potentiell dejt gör både män och Kvinnor en avvägning: skulle det vara bättre att vara med den här personen än att vara ensam. En del är väldigt angelägna om att slippa vara ensamma och kan därför tänka sig nästan vem som helst. Andra tycker av olika skäl att det är behagligare att vara ensam än att vara ihop med någon som har egenskaper man inte tycker om. Själv bryr jag mig t.ex. inte så värst om utseende, däremot var intellektuell kapacitet viktig för mig. Innebar det att jag gick miste om ett antal hyggliga och snälla killar som det inte var något som helst fel på? Javisst. Men det var mitt val att göra.
Vad är "för kräsen" och vem ska bedöma det? Någon som har väldigt specifika krav kommer att få svårare att hitta en partner, och därmed vara ensam under längre tid. Blir ensamheten för trist får man väl ta sig en funderare på om man ändå kan kompromissa med något av sina krav. Men om man verkligen inte vill det och hellre är ensam än med någon som inte uppfyller kraven, så är det enbart ens eget problem- Ingen annan har rätt att komma och säga att man borde dejta den eller den fast man faktiskt inte vill!
Jag spekulerar väl lika mycket som du obstitant, skillnaden är väl att jag sysslat med undersökningar om dessa beteenden vilket du troligtvis inte har.
Det finns väl ingen här som sagt vem man ska dejta eller ej? det är inte heller någon som uttalat att tjejer inte får ställa krav? du verkar snarare ta mycket ur tomma intet för att försvara nätdejtingen till varje pris, däremot förstår jag inte vad du vinner på det? känns lite som du försöker rättfärdiga att du själv nätdejtat vilket man då kan fråga sig varför du försöker det? för det är inte direkt någon som kritiserat att du nätdejtat eller har ifrågasatt hur du finner din livskamrat.
Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!
Jag har alltid hållt på med nätdejting då jag finner det lättare än att ta kontakt med killar irl. och kan ju säga att det där med nätdejtning har gåt åt helvete många gånger då man träffat idioter och sexberoende killar…
me nu efter sista gången då jag blev medlem på Happypancake så träffade jag en kille i min ålder och vi träffades irl inte långt efter det och nu har vi varit ihop i snart 8 månader och är lyckliga tillsammans :)
Så nätdejting kan gå bra i vissa fall men man måste också vara på sin vakt.
#Vaddå för sorts undersökningar? Har du gjort något slags systematisk genomgång av medlemmarna på en eller flera dejtingsidor? Det skulle i så fall kunna vara intressant att ta del av.
Grejen är att du gör en beskrivning av hur tjejer på dejtingsidor är. Som kvinna som tillbringat ett antal år (av och till under 5 års tid) på dejtingsidor och dessutom råkat lära känna ett hyggligt stort antal andra Kvinnor som gjort detsamma, så känner jag inte alls igen din beskrivning. På den sajten jag var på den tiden jag var där fanns det ett väldigt aktivt forum och många diskussionsgrupper, så där har jag också tagit del av många andras erfarenheter.
Det enda jag möjligen kan känna igen är det där att många har höga krav, vilket för all del gäller både Kvinnor och män. Läs gärna igenom ditt inlägg #18 igen och fråga dig själv om det verkligen inte är någon här som har klagat på att tjejer har för mycket krav.
#24 Kan det vara så att män får annan uppfattning av dejt sidor än en kvinna möjligen? Förvisso kanske du nu flörtar med just enbart Kvinnor, men något säger mig att responsen blir annorlunda. Kan ha fel men det är vad jag tror. Faktum är att du kan inte säga nånting alls om hur vi uppfattar saker från där vi sitter då du omöjligt kan göra samma resa. om det är så att det råkar vara så att pga total inkompetens att chatta över nätet som gör detta eller om de upplevelser vi haft är sanna kanske bäst att lämna osagt.
Det ska väl också nämnas att olika siter har olika sorts personer, och vissa siter har betydligt tråkigare attityd än andra. De värsta jag själv stött på är dejtsidor som verkar vara riktad mot seriösa relationer. Ofta väldigt självupptagna personer med kort ointresserad attityd och de ställer sällan motfrågor, något jag kan tycka är trevligt i en diskussion där två personer pratar. De siter som är mer inriktad mot direkta sexuella relationer har haft betydligt trevligare Kvinnor som är öppna för allmänna diskussioner och tar sig mer tid att uttrycka sig på ett mer bildat sätt rent generellt. Upplevelsen blir då att "seriösa" sidor är befolkade med Kvinnor som har överdrivna krav på en man då de inte kan föra ett normalt samtal eller visa ett sunt intresse. Intressant nog är det oftast på de seriösa sidorna Kvinnor leder samtalet till sex och uttrycker köttsliga begär än på en sexsida.
Av de samtal jag lyssnat på eller fått berättat för mig av Kvinnor som har kompisar på dejtsidor, så får jag nog säga att när en kvinna vill ha bara sex väljer hon en kille som ser bra ut och där räcker kraven. När hon vill ha något stabilt tittar hon snarare på ekonomi och hur lyckad personen är överlag. Inget konstigt, men kraven brukar sällan vara i nivå vad med de själva bär upp. Sen undrar de varför den där perfekta mannen bara gick efter de haft sex. 🤔
#25 Nej, just det. Jag har inte testat att dejta tjejer, på samma sätt som jag antar att #18 inte har testat att dejta killar. och inte vet hur män i regel upplevs på dejtingajter. Men jag har pratat med många (av båda könen) om dejtandet, vad de söker och hur de ser på det.
Nu är det inte nödvändigtvis samma personer vi pratar om, det är ju inte bara en sorts människor som dejtar utan många olika sajter, ålderskategorier, intresseinriktningar, vilken sorts relation man söker osv. Det skulle möjligen kunna vara en förklaring, för om samma kvinnor som jag har hört beskriva sina tankar om dejting upplevs så som du och #18 beskriver det så är det en fullständigt obegriplig diskrepans.
Det största problemet både på dejtsidor och även här skulle jag vilja påstå är att det blir bara ord som kan tolkas, eller som oftast, misstolkas. Jag kan skriva nått och det gör att en del känner de måste håna eller på annat sätt poängtera ett specifikt ord jag använt, om jag hade varit i samma rum och sagt det och mitt kroppsspråk, tonläge och tal hastighet hade kunnat tolkas hade det antagligen upplevts annorlunda. De jag pratat med online och sedan träffat brukar säga precis samma sak efteråt, att jag verkar hård, kall, ostrukturerad osv men i verkligheten är lugn, trygg och omhändertagande. Så de flesta få en positiv upplevelse när de väl träffar mig.
Det gör ju att många av de man kanske chattar ett tag med skulle säkerligen inte upplevas lika om jag hade träffat dem över en fika, men med den lilla information jag har upplever jag dem istället som riktiga bitches med skyhöga krav. Sedan att mitt syfte med en diskussion med en kvinna på en dejt site ger ett annorlunda underlag än det du får som då pratar med samma kvinna för att utbyta erfarenheter är inte speciellt konstigt. Man uppfattar saker enormt olika beroende på vad som ligger i potten och hur nära det slår hemma. Uttrycker jag mig annorlunda i text med en kompis jämfört med någon jag vill dejta? Helt klart och det ger ju inte samma möjlighet att bedöma.
#27 Absolut. Men jag har fortfarande svårt att se att det skulle kunna vara så stor skillnad som det Kvinnor berättar för en kompis (typ mig) och den beskrivning #18 gör, både när det gäller deras krav och hur de själva är.
Jag kan hålla med på en punkt, och det är att det stora utbudet gör att både män och Kvinnor börjar sålla på ganska onödiga kriterier. Eftersom det som gör att man verkligen klickar med någon är svårt att kvantifiera (även om många sajter försöker med "personlighetstester" av varierande kvalitet) är man hänvisad till att söka på mer konkreta variabler. Jag förstod att t.ex. många Kvinnor sökte efter längd, vilket för mig var helt obegripligt. Det är ju också lätt att bli fartblind, det finns så himla många att en del får svårt att nöja sig. Den man just har träffat verkar visserligen helt ok, men det kanske finns någon ännu bättre just runt hörnet? Men det är inte något som specifikt Kvinnor gör, det är nog minst lika vanligt bland män.
Hej allesammans!
Min dator kraschade, lyckades fixa den men den har nog inte mycket tid kvar. Därför jag har varit inaktiv under en lång stund.
Jag ser att min tråd har väldigt intressanta och heta diskussioner.
Nåväl, jag vill klargöra lite grejer.
Jag är kille, inte tjej, som någon verkade tro :p.
Nu vågar jag inte riktigt lägga mig i den nuvarande diskussionen om hur tjejer respektive killar tänker, och fortsätter istället med min egen fråga men ironiskt nog har lite med det här att göra…
Jag tror nämligen inte jag har en chans för nätdejting även om jag skulle ha en profilbild.
Nu har jag visserligen fått uppfattningen (som även har nämnts…) att det finns alltför gott om killar som tjejer kan välja mellan.
..och någon tjej i den här tråden verkade bekräfta det faktumet med att nämna att hon kunde skaffa en dejt när hon väl velat det.
Det här är något jag alltid upplevt så jobbigt.
Jag kanske bör berätta lite mer om mig själv och hur jag tänker.
Först och främst så har jag alltid varit tillbakadragen.
Ända sen man var en liten gosse så har i alla fall jag lärt mig att "killar tänker bara på sex", "killar är sexdårar", "killar kan inte sköta sig i klassrummen" osv… Man ser på filmer och det är i stort sätt alltid killen som är sexuellt utsvulten i samband med att tjejen oavsett vad, är den som alltid säger nej. Normen verkar i alla fall säga att killen inte ska säga något, bara köra på.
Sen läser man ju tidningen om våldtäkt osv, vilket bara bekräftar ännu mer att killen är ingen människa, utan snarare en primat, övervunnen av sina primitiva begär…
Jag skäms rent ut sagt över mitt kön.
Det finns i stort sätt inget som talar för någon manlig stolthet idag.
…Förutom i hollywoodfilmer när män är mentaltinstabila hemliga hämnare som klär ut sig till fladdermös och jagar clowner..
Utöver det, det enda som finns kvar är intelligens.
Det enda området som män faktiskt kan bli intressanta. Enligt mig.. Även jag som kille kan tycka andra män är intressanta, vilket jag har förstått är sällsynt att en "man" kan säga så, eftersom man automatiskt blir homosexuell av någon anledning.
Jag är så trött just nu, och märker att jag tänker inte så smidigt, så ni får ursäkta om jag säger något olämpligt..
Ärligt talat vet jag inte vad jag skriver längre.
..så mycket tankar…
Kortfattat:
Skulle det hända att jag och en okänd tjej sent en natt råkar gå i samma långa mörka tunnel.
Då vänder jag, sätter mig på en bänk och väntar några minuter.
Jag försöker alltid undvika att gå bakom en ung kvinna, vill inte verka som en stalker.
Försöker att verka intelligent och skötsam.. Men vilken jävla kille försöker inte vara intelligent också i dagens samhälle?
"Jag har en IQ på 5095 och kan det, kan det, kan det".
Testa att fråga om de kan alla planeter i vårt solsystem i rätt ordning närmast solen och utåt.
Står dem där som några nyskalade potatisar med deras sårade (så kallade) intelligens.
Vad försöker jag komma till?
Ingen aning!
Egentligen kanske jag inte borde publicera denna kommentar för jag vet inte längre vad jag ville komma till.
Så mycket för intelligens..
Hmm din uppfattning om män är lite beklaglig måste jag ändå säga. Visst finns det en hel del korkade män, och i mångas ögon tillhör säkerligen även jag denna kategori, men det finns minst lika många korkade Kvinnor. Du är vad du själv gör dig till och det här med att ha tvånget att placera sig själv eller andra i ett visst fack är precis vad som är fel med samhället är jag övertygad om. Spelar väl ingen roll om du är man eller kvinna egentligen när det kommer till våldshandlingar? Begår du brott ska du straffas på lämpligt sätt. Att du inte går bakom Kvinnor för du är orolig för att uppfattas som våldtäktsman gör mig lite brydd faktiskt. Personligen skiter jag fullständigt vem som går framför mig utan har jag ett mål med att jag är ute så går jag väl dit oavsett.
Sen sex… Det må ha varit en tid då folk faktiskt trodde på att män är mer inriktade på sex än Kvinnor, men den tiden är nog förbi nu när Kvinnor vågar erkänna. För bara ett par decennier sedan vågade ju inte ens Kvinnor erkänna att de onanerade. Det är nya tider och de som har provat nätdejtning och faktiskt fått napp vet att Kvinnor är fasen inte dåligt snabba på att börja prata sex, och påvisar minst lika mycket lust som en man. Så, om du är en av dem som inte har så stort sexbehov så är väl det bra, och då speciellt om du hittar någon med samma nivå på sexdrift.
Manlig stolthet är vad du gör det till. Det finns gott om detta i samhället vill jag påstå men visst lyser den med sin frånvaro i hollywood filmer och i medier för idag är det bara de som ser riktigt bra ut som ska vara stolta över att vara man, de män som finns i kalsongreklam och från fotbollsvärlden. Bifogar ett utdrag av The Manbook för du verkar ha tappat bort din. En man är någon som tar ansvar för sina handlingar, står upp för den han är och skyddar de som inte kan ta hand om sig själva. Finns inget att skämmas över det.
Du måste dessutom skilja på kunskap och intelligens. Det är två helt olika saker. Att veta planeternas ordning är förvisso allmänkunskaper och alla bör känna till dem, men hjärnan är begränsad i sin förmåga att hålla ordning på fakta och den kunskapen kan mycket väl tagits bort för att göra plats för annat mer påtaglig kunskap. Kunskap kan alla lära sig ta in, intelligens är hur väl du kan förstå logiska samband och applicera dem enkelt sagt (även om inte ens forskare kan faktiskt förklara vad det egentligen är). Alla kan lära sig att "en variabel är en föränderlig mängd data av viss typ" i programmering men inte alla kan förstå vad det egentligen betyder eller hur de ska applicera denna kunskap inom samma tidsram. Jag har träffat många som har enorma kunskaper men inte kan förstå samband som är utanför vad deras inlärda kunskap innefattar.
Med allt detta svammel är mitt råd till dig, börja jobba på din självkänsla och tro mer på dig själv och var medveten om vem du vill vara. Livet är svårt nog ändå så tryck inte ner dig för saker du inte kan påverka.
Hej Roamer #30
Först och främst så överanalyserar du mitt inlägg, för det andra..
..så har jag mina aningar om att du kanske tillhör en underkategori inom autismspektrumet?
Om inte så ber jag om ursäkt..
Du behöver, eller snarare så ska du inte beklaga mitt val att inte vilja gå bakom en kvinna för att hon inte ska oroa sig.
Jag förstår ditt resonemang, godtagligt och helt förnuftigt.
Men ett och annat faktum är att media påverkar hur alla tänker.
Dina anseenden är om något mer realistiskt, men dina insikter är orelevant för sociala sammanhang.
Mitt intresse är att folk ska må bra i min omgivning.
Anledningen till att jag är aktiv i välgörenhetsorganisationer mer än vad jag egentligen har råd med, anledningen till att jag ser fram emot att jobba med välgörenhet, även anledningen till att jag är villig att begränsa min njutning för vad jag menar är en intellektuell handling.
_"Personligen skiter jag fullständigt vem som går framför mig utan har jag ett mål med att jag är ute så går jag väl dit oavsett."
_Detta är snarare filosofiska tankar av en överlevare.
Finns det utrymme och tid att bidra till en starkare social sammanhållning, ja då visar man sitt intresse för utveckling.
Det var inte en människa som byggde upp samhällen eller bidrog till just din möjlighet att kunna skriva ditt inlägg.
Det var människan som med intresse för varandra och inte minst varandras intellektuella insikter som står för den största utvecklingen.
Första steget, tro det eller ej är förtroende. Utan förtroende är människan ensam med sina "insikter", och allt vi använder oss utav är ett resultat av gemensamt intresse.
För övrigt var inlägget menat humoristiskt..
>>Det finns i stort sätt inget som talar för någon manlig stolthet idag.
…Förutom i hollywoodfilmer när män är mentaltinstabila hemliga hämnare som klär ut sig till fladdermös och jagar clowner..<<
Ärligt talat bryr jag mig inte om manlig stolthet.
Jag tänker heller inte följa någon mall här som du tog upp hur man skall vara som man.
Den filosofi verkar, ironiskt nog, träffa rätt med hur jag tänker.
Med det var något komiskt att se din dubbelmoralism:
_"..det här med att ha tvånget att placera sig själv eller andra i ett visst fack är precis vad som är fel med samhället är jag övertygad om."
_För att sedan skriva..
_"Bifogar ett utdrag av The Manbook för du verkar ha tappat bort din. En man är någon som tar ansvar för sina handlingar, står upp för den han är och skyddar de som inte kan ta hand om sig själva. Finns inget att skämmas över det."
_Du har uppenbarligen inga problem att bidra till ett "fack" om det talar gott om könet?
Stå för din filosofi, det är inte den jag ställer mig emot.
Men du bör gå ur din fagra bubbla. Som för övrigt bara är din..
Likaså angående intelligens, det var humoristiskt menat..
Jag är starkt intresserad av neurovetenskap och är väl bekant med vad som definierar intelligens.
Ditt påstående att hjärnan är begränsad är i så fall ett yttrande du borde vinna nobelpriset för.
Hjärnan är ett av de vetenskapliga områden vi vet minst om, inte på tal om just begränsningen. Det man oftast kan skilja en dator och hjärna ifrån, är att man inte vet någon begränsning på hjärnans kapacitet till skillnad från GB som är begränsningen för alla flesta datorer.
Hjärnan kan utveckla nya neuroner medans en dator måste frigöra utrymme eller uppgraderas.
Jag instämmer däremot helt angående personer som är otroligt allmänbildade men inte nödvändigtvis intelligenta, jag har också mött alldeles för många sådana människor.
Jag får tacka för det sistnämnda rådet, det är något jag jobbar på.
Men jag har alltid föraktat "filosofer" som talar för självkänsla när de i samma filosfi endast talar för att en byfåne alltid kan vara stolt och inte medveten.
Din sista mening är något jag däremot håller med helt och hållet, det var klokt sagt!
#31 mycket djupt inlägg :)
Måste få säga att du tänker på vad vi Kvinnor KAN tänka, och handlar därefter. Jag vet själv, intellektuellt att alla män är inte våldtäktsmän, skulle inte ens slå en kvinna. Men ändå kallsvettas jag, blir nervös, kastar blickar över axeln, spänner kroppen och är redo att ta emot en attack och försvara mitt liv- ungefär varje gång jag går ensam med en man i hälarna- speciellt efter mörkrets inbrott. Det är så djupt rotat, att känna annorlunda är i mina ögon att vara naiv eller lyckligt ovetande om riskerna. Eller så lider jag av katastroftankar, jag vet inte! :D
Så på ett sätt tycker jag synd om dig, att du känner så starkt att du rent av visar sådan hänsyn- samtidigt gör du som du beskriver, en intelligent och framförallt hänsynsfull handling mot en medmänniska för du är medveten om verklighetens bild- många Kvinnor går runt och ÄR rädda, for good reasons. För det är i 99% av fallen män som våldtar Kvinnor, inte tvärt om.
Ville mest bara säga tack. Hoppas det alltid är "dig" man möter vid den mörka tunneln.
Varför skulle du inte ha någon chans på en dejtingsida? Visa ditt djup i texten så får du säkert svar av lite djupare tjejer. Kan säga, vis av erfarenhet, att den världen är alldeles för ytlig så den som går mot strömmen skulle definitivt mäkas! För grejen är väl inte att få många svar, utan att få svar från människor man trivs och fungerar med?!
Hej!
Undrar varför du är så emot nätdejting? Jag träffade min sambo på det sättet, efter att ha haft mindre tur med kärleken i verkliga livet.
Men det är säkert olika för alla:)Om du tycker att det är svårt att träffa någon är det synd att helt usesluta det alternativet….
Annars tror jag jobbet eller gemensama vänner kan vara ett bra ställe att börja med…
lycka till iallafall, och kärleken brurkar dyka upp när man minst anar det, så ge inte upp!
#31 Gillar ditt inlägg och du påvisar en djup insiktsfullhet vilket är ganska ovanligt på dessa sidor tyvärr. Dock får jag väl säga att precis som jag missade dina komiska vinklingar missförstår du mig när jag inte är allvarligt. The manbook är skämt från min sida, även om det jag bifogade är en hel del sanning i hur jag lever mitt liv. Tycker det är beklagligt när folk säger hur en man ska vara i hela taget när det spär över på vilken mat och dryck en man förtär eller att all tid ska gå åt till bilar och sport, intresseområden som inte tilltalar mig det minsta.
Med din kunskap om neurovetenskap har du då hört teorin om att hjärnan bildar konstant nya neuroner men också att om du inte underhåller kunskap/förmågor kommer dessa att tas bort av effektivitetsskäl. Det är vad som händer under de yngre åren framför allt och därför kan saker ett barn kan sakta försvinna om de fokuserar på annat. Eftersom tiden är begränsad så kan inte samtliga kopplingar bibehållas om det tidigare sagda är sant, samtidigt som nya skapas. Nu är jag ingen forskare inom området och kanske nya rön har påvisat sig göra något av tidigare påståenden falskt vilket jag då hoppas bli korrigerad på.
Det var spännande att läsa att du kunde uttolka mitt enkla uttalanden om att jag inte bryr mig om ifall andra går framför mig när jag är på väg någonstans till att det är filosofi av en överlevare. Överanalyserar jag? Möjligt, men då är jag inte ensam ;) Vi kan ha en lång filosofisk diskussion om vilka typer av människor som krävs för att få ett samhälle att fungera och utvecklas men tror vi båda vet att du förstod vad jag menade men valde att vinkla det. Tar gärna den diskussionen i PM dock för det är en intressant diskussion men totalt OT.
Jag måste göra dig besviken tyvärr och detta beklagar jag. Har gjort en hel drös med tester men jag är så normal som man kan bli. Hade vart kul med en diagnos men faktum är att jag skriver mest för jag är sjukt uttråkad på jobbet ibland och då blir det uppsatser. De som känner mig skulle direkt kunna peka ut vilka meningar som är blodigt allvar och de som är direkt sarkasm, men inget jag förväntar mig att någon här skulle klara av. Det enda jag lider av är kraftig cynism och avsaknad av intellektuell stimulans.