Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2887 ggr
Nerdysiamese
1

Alkoholism och Bröllop

Jag och min sambo har börjat plannera inför att gifta oss om ett år, jag är ingen "bröllops-person" och har aldrig spekulerat särskilt kring hur en sådan tillställning skulle se ut, men nu har jag börjat fundera på vilka jag faktiskt skulle vilja bjuda och inser att jag har en stor klump med drama framför mig jag helst skulle slippa.

Min pappa och min farmor är alkoholister och jag har som resultat en väldigt ansträngd relation till dom.

Helst skulle jag inte bjuda dom för att undvika att dom är påverkade och jobbiga, vilket har hänt förut vid större tillställningar vilket har varit jättejobbigt både för mig och mina gäster, men samtidigt så är dom familj och jag skulle antagligen få hemskt dåligt samvete av att inte bjuda dom.
Sedan så händer det några gånger per år när min farmor har en släng av depression och börjar supa så ringer hon mig och skäller ut mig för att jag är emot min pappas drickande och att jag borde ha överseende med motivationen att det "är synd om honom" (ett argument vi inte är riktigt överens om dess validitet) och kastar ur sig vilda konspirationer om hur allt är min mammas fel (dom är separerade sedan många år tillbaka), tänk vilket hus i h*lvete det skulle bli över en sådan sak då…

Har funderat på att ev. ha ett torrt bröllop men samtidigt så skulle det vara trevligt med begränsade mängder alkohol till maten tex, och oavsett så förhindrar det inte dom från att supa innan (vilket också har hänt när jag bannlyst alkohol under ett firande).

Vet inte hur man ska göra.. och min farfar som är nykter alkoholist sedan flera år tillbaka skulle jag vilja bjuda med det skulle kännas jättefel att bjuda honom om jag inte bjuder min pappa och farmor…

någon som har några erfarenheter och/eller förslag att dela med sig av?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

annia1
1

Jag har ingen erfarenhet av din situation som måste vara väldigt jobbig.

Men är det just alkohol du vill bjuda på eller är det tex vin. För det finns ju alkoholfria viner. Nu dricker inte jag själv alkohol, men som jag förstår så finns det även goda viner som är alkoholfria. Jag vet inte när det gäller andra drycker, men det kanske också finns i alkoholfria varianter.

Alkoholfria viner löser ju också på sätt och vis problemet med att dom dricker i förväg för du behöver ju inte tala om att det alkoholfritt utan kan säga att det kommer serveras vin. Och beroende på vilka du bjuder så kan du ju säga till de andra att det är alkoholfritt som kommer bjudas.

Det är nog enda förslaget jag kan ge.

.

Aleya
6

Alkohol till mat är något jag aldrig fattat. Tycker det förtar smaken. Men ja… hur man har ett torrt bröllop med två alkoholister är en bra fråga. Och kag följer med spänning svaren.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[elmaek]
5

Om alkoholen är viktigare än de två personerna så bjuder du på alkohol och bjuder inte dom. Om personerna är viktigare än alkoholen så bjuder du personerna men inte bjuder på alkohol. Alternativt bjuder dom men serverar alkoholfritt 😛Två flugor i en smäll! Är just ALKOHOLEN viktig så alla blir lulliga och har en ursäkt att kunna bete sig illa? 🙂 Alkoholfritt skulle jag välja tusen gånger om! Du får smaken men du har ingen alkohol med i bilden.

Det är DITT bröllop. Varför ens bjuda på drama? Det är ER dag som ni ska minnas med glädje och lycka. Ser inte riktigt hur alkoholister passar in i bilden då tyvärr. Därav alkoholfritt, eller så får du välja sida om just ALKOHOLEN är viktigast (märker ordet då det är skillnad på ''gott till maten''-dricka samt just alkoholen som kan göra människor konstiga).

Det ska vara ''Det är MITT bröllop och MIN tillställning, ni ska inte få en chans att kunna bete er illa… därav alkoholfritt/därav att ni inte är välkomna!''

catcult
7

Jag tycker att du ska ha ett alkoholfritt bröllop, även om du inte kan kontrollera huruvida de dricker innan själva tillställningen har du i.a.f. minimerat risken till att det bli för mycket. 

#2 Så skönt att höra någon annan säga det! Jag har nog aldrig blivit riktigt "vuxen" eftersom jag inte heller fattar grejen med alkohol till maten.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Roamer
3

Fixa en festlokal som ni kan göra separata småbord med 5-8 personer vid varje bord. Sedan bordsplacering och sätt dem tillsammans med andra som kommer vara nyktra, såsom nykerister, bilförare eller liknande och se till att de får alkoholfritt vin eller något sådant. Strunta i öppen bar utan kör bara alkohol till maten i begränsad mängd. 

Prata med dem innan om det kan hjälpa, det vet du bättre eller be någon som de lyssnar på prata med dem. Alternativt be någon hålla koll på dem och leda dem ut ur lokalen på ett ordnat sätt om det börjar gå över styr. De flesta vill ju att ni ska ha en bra stund så de kommer att hjälpa er om ni ber dem och förvarnar om vad som kan gå snett. Ni ska ägna er åt varandra och ha ett bra bröllop ihop, inte bry er om vad andra gör för dumheter.

Maria
3

Ni kan också ha ett alldeles "eget" privat bröllop. Res bort och kom hem med den stora överraskningen🙂 Eller gift er i hemlighet.

Då slipper ni både kalas och oro. Det är ju faktiskt brudparets lycka och väl det handlar om…inte gästernas.

/Maria

Åsa S
1

Man måste inte bjuda alla, har man brännt bort sig genom att dyka upp full förut tycker jag faktiskt man kan säga nej vi vill ha ett trevligt och lugnt bröllop, ni har tidgare visat att ni inte kan uppföra er så nej ni är inte välkomna. Man måste inte umgås med släktingar oavsett hur nära släkt man är, och man måste inte bjuda alla. Bröllopet är brudparets dag, bjud de ni vill ska komma och bjud inte de andra. Jag gifter mig i juni och jag har inte bjudit släktingarna på min mors sida för de har aldrig visat intresse att umgås med våran sida av släkten så jag har bara bjudit släkten på min fars sida, tycker det är en dag att fira med de familjemedlemmar man vanligtvis umgås med, inte med släktingar man ser med flera års mellanrum på nån begravning.

Det finns inga alkoholproblem vad vi vet hos de vi tänker bjuda men vi kommer ändå ha gott om alkoholfria alternativ + begränsad mängd alkohol. Det kommer vara gott om barn på bröllopet och vi ser det som en familjefest och ingen fyllefest.

Och kan säga nej alkoholfritt vin kommer det inte bli, för det smakar riktigt hemskt (det påminner inte ens om riktigt vin så det kan man inte lura nån med, det smakar som vin som blivit dåligt och man försökt piffa upp det med socker), det finns bättre alkoholfria alternativ på systembolaget ex. den franska mousserande äppelmusten.

Dumpuck
6

Min mamma är alkoholist, hon tar allt hon får tag i och gömmer gärna undan för att det inte ska synas hur mycket hon faktiskt dricker.
Jag och pojkvännen firade jul med hans familj, min mor var bjuden och de vet om min mors situation och relation med alkohol. Svärmors mamma är likadan så hon har full förståelse, vi plockade helt enkelt bort alkoholen den tid mamma skulle vara hos oss.
Nu valde hon att fira med vänner (hon visste inte om att vi skulle ha alkoholfritt) och blev såklart full där istället. 

Det jag vill komma till är,
en tillställning utan alkohol är fortfarande en tillställning, måste man ha alkohol för att det ska vara något och för att det ska vara trevligt så anser jag att något är väldigt fel. Det finns jätte mycket drycker man kan ha istället och som är alkoholfri!

Nerdysiamese
0

Som sagt så är inte alkohol ett stort måste (jag själv dricker knappt ändå) men det ör inte helt problemftitt att hålla stora tillställningar utan alkohol då jag gjort det förut och blivit stämplad som hysterisk nykterist av andra än min far och farmor. sedan oavsett så är risken mycket stor att dom dricker ändå, jag vet bara ett tillfälle då min pappa försökt hålla sig nykter under ett firande och då lyckades han vara där en timme då han ändå bara satt och var tyst och tillbakadragen i ett hörn för att sedan plötsligt dra där i från överväldigad och spyende av abstinensen.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

-Cissi-
4

Jag skulle inte bjudit nån med problem med alkohol till mitt bröllop vill inte riskera att dom skulle förstöra min och min partners dag. Aldrig!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Eleya]
2

Lösningen på ditt problem - Alkoholfritt!
Då kan du slippa samvetskvalet och en stoooooor kostnad som spriten blir.

Min möhippa var alkoholfri..mest för att jag knappt dricker alls, tycker inte om det och för att min huvudtärna är en underbar nykterist. Vi hade så roligt, inget var ansträngt, ingen hade kommentarer och vi mådde alla super med minnena i behåll dagen efter.
Killarna skötte sig också..jag och min man tog bussen hem tillsammans, vilket kändes så tryggt på ett sätt.

Lycka till med planeringen! Det var bland det roligaste med samtidigt mest ansträngande jag planerat!

annia1
1

Nerdysiamese du har en omöjlig sits. Du vill inte att din pappa är/blir full på ditt bröllop, men jag antar att du inte vill att han ska få abstinens. Så det är en knivig sits.

Vilken tid på dagen har ni tänkt gifta er. Om ni gifter är tidigt så är det nog inte så många som faktiskt vill dricka alkohol i alla fall inte mycket så att man blir berusad, det ligger lite i vanliga människors natur att inte dricka alkohol tidigt på dan så det går då att hålla ner alkoholmängden. Så ett alternativ att ha det rätt tidigt på dan och då bara ha en lättare/mindre bjudning efteråt. Sen kan ni hålla en riktig (eller vad jag ska kalla det) fest nån annan dag och då inte bjuda din pappa och farmor.
Sen vet jag inte om du redan från början ska informera de andra gästerna att det kommer bli en fest nån annan dag, om du talar om från början så tror jag inte nån har nåt emot att det är lite alkohol eller till och med alkoholfritt på själva bröllopsdan.

Sen hur har ni tänkt med arrangemanget. Ska ni hyra en lokal där ni själva ska sköta allt eller ska ni hyra typ en restaurang. Om ni tänkt sköta allt själva så kan ni ju hyra in personer som serverar och då ge strikta restriktioner att dom inte får fylla på glasen. Likaså om ni hyr restaurang att dom får strikta restriktioner att inte fylla på glasen eller ev att dom när dom fyller på glasen ser till att det är alkoholfritt.

.

Afturelding
1

Jag vet inte hur du ska göra, men kan berätta att vi hade ett underbart alkoholfritt bröllop själva förra sommaren. Vi fick många komplimanger för allt gott vi hittat att dricka (några olika sorters äppelmust, vinbärsmust, hemgjord fläder- samt rabarbersaft). Huvudsaken är att man hittar rätt dryck till maten.

Ingen av oss dricker själva, och ville verkligen inte servera alkohol. Vi serverade även vegetarisk mat, hör och häpna 😃

Summa summarum så är ett bröllop alltid ett bröllop. Och såvida ni inte har väldigt socialt inkompetenta gäster så lär ni inte höra något negativt, man klankar liksom inte ner på ett bröllop.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Forest]
8

Man kan bjuda in till bröllopet men att man ärligt talar om att efter bröllopet är dom inte välkomna eftersom det kommer finnas alkohol och dom klarar inte av den biten på önskvärt sätt. Kan du så kanske din mamma eller någon kan vara med när du talar om detta för dom bara en tanke.

JazzBass
1

Begränsad mängd alkohol till maten skulle jag köra med. Till en god festmåltid hör för mig 1-2 glas gott vin eller en god öl, lika självklart som en god sallad eller sås. Men snapsen kan man gott lämna bort, speciellt om man vet att det kan skapa problem. Jag tycker personligen inte man ska ha ett alkoholfritt bröllop bara på grund av att någon enstaka kan ha problem med det, om man inte är helt tillfreds med tanken.

Så vill du servera alkohol så tycker jag du ska göra det. I inbjudan kan man alltid nämna att man önskar hålla alkoholkonsumtionen på en låg nivå och att egen medtagen alkohol inte är välkommen till bröllopet, varken in i festlokalen eller i bakluckan på bilen, vilket är väldigt vanligt. Man kan ha t.ex. gratis servering från en viss tidpunkt efter att allt ordinarie program är över, men det är bäst att undvika kylskåp som det bara är att gå att ta från. Det är klart bättre med nån (helst nån inhyrd professionell bartender) som kan servera drickan så att denne kan ha koll på hur mycket folk dricker. Man kan ju också köra med nån sorts ransoneringssystem, t.ex. drinkkuponger.

Jag har de senaste 17 åren ungefär varit inhyrd musiker på några hundra bröllop, och har ganska bra koll på hur det brukar gå på dem. Det uppstår sällan problem med måttlig alkoholservering, de gånger bråk eller liknande har uppstått har man så gott som uteslutande varit mycket generös med spriten. De bästa bröllopen enligt min erfarenhet är utan tvekan de med måttlig och kontrollerad servering. Då är stämningen för det mesta god och avslappnad. Alkoholfria har jag inte så mycket erfarenhet av (det är många år sen det senaste jag varit med om, jag spelar inte heller lika ofta nu som för några år sen) men de har haft en tendens att bli rätt korta i och med att ganska många tyvärr väljer att avlägsna sig snart efter det ordinarie programmet…

Bara mina fem cent.

PS. Det finns alkoholproblem också i min närmaste familjekrets, så jag är vet också vad det innebär. DS.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Forest]
1

15 en alkoholist dricker sällan med måtta deras gräns håller dom sig inte till tyvärr så brukar dom se till att ta med eget drickbart. 

Jag har vart på riktiga fyllebröllop och även där slagsmål förekommit så att hålla nere alkoholen är att föredra för slippa hela minnesfesten balla ur.

JazzBass
1

#16 - Just därför föreslår jag att man kallt förbjuder medhavande av egen alkohol och har sätt för att kontrollera att ingen dricker sig redlöst berusad. Att hålla nere alkoholkonsumtionen på måttlig nivå är ju absolut önskvärt, men det behöver ju inte innebära att hela bröllopet blir alkoholfritt.

Skulle förresten nån komma till mitt bröllop uppenbart färdigt förfriskad så skulle jag inte ha nåt större problem att beställa en taxi åt denne och skicka hem denna person på en gång.

Karmatarerskanise
5

17 Att föfbjuda hindrar inte en alkoholist.  Ett eller två glas till maten väcker säkerligen besten. 

Vill man bjuda alla ser jag inte varför man tvunget ska bjuda på alkohol.  Det är inget som behövs. Alkoholfria drinkar och öl är gott. Alkoholfritt vin har jag aldrig smakat.

JazzBass
2

#18 - Jag skulle inte ha problem att skicka hem gäster som inte kan bete sig från mitt bröllop, speciellt inte om jag varnat dem som möjligtvis beter sig så på förhand och uppmuntrat dem att hålla sig till alkoholfria alternativ. Hellre gör jag så här än att inte kunna bjuda alla övriga gäster som kan bete sig på en fulländad matupplevelse, och skapa en fest som de flesta far hem tidigt från. Mat och dryck / gastronomi är en stor passion för mig och tyvärr hör också alkoholdrycker i måttliga mängder till det jag själv kallar fest. Dessutom, är det inte alkohol i drycken är det ofta massor med socker istället, om man inte väljer mineralvatten (vilket jag ofta gör).

Alkoholfritt rödvin smakar ungefär som billigaste druvsaften på tetrapak oberoende av prisnivå. Inget vidare, har testat flera olika alternativ. Vitt är ok, men jag väljer nog hellre en alkoholfri cider eller öl om det ska vara alkoholfritt. Men äkta vara av hög kvalitet är nog godare.

Karmatarerskanise
4

19 Jag är själv kock och älskar mat. Men jag anser att en middag kan vaea perfekt utan alkoholhaltiga drycker.

Jag hade hellre struntat i alkohol, eller inte bjudit personerna än att riskera fylle och att behöva kasta ut min egen släkt på en sådan dag.

pyromanen
5

Vem är viktigast på bröllopet? Ni! Ni ska få en fin dag. Du är orolig för vad pappa och farmor kan ställa till med. Oavsett om ni har vin till maten eller alloholfritt så anar du en risk för at dessa personer möjligen kan vara både berusade och bet'e sig jobbigt. Jag gillar Roamars id'e med en i förväg utsedd person som tar ansvar för att lösa eventuella problem genom att skicka iväg fyllisar om det behövs. Så att du onte ska behöva vara orolig för detta utan kan njuta festen. Om ingen sådan lämplig alkisvakt person finns då tycker jag ni ska låta bli bjuda dessa två. Personligen tycker jag att gott vin hör till en god festmiddag. Jag skulle inte vilja ha alkoholfritt arrangemang där alla som tycker vin är gott till maten ska avstå pga två alkisar som troligen ändå är fulla ( det brukar alkisar vara).

[LadyK]
0

Min pappa var alkoholist och han hade alltid alkohol med sig på tillställningar om det nu skulle råka vara alkoholfritt så det är något man också måste ta med i beräkningarna. Vet ju inte hur TS pappa eller farmor brukar göra men en eller ett par fickpluntor kan ställa till rejält.